25.9 C
València
Diumenge, 8 juny, 2025

Les deesses de la història: Una exposició sobre el poder femení a CaixaFòrum València

CaixaFòrum València ha inaugurat recentment l’exposició titulada ‘Venerades i temudes. El poder femení en l’art i les creences’, que ofereix un viatge fascinant al llarg de 5.000 anys d’història, examinant la influència espiritual de la feminitat a través de sis continents. Aquesta mostra, creada en col·laboració amb el British Museum, presenta un total de 178 peces úniques, incloent escultures, objectes sagrats i obres d’art contemporani, posant de manifest les diverses percepcions i representacions de la feminitat en diferents cultures.

El director de CaixaFòrum València, Álvaro Borrás, i la comissària Belinda Crerar del British Museum, han destacat la importància d’aquesta exposició, que s’endinsa en les creences espirituals que han envoltat les dones i la seva representació cultural. Què tenen en comú un bust de Minerva, una figura de Bodhisattva Guanyin, una màscara de ball de Taraka de Bengala Occidental, i una figura d’ Oshun en la cultura ioruba de Nigèria? Totes són representacions del poder femení arreu del món, des de déus fins a esperits, passant per dimonis i santes que han jugat un rol fonamental en les creences de nombroses cultures.

- Advertisement -Telegram València Diari

Les figures presentades en aquesta exposició són sovint descrites amb atributs de intel·ligència, bellesa i valor excepcionals, i il·lustren la riquesa de l’experiència femenina al llarg de la història. A través d’elles, es reflexiona sobre el desig humà, els cicles de la vida, i la interacció entre el caòtic i l’harmònic. Aquestes imatges no només simbolitzen la independència femenina, sinó que també ofereixen un camí d’autoritat que contribueix al benestar de la comunitat.

L’exposició ha estat vista per més de 270.000 persones en altres ciutats com Madrid, Barcelona, Sevilla i Saragossa, i ara arriba a València per seguir explorant la feminitat i el seu poder des de les perspectives de múltiples religions i sistemes de creences.

Els visitants assumiran un paper actiu en aquesta experiència, reflexionant sobre per què determinades forces estan representades per imatges femenines en algunes cultures, i què revela això sobre la feminitat i la autoritat femenina. L’exposició se estructura en cinc seccions que aborden temes de significat universal: Creació i naturalesa, Passió i desig, Màgia i maldat, Justícia i defensa i Compassió i salvació.

Enguany, la mostra no només presenta obres històriques, sinó que també inclou treballs contemporanis d’artistes com Ana Mendieta i Zanele Muholi, propiciant un diàleg entre les representacions tradicionals i les modernes. Moltes artistes contemporànies busquen transcendir les metàfores tradicionals polítiques associades amb el gènere, proposant una visió més igualitària de la figura femenina. La assessora Rosa Martínez ha estat la responsable de seleccionar aquestes obres d’art contemporani que complementen i desafien les narratives històriques presentades.

Últimes notícies

Descens de temperatures màximes i cels buidats en la Comunitat Valenciana este diumenge

Este diumenge en la Comunitat Valenciana s'esperen temperatures màximes en descens, especialment notable en algunes zones, i cels que s'aniran buidant després d'intervals de núvols baixos durant el matí.

Policies francesos i espanyols reforcen la seguretat i atenció a turistes a Alacant

Agents de la Policia Nacional espanyola i francesa patrullen junts a Alacant per a millorar la seguretat i assistència a turistes gràcies al projecte Comissaries Europees.

Tràgic accident en la Ronda Nord de València: un home mor després de xocar contra un arbre

Un home de 63 anys mor després de perdre el control del seu cotxe i xocar contra un arbre en la Ronda Nord de València. Un altre passatger va resultar ferit.

Club de lectura impulsa la recuperació d’Azorín, l’escriptor del 98 poc reconegut

Un club de lectura a Alacant busca recuperar la figura i obra de l'escriptor Azorín, amb tertúlies bimensuals que analitzen els seus llibres i llegat.

Detinguda una mare per bufetejar a la professora de la seua filla en un col·legi de Torrent

Una dona de 26 anys va ser detinguda després de propinar una galtada a la professora de la seua filla en un col·legi de Torrent (València), acusant-la falsament davant d'alumnes.

Nets i avis cuinen junts en el concurs Sènior Xef a Castelló

L'Ajuntament de Castelló organitza Sènior Xef, un concurs on nets i avis cuinen plats tradicionals a quatre mans, fomentant l'envelliment actiu i l'ús de productes locals.

Alcoi i Ontinyent registren 36,5 graus en una jornada de temperatures estiuenques en la Comunitat Valenciana

Alcoi i Ontinyent aconseguixen temperatures màximes de 36,5 graus en una jornada amb calor estiuenca avançada en la Comunitat Valenciana, segons l'Agència Estatal de Meteorologia.

Bombers estabilitzen incendi a camp ras de desballestament a Muro d’Alcoi

L'incendi declarat en un descampat d'un desballestament a Muro d'Alcoi ha sigut controlat per bombers sense afectar les naus industrials pròximes.