7.7 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

Es crema l’Amazones: el pulmó verd del planeta en estat d’emergència pels greus incendis

Los incendio en la Amazonia se han multiplicado en este último año

Els incendis en l’Amazones s’han multiplicat en este últim any | Loren McIntyre

 

Després de més de 16 dies cremant-se, Brasil ha decretat l’estat d’emergència pels incendis forestals en la selva amazònica, un dels principals pulmons del planeta Terra. I és que des de la frontera amb el Perú, fins a Veneçuela, l’Amazones es crema amb uns incendis que es multipliquen a un ritme de vertigen.

 

Segons les últimes dades obtingudes a partir de les imatges per satèl·lit de l’Institut Nacional d’Investigacions Espacials de Brasil (INPE), s’han produït, des de principis d’any, fins a 33.000 incendis forestals. Esta xifra representa un 60% més que la mitjana dels últims 3 anys.

 

 

Només en Brasil, els incendis s’han incrementat un 83%, batent-se rècords. Des d’inicis d’any, ja porten més de 70.000 focus detectats, la xifra més alta des del 2013 quan es van començar a divulgar estes dades. No és casualitat que estes xifres coincidixen amb nivells molt alts de desforestació que, segons estos actors mediambientals i experts, tenen a vore amb la falta d’interès en la protecció mediambiental de l’actual govern brasiler.

 

Deforestación ilegal localizada por Greenpeace

Desforestació il·legal localitzada per Greenpeace | Greenpeace

 

Els incendis ja han afectat unes 68 reserves protegides per motius ambientals o pels indígenes que hi viuen. Són molts els estats brasilers afectats. Els incendis forestals també han augmentat en Mato Grosso i Parà, dos estats on la frontera agrícola de Brasil ha entrat en la conca de l’Amazones, eix del bosc tropical més gran del planeta amenaçat, no només, pel canvi climàtic.

 

 

L’origen dels incendis

Els incendis forestals són comuns durant l’estació seca, però l’augment sense precedents coincidix amb l’inici del mandat de Jair Bolsonaro, l’actual president de Brasil, que en assumir el càrrec, va prometre desenvolupar la regió amazònica per a l’agricultura i la mineria.

 

Així doncs, els incendis són provocats deliberadament per agricultors que desforesten il·legalment terres, segons denuncien organitzacions ambientalistes de la regió. Alberto Setzer, investigador de l’INPE, nega que es puga culpar a l’estació seca o als fenòmens naturals per si sols dels incendis. Afegix que «l’estació seca crea condicions favorables per a la propagació del foc, però el seu inici és obra dels humans, siga deliberadament o per accident».

 

Deforestación ilegal localizada por Greenpeace

Desforestació il·legal localitzada per Greenpeace | Greenpeace

 

Els resultats seran catastròfics per a Brasil i per al planeta, segons va advertir Carlos Nobre, autoritat sobre el canvi climàtic que va rebre el premi Nobel de la Pau en 2007: «al ritme actual de desforestació, en 20 o 30 anys, al sud i est d’Amazònia, estem parlant d’un 50% o 60% de la selva actual, quedarà convertida en sabana degradada i serà irreversible» assegura.

 

La desforestació va caure en Brasil de forma radical, més del 80%, entre el 2003 i el 2012, durant els governs de Luis Inacio Lula da Silva, però ha anat creixent des de llavors i, en estos moments, tot indica que s’accelera la destrucció forestal en esta regió del planeta.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El València arrasa 115-73 al Saragossa després de gestionar el cansament

El València va convertir el desgast en virtut i va agranar al Saragossa amb una tercera habitació demolidora. Montero i De Larrea van liderar un triomf ajornat que va arribar amb autoritat.

115-73: València Basket esclafa a Casademont Zaragoza després de domar el cansament

València Basket, en el seu octau partit en setze dies, va gestionar millor el desgast i va triturar a Casademont Zaragoza 115-73 en el Roig Arena, en un dol ajornat de la jornada 10.

115-73. València Basket va domar el cansament i va arrasar al Saragossa

L'equip de Pedro Martínez va gestionar el seu octau partit en 16 dies amb paciència i ritme per a trencar el dol després del descans i firmar la seua sexta victòria en huit.

Quatre detinguts en caure un grup que proveïa a la menuda a Alacant i Elx

La Policia ha desmantellat a Novelda un grup que subministrava cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la província; hi ha quatre detinguts. L'operació va deixar 5,5 kg de cocaïna i altres útils de distribució confiscats i el conductor d'un Q5 va intentar fugir, causant lesions lleus a un agent.

Quatre detinguts per proveir punts de sovintege a Alacant i Elx

Quatre persones han sigut detingudes a Novelda per proveir de cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la menuda a Alacant i Elx. En l'operació s'han confiscat 5,5 quilos de cocaïna i s'han practicat registres a Novelda i Aspe.

Parella valenciana, espies de Stalin

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmanaanalitza el llibre de Carles Senso com una obra que va més enllà de la crònica històrica: humanitza els personatges, reflexiona sobre les ideologies, la fidelitat, el sacrifici i els grans dilemes morals del segle XX, i ho fa amb una mirada profunda i vigent, combinant Història, Memòria i literatura

Sergio García renova quatre anys amb LIV Golf i es proposa mantindre’s jove

El castellonenc afronta la seua quinta temporada com a capità dels Fireballs després d'ampliar el seu contracte per quatre anys. Aplaudix el salt a 72 clots i confia que compte per al ránking mundial.

L’acusat de matar a la seua exparella s’acull a no declarar i al·lega amnèsia en el juí amb jurat

El juí amb jurat per l'assassinat d'una jove a Alcoi ha arrancat amb l'acusat negant-se a declarar per amnèsia. La Fiscalia manté la seua petició de 23 anys per assassinat i 2 més per amenaces.