Les dones víctimes de violència de gènere a Espanya augmenten per novè any fins a les 36.582 el 2023, segons INE

En l’últim any, augmenten un 32% més els menors amb ordres de protecció

MADRID, 17 (EUROPA PRESS TELEVISIÓ)

El nombre de dones víctimes de violència de gènere va augmentar per novè any –ho fa des del 2014 de forma continuada amb l’única excepció del 2020, any marcat per la pandèmia del coronavirus– any fins a les 36.582, segons ha fet públic aquest divendres l’Institut Nacional d’Estadística (INE) en el seu últim estudi sobre aquest tema.

Aquestes més de 36.580 dones víctimes de violència de gènere el 2023, corresponents als assumptes en els quals s’havien dictat mesures cautelars o ordres de protecció, representen un augment del 12,1% pel que fa a les xifres registrades per l’INE l’any 2022, quant va comptabilitzar 32.644 dones víctimes. A més, constitueix la xifra més elevada registrada des que el 2011 va començar la sèrie de l’INE, seguida de la de 2022 (32.644) i la del 2011 (32.242).

Des del 2011, les dones víctimes de violència de gènere a Espanya s’havien anat reduint fins a l’any 2014 quan es van comptabilitzar un total de 27.087 dones. Des de llavors, les xifres no han parat de créixer any rere any –a excepció del 2020 marcat per la pandèmia– fins a aconseguir les 36.582 víctimes el 2023.

En relació amb les dades arreplegades per l’INE durant el passat any, destaquen que quasi la meitat (47,8%) de les dones víctimes de violència de gènere tenien entre 30 i 44 anys, un percentatge similar (48,4%) al dels homes denunciats, que van augmentar un 9,7%, fins a les 36.434 denúncies.

Segons la investigació, la taxa de víctimes de violència de gènere el 2023 va ser d’1,7 per cada 1.000 dones de 14 i més anys. Ceuta i Melilla i onze comunitats autònomes van superar la mèdia nacional: La Rioja, Cantàbria, Balears, Murcia, Canàries, Extremadura, Comunitat Valenciana, Andalusia, Castella-la Manxa, Aragó, i Castella i Lleó.

Quant a les relacions de les dones víctimes amb els homes denunciats, l’estudi indica que el 42,2% de les dones víctimes de violència de gènere mantenien una relació de parella o exparella de fet amb l’home denunciat, i el 34,7% eren núvies o exnúvies. A més, el 22,1% era el cònjuge o excónyuge i el 1% es trobava en procés de separació.

El 2023 es van registrar 1.816 menors (fills, en guarda o custòdia o que conviuen) víctimes de violència de gènere corresponents als assumptes en els quals s’havien dictat mesures cautelars o ordres de protecció, la qual cosa suposa un 32% més. Del total d’ells, 909 xiquets i 907 xiquetes.

Sobre les mesures cautelars dictades i inscrites en el Registre en assumptes de violència de gènere durant 2023, l’INE ha comptabilitzat un total de 109.383, un 12,1% més que l’any anterior. El 74,4% van ser de caràcter penal i el 25,6% de caràcter civil.

VÍCTIMES DE VIOLÈNCIA DOMÈSTICA

L’INE també ha publicat xifres sobre la violència domèstica a Espanya. D’aquesta manera, el 2023 es van registrar 9.126 víctimes en assumptes de violència domèstica amb ordre de protecció o mesures cautelars, un 12% més que l’any anterior. D’elles, el 61,1% van ser dones i el 38,9% homes.

El nombre de víctimes va ser major que el de persones denunciades, amb una relació d’1,2 víctimes per cada persona denunciada. A més, 399 persones van figurar com denunciades i víctimes alhora. En el 37,8% dels casos les víctimes de violència domèstica van ser el pare o la mare, en el 25,3% els fills, i en el 9,8% els germans.

Durant l’any 2023 es van dictar 18.263 mesures cautelars en els assumptes de violència domèstica inscrits, la qual cosa va suposar un augment del 10,4%. El 70,3% d’aquestes mesures van recaure sobre homes i el 29,7% sobre dones. El 91,3% van ser mesures cautelars penals i el 8,7% civils.

SENTÈNCIES FERMES

El 2023 es van dictar sentències fermes corresponents a assumptes (amb ordres de protecció o mesures cautelars dictades) inscrites en el Registre Central per a la Protecció de les Víctimes de la Violència Domèstica i de Gènere el 2023 o en anys anteriors sobre 37.161 condemnats per violència de gènere (+2,8%) i 8.687 persones per violència domèstica, un 23,7% més que en 2022 (el 67,9% van ser homes i el 32,1% dones).

Finalment, sobre la durada dels assumptes, en violència de gènere es va dictar sentència ferma en menys d’un any a tres de cada quatre persones (el 74,9% del total); i en violència domèstica, en menys d’un any al 61,2%.

Últimes notícies

Pedro Martínez rep pensa oferta del Real Madrid mentre el València Basket mou fitxa per a que es quede

Pedro Martínez ha rebut una oferta del Real Madrid, que està disposat a pagar la seua clàusula d’1 milió d’euros, mentres el València Basket li ha presentat una nova proposta per a intentar retenir-lo després del títol de la Lliga Endesa.

Així queda el risc d’incendis forestals demà en la Comunitat Valenciana

Emergències de la Generalitat ha advertit que este dimarts hi haurà risc extrem d’incendis forestals en tota la província d’Alacant i en el litoral i interior sud de Castelló, amb calor intensa i possibilitat de tempestes seques.

Evacuen una nau industrial a Villena per un incendi que deixa un treballador ferit per fum

Un incendi en una nau industrial al polígon Rubial de Villena ha obligat a desallotjar els treballadors i ha deixat un home de 38 anys ferit lleu per inhalació de fum.

Canvi en la cúpula de Mercadona amb l’eixida pactada d’Héctor Hernández

Héctor Hernández ha deixat el Comitè de Direcció de Mercadona per acord mutu després de 23 anys. L’empresa redistribuïx funcions clau i incorpora Enric Carbonell al màxim òrgan executiu.

Altibaixos en les màximes a la Comunitat amb fins a 36 °C a Elx

Les temperatures màximes han tingut pujades i baixades a la Comunitat Valenciana en una jornada marcada pels 36 graus registrats a Elx, segons Aemet.

Dos persones majors ferides en un accident de trànsit en la CV-724 a Dénia

Una dona de 71 anys i un home de 78 han resultat ferits en un accident de trànsit este dilluns en la CV-724, al terme municipal de Dénia, i han sigut traslladats a l'Hospital de Dénia.

Bautista s’acomiada del seu últim Wimbledon després de perdre amb Fonseca en primera ronda

Roberto Bautista, de 38 anys, s’ha acomiadat en primera ronda del seu últim Wimbledon després de perdre davant el brasiler Joao Fonseca en tres sets, malgrat tindre opcions en l’inici del partit.

Darius Thompson trenca el seu contracte amb el Valencia Basket abans del 2028

El Valencia Basket i Darius Thompson han pactat este juny la rescissió del contracte que els unia fins a 2028. L’exterior nord-americà, clau en l’aposta per l’Eurolliga, ha perdut protagonisme fins a quedar fora de les últimes convocatòries.