L’accent de Valéncia, la Batalla i el Conflicte ‘again’

L’accentuació del nom de la ciutat de Valéncia, encara que té una forta càrrega simbòlica, no és més que una part de l’enorme problema sòciolingüístic que tenim els valencians i valencianes, des de fa molts anys, i sense vore mai el final; es tracta del model “culte” de llengua i el projecte polític per al qual es va crear. A més de l’ accent tenim també les discrepàncies en morfologia verbal, lèxic i etc, que no són més que anècdotes, més o menys relevants, que formen part -diminuta- del problema, que és   l’estructura aliena a on pertanyen. Pero, abans d’entrar en el pobre i maltractat accent, mirem la casa completa.

Els valencians mos trobem davant, o al costat,  de dos models nacionalistes que mos ofeguen. Un és el de l’Espanya retrògrada, dictatorial i negra que alguns enyoren profundament, i per a la qual volen que hi haja una sola llengua, una sola cultura, una sola nació: Espanya (“una, grande y libre”, com la “make America great againg”), pero a on només hi haja una llengua; la resta de llengües han de desaparéixer totes. Pero, si són europees, espanyoles, no haurien de tindre dret a viure? No, és la resposta que mostra la pràctica de determinats grups polítics. (Ací volia parlar del referèndum de la “libertad d’escoger lengua”, pero m’abstindré perque la tinc, més que “escogida, escocida” hui, i podria dir coses que, de moment, no diré).

 La llengua espanyola  que els amics del radicalisme volen única per a Espanya, als EEUU, des de que manen els seus homòlegs radicals, ha passat a ser una llengua apestada, menyspreada i eliminada. El nacionalisme de les “great nations” ha de tindre només una sola llengua: la bona, adjectiu que canvia segons els interessos, més o menys demencials,  dels radicals que manen. Nota: La diferència entre els EEUU i Espanya és que les llengües d’allà són totes d’importació, invasores es pot dir.

Els valencians no tenim -ni hem tingut mai, llevat d’algun intent teòric, més simbòlic que res- un nacionalisme efectiu; i les possibilitats de tindre’n un, homologable al de les Great Nations, de moment, no es veu. Per tant, hem de ser conscients que la societat valenciana, plena de fílies i fòbies absurdes, es mou espitjada, somoguda o espentada pels nacionalismes exteriors, i això té les conseqüències que té, sigam o no sigam conscients del fet; siguen o no siguen conscients els partits polítics…

L’atre nacionalisme que els valencians tenim davant, al costat o damunt, és el que va començar a fer-se a partir del fracàs català en la construcció dels Països d’Oc o gran Catalunya, el qual fracàs van superar intentant bastir els ppcc, en base al secessionisme, a tallar la Llengua i inventar-se’n una “més moderna”, depredant a dreta i esquerra, per dalt i per baix, a fi de crear, fóra com fóra, la Great Catalonia, ara espanyola, sense l’oc que mos feia europeus. (M’estenc més en el tema en un article anterior:  EN DEFENSA DE JOAN FUSTER O EL SIL.LOGISME PERVERS,  ValénciaDiari, 17 desembre 2024). I en eixe nacionalisme, be siga per convertits o per estar agarrats pels testicles, es troben embolicats diversos partits polítics valencians, el PP, el PSOE, Compromís… Que tots podrien repensar per qué no s’ha resolt ni la Batalla de Valéncia ni el Conflicte Lingüístic, cert; que ho faran, ho dubte: No saben com, perque no són conscients del problema. S’han passat la vida negant-lo i/o afirmant estúpidament: “El problema de la llengua ja està resolt”. Fa més de cinquanta anys que ho diuen, pero la realitat, cabuda que cabuda, els demostra, de quan en quan, que estan enganyats. I continuen sense enterar-se (barra, assabentar-se’n).

La posició de l’accent de Valéncia no és trivial, és el símbol fonamental que explica urbi et orbi el tema central de la nostra societat: Front a l’alienació -vinga del nord o de ponent- sabem viure conscientment el  SER (o no ser) VALENCIANS?

Últimes notícies

Jesús Lancis arrasa i serà el nou rector de l’UJI amb el 86% del vot ponderat

Jesús Lancis s'imposa en les eleccions al Rectorat de la Universitat Jaume I amb el 86,32% del vot ponderat i un ampli suport de tots els col·lectius universitaris.

Pérez Llorca insta els docents valencians en vaga a pensar en l’alumnat

El president de la Generalitat reclama als docents valencians en vaga que prioritzen l'interés de l'alumnat i continuen negociant per a tancar el conflicte educatiu.

El guàrdia civil il·licità ferit a Huelva seguix ingressat i espera el seu trasllat a Alacant

El guàrdia civil il·licità de 37 anys ferit en una persecució a una narcolancha enfront de Huelva continua ingressat a Cadis a l'espera de ser traslladat a Alacant, mentres l'altre agent ferit greu continua recuperant-se.

L’alcalde d’Utiel defén que tancar els col·legis va evitar una tragèdia en la dana

L'alcalde d'Utiel sosté davant la jutgessa que el tancament dels centres educatius durant la dana va evitar una tragèdia major en un institut situat al costat del riu Magre, on van morir sis persones en el municipi.

Els contactes negatius per hantavirus podran rebre visites des de la proxima setmana

Els pacients espanyols amb resultat negatiu en hantavirus, inclosos els aïllats a l'Hospital Gomez Ulla i dos dones ingressades a Barcelona i Alacant, podran rebre visites des de la proxima setmana si una nova PCR confirma el negatiu.

La Diputació reforça amb més de 124.000 euros la prevenció d’incendis en les muntanyes d’Enguera

La Diputació de València destina este any més de 124.000 euros a la prevenció d'incendis i gestió forestal en les muntanyes d'Enguera, el municipi amb major superfície de muntanya pública de la província, i impulsa a més diversos projectes del Pla Obert d’Inversions.

La Diputació de València amplia l’abocador de Pedralba amb un nou àmbit d’abocament

La Diputació de València i l'empresa pública GIRSA han ampliat l'abocador de Pedralba amb un nou àmbit d'abocament d'uns 15.000 metres quadrats per a reforçar la seua capacitat i garantir la gestió segura de residus no perillosos.

Les associacions de VTC denuncien multes per servicis urbans malgrat l’aval del TSJCV

UNAUTO-VTC i MOVVA critiquen que ajuntaments mantinguen campanyes de multes contra els servicis urbans de VTC malgrat que el TSJCV ha validat esta activitat dins del marc autonòmic vigent.