L’agenda astronòmica de juny, marcada per l’arribada de l’estiu

L’estiu és una de les estacions més atractives per a contemplar el cel de nit | Arxiu

 

L’agenda astronòmica del mes de juny estarà marcada per l’arribada de l’estiu el pròxim dia 21. Eixe dia a les 17.54 h, hora espanyola, viurem el solstici d’estiu i tindrem el dia més llarg i la nit més curta de l’any, ja que hi haurà 15 hores i 11 minuts de llum solar. A partir d’eixe moment, el dia s’anirà acurtant, però fins a finals de juliol o agost no notarem el canvi.

 

L’estació durarà 93 dies i 15 hores, acabant el pròxim 23 de setembre amb l’arribada de la tardor. El solstici d’estiu és el moment de l’any en què la Terra està en el seu punt més inclinat amb el pol nord i tot el seu hemisferi rebent més directament l’impacte dels raigs solars, situació que és totalment al revés en el solstici d’hivern.

 

El dia 21 i les jornades següents, hi haurà el que es coneix com el sol de mitjanit, és a dir, que en les latituds més altes del nostre hemisferi hi farà sol durant 24 hores. En el pol sud, per contra, serà de nit tota la jornada. L’estiu convida sempre a observar el cel a l’aire lliure amb la fresca de la matinada i observar conegudes pluges d’estreles, com les Llàgrimes de Sant Llorenç, o Perseids, el mes d’agost. A més, de cara a juny hi ha unes altres cites astronòmiques importants.

 

La Lluna plena de juny, el dia 17

Quant a la Lluna plena del mes de juny, tindrà lloc el dia 17, eixint a les 21.41h per l’est, damunt del mar, i ponent-se per l’oest l’endemà de matí a les 06.23 h. Si la meteorologia acompanya, podrem disfrutar de l’última Lluna plena de la primavera a les portes de l’entrada oficial de l’estació d’estiu.

Júpiter tindrà la màxima aproximació a la Terra aquest juny

Júpiter tindrà la màxima aproximació a la Terra este juny | Arxiu

 

El dia 10, el dia de l’any que veurem Júpiter de més a prop

Una altra cita astronòmica important d’este mes de juny la tindrem el dia 10, quan Júpiter farà la seua màxima aproximació a la Terra este 2019. Per tant, enguany no vorem aquest el tan brillant com el dia 10 i el podrem disfrutar durant tota la nit, des que el sol es ponga fins que torne a eixir pràcticament l’endemà de matí. Si observem este fenomen amb un telescopi, podrem inclús vore 4 de les seues Llunes al seu costat.

 

El triangle d’estiu

Com acostuma a passar cada estiu, millorarà l’observació del ‘triangle d’estiu’, un conjunt imaginari format per les estrelles Deneb, Altair i Vega, de les més brillants del cel nocturn. Suposen un ancestral sistema de referència en el cel i un mètode d’orientació des d’ara fins a entrada la tardor.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

La pluja permet estabilitzar l’incendi forestal de Tuéjar després de cremar 835 hectàrees

L’incendi forestal declarat dimarts a Tuéjar s’ha donat per estabilitzat gràcies a les fortes pluges de la vesprada, després de calcinar 835 hectàrees i amb evacuats que podran tornar a casa prompte.

Com la nutrició de precisió vol acabar arribant al plat del consumidor

Especialistes i empreses han analitzat a València com aconseguir que la nutrició de precisió i la innovació alimentària arriben realment al plat del consumidor, amb l’ajuda de formació, regulació i dades.

Les sales de cinema valencianes poden perdre més d’un milió en ajudes per un canvi de criteri estatal

Les sales de cinema de la Comunitat Valenciana es juguen 1,07 milions d’euros en ajudes després d’un canvi de criteri del Govern central, i el Consell ha anunciat recursos jurídics i una estratègia conjunta amb altres autonomies per a defensar la continuïtat de la finançació.

La valenciana Laura Pérez s’endinsa en la memòria infantil amb la novel·la gràfica ‘El iglú’

La il·lustradora valenciana Laura Pérez, Premi Eisner 2026, presenta 'El iglú', una novel·la gràfica gairebé muda sobre infància, records i desarrelament, creada amb el guionista Guillermo Corral van Damme i ambientada a la ciutat suïssa de La Chaux-de-Fonds.

Rescaten un home en caure per un barranc de 30 metres a l’Alqueria d’Asnar

Un helicòpter del Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha rescatat un home que ha caigut per un barranc d’uns 30 metres a l’Alqueria d’Asnar i l’ha traslladat a l’Hospital d’Alcoi.

Investiguen l’origen humà de l’incendi forestal de Tuéjar, encara actiu

L’incendi forestal declarat a Tuéjar continua actiu però amb evolució favorable i s’han descartat causes naturals en el seu origen, després de calcinar 835 hectàrees del paratge, part de la reserva de la Biosfera de l’Alt Túria.

Així serà el desembassament preventiu a la presa de Buseo i com pot afectar els pobles riu avall

La Generalitat ha informat els ajuntaments situats riu avall de la presa de Buseo d’un desembassament preventiu de cabal i els demana reforçar la vigilància i avisar la població en zones pròximes al riu.

AVE defensa que la campanya de suport a Ceuta és seua i d’adhesió voluntària

L’Associació Valenciana d’Empresaris assegura que la campanya ‘Todos somos caballas’ és una iniciativa pròpia, de caràcter social i amb participació voluntària dels clubs, després de la polèmica pels gestos d’alguns futbolistes i les crítiques a Ez Abde al Marroc.