Una DANA amenaça amb deixar tempestes fortes el diumenge

Imatge d'un cel carregat de núvols a l'Olleria, València

Esta última setmana ha estat marcada per diversos fronts que han passat pel vessant cantàbric, les conques altes del Duero, Ebre i els Pirineus, així com per episodis de calor en el centre, el litoral mediterrani i el sud peninsular, on la ciutat de Màlaga va batre el seu rècord de maig en aconseguir els 37 °C.

Segons José Antonio Maldonado, director de meteorologia de Meteored, entre el diumenge i el dilluns una nova DANA se situarà en l’àrea del Golf de Cadis i portarà amb si tempestes que afectaran, sobretot, al sud-est peninsular.

 

Mapa DANA Espanya maig 2021

Dijous i divendres sense precipitacions

 

Durant la jornada de hui, dijous, predominaran els cels buidats en quasi tot el territori peninsular. Només a Catalunya es preveuen precipitacions febles i cels nuvolosos a Galícia. A més, les temperatures, que continuen pujant, aconseguiran els 35 °C a la vall del Guadalquivir.

Demà, divendres, es podrien produir pluges febles a Galícia, les regions cantàbriques i els Pirineus, provocades per un front d’escassa activitat. En l’Estret predominaran els núvols baixos i hi haurà calitja en alguns punts de Canàries.

Les temperatures continuaran sent més altes del normal en esta època de l’any, podent aconseguir, en l’oest d’Andalusia, màximes de 35 °C. Bufaran vents de llevant en l’Estret i alisis en l’arxipèlag canari.

Cap de setmana tempestuosa

 

El matí del dissabte deixarà possibles pluges de caràcter feble en els territoris de Galícia, Astúries, Cantàbria i País Basc, que s’expandiran conforme s’acoste la vesprada a zones del terç nord i els Pirineus. Els núvols cobriran zones de l’interior peninsular encara que amb baixa probabilitat de pluges.

A excepció del sud-est d’Andalusia, es produirà un descens de les temperatures en tot el territori peninsular. Comptarem amb vents de component nord que seran més notables en el nord, mentre que en l’Estret bufaran de ponent. A Canàries continuaran bufant els vents alisis.

Tot apunta al fet que, al llarg del diumenge, el tàlveg que s’acosta al Golf de Cadis passarà a convertir-se en una DANA, estabilitzant així l’atmosfera de la Península, Balears i l’arxipèlag canari. La depressió probablement descarregarà fortes pluges i tempestes que aniran creixent, a mesura que passe el dia en el sud-est peninsular i l’arxipèlag balear.

Al llarg del diumenge i del dilluns, segons el nostre model en Meteored, es podran registrar pluges de fins a 50 litres per metre quadrat a l’interior del sud-est peninsular. Previsiblement, els acumulats més importants tindran lloc en el nord de Múrcia, l’interior d’Almeria i la zona sud d’Albacete, encara que no es poden descartar en la resta del quadrant sud-oriental.

Animació amb el flux del doll polar que dibuixa el tàlveg del diumenge

 

En estes zones tempestuoses comptarem amb temperatures més baixes, mentre que en el nord-oest peninsular ascendiran lleugerament. Els vents bufaran variables, predominant els de component nord a Balears, on seran especialment forts. A Canàries romandran els alisis.

 

Últimes notícies

La pressió per l’impacte científic resta felicitat al personal investigador

Una recerca d’Ingenio, la UPV i la UV conclou que la pressió per aconseguir impacte científic pot reduir la satisfacció del personal investigador, tot i el reconeixement acadèmic.

Els mitjans aeris s’incorporen a l’extinció de l’incendi de Tírig, agreujat pel relleu

Els mitjans aeris s’han sumat este diumenge de matí a les tasques d’extinció de l’incendi forestal de Tírig, que ha obligat a confinar Catí i ja ha afectat unes 244 hectàrees. Altres tres incendis a l’interior de Castelló estan controlats, estabilitzats o extingits.

Ruixats a l’interior i desplom de les màximes al litoral sud de València

La jornada d’este diumenge ve marcada per intervals de núvols baixos, ruixats dispersos a l’interior i un descens notable de les màximes al litoral sud de València. Dilluns s’esperen tempestes que poden ser fortes o molt fortes en punts de Castelló i València, amb granís i ratxes de vent molt intenses.

Remuntada del Newcastle a Mestalla i derrota preocupant del València

El València ha perdut 1-2 davant el Newcastle en el Trofeu Taronja, en un partit marcat pel gol inicial d'Ugrinic i l'expulsió de Gayà. Un doblet de Wissa ha capgirat el marcador en una vesprada de pitos a Corberán i reclam de fitxatges.

El Levante tanca la pretemporada amb victòria solvent a Castelló

El Levante UD ha guanyat 1-3 el Castellón en l’últim amistós de pretemporada a porta tancada, amb un doblet d’Iván Romero i gol de Nacho Pérez.

Kiat Lim presencía per primera vegada un partit a Mestalla com a president del València

Kiat Lim ha presenciat per primera vegada un partit del València CF des del palco de Mestalla, en el Trofeu Taronja contra el Newcastle United, més d’un any després d’assumir la presidència.

El Villarreal tanca la pretemporada amb una victòria solvent a Turquia

El Villarreal ha tancat la pretemporada amb un triomf per 1-2 al camp del Galatasaray, en un duel molt obert i ple d’ocasions que ha pogut acabar en golejada grogueta.

L’augment d’humitat dona un respir en l’incendi forestal de Tírig i manté Catí confinada

L’incendi de Tírig es troba sectoritzat en dos sectors i continua en emergència nivell 2, amb Catí confinada. L’augment previst de la humitat fins al 70 % ha de facilitar les tasques d’extinció dels quasi 200 efectius terrestres desplegats.