L’agenda astronòmica de juny, marcada per l’arribada de l’estiu

L’estiu és una de les estacions més atractives per a contemplar el cel de nit | Arxiu

 

L’agenda astronòmica del mes de juny estarà marcada per l’arribada de l’estiu el pròxim dia 21. Eixe dia a les 17.54 h, hora espanyola, viurem el solstici d’estiu i tindrem el dia més llarg i la nit més curta de l’any, ja que hi haurà 15 hores i 11 minuts de llum solar. A partir d’eixe moment, el dia s’anirà acurtant, però fins a finals de juliol o agost no notarem el canvi.

 

L’estació durarà 93 dies i 15 hores, acabant el pròxim 23 de setembre amb l’arribada de la tardor. El solstici d’estiu és el moment de l’any en què la Terra està en el seu punt més inclinat amb el pol nord i tot el seu hemisferi rebent més directament l’impacte dels raigs solars, situació que és totalment al revés en el solstici d’hivern.

 

El dia 21 i les jornades següents, hi haurà el que es coneix com el sol de mitjanit, és a dir, que en les latituds més altes del nostre hemisferi hi farà sol durant 24 hores. En el pol sud, per contra, serà de nit tota la jornada. L’estiu convida sempre a observar el cel a l’aire lliure amb la fresca de la matinada i observar conegudes pluges d’estreles, com les Llàgrimes de Sant Llorenç, o Perseids, el mes d’agost. A més, de cara a juny hi ha unes altres cites astronòmiques importants.

 

La Lluna plena de juny, el dia 17

Quant a la Lluna plena del mes de juny, tindrà lloc el dia 17, eixint a les 21.41h per l’est, damunt del mar, i ponent-se per l’oest l’endemà de matí a les 06.23 h. Si la meteorologia acompanya, podrem disfrutar de l’última Lluna plena de la primavera a les portes de l’entrada oficial de l’estació d’estiu.

Júpiter tindrà la màxima aproximació a la Terra aquest juny

Júpiter tindrà la màxima aproximació a la Terra este juny | Arxiu

 

El dia 10, el dia de l’any que veurem Júpiter de més a prop

Una altra cita astronòmica important d’este mes de juny la tindrem el dia 10, quan Júpiter farà la seua màxima aproximació a la Terra este 2019. Per tant, enguany no vorem aquest el tan brillant com el dia 10 i el podrem disfrutar durant tota la nit, des que el sol es ponga fins que torne a eixir pràcticament l’endemà de matí. Si observem este fenomen amb un telescopi, podrem inclús vore 4 de les seues Llunes al seu costat.

 

El triangle d’estiu

Com acostuma a passar cada estiu, millorarà l’observació del ‘triangle d’estiu’, un conjunt imaginari format per les estrelles Deneb, Altair i Vega, de les més brillants del cel nocturn. Suposen un ancestral sistema de referència en el cel i un mètode d’orientació des d’ara fins a entrada la tardor.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.

Ajuntaments socialistes se concentren per a donar suport al poble de Ceuta

Diversos ajuntaments socialistes, especialment de la Comunitat Valenciana, s'han concentrat este dimecres per a mostrar el seu suport a Ceuta i reclamar més col·laboració institucional i recursos per a la ciutat autònoma.

Alicia Giménez Bartlett amenaça en enviar Petra Delicado al convent si es repetix

Alicia Giménez Bartlett presenta la novel·la Bajo el cielo infernal, un nou cas de Petra Delicado marcat per la seua viudetat i una trama complexa al barri de la Mina.

Nits tropicals i pujada de temperatures en la Península i Balears este dijous

El dijous farà temps estable amb un ascens general de temperatures en la Península i Balears, nits tropicals en la Mediterrània i mitat sud i vent de llevant fort en l’estret de Gibraltar.

Detinguda una parella a València per un presumpte homicidi d’un bebé a Tarragona

La Policia Nacional ha detingut a l’Estació del Nord de València una parella reclamada per un jutjat de Tarragona per un presumpte delicte d’homicidi relacionat amb la mort del seu bebé.

La DOP Uva de Taula del Vinalopó inicia la campanya 2026 amb el primer ram tallat a Agost

La DOP Uva de Taula Embossada del Vinalopó ha encetat a Agost la campanya 2026 amb el tall simbòlic del primer ram i una nova etiqueta identificativa, en un acte amb presència de la Generalitat i la Diputació d'Alacant.

Un centenar de veïns de l’Eliana es mobilitzen en suport al poble ceutí

Al voltant d’un centenar de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de l’Eliana per donar suport al poble ceutí i reclamar col·laboració institucional. Càrrecs municipals han criticat la convocatòria de la FEMP i han demanat baixar la tensió a Ceuta.