Eclipsi solar: quan i on veure-ho des d’Espanya?

 

Demà, dijous, entre les 11.00 i les 12.30 -depenent de les zones- gaudirem d’un dels fenòmens astronòmics més esperats: un eclipsi solar.

Víctor González, expert de Meteored, ens ofereix més detalls sobre este esdeveniment “que es produeix quan la Lluna queda perfectament alineada amb el Sol i la Terra de manera que oculta totalment o parcialment la llum de la nostra estrela”.

L’eclipsi de demà serà anul·lar: la Lluna, es trobarà en un punt allunyat de la seua òrbita, tindrà una grandària aparent lleugerament inferior al del Sol i, per tant, quan l’oculte no el farà completament, sinó que es visualitzarà un anell de Sol al voltant de la Lluna.

Com es veurà a Espanya?

 

L’eclipsi anul·lar, com a tal, només serà visible des d’una xicoteta franja en prop del Pol Nord, Des d’Europa es veurà com un eclipsi parcial i es podrà apreciar com la Lluna tapa una part del Sol.

Com més al nord i oest estiguem, serà millor, es veurà eixa l’ocultació i major la duració de l’esdeveniment.

A Espanya, en concret, es podrà observar des de tota la Península Ibèrica, i Balears i Canàries, encara que és necessari precisar que tant des dels arxipèlags com des del sud peninsular l’ocultació no arribarà al 5%. És a dir, a penes serà visible i durarà menys que en la resta de país.

Des del nord-oest peninsular és on millor es podrà veure, ja que el percentatge d’ocultació serà pròxim o lleugerament superior al 20%. Galícia és la comunitat autònoma des d’on millor s’observarà.

La millor hora

 

L’eclipsi es produirà quan el sol estiga més alt i visible en el cel, la qual cosa facilitarà l’observació de l’eclipsi.

A l’interior de la Península Ibèrica començarà sobre les 11.00 i finalitzarà entorn de les 12.30, i el seu màxim estarà sobre les 11.45.

Es preveuen cels buidats encara que pot haver-hi les boires i estrats en zones costaneres del nord que podrien impedir la seua observació.

 

 

Extrema precaució en mirar al Sol

 

Mai hem de mirar al Sol directament i tampoc amb filtres o objectes que no estiguen expressament dissenyats per a això.

Els cristalls fumats, les radiografies o altres remeis casolans poden no ser suficients o crear una falsa sensació de seguretat comporte danys importants.

Cal usar filtres, visors o ulleres homologats i dissenyats estes activitats, fins i tot si s’usa telescopi.

Últimes notícies

El dispositiu contra l’incendi de la Vall d’Uixó es bolca a frenar l’avanç cap a la serra d’Espadà

Els equips d’extinció concentren hui els treballs entre Tales i Alcudia de Veo per evitar que el foc arribe al parc natural de la serra d’Espadà. La població desallotjada de la Vall d’Uixó ha pogut tornar a casa en un operatiu coordinat.

Fi del confinament a la Vall d’Uixó per l’incendi forestal

La Generalitat ha alçat este dimarts el confinament de la Vall d'Uixó decretat per l'incendi forestal, encara actiu, que va obligar a evacuar unes 16.000 persones en una vintena de municipis i a confinar també Onda i Betxí. Les restriccions de mobilitat es mantenen en la resta de localitats afectades almenys fins a les 23.59 hores d'este dimarts.

Quatre dies d’incendi a la Vall d’Uixó: 8.500 hectàrees cremades i 10.000 evacuats

L’incendi declarat dissabte a la Vall d’Uixó enceta el quart dia actiu, amb 8.500 hectàrees calcinades i unes 10.000 persones encara evacuades, malgrat el retorn parcial autoritzat anit.

La Comunitat Valenciana suma 33.300 ocupats i redueix l’atur en 23.000 persones en tres mesos

La Comunitat Valenciana ha incrementat en 33.300 les persones ocupades i ha reduït l’atur en 23.000 en el segon trimestre de l’any, encara amb una taxa de desocupació per damunt de la mitjana estatal.

Nit tranquil·la a la Vall d’Uixó però l’incendi continua actiu i ja ha arrasat 8.500 hectàrees

La nit ha sigut meteorològicament tranquil·la a la zona de l'incendi de la Vall d'Uixó, però el foc continua actiu en el seu quart dia i ja ha cremat unes 8.500 hectàrees, amb centenars de veïns encara evacuats.

S’alça parcialment el confinament per l’incendi de la Vall d’Uixó en quatre barris

La Generalitat mantindrà fins a les 23.59 hores les evacuacions i confinaments per l’incendi de la Vall d’Uixó, però permet tornar a casa als veïns de quatre barris concrets.

Ferit un xiquet en caure un carret de golf des d’un pont a Rojales

Un xiquet ha resultat ferit en eixir-se de la via un carret de golf i caure d’un pont d’uns tres metres d’alçària en un camp de Rojales (Alacant). El menor ha patit diversos colps i ha sigut atés per personal sanitari al lloc.

La Vilavella queda buida després del desallotjament pel greu incendi de la Vall d’Uixó

La Vilavella, municipi de quasi 3.000 habitants a l'interior de Castelló, ha sigut desallotjada pel gran incendi forestal de la Vall d'Uixó i espera l'autorització per a tornar a les vivendes.
FILMOTECA D'ESTIU