Mastodon
23.9 C
València
Dimarts, 9 setembre, 2025

Les víctimes de la DANA acusen a Maribel Vilaplana de ser còmplice de la mentida

L’Associació Víctimes Mortals DANA 29-O, a través de la seua presidenta Rosa Álvarez, ha denunciat que la carta oberta publicada per la periodista Maribel Vilaplana després del seu menjar amb el president Carlos Mazón el dia de la DANA ha causat ‘moltíssim dolor‘ a les famílies i la consideren ‘còmplice de la mentida‘.

Álvarez sosté que Vilaplana hauria ‘encobert‘ durant deu mesos dos extrems clau: l’hora d’eixida del restaurant i la suposada falta de cobertura aquell dia. Afig que, encara que la periodista no tenia responsabilitats de gestió, les famílies haurien agraït claredat des del primer moment per a llançar llum sobre l’ocorregut.

Per als afectats, aclarir horaris i comunicacions no és un detall menor: determina la cronologia d’una emergència, ajuda a entendre com es van prendre les decisions i permet depurar responsabilitats. D’ací ve que exigisquen que es pose llum sobre l’ocorregut aquell 29 d’octubre.

Dolor i exigència de claredat

Les víctimes també retrauen que en la missiva s’esmentara l”estrés posttraumàtic‘. Álvarez explica que per als qui han perdut a un familiar, el trauma es manifesta en pensaments recurrents que la persona tornarà, en lapses de memòria durant converses o en malalties psicosomàtiques, una experiència que considera que la periodista desconeix.

La presidenta relata a més que ella mateixa és objecte de fustigació en xarxes, on se li pengen etiquetes partidistes. Rebutja eixa instrumentalització i reivindica que l’objectiu de l’associació és veritat, respecte i una gestió responsable, enfront de la polarització que, al seu juí, afig més dolor a les famílies.

La publicació de la carta el divendres va fer que el cap de setmana anara ‘demolidor‘ per als familiars, afirma. Sobre la possibilitat que Vilaplana declare com a testimoni, l’associació considera que abans o després haurà d’atestar davant la jutgessa i comparéixer en la comissió d’investigació de Les Corts, per tractar-se d’una peça rellevant per a reconstruir els fets.

Pla Endavant i gestió d’emergències

Les afirmacions es van produir després d’una reunió amb el vicepresident segon i conseller per a la Recuperació Econòmica i Social, Francisco José Gan Pampols, a la qual van acudir sis associacions de víctimes i afectats de la DANA. Les entitats van assistir per tractar-se d’una trobada tècnica, encara que lamenten que se celebre dos mesos després.

Durant la reunió, les associacions van preguntar per les mesures previstes davant nous episodis de pluges en la zona i van expressar el seu desacord amb l’afirmació que les emergències no les gestionen els polítics, sinó els tècnics. Van recordar que el paper tècnic és assessorar i que la direcció i la gestió recau en els responsables públics, una precisió que, al seu juí, evita diluir responsabilitats.

Des de la Generalitat es remarca que les persones constituïxen el primer dels quatre pilars del Pla Endavant, al costat del teixit empresarial, el medi ambient i el teixit social i comunitari. El conseller va subratllar que el pla busca efectes duradors i perseguix reposar el perdut i reconstruir amb rigor el vincle entre població, territori, infraestructures i avenir.

Com a part d’eixe enfocament, es va entregar a les associacions la Guia Informativa sobre Catàstrofes Naturals, annex del Pla d’Anticipació de Catàstrofes, amb consells de prevenció, reacció i resposta. El document, va avançar el Consell, es difondrà en breu en formats digitals i tradicionals entre associacions, entitats, ajuntaments i col·lectius socials.

Últimes notícies

Emergències demana maxima prudència davant l’alerta taronja que es manté fins a la manana

La Generalitat manté l'alerta taronja per pluges i tempestes en Castellon, interior sud de València i Alacant fins a la manana. S'activa el Pla Especial d'Inundacions i es reforça el seguiment per possibles ruixats molt intensos però de curta duracion.

Pluges i vent activen 18 intervencions de bombers a Alacant i forcen suspensions en diversos municipis

El Consorci Provincial de Bombers manté 18 intervencions obertes pel temporal, amb la majoria d'incidències a la Vega Baixa. Alacant, Elx, El Campello i Cox suspenen les classes per prevenció.

El vent provoca la caiguda d’un arbre sobre un autobús escolar a Alzira, sense ferits

Ratxes de vent a la província de València han generat múltiples incidències des de les 17.00. A Alzira, un arbre va caure sobre un autobús escolar sense causar ferits.

La FFCV reobrirà el dimecres el camp de Benetússer, un dels més danyats per la dana

La FFCV reobri este dimecres el Camp Municipal de Benetússer amb un acte a les 18.00 després d'una inversió de 335.000 euros i reconeixements dins del Pla DANA.

Emergències activa la Situació 1 del Pla Especial d’Inundacions en tota la Comunitat Valenciana

La Generalitat activa la Situació 1 del Pla Especial d'Inundacions davant pluges i tempestes. Aemet preveu fins a 60 l/m² en una hora i graníssol gran.

Aemet manté l’avís taronja per pluges intenses en el nord de Castelló

Aemet manté l'avís taronja per pluges amb fins a 60 l/m² en una hora en el nord de Castelló i estén els avisos al sud de València i Alacant el dimarts.

La Guàrdia Civil obri diligències per l’altercat a Moncada amb un regidor

La Guàrdia Civil investiga possibles desordes públics ocorreguts en les festes de Moncada després d'un enfrontament amb el regidor Martín Pérez Aranda. L'edil demana disculpes mentres el PP exigix la seua dimissió i anuncia que traslladarà els fets a la Fiscalia.

Els 4.000 alumnes de Paiporta afectats per la dana tornen amb normalitat a les aules

Sis col·legis i dos instituts reobrin a ple rendiment i marquen la recuperació després de la dana. Només el CEIP L'Horta continua en aules prefabricades durant la transició.