Les Premis Planeta 2024 lloen la ‘lliçó’ de la ciutadania en la dana: ‘Ha reaccionat abans que el poder’

Paloma Sánchez-Garnica i Beatriz Serrano presenten a València les seues obres ‘Victoria’ i ‘Foc en la gola’

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

Les escriptores guanyadora i finalista dels Premis Planeta 2024, Paloma Sánchez-Garnica i Beatriz Serrano, respectivament, han coincidit a lloar la “lliçó” que la ciutadania ha donat enfront de la tragèdia de la dana que ha assolat gran part de la província de Valencia. “El poble ha reaccionat molt abans que el poder”, assevera Sánchez Garnica, mentre que Serrano destaca el valor de les “xarxes humanes” en un món molt mediatitzat per la tecnologia.

Les dos autores han compartit com han viscut esta tragèdia en l’entrevista que han concedit a Europa Press amb motiu de la presentació a València de les seues novel·les.

‘Victoria’ és el títol amb el qual la madrilenya Paloma Sánchez-Garnica ha aconseguit el Premi Planeta 2024 després de quedar finalista d’este mateix guardó el 2021 amb ‘Últims dies a Berlín’.

Per la seua banda, a la finalista, Beatriz Serrano, li ha “tocat el cor” especialment la situació derivada de les inundacions, ja que es va criar a València i la seua mare residix a la localitat d’Alfafar, una de les afectades. Allí ha tingut l’oportunitat de comprovar com s’ha despertat el suport de la comunitat.

“Una de les coses per a tirar endavant en la vida, en estes circumstàncies o en qualsevol altra, és sentir que no estàs només, que hi ha persones en el bé i en el dolent, que s’alegren per les coses bones que et passen, que patixen quan passes alguna cosa dolenta, que el sofriment pot ser compartit”, assevera.

En ‘Foc en la gola’, l’escriptora i periodista torna a evidenciar, com ja fera en el seu exitós debut ‘El descontentament’, el seu interès per la paradoxa que es dona en una societat hipeconectada que, no obstant això, alberga una gran solitud. Per a això, viatja als inicis de l’expansió social d’internet, en els noranta, quan “no érem tant consumidors com a exploradors”.

“UNA CROSSA DEL QUE ENS FALTA EN EL MÓN REAL”

L’autora creu que en ocasions el món virtual s’empra com “una crossa per al que ens falta en el món real”. I agrega que el problema no és tant la pròpia tecnologia, l’eina, com a certa manera de vida: “els horaris infernals, els contractes porqueria, haver de viure cada vegada més lluny, que els nostres veïns siguen ‘airbnb’…”.

Així i tot, la literatura seguix constituint un “refugi”. Serrano es mostra molt optimista respecte a la seua salut actual i futura: “És el que ens ha ensenyat a entendre’ns a, a pensar i a construir futur. Llavors, com van a morir les històries?”, pregunta.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els sindicats convoquen una vaga indefinida de docents en la Comunitat Valenciana des de l’11 de maig

Els sindicats d'ensenyança STEPV, CCOO i UGT convoquen una vaga indefinida del professorat valencià a partir de l'11 de maig, recolzada per una àmplia majoria de docents després d'una consulta interna.

Els sindicats docents convoquen una vaga indefinida en la Comunitat Valenciana des de l’11 de maig

Els sindicats STEPV, CCOO i UGT convoquen una vaga indefinida de docents en la Comunitat Valenciana a partir de l'11 de maig, recolzada per una àmplia majoria del professorat.

Morant exigix al Consell que explique què farà amb els fons no usats per a la reconstrucció

Diana Morant reclama al Consell que aclarisca el destí de més de 1.500 milions d'euros no utilitzats en la reconstrucció i anuncia una nova etapa política des del PSPV-PSOE.

Les bates blanques es mobilitzen a València per a exigir millores laborals i un estatut propi

Milers de metges es manifesten a València per a reclamar una jornada de 35 hores, un estatut professional propi i condicions laborals dignes que frenen la saturació del sistema sanitari.

L’Institut de les Dones impulsa el quart Pla Estratègic d’Igualtat amb el moviment feminista

L'Institut de les Dones avança cap a l'IV Pla Estratègic d'Igualtat mitjançant un procés participatiu amb el moviment feminista i agents socials en tot el territori.

La urbanització de l’entorn de La Fe a València estarà llesta per Nadal i sumarà 244 vivendes protegides

L'Ajuntament preveu finalitzar per Nadal la urbanització del sector Sud PRR-7 de Malilla, al costat de l'hospital La Fe, amb 5 milions d'inversió i 244 vivendes de protecció pública.

Policia i sanitaris atenen un part al costat d’una carretera a Carlet

Agents de la Policia Local de Carlet, la Guàrdia Civil i una unitat del SAMU atenen un part extrahospitalari al costat d'una carretera i traslladen a mare i bebé a l'hospital en bon estat.

Emergències estudia amb el sector d’unflables noves mesures per a reforçar la seguretat

La Conselleria d'Emergències i Interior i el sector d'instal·lacions unflables estudien canvis normatius, cursos de formació i certificacions obligatòries per a millorar la seguretat en la Comunitat Valenciana.