Es crema l’Amazones: el pulmó verd del planeta en estat d’emergència pels greus incendis

Los incendio en la Amazonia se han multiplicado en este último año

Els incendis en l’Amazones s’han multiplicat en este últim any | Loren McIntyre

 

Després de més de 16 dies cremant-se, Brasil ha decretat l’estat d’emergència pels incendis forestals en la selva amazònica, un dels principals pulmons del planeta Terra. I és que des de la frontera amb el Perú, fins a Veneçuela, l’Amazones es crema amb uns incendis que es multipliquen a un ritme de vertigen.

 

Segons les últimes dades obtingudes a partir de les imatges per satèl·lit de l’Institut Nacional d’Investigacions Espacials de Brasil (INPE), s’han produït, des de principis d’any, fins a 33.000 incendis forestals. Esta xifra representa un 60% més que la mitjana dels últims 3 anys.

 

 

Només en Brasil, els incendis s’han incrementat un 83%, batent-se rècords. Des d’inicis d’any, ja porten més de 70.000 focus detectats, la xifra més alta des del 2013 quan es van començar a divulgar estes dades. No és casualitat que estes xifres coincidixen amb nivells molt alts de desforestació que, segons estos actors mediambientals i experts, tenen a vore amb la falta d’interès en la protecció mediambiental de l’actual govern brasiler.

 

Deforestación ilegal localizada por Greenpeace

Desforestació il·legal localitzada per Greenpeace | Greenpeace

 

Els incendis ja han afectat unes 68 reserves protegides per motius ambientals o pels indígenes que hi viuen. Són molts els estats brasilers afectats. Els incendis forestals també han augmentat en Mato Grosso i Parà, dos estats on la frontera agrícola de Brasil ha entrat en la conca de l’Amazones, eix del bosc tropical més gran del planeta amenaçat, no només, pel canvi climàtic.

 

 

L’origen dels incendis

Els incendis forestals són comuns durant l’estació seca, però l’augment sense precedents coincidix amb l’inici del mandat de Jair Bolsonaro, l’actual president de Brasil, que en assumir el càrrec, va prometre desenvolupar la regió amazònica per a l’agricultura i la mineria.

 

Així doncs, els incendis són provocats deliberadament per agricultors que desforesten il·legalment terres, segons denuncien organitzacions ambientalistes de la regió. Alberto Setzer, investigador de l’INPE, nega que es puga culpar a l’estació seca o als fenòmens naturals per si sols dels incendis. Afegix que «l’estació seca crea condicions favorables per a la propagació del foc, però el seu inici és obra dels humans, siga deliberadament o per accident».

 

Deforestación ilegal localizada por Greenpeace

Desforestació il·legal localitzada per Greenpeace | Greenpeace

 

Els resultats seran catastròfics per a Brasil i per al planeta, segons va advertir Carlos Nobre, autoritat sobre el canvi climàtic que va rebre el premi Nobel de la Pau en 2007: «al ritme actual de desforestació, en 20 o 30 anys, al sud i est d’Amazònia, estem parlant d’un 50% o 60% de la selva actual, quedarà convertida en sabana degradada i serà irreversible» assegura.

 

La desforestació va caure en Brasil de forma radical, més del 80%, entre el 2003 i el 2012, durant els governs de Luis Inacio Lula da Silva, però ha anat creixent des de llavors i, en estos moments, tot indica que s’accelera la destrucció forestal en esta regió del planeta.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Judici a Castelló per bulo de pederàstia del cas Bar España difós durant vint anys

La Secció Penal de la Plaça 3 del Tribunal d'Instància de Castelló jutjarà entre el 16 i el 26 d'octubre sis acusats de difondre durant dècades el bulo del suposat cas de pederàstia del Bar España de Benicarló, pel qual es reclamen 2,4 milions d'euros d'indemnització.

SOS Hostaleria carrega contra la vaga general de l’11 de novembre per «política»

SOS Hostaleria rebutja la vaga general de l’11 de novembre, que qualifica de mobilització política que danyarà sobretot autònoms i xicotetes empreses del sector.

Compromís acusa Catalá d’encendre el 9 d’Octubre per la protesta per la vivenda

Compromís acusa l’alcaldessa de València, María José Catalá, de voler encendre l’ambient del 9 d’Octubre usant l’acampada per la vivenda, i li retreu que no busque solucions al problema d’accés a una vivenda digna.

Pérez Llorca donarà comptes en Les Corts sobre la dana i la ‘prioritat nacional’

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, respondrà dimecres que ve en el ple de Les Corts preguntes dels síndics sobre la gestió de la dana del 2024 i l’aplicació de la ‘prioritat nacional’ en la Comunitat Valenciana.

Sònia Valiente transforma la tragèdia del Hindenburg en un ‘thriller’ sobre soledat i poder

La novel·la ‘El vuelo de la fortuna’, de la valenciana Sònia Valiente, recrea l’últim viatge del Hindenburg per abordar la soledat, l’ambició i els límits del poder i del progrés tecnològic.

El PSPV atribueix a les seues al·legacions i als veïns el fre a un nou hotel al vell cine Imperial del Cabanyal

El PSPV-PSOE assegura que les al·legacions del seu grup i de l’Associació de Veïns del Cabanyal-Canyamelar han impedit, de moment, la llicència d’un hotel de 27 habitacions al vell cine Imperial. El portaveu Borja Sanjuan alerta que el govern municipal estudia canviar les normes urbanístiques i reclama prioritzar vivendes assequibles davant la pressió turística.

València es queda sense mascletà del 9 d’Octubre per l’acampada per la vivenda

L’Ajuntament de València ha anunciat que la mascletà del 9 d’Octubre a la plaça ha quedat suspesa per decisió de la Delegació del Govern, davant l’acampada de més de 1.500 persones pel dret a la vivenda. La resta d’actes continuen previstos i el consistori estudia possibles accions judicials.

El Tribunal de les Aigües, reafirmat com a símbol viu de la identitat valenciana

Juanfran Pérez Llorca ha destacat el Tribunal de les Aigües com a llegat viu de la Comunitat Valenciana, model universal de governança i símbol d’identitat valenciana, en rebre la blusa de síndic d’honor i la medalla de plata de la institució.