L’agenda astronòmica de juny, marcada per l’arribada de l’estiu

L’estiu és una de les estacions més atractives per a contemplar el cel de nit | Arxiu

 

L’agenda astronòmica del mes de juny estarà marcada per l’arribada de l’estiu el pròxim dia 21. Eixe dia a les 17.54 h, hora espanyola, viurem el solstici d’estiu i tindrem el dia més llarg i la nit més curta de l’any, ja que hi haurà 15 hores i 11 minuts de llum solar. A partir d’eixe moment, el dia s’anirà acurtant, però fins a finals de juliol o agost no notarem el canvi.

 

L’estació durarà 93 dies i 15 hores, acabant el pròxim 23 de setembre amb l’arribada de la tardor. El solstici d’estiu és el moment de l’any en què la Terra està en el seu punt més inclinat amb el pol nord i tot el seu hemisferi rebent més directament l’impacte dels raigs solars, situació que és totalment al revés en el solstici d’hivern.

 

El dia 21 i les jornades següents, hi haurà el que es coneix com el sol de mitjanit, és a dir, que en les latituds més altes del nostre hemisferi hi farà sol durant 24 hores. En el pol sud, per contra, serà de nit tota la jornada. L’estiu convida sempre a observar el cel a l’aire lliure amb la fresca de la matinada i observar conegudes pluges d’estreles, com les Llàgrimes de Sant Llorenç, o Perseids, el mes d’agost. A més, de cara a juny hi ha unes altres cites astronòmiques importants.

 

La Lluna plena de juny, el dia 17

Quant a la Lluna plena del mes de juny, tindrà lloc el dia 17, eixint a les 21.41h per l’est, damunt del mar, i ponent-se per l’oest l’endemà de matí a les 06.23 h. Si la meteorologia acompanya, podrem disfrutar de l’última Lluna plena de la primavera a les portes de l’entrada oficial de l’estació d’estiu.

Júpiter tindrà la màxima aproximació a la Terra aquest juny

Júpiter tindrà la màxima aproximació a la Terra este juny | Arxiu

 

El dia 10, el dia de l’any que veurem Júpiter de més a prop

Una altra cita astronòmica important d’este mes de juny la tindrem el dia 10, quan Júpiter farà la seua màxima aproximació a la Terra este 2019. Per tant, enguany no vorem aquest el tan brillant com el dia 10 i el podrem disfrutar durant tota la nit, des que el sol es ponga fins que torne a eixir pràcticament l’endemà de matí. Si observem este fenomen amb un telescopi, podrem inclús vore 4 de les seues Llunes al seu costat.

 

El triangle d’estiu

Com acostuma a passar cada estiu, millorarà l’observació del ‘triangle d’estiu’, un conjunt imaginari format per les estrelles Deneb, Altair i Vega, de les més brillants del cel nocturn. Suposen un ancestral sistema de referència en el cel i un mètode d’orientació des d’ara fins a entrada la tardor.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Bioparc adapta la dieta i crea pluja artificial per a cuidar els animals davant l’onada de calor

Bioparc València ha reforçat el seu protocol d’estiu per l’alerta roja per calor amb gelats especials, sistemes de pluja artificial i seguiment dels animals més vulnerables.

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.

Trobada una bossa amb ossos humans a l’albelló de València

La Policia Nacional investiga una bossa amb restes òssies, presumptament humanes, localitzada en la xarxa d’albellons de València, a prop de la bomba de Cantarranas, al barri de Natzaret.

Xavi Albert fixa el repte de connectar amb La Fonteta sense rebaixar les expectatives

El nou entrenador del Valencia Basket, Xavi Albert, vol que lafició es veja reflectida en el joc i els valors de lequip, sense caure en comparacions amb la temporada anterior però tampoc rebaixar les expectatives.

Diversos pobles valencians ja passen dels 40 graus a migdia

Les comarques de València i Alacant han superat ja els 40 graus a migdia i tenen activat l’avís roig per màximes que podrien arribar als 44 graus.

Detingut a València per gravar i assetjar set menors, entre elles la seua fillastra

La Policia Nacional ha detingut a València un home de 51 anys acusat de gravar i assetjar huit dones, set d’elles menors, inclosa la seua fillastra. Ha quedat en llibertat amb una ordre d’allunyament mentres es revisa el material intervingut.

Presó de 17 anys per agredir sexualment dues xiquetes amb qui convivia a Castelló

L’Audiència de Castelló ha condemnat a 17 anys i mig de presó un home per agredir sexualment dues germanes menors amb qui va conviure entre setembre i novembre de 2024. A més de la pena de presó, se li imposen indemnitzacions, prohibicions d’acostament i inhabilitació per a treballar amb menors.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges i tronades dijous a València i Alacant

Aemet ha activat per a este dijous l’avís taronja per pluges de fins a 40 l/m2 i tronades en l’interior d’Alacant i el sud de València, amb avisos grocs per pluja i calor en la resta de la Comunitat Valenciana.