9.7 C
València
Divendres, 12 desembre, 2025

Les Premis Planeta 2024 lloen la ‘lliçó’ de la ciutadania en la dana: ‘Ha reaccionat abans que el poder’

Paloma Sánchez-Garnica i Beatriz Serrano presenten a València les seues obres ‘Victoria’ i ‘Foc en la gola’

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

Les escriptores guanyadora i finalista dels Premis Planeta 2024, Paloma Sánchez-Garnica i Beatriz Serrano, respectivament, han coincidit a lloar la “lliçó” que la ciutadania ha donat enfront de la tragèdia de la dana que ha assolat gran part de la província de Valencia. “El poble ha reaccionat molt abans que el poder”, assevera Sánchez Garnica, mentre que Serrano destaca el valor de les “xarxes humanes” en un món molt mediatitzat per la tecnologia.

Les dos autores han compartit com han viscut esta tragèdia en l’entrevista que han concedit a Europa Press amb motiu de la presentació a València de les seues novel·les.

‘Victoria’ és el títol amb el qual la madrilenya Paloma Sánchez-Garnica ha aconseguit el Premi Planeta 2024 després de quedar finalista d’este mateix guardó el 2021 amb ‘Últims dies a Berlín’.

Per la seua banda, a la finalista, Beatriz Serrano, li ha “tocat el cor” especialment la situació derivada de les inundacions, ja que es va criar a València i la seua mare residix a la localitat d’Alfafar, una de les afectades. Allí ha tingut l’oportunitat de comprovar com s’ha despertat el suport de la comunitat.

“Una de les coses per a tirar endavant en la vida, en estes circumstàncies o en qualsevol altra, és sentir que no estàs només, que hi ha persones en el bé i en el dolent, que s’alegren per les coses bones que et passen, que patixen quan passes alguna cosa dolenta, que el sofriment pot ser compartit”, assevera.

En ‘Foc en la gola’, l’escriptora i periodista torna a evidenciar, com ja fera en el seu exitós debut ‘El descontentament’, el seu interès per la paradoxa que es dona en una societat hipeconectada que, no obstant això, alberga una gran solitud. Per a això, viatja als inicis de l’expansió social d’internet, en els noranta, quan “no érem tant consumidors com a exploradors”.

“UNA CROSSA DEL QUE ENS FALTA EN EL MÓN REAL”

L’autora creu que en ocasions el món virtual s’empra com “una crossa per al que ens falta en el món real”. I agrega que el problema no és tant la pròpia tecnologia, l’eina, com a certa manera de vida: “els horaris infernals, els contractes porqueria, haver de viure cada vegada més lluny, que els nostres veïns siguen ‘airbnb’…”.

Així i tot, la literatura seguix constituint un “refugi”. Serrano es mostra molt optimista respecte a la seua salut actual i futura: “És el que ens ha ensenyat a entendre’ns a, a pensar i a construir futur. Llavors, com van a morir les històries?”, pregunta.

Últimes notícies

Pluges i cels molt nuvolosos en la Comunitat Valenciana des d’este divendres i durant el cap de setmana

Aemet preveu precipitacions que poden iniciar-se este divendres en el sud, amb pluges persistents el dissabte i generalitzades el diumenge en la Comunitat Valenciana.

Xoc de tres camions talla l’AP-7 a Castelló durant tota la nit

Un accident entre tres camions talla l'AP-7 al seu pas per Castelló des de la matinada i obliga a desviar per la N-340. La V-31 registra 8 km de retencions.

Pérez Llorca, Tellado i Mompó han acompanyat a Catalá en el sopar de Nadal del PP de València

Mig miler d'afiliats han acudit al sopar de Nadal del PP de València, en la qual Pérez Llorca, Tellado i Mompó han abrigallat a Catalá. L'alcaldessa ha reivindicat unitat, ha fet balanç de gestió i ha carregat contra el PSOE.

Enric Mas competirà en la Challenge Mallorca 2026 després de la seua operació de varices

Enric Mas ja entrena després de passar per quiròfan i fixa la seua reaparició en la Challenge Mallorca 2026. Movistar presenta el seu projecte per a 2026 amb Uijtdebroeks com a aposta de lideratge.

Enric Mas confia a tornar millor després de la seua operació de varices

El mallorquí es va mostrar optimista en la presentació del Movistar Team: després d'operar-se de varices a la cama esquerra, ja entrena i apunta a iniciar 2026 amb bon peu.

Unzué apunta a Uijtdebroeks com a líder del Movistar per a 2026

Movistar va presentar els seus equips i el seu full de ruta per a 2026. Unzué confia a impulsar a Cian Uijtdebroeks com a referent i reforçar el bloc masculí i femení.

El cap de gabinet de Mazón va atestar que no sabia de confinaments i va remetre la decisió a un assessor

José Manuel Cuenca va declarar que desconeixia l'encaix legal d'un confinament durant la dana i va traslladar el dubte a un altre membre del gabinet. Els missatges amb Salomé Pradas il·lustren el debat intern i motiven una nova citació judicial.

Ford renova per sis mesos l’ERTO Xarxa d’Almussafes amb les mateixes condicions

La planta d'Almussafes ha renovat per sis mesos l'ERTO Xarxa amb les regles vigents en 2025: 4.152 afectats de manera rotativa, 996 llocs diaris en regulacion i el 90% del salari amb el 100% de complements.