12.3 C
València
Dilluns, 17 novembre, 2025

Es crema l’Amazones: el pulmó verd del planeta en estat d’emergència pels greus incendis

Los incendio en la Amazonia se han multiplicado en este último año

Els incendis en l’Amazones s’han multiplicat en este últim any | Loren McIntyre

 

Després de més de 16 dies cremant-se, Brasil ha decretat l’estat d’emergència pels incendis forestals en la selva amazònica, un dels principals pulmons del planeta Terra. I és que des de la frontera amb el Perú, fins a Veneçuela, l’Amazones es crema amb uns incendis que es multipliquen a un ritme de vertigen.

 

Segons les últimes dades obtingudes a partir de les imatges per satèl·lit de l’Institut Nacional d’Investigacions Espacials de Brasil (INPE), s’han produït, des de principis d’any, fins a 33.000 incendis forestals. Esta xifra representa un 60% més que la mitjana dels últims 3 anys.

 

 

Només en Brasil, els incendis s’han incrementat un 83%, batent-se rècords. Des d’inicis d’any, ja porten més de 70.000 focus detectats, la xifra més alta des del 2013 quan es van començar a divulgar estes dades. No és casualitat que estes xifres coincidixen amb nivells molt alts de desforestació que, segons estos actors mediambientals i experts, tenen a vore amb la falta d’interès en la protecció mediambiental de l’actual govern brasiler.

 

Deforestación ilegal localizada por Greenpeace

Desforestació il·legal localitzada per Greenpeace | Greenpeace

 

Els incendis ja han afectat unes 68 reserves protegides per motius ambientals o pels indígenes que hi viuen. Són molts els estats brasilers afectats. Els incendis forestals també han augmentat en Mato Grosso i Parà, dos estats on la frontera agrícola de Brasil ha entrat en la conca de l’Amazones, eix del bosc tropical més gran del planeta amenaçat, no només, pel canvi climàtic.

 

 

L’origen dels incendis

Els incendis forestals són comuns durant l’estació seca, però l’augment sense precedents coincidix amb l’inici del mandat de Jair Bolsonaro, l’actual president de Brasil, que en assumir el càrrec, va prometre desenvolupar la regió amazònica per a l’agricultura i la mineria.

 

Així doncs, els incendis són provocats deliberadament per agricultors que desforesten il·legalment terres, segons denuncien organitzacions ambientalistes de la regió. Alberto Setzer, investigador de l’INPE, nega que es puga culpar a l’estació seca o als fenòmens naturals per si sols dels incendis. Afegix que «l’estació seca crea condicions favorables per a la propagació del foc, però el seu inici és obra dels humans, siga deliberadament o per accident».

 

Deforestación ilegal localizada por Greenpeace

Desforestació il·legal localitzada per Greenpeace | Greenpeace

 

Els resultats seran catastròfics per a Brasil i per al planeta, segons va advertir Carlos Nobre, autoritat sobre el canvi climàtic que va rebre el premi Nobel de la Pau en 2007: «al ritme actual de desforestació, en 20 o 30 anys, al sud i est d’Amazònia, estem parlant d’un 50% o 60% de la selva actual, quedarà convertida en sabana degradada i serà irreversible» assegura.

 

La desforestació va caure en Brasil de forma radical, més del 80%, entre el 2003 i el 2012, durant els governs de Luis Inacio Lula da Silva, però ha anat creixent des de llavors i, en estos moments, tot indica que s’accelera la destrucció forestal en esta regió del planeta.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Sara Sorribes torna amb una sòlida victòria després de set mesos d’aturada

La castellonenca va tornar amb un 6-2 i 6-3 davant Gabriela Ce en el WTA 125 de Pujol després d'una aturada de més de set mesos per salut mental. Jugarà octaus el dimecres.

Tempestes de curta duració deixen 11,6 l/m² en una hora a Vilamarxant (València)

La Comunitat Valenciana registra tempestes breus i intenses amb abundant aparell elèctric i moviment de nord a sud. Vilamarxant suma 11,6 l/m² en una hora

Merino retrau al Govern reduir el CPFF a un instrument al seu servici

Ruth Merino ha criticat que el CPFF s'haja centrat en objectius d'estabilitat i no en la reforma del sistema de finançament. Ha exigit un fons transitori i claredat sobre el extraFLA per a evitar que la Comunitat Valenciana seguisca en desavantatge.

Mazón lamenta després de la seua compareixença en el Congrés: ‘M’hauria agradat poder parlar més i millor’

El president en funcions ha assenyalat que li hauria agradat parlar més i millor després de quasi quatre hores de preguntes en la comissió que investiga la DANA. Ha defés que va actuar amb la informació disponible i ha acusat la Confederació Hidrològica del Xúquer d'avisar tard.

València Basket celebrarà la seua junta d’accionistes en el Roig Arena l’11 de desembre

El club va convocar la junta per a l'11 de desembre en el Roig Arena, on presentarà els comptes d'un exercici marcat pel trasllat. En l'orde del dia figura la ratificació de contractes amb Licampa 1617.

El València presentarà un pressupost de 102,17 milions i no preveu ni beneficis ni pèrdues

El club presentarà el 17 de desembre un pressupost de 102,17 milions per a 2025-26 que preveu equilibri. El deute augmenta i cau l'ingrés per TV.

Morant acusa a Mazón de no prendre’s de debò la dana i qüestiona la renúncia a l’escorta

Diana Morant ha acusat a Carlos Mazón de no prendre's de debò la dana en renunciar a l'escorta i desconnectar-se. Sumar i PSOE han demanat responsabilitats.

La jutgessa de la DANA a València incorpora gravacions del Cecopi i cita a la directora general de la Secretaria del Gabinet del President

La investigació sobre la gestió de la DANA a València incorpora les gravacions del 29 d'octubre en el Cecopi i cita com a testimoni a Pilar Montes. La jutgessa emet sis actuacions, desestima recursos i demana dades sobre dos defuncions per a decidir si són víctimes.