13.9 C
València
Divendres, 6 febrer, 2026

El desert del Sàhara es pot convertir en la principal font d’electricitat del món

El Sàhara és una font enorme d'energia renovable que alimentaria tot el món

El Sàhara és una font enorme d’energia renovable que alimentaria a tot el món | PIXABAY

 

El desert del Sàhara és una zona remota i poc habitada ubicada en el nord d’Àfrica i caracteritzada per la calor extrema de dia, el fred de nit, els seus quilòmetres infinits de dunes d’arena i el sol de justícia que cau habitualment. Una bellesa única que fa que molts turistes s’acosten i coneguen este excepcional paratge i les seues comunitats nòmades. No obstant, alguns experts han començat a vore la zona amb uns altres ulls, ja que el desert podria tindre la clau del futur de l’energia solar i renovable en el nostre planeta.

 

Donades les circumstàncies climàtiques i la gran extensió que ocupa la zona, alguns científics ja han començat a plantejar la possibilitat que una part del Sàhara es convertisca en una enorme planta d’energia solar capaç de generar electricitat per a tot el món, potenciant d’eixa manera les energies renovables i reduint les emissions contaminants.

 

Segons informa la NASA, cada metre quadrat d’este desert rep cada any entre 2.000 i 3.000 quilowatts per hora d’energia solar. Si tenim en compte que el Sàhara té una superfície total d’uns 9 milions de km², això implica que hi ha una energia total disponible de més de 22.000 milions de gigawatts per hora cada any, una xifra extraordinàriament alta.

 

Capacitat per a produir set voltes les necessitats elèctriques d’Europa

Segons les primeres valoracions, el Sàhara seria capaç de generar set voltes les necessitats elèctriques d’Europa, cosa que fa possible que, a banda d’abastir Àfrica i el continent veí, l’energia solar recaptada podria generar electricitat per a tot el món. Exceptuant els obstacles tecnològics, ambientals i polítics en la zona, el Sàhara es podria convertir en la font d’energia renovable més gran de la Terra.

 

Segons Amim Al-Habaibeh, professor d’enginyeria de la Nottingham Trent University, el desert podria produir 2.000 voltes més energia que les centrals més grans del món, les quals generen uns 100.000 gigawatts a l’any. «La producció seria equivalent a més de 36.000 milions de barrils de petroli al dia, al voltant de 5 barrils per persona al dia, sense pràcticament emissions de carboni», afirma Al-Habaibeh.  

 

En els últims anys, diferents projectes han intentat arribar al Sàhara per a desplegar plantes solars, però sempre han acabat en fracàs per falta d’inversors. Estos intents també s’han donat en altres zones desèrtiques del nord d’Àfrica, però sempre han topat amb dificultats polítiques, comercials i socials.

 

El desert sencer produiria 2.000 vegades més energia que les centrals més grans del món

El desert sancer produiria 2.000 voltes més d’energia que les centrals més grans del món | AEA

 

Gran inversió econòmica per a dur a terme el projecte

El professor A-Habaibeh argumenta que hi ha dos tecnologies d’energia solar que es podrien usar: tecnologia d’energia solar concentrada (CSP) i la classe més comuna de generació solar en el món, els panells solars fotovoltaics (PV). Però cada sistema té els seus inconvenients de manteniment si es veuen afectats per tempestes de sorra i la seua eficiència quan estan molt calents.

 

Amb tot, alguns experts alerten que les enormes plantes solars del Sàhara podrien comportar importants conseqüències involuntàries i imprevistes, com ara un augment de les temperatures en la zona i l’increment de les precipitacions. Això provocaria l’aparició de vegetació en una zona desèrtica durant milers d’anys, cosa que no se sap en què es traduiria a nivell mediambiental.

 

A més, els experts també tenen seriosos dubtes sobre el futur d’esta gegantina planta solar a causa de la situació política i social de la zona, ja que consideren «hipòcrita» generar en l’Àfrica les necessitats elèctriques d’Europa quan encara hi ha una part molt gran de la població del continent pobra que no té accés a eixe servici bàsic.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Barcala ha demanat disculpes per l’escàndol de les VPP i ha jurat depurar adjudicacions

L'alcalde d'Alacant ha demanat disculpes per l'escàndol de les VPP a la Platja de Sant Joan i ha jurat que depurarà responsabilitats. Ha anunciat una revisió de 140 adjudicacions amb possible retracte si es confirma frau.

PSPV, Compromís, EU i Vox exigixen la dimissió de l’alcalde d’Alacant per les VPP

PSPV-PSOE, Compromís, EU-Podem i Vox han demanat que Luis Barcala dimitisca per les irregularitats en l'adjudicació de VPP a la Platja de Sant Joan. El ple extraordinari ha augmentat la pressió després de dimissions ja presentades, inclosa la d'Urbanisme.

Un operari ha resultat ferit per un reble després pel vent durant la rehabilitació de l’edifici incendiat de Campanar

Un treballador ha resultat ferit en ser aconseguit per un reble després per una ràfega de vent mentres es rehabilitava l'edifici de Campanar. El casc va esmorteir el colp; va ser traslladat a l'hospital i està en observació

El vent ha deixat ratxes de 150 km/h a Buñol, nombroses incidències i dos ferits a València

La Comunitat Valenciana seguix en alerta per vent: Buñol ha registrat 150 km/h i a València s'han produït nombrosos incidents i dos ferits. Les autoritats han activat mesures preventives i restriccions puntuals.

Pérez Llorca destaca el front comú amb Andalusia i Múrcia per a defendre l’horta d’Europa

El president de la Generalitat ha subratllat en Fruit Logistica 2026 la coordinació amb Andalusia i Múrcia per a frenar la competència deslleial i ha reclamat controls al Govern.

PSPV, Compromís, EU i Vox exigixen la dimissió de Barcala per les VPP a la Platja de Sant Joan

PSPV-PSOE, Compromís, EU-Podem i Vox han exigit la dimissió de l'alcalde Luis Barcala per les irregularitats en l'adjudicació de VPP a la Platja de Sant Joan. El ple extraordinari s'ha saldat amb dimissions i obri una crisi en el consistori.

Barcala ha demanat disculpes i ha promés depurar l’adjudicació de les VPP a la Platja de Sant Joan

L'alcalde d'Alacant ha demanat disculpes per l'escàndol de les VPP a la Platja de Sant Joan i ha jurat arribar fins al final. L'Ajuntament ha obert una investigació, revisarà les 140 adjudicacions i aplicarà el dret de retracte si detecta frau.

Dimitix el cap de gabinet d’Indústria de la Generalitat per la polèmica de la vivenda a Alacant

Miguel Ángel Sánchez ha presentat la seua renúncia després de la polèmica per presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques a Alacant. Defén que no va tindre relació amb la promoció ni amb el procediment.