Es crema l’Amazones: el pulmó verd del planeta en estat d’emergència pels greus incendis

Los incendio en la Amazonia se han multiplicado en este último año

Els incendis en l’Amazones s’han multiplicat en este últim any | Loren McIntyre

 

Després de més de 16 dies cremant-se, Brasil ha decretat l’estat d’emergència pels incendis forestals en la selva amazònica, un dels principals pulmons del planeta Terra. I és que des de la frontera amb el Perú, fins a Veneçuela, l’Amazones es crema amb uns incendis que es multipliquen a un ritme de vertigen.

 

Segons les últimes dades obtingudes a partir de les imatges per satèl·lit de l’Institut Nacional d’Investigacions Espacials de Brasil (INPE), s’han produït, des de principis d’any, fins a 33.000 incendis forestals. Esta xifra representa un 60% més que la mitjana dels últims 3 anys.

 

 

Només en Brasil, els incendis s’han incrementat un 83%, batent-se rècords. Des d’inicis d’any, ja porten més de 70.000 focus detectats, la xifra més alta des del 2013 quan es van començar a divulgar estes dades. No és casualitat que estes xifres coincidixen amb nivells molt alts de desforestació que, segons estos actors mediambientals i experts, tenen a vore amb la falta d’interès en la protecció mediambiental de l’actual govern brasiler.

 

Deforestación ilegal localizada por Greenpeace

Desforestació il·legal localitzada per Greenpeace | Greenpeace

 

Els incendis ja han afectat unes 68 reserves protegides per motius ambientals o pels indígenes que hi viuen. Són molts els estats brasilers afectats. Els incendis forestals també han augmentat en Mato Grosso i Parà, dos estats on la frontera agrícola de Brasil ha entrat en la conca de l’Amazones, eix del bosc tropical més gran del planeta amenaçat, no només, pel canvi climàtic.

 

 

L’origen dels incendis

Els incendis forestals són comuns durant l’estació seca, però l’augment sense precedents coincidix amb l’inici del mandat de Jair Bolsonaro, l’actual president de Brasil, que en assumir el càrrec, va prometre desenvolupar la regió amazònica per a l’agricultura i la mineria.

 

Així doncs, els incendis són provocats deliberadament per agricultors que desforesten il·legalment terres, segons denuncien organitzacions ambientalistes de la regió. Alberto Setzer, investigador de l’INPE, nega que es puga culpar a l’estació seca o als fenòmens naturals per si sols dels incendis. Afegix que «l’estació seca crea condicions favorables per a la propagació del foc, però el seu inici és obra dels humans, siga deliberadament o per accident».

 

Deforestación ilegal localizada por Greenpeace

Desforestació il·legal localitzada per Greenpeace | Greenpeace

 

Els resultats seran catastròfics per a Brasil i per al planeta, segons va advertir Carlos Nobre, autoritat sobre el canvi climàtic que va rebre el premi Nobel de la Pau en 2007: «al ritme actual de desforestació, en 20 o 30 anys, al sud i est d’Amazònia, estem parlant d’un 50% o 60% de la selva actual, quedarà convertida en sabana degradada i serà irreversible» assegura.

 

La desforestació va caure en Brasil de forma radical, més del 80%, entre el 2003 i el 2012, durant els governs de Luis Inacio Lula da Silva, però ha anat creixent des de llavors i, en estos moments, tot indica que s’accelera la destrucció forestal en esta regió del planeta.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Lesió de Bigas i De Santiago complica la pretemporada de l’Elx

Pedro Bigas i Yago de Santiago encara no han jugat cap minut amb l’Elx en esta pretemporada per problemes físics. Altres jugadors com Adam Boayar, Matías Dituro i Abiel Osorio també continuen fora de combat per lesió o tràmits burocràtics.

El Consell retreu al PSPV la precarietat del servici de bombers forestals en época del Botànic

La Generalitat ha acusat el PSPV-PSOE de cinisme polític i d’haver precaritzat el servici de bombers forestals durant els governs del Botànic, després que els socialistes denunciaran que el Consell del PP no va executar el 21 % del pressupost de contractació de 2025. L’Executiu actual defensa que ha impulsat la major transformació de la SGISE, amb més unitats operatives tot l’any i un augment de la plantilla.

Els bombers continuen refrescant Tales i Eslida després de l’incendi de la Vall d’Uixó

Cinc unitats de Bombers Forestals i diversos efectius del Consorci de Castelló treballen hui en la fase de refresc de l’incendi de la Vall d’Uixó, amb especial vigilància a Tales i Eslida després de cremar 9.568 hectàrees.

Nou dispositiu psicològic immediat per a emergències de la DANA a la Comunitat Valenciana

La Generalitat i les associacions de víctimes de la DANA impulsaran un dispositiu d’intervenció psicològica immediata dins del sistema públic valencià i un programa de formació per a municipis, escoles i serveis socials.

Un nou xip fotònic valencià multiplica tasques per a comunicacions i IA

Investigadors de la UPV han contribuït a un processador fotònic programable capaç de fer diverses funcions alhora en un únic xip, clau per a futures xarxes de comunicacions, centres de dades i aplicacions d’intel·ligència artificial.

Carlos Espí s’acomiada del Llevant rumb al Real Madrid

El davanter valencià Carlos Espí ha fet públic el seu acomiadament del Llevant UD en un emotiu missatge a les xarxes socials després del seu traspàs al Real Madrid, agraint el suport rebut i assegurant que se'n va amb la tranquil·litat d'haver-ho donat tot pel club granota.

El PSPV acusa el Consell de deixar sense gastar un 21% per a bombers forestals

El PSPV-PSOE denuncia que el Consell del PP ha deixat sense executar el 21% del pressupost de 2025 per a contractar bombers forestals i critica que la plantilla de la SGISE només ha crescut en dos efectius, de 889 a 891.

Tots els hospitals públics valencians operen els casos més greus abans de 30 dies

Els 27 hospitals públics de la Comunitat Valenciana han aconseguit operar els pacients de màxima prioritat abans d un mes i reduir a la mitat els malalts en espera per a cirurgia urgent respecte de 2023.
FILMOTECA D'ESTIU