13.2 C
València
Dimecres, 17 desembre, 2025

Eclipsi solar: quan i on veure-ho des d’Espanya?

 

Demà, dijous, entre les 11.00 i les 12.30 -depenent de les zones- gaudirem d’un dels fenòmens astronòmics més esperats: un eclipsi solar.

Víctor González, expert de Meteored, ens ofereix més detalls sobre este esdeveniment “que es produeix quan la Lluna queda perfectament alineada amb el Sol i la Terra de manera que oculta totalment o parcialment la llum de la nostra estrela”.

L’eclipsi de demà serà anul·lar: la Lluna, es trobarà en un punt allunyat de la seua òrbita, tindrà una grandària aparent lleugerament inferior al del Sol i, per tant, quan l’oculte no el farà completament, sinó que es visualitzarà un anell de Sol al voltant de la Lluna.

Com es veurà a Espanya?

 

L’eclipsi anul·lar, com a tal, només serà visible des d’una xicoteta franja en prop del Pol Nord, Des d’Europa es veurà com un eclipsi parcial i es podrà apreciar com la Lluna tapa una part del Sol.

Com més al nord i oest estiguem, serà millor, es veurà eixa l’ocultació i major la duració de l’esdeveniment.

A Espanya, en concret, es podrà observar des de tota la Península Ibèrica, i Balears i Canàries, encara que és necessari precisar que tant des dels arxipèlags com des del sud peninsular l’ocultació no arribarà al 5%. És a dir, a penes serà visible i durarà menys que en la resta de país.

Des del nord-oest peninsular és on millor es podrà veure, ja que el percentatge d’ocultació serà pròxim o lleugerament superior al 20%. Galícia és la comunitat autònoma des d’on millor s’observarà.

La millor hora

 

L’eclipsi es produirà quan el sol estiga més alt i visible en el cel, la qual cosa facilitarà l’observació de l’eclipsi.

A l’interior de la Península Ibèrica començarà sobre les 11.00 i finalitzarà entorn de les 12.30, i el seu màxim estarà sobre les 11.45.

Es preveuen cels buidats encara que pot haver-hi les boires i estrats en zones costaneres del nord que podrien impedir la seua observació.

 

 

Extrema precaució en mirar al Sol

 

Mai hem de mirar al Sol directament i tampoc amb filtres o objectes que no estiguen expressament dissenyats per a això.

Els cristalls fumats, les radiografies o altres remeis casolans poden no ser suficients o crear una falsa sensació de seguretat comporte danys importants.

Cal usar filtres, visors o ulleres homologats i dissenyats estes activitats, fins i tot si s’usa telescopi.

Últimes notícies

Martínez Mus fixa 2026 per a tindre en marxa el 100% del Pla Endavant postdana

El vicepresident tercer ha assegurat que en el primer semestre de 2026 estaran iniciades totes les actuacions del Pla Endavant després de la dana de 2024. Ha detallat inversions en depuració, transport i medi ambient i ha obert un encreuament de retrets amb l'oposició en Les Corts.

Aemet ha establit l’avís groc per pluges en el litoral sud de València i nord d’Alacant fins a la matinada del dijous

Aemet ha activat el nivell groc en el litoral sud de València i el nord d'Alacant per ruixats que podrien deixar 20 l/m² en una hora fins a les 7.00 del dijous. Altres avisos afecten trams del nord de València, el nord de Castelló i l'interior sud valencià durant la vesprada i la nit.

Barrachina defén que la Comunitat ha passat de perseguir a admirar als agricultors

El conseller Miguel Barrachina ha sostingut en Les Corts que la Comunitat ha passat 'de la persecució a l'admiració' dels agricultors i ha reivindicat més aigua, inversions i ajudes. L'oposició li ha enlletgit assumir l'agenda de Vox i la seua gestió de la DANA, mentres Vox li ha exigit complir el pacte d'investidura.

Montero demana mantindre els peus en la terra abans de visitar al Maccabi

L'escorta dominicà va subratllar l'exigència de l'Eurolliga després de véncer a Olympiacos i situar-se segon amb 11 triomfs en 16 jornades. Va demanar focus i intensitat per a competir a Tel Aviv.

Bellver estrena una sala 360é immersiva que convertix l’oceà en experiència

Bellver Blue Tech Zone ha obert amb The Rhythm of the Ocean Vortex, una creació de Desilence amb música de Suzanne Ciani que submergix al públic en 360é amb sòl immersiu. Amb 66 milions de píxels i resolució 11K, el recinte busca entrar en el circuit internacional de l'art digital.

Les pluges han deixat 30,6 l/m² en quatre hores a Anna i mantenen l’avís groc en la Comunitat Valenciana

L'episodi de precipitacions ha deixat el major acumulat a Anna i ha obligat a intervencions puntuals de sanejament de façanes a la província de València. Aemet ha assenyalat ruixats irregulars hui i una millora progressiva demà

València rebrà 2026 amb un castell de focs des de la Ciutat de les Arts

València celebrarà la Nit de cap d'any amb un castell de 9 minuts en la Ciutat dels Ciències i un tret de 90 segons des de la terrassa de l'Ajuntament, coordinats per GPS.

El València aprova els comptes i un pressupost de 102,17 milions amb el corró accionarial de Lim

La junta va validar per àmplia majoria un pressupost equilibrat de 102,17 milions i va reelegir al consell i a l'auditor. No van prosperar canvis estatutaris ni la reducció del nombre de consellers.