Les Premis Planeta 2024 lloen la ‘lliçó’ de la ciutadania en la dana: ‘Ha reaccionat abans que el poder’

Paloma Sánchez-Garnica i Beatriz Serrano presenten a València les seues obres ‘Victoria’ i ‘Foc en la gola’

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

Les escriptores guanyadora i finalista dels Premis Planeta 2024, Paloma Sánchez-Garnica i Beatriz Serrano, respectivament, han coincidit a lloar la “lliçó” que la ciutadania ha donat enfront de la tragèdia de la dana que ha assolat gran part de la província de Valencia. “El poble ha reaccionat molt abans que el poder”, assevera Sánchez Garnica, mentre que Serrano destaca el valor de les “xarxes humanes” en un món molt mediatitzat per la tecnologia.

Les dos autores han compartit com han viscut esta tragèdia en l’entrevista que han concedit a Europa Press amb motiu de la presentació a València de les seues novel·les.

‘Victoria’ és el títol amb el qual la madrilenya Paloma Sánchez-Garnica ha aconseguit el Premi Planeta 2024 després de quedar finalista d’este mateix guardó el 2021 amb ‘Últims dies a Berlín’.

Per la seua banda, a la finalista, Beatriz Serrano, li ha “tocat el cor” especialment la situació derivada de les inundacions, ja que es va criar a València i la seua mare residix a la localitat d’Alfafar, una de les afectades. Allí ha tingut l’oportunitat de comprovar com s’ha despertat el suport de la comunitat.

“Una de les coses per a tirar endavant en la vida, en estes circumstàncies o en qualsevol altra, és sentir que no estàs només, que hi ha persones en el bé i en el dolent, que s’alegren per les coses bones que et passen, que patixen quan passes alguna cosa dolenta, que el sofriment pot ser compartit”, assevera.

En ‘Foc en la gola’, l’escriptora i periodista torna a evidenciar, com ja fera en el seu exitós debut ‘El descontentament’, el seu interès per la paradoxa que es dona en una societat hipeconectada que, no obstant això, alberga una gran solitud. Per a això, viatja als inicis de l’expansió social d’internet, en els noranta, quan “no érem tant consumidors com a exploradors”.

“UNA CROSSA DEL QUE ENS FALTA EN EL MÓN REAL”

L’autora creu que en ocasions el món virtual s’empra com “una crossa per al que ens falta en el món real”. I agrega que el problema no és tant la pròpia tecnologia, l’eina, com a certa manera de vida: “els horaris infernals, els contractes porqueria, haver de viure cada vegada més lluny, que els nostres veïns siguen ‘airbnb’…”.

Així i tot, la literatura seguix constituint un “refugi”. Serrano es mostra molt optimista respecte a la seua salut actual i futura: “És el que ens ha ensenyat a entendre’ns a, a pensar i a construir futur. Llavors, com van a morir les històries?”, pregunta.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Un xiquet de 2 anys ha resultat ferit amb politraumatisme en caure d’un balcó a Catarroja

Un xiquet de dos anys ha resultat ferit amb politraumatisme després de caure des del balcó d'un segon pis a Catarroja. Va ser atés pel SAMU i traslladat a la Fe.

Hondón de los Frailes registra un terratrémol de magnitud 2,5 sense danys

Un sisme de magnitud 2,5 s'ha registrat a Hondón de los Frailes a les 18.50 i a 4 km de profunditat. No s'han notificat danys i el 112 ha rebut una única crida

Marco Pérez obri la porta gran a València en el seu debut en una plaça de primera

El de Salamanca va tallar dos orelles a una seriosa correguda de Santiago Domecq i va eixir a coll en Falles. Víctor Hernández va destacar sense premi i Perera va tirar d'ofici.

Cau la rematada de la Falla Camí Nou d’Alzira, recentment guanyadora del primer premi

La rematada superior de la Falla Camí Nou d'Alzira s'ha desplomat i ha danyat diversos ninots hores després de guanyar el primer premi. No s'han registrat ferits.

S’ha desplomat la rematada de la falla Camí Nou d’Alzira, la més alta de la ciutat

La rematada superior de 19 metres del monument 'Avani' s'ha ensorrat cap a les 16.00 hores després de dos dies de ratxes de vent, danyant diversos ninots. No hi ha ferits.

La mascletá trenca cristalls de l’oficina de turisme de l’Ajuntament de València

La setzena mascletá de les Falles, a càrrec de Pirotècnia Mediterrani, ha trencat diversos cristalls de l'oficina de turisme de l'Ajuntament. El tret, amb 230 quilos durant set minuts i mig, ha estremit l'abarrotada plaça de l'Ajuntament.

0-1: els pals i el meta James van tancar el passe a semifinals al Vila-real juvenil

El Vila-real juvenil va caure 0-1 davant el PSG en quarts de la Lliga de Campions Juvenil després de dominar i sumar tres pals. James va firmar parades clau i va detindre un penal.

Sindicats i Sanitat seguixen rutes paral·leles en la segona setmana de la vaga de metges

Els metges mantenen un seguiment similar i el Ministeri activa mesures pactades amb el Fòrum de la Professió Mèdica, la qual cosa aprofundix el xoc amb el comité de vaga.