9.5 C
València
Dimecres, 25 febrer, 2026

Les dones víctimes de violència de gènere a Espanya augmenten per novè any fins a les 36.582 el 2023, segons INE

En l’últim any, augmenten un 32% més els menors amb ordres de protecció

MADRID, 17 (EUROPA PRESS TELEVISIÓ)

El nombre de dones víctimes de violència de gènere va augmentar per novè any –ho fa des del 2014 de forma continuada amb l’única excepció del 2020, any marcat per la pandèmia del coronavirus– any fins a les 36.582, segons ha fet públic aquest divendres l’Institut Nacional d’Estadística (INE) en el seu últim estudi sobre aquest tema.

Aquestes més de 36.580 dones víctimes de violència de gènere el 2023, corresponents als assumptes en els quals s’havien dictat mesures cautelars o ordres de protecció, representen un augment del 12,1% pel que fa a les xifres registrades per l’INE l’any 2022, quant va comptabilitzar 32.644 dones víctimes. A més, constitueix la xifra més elevada registrada des que el 2011 va començar la sèrie de l’INE, seguida de la de 2022 (32.644) i la del 2011 (32.242).

Des del 2011, les dones víctimes de violència de gènere a Espanya s’havien anat reduint fins a l’any 2014 quan es van comptabilitzar un total de 27.087 dones. Des de llavors, les xifres no han parat de créixer any rere any –a excepció del 2020 marcat per la pandèmia– fins a aconseguir les 36.582 víctimes el 2023.

En relació amb les dades arreplegades per l’INE durant el passat any, destaquen que quasi la meitat (47,8%) de les dones víctimes de violència de gènere tenien entre 30 i 44 anys, un percentatge similar (48,4%) al dels homes denunciats, que van augmentar un 9,7%, fins a les 36.434 denúncies.

Segons la investigació, la taxa de víctimes de violència de gènere el 2023 va ser d’1,7 per cada 1.000 dones de 14 i més anys. Ceuta i Melilla i onze comunitats autònomes van superar la mèdia nacional: La Rioja, Cantàbria, Balears, Murcia, Canàries, Extremadura, Comunitat Valenciana, Andalusia, Castella-la Manxa, Aragó, i Castella i Lleó.

Quant a les relacions de les dones víctimes amb els homes denunciats, l’estudi indica que el 42,2% de les dones víctimes de violència de gènere mantenien una relació de parella o exparella de fet amb l’home denunciat, i el 34,7% eren núvies o exnúvies. A més, el 22,1% era el cònjuge o excónyuge i el 1% es trobava en procés de separació.

El 2023 es van registrar 1.816 menors (fills, en guarda o custòdia o que conviuen) víctimes de violència de gènere corresponents als assumptes en els quals s’havien dictat mesures cautelars o ordres de protecció, la qual cosa suposa un 32% més. Del total d’ells, 909 xiquets i 907 xiquetes.

Sobre les mesures cautelars dictades i inscrites en el Registre en assumptes de violència de gènere durant 2023, l’INE ha comptabilitzat un total de 109.383, un 12,1% més que l’any anterior. El 74,4% van ser de caràcter penal i el 25,6% de caràcter civil.

VÍCTIMES DE VIOLÈNCIA DOMÈSTICA

L’INE també ha publicat xifres sobre la violència domèstica a Espanya. D’aquesta manera, el 2023 es van registrar 9.126 víctimes en assumptes de violència domèstica amb ordre de protecció o mesures cautelars, un 12% més que l’any anterior. D’elles, el 61,1% van ser dones i el 38,9% homes.

El nombre de víctimes va ser major que el de persones denunciades, amb una relació d’1,2 víctimes per cada persona denunciada. A més, 399 persones van figurar com denunciades i víctimes alhora. En el 37,8% dels casos les víctimes de violència domèstica van ser el pare o la mare, en el 25,3% els fills, i en el 9,8% els germans.

Durant l’any 2023 es van dictar 18.263 mesures cautelars en els assumptes de violència domèstica inscrits, la qual cosa va suposar un augment del 10,4%. El 70,3% d’aquestes mesures van recaure sobre homes i el 29,7% sobre dones. El 91,3% van ser mesures cautelars penals i el 8,7% civils.

SENTÈNCIES FERMES

El 2023 es van dictar sentències fermes corresponents a assumptes (amb ordres de protecció o mesures cautelars dictades) inscrites en el Registre Central per a la Protecció de les Víctimes de la Violència Domèstica i de Gènere el 2023 o en anys anteriors sobre 37.161 condemnats per violència de gènere (+2,8%) i 8.687 persones per violència domèstica, un 23,7% més que en 2022 (el 67,9% van ser homes i el 32,1% dones).

Finalment, sobre la durada dels assumptes, en violència de gènere es va dictar sentència ferma en menys d’un any a tres de cada quatre persones (el 74,9% del total); i en violència domèstica, en menys d’un any al 61,2%.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els bombers de València superen 1.100 servicis per vent en menys de dos mesos

El Consorci ha atés 1.110 actuacions per ratxes i objectes desplaçats en un període molt curt, quasi el triple de la mitjana anual. La cadena de huit borrasques ha forçat reforços operatius.

Rescatats quinze migrants d’una pastera a cinc quilòmetres de la costa alacantina

Salvament Marítim ha rescatat a quinze hòmens que viatjaven en una pastera a uns cinc quilòmetres d'Arenals del Sol. Van arribar al port d'Alacant i van ser atesos per Creu Roja.

Una bandera ucraïnesa de 100 metres recorre Alacant en el quart aniversari de la guerra

Una bandera d'Ucraïna de 100 metres ha encapçalat una marxa pacífica a Alacant, amb lectura de manifest i lemes contra l'oblit. La província concentra el 17% de la diàspora a Espanya.

La Generalitat amplia al 20% l’aval de vivenda i eleva a 30 milions el programa de l’IVF

El Consell reforça el programa de l'IVF fins a 30 milions i eleva l'aval al 20% perquè jóvens de 18 a 45 anys accedisquen a finançament del 100% en la seua primera vivenda. La nova convocatòria amplia el preu màxim a 311.000 € i flexibilitza l'edat en municipis afectats per la dana.

La jutgessa de la DANA centra en les víctimes 60 de les 109 pàgines del seu escrit contra Mazón

La instructora remet al TSJCV una exposició raonada sobre la gestió de la DANA i dedica 60 de 109 pàgines a relatar pel seu nom a 230 víctimes. Enlletgix les 'informacions falses' que van sumar morts inexistents i assenyala que un altre cas en estudi podria elevar el balanç a 231.

Pérez Llorca considera que PPCV i Mazón ja van assumir responsabilitats per la DANA

El president ha expressat un profund respecte per les víctimes i ha defés que el PPCV i Carlos Mazón ja van assumir la seua responsabilitat política. També ha evitat valorar les investigacions judicials i ha recordat les mesures adoptades després del temporal.

El PP evita pronunciar-se sobre la petició al TSJCV per a investigar a Carlos Mazón

El síndic popular Fernando Pastor ha reiterat que el partit no comenta decisions judicials. Ha evitat parlar de demanar l'acta a Carlos Mazón fins que es pronuncie el TSJCV.

Dimarts amb sol i lleuger ascens tèrmic en la Comunitat Valenciana

Dimarts amb cels poc nuvolosos o buidats i temperatures en lleuger ascens o sense canvis en la Comunitat Valenciana. Hi haurà boires i bancs de boira en el litoral.