L’agenda astronòmica de juny, marcada per l’arribada de l’estiu

L’estiu és una de les estacions més atractives per a contemplar el cel de nit | Arxiu

 

L’agenda astronòmica del mes de juny estarà marcada per l’arribada de l’estiu el pròxim dia 21. Eixe dia a les 17.54 h, hora espanyola, viurem el solstici d’estiu i tindrem el dia més llarg i la nit més curta de l’any, ja que hi haurà 15 hores i 11 minuts de llum solar. A partir d’eixe moment, el dia s’anirà acurtant, però fins a finals de juliol o agost no notarem el canvi.

 

L’estació durarà 93 dies i 15 hores, acabant el pròxim 23 de setembre amb l’arribada de la tardor. El solstici d’estiu és el moment de l’any en què la Terra està en el seu punt més inclinat amb el pol nord i tot el seu hemisferi rebent més directament l’impacte dels raigs solars, situació que és totalment al revés en el solstici d’hivern.

 

El dia 21 i les jornades següents, hi haurà el que es coneix com el sol de mitjanit, és a dir, que en les latituds més altes del nostre hemisferi hi farà sol durant 24 hores. En el pol sud, per contra, serà de nit tota la jornada. L’estiu convida sempre a observar el cel a l’aire lliure amb la fresca de la matinada i observar conegudes pluges d’estreles, com les Llàgrimes de Sant Llorenç, o Perseids, el mes d’agost. A més, de cara a juny hi ha unes altres cites astronòmiques importants.

 

La Lluna plena de juny, el dia 17

Quant a la Lluna plena del mes de juny, tindrà lloc el dia 17, eixint a les 21.41h per l’est, damunt del mar, i ponent-se per l’oest l’endemà de matí a les 06.23 h. Si la meteorologia acompanya, podrem disfrutar de l’última Lluna plena de la primavera a les portes de l’entrada oficial de l’estació d’estiu.

Júpiter tindrà la màxima aproximació a la Terra aquest juny

Júpiter tindrà la màxima aproximació a la Terra este juny | Arxiu

 

El dia 10, el dia de l’any que veurem Júpiter de més a prop

Una altra cita astronòmica important d’este mes de juny la tindrem el dia 10, quan Júpiter farà la seua màxima aproximació a la Terra este 2019. Per tant, enguany no vorem aquest el tan brillant com el dia 10 i el podrem disfrutar durant tota la nit, des que el sol es ponga fins que torne a eixir pràcticament l’endemà de matí. Si observem este fenomen amb un telescopi, podrem inclús vore 4 de les seues Llunes al seu costat.

 

El triangle d’estiu

Com acostuma a passar cada estiu, millorarà l’observació del ‘triangle d’estiu’, un conjunt imaginari format per les estrelles Deneb, Altair i Vega, de les més brillants del cel nocturn. Suposen un ancestral sistema de referència en el cel i un mètode d’orientació des d’ara fins a entrada la tardor.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

El PSPV porta a Fiscalia Massó per dir que Sánchez és ‘capo de la màfia corrupta’

El PSPV-PSOE ha presentat una denúncia davant la Fiscalia Provincial de València contra la presidenta de Les Corts, Llanos Massó (Vox), per un presumpte delicte d’injúries amb publicitat després d’haver qualificat Pedro Sánchez de ‘capo de la màfia corrupta’ en la xarxa social X.

Més de 2.700 jóvens ja tenen aval de la Generalitat per a comprar la seua primera vivenda

La Generalitat ha avalat 2.718 jóvens de la Comunitat Valenciana en set mesos de 2026 per a comprar 1.812 vivendes, amb més de 39 milions en garanties i finançament de fins al 100 % del preu.

Un cuidador investiga per estafar un matrimoni destapa un laboratori de drogues a Elx

La investigació a un cuidador acusat d’estafar més de 50.000 euros a un matrimoni major estranger en una pedania d’Elx ha permés descobrir un laboratori clandestí de drogues sintètiques en un garatge. Tres hòmens han sigut detinguts i el complex ha quedat desmantellat abans d’entrar en funcionament.

Luís Castro marca el full de ruta del Levante: equip aguerrit i sense por

Luís Castro definix abans de l’inici de LaLiga un Levante aguerrit, amb identitat guanyadora, confiança en la cantera i orgull pel traspàs de Carlos Espí al Real Madrid.

Avís taronja dilluns per aiguats de fins a 40 l/m² a Castelló i València

Aemet ha activat per a dilluns a la vesprada l’avís taronja per pluges de fins a 40 l/m² i tempestes fortes a l’interior de Castelló i València i al litoral sud valencià. Hui es mantenen avisos grocs per calor, tempestes i fenòmens costaners en diversos punts de la Comunitat Valenciana.

Nova nit tòrrida al litoral valencià amb fins a 28,4 ºC a Tabarca

El litoral de la Comunitat Valenciana ha encadenat una nova nit tòrrida, amb mínimes de fins a 28,4 graus a Tabarca i 27,8 a Santa Pola, i alerta groga per calor i fenòmens costaners.

Espanya restablix durant 30 dies els controls a viatgers procedents d’Itàlia

El BOE ha publicat l’orde d’Interior que reactiva durant trenta dies els controls fronterers a viatgers procedents d’Itàlia per la pressió migratòria en la ruta del Mediterrani central.

Així es preparen quatre punts clau per a vore l’eclipsi solar total del 12 d’agost

Galícia, Guadalajara, Aragó i Balears ultimen dispositius especials de seguretat, mobilitat i divulgació per a observar l’eclipsi total de Sol del 12 d’agost. València també serà un dels punts privilegiats de la franja de totalitat.