Es crema l’Amazones: el pulmó verd del planeta en estat d’emergència pels greus incendis

Los incendio en la Amazonia se han multiplicado en este último año

Els incendis en l’Amazones s’han multiplicat en este últim any | Loren McIntyre

 

Després de més de 16 dies cremant-se, Brasil ha decretat l’estat d’emergència pels incendis forestals en la selva amazònica, un dels principals pulmons del planeta Terra. I és que des de la frontera amb el Perú, fins a Veneçuela, l’Amazones es crema amb uns incendis que es multipliquen a un ritme de vertigen.

 

Segons les últimes dades obtingudes a partir de les imatges per satèl·lit de l’Institut Nacional d’Investigacions Espacials de Brasil (INPE), s’han produït, des de principis d’any, fins a 33.000 incendis forestals. Esta xifra representa un 60% més que la mitjana dels últims 3 anys.

 

 

Només en Brasil, els incendis s’han incrementat un 83%, batent-se rècords. Des d’inicis d’any, ja porten més de 70.000 focus detectats, la xifra més alta des del 2013 quan es van començar a divulgar estes dades. No és casualitat que estes xifres coincidixen amb nivells molt alts de desforestació que, segons estos actors mediambientals i experts, tenen a vore amb la falta d’interès en la protecció mediambiental de l’actual govern brasiler.

 

Deforestación ilegal localizada por Greenpeace

Desforestació il·legal localitzada per Greenpeace | Greenpeace

 

Els incendis ja han afectat unes 68 reserves protegides per motius ambientals o pels indígenes que hi viuen. Són molts els estats brasilers afectats. Els incendis forestals també han augmentat en Mato Grosso i Parà, dos estats on la frontera agrícola de Brasil ha entrat en la conca de l’Amazones, eix del bosc tropical més gran del planeta amenaçat, no només, pel canvi climàtic.

 

 

L’origen dels incendis

Els incendis forestals són comuns durant l’estació seca, però l’augment sense precedents coincidix amb l’inici del mandat de Jair Bolsonaro, l’actual president de Brasil, que en assumir el càrrec, va prometre desenvolupar la regió amazònica per a l’agricultura i la mineria.

 

Així doncs, els incendis són provocats deliberadament per agricultors que desforesten il·legalment terres, segons denuncien organitzacions ambientalistes de la regió. Alberto Setzer, investigador de l’INPE, nega que es puga culpar a l’estació seca o als fenòmens naturals per si sols dels incendis. Afegix que «l’estació seca crea condicions favorables per a la propagació del foc, però el seu inici és obra dels humans, siga deliberadament o per accident».

 

Deforestación ilegal localizada por Greenpeace

Desforestació il·legal localitzada per Greenpeace | Greenpeace

 

Els resultats seran catastròfics per a Brasil i per al planeta, segons va advertir Carlos Nobre, autoritat sobre el canvi climàtic que va rebre el premi Nobel de la Pau en 2007: «al ritme actual de desforestació, en 20 o 30 anys, al sud i est d’Amazònia, estem parlant d’un 50% o 60% de la selva actual, quedarà convertida en sabana degradada i serà irreversible» assegura.

 

La desforestació va caure en Brasil de forma radical, més del 80%, entre el 2003 i el 2012, durant els governs de Luis Inacio Lula da Silva, però ha anat creixent des de llavors i, en estos moments, tot indica que s’accelera la destrucció forestal en esta regió del planeta.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket tomba al Olympiacos amb dos tirs lliures finals de De Larrea (85-84)

Dos tirs lliures de Sergio De Larrea a 2,9 segons del final donen al València Basket una agònica victòria davant el Olympiacos i reforcen les seues opcions de passada directa a quarts de l'Eurolliga.

Morant acusa a Azcón de masclisme pel seu comentari sobre Montero i Alegria

Diana Morant acusa a Jorge Azcón d'evidenciar el masclisme que, al seu juí, persistix en el PP després de comparar físicament a Pilar Alegría i María Jesús Montero, i vincula este tipus de discursos amb el retrocés en igualtat i la violència de gènere.

Morant garantix una resposta contundent davant qualsevol malversació en el CNIO

Diana Morant assegura que qualsevol malversació de fons destinats a la investigació contra el càncer en el CNIO tindrà una resposta ferma del Govern i col·laboració total amb la justícia.

Tercer dia de busca de l’home desaparegut en un llogaret de Requena

L'operatiu per a localitzar a l'home desaparegut en el llogaret de Casas del Riu, a Requena, continua actiu per tercer dia amb reforços de Castella-la Manxa i ampli desplegament d'efectius.

Diana Morant qualifica d’intolerable el veto a les dones en una confraria de Sagunt

Diana Morant considera intolerable el rebuig d'una confraria de Sagunt a la participació de dones i defén que la Setmana Santa ha d'incorporar plenament la seua presència.

Morant veu molt apropiat que la jutgessa de la dana cite a Mazón com a testimoni

Diana Morant considera clau la declaració de Carlos Mazón en la causa penal sobre la gestió de la dana i reclama a l'actual president que ho aparte i li retire l'escó.

Diana Morant agraïx el treball de María Jesús Montero en Hisenda i li desitja sort en el seu salt a Andalusia

Diana Morant reconeix la gestió de María Jesús Montero al capdavant d'Hisenda, subratlla el seu paper en diverses crisis i li desitja sort com a candidata del PSOE en les eleccions andaluses.

Morant garantix una resposta contundent davant qualsevol malversació en el CNIO

Diana Morant assegura que qualsevol malversació de fons d'investigació contra el càncer en el CNIO tindrà una resposta contundent del Govern i reivindica la col·laboració amb la justícia per a aclarir les irregularitats.