Eclipsi solar: quan i on veure-ho des d’Espanya?

 

Demà, dijous, entre les 11.00 i les 12.30 -depenent de les zones- gaudirem d’un dels fenòmens astronòmics més esperats: un eclipsi solar.

Víctor González, expert de Meteored, ens ofereix més detalls sobre este esdeveniment “que es produeix quan la Lluna queda perfectament alineada amb el Sol i la Terra de manera que oculta totalment o parcialment la llum de la nostra estrela”.

L’eclipsi de demà serà anul·lar: la Lluna, es trobarà en un punt allunyat de la seua òrbita, tindrà una grandària aparent lleugerament inferior al del Sol i, per tant, quan l’oculte no el farà completament, sinó que es visualitzarà un anell de Sol al voltant de la Lluna.

Com es veurà a Espanya?

 

L’eclipsi anul·lar, com a tal, només serà visible des d’una xicoteta franja en prop del Pol Nord, Des d’Europa es veurà com un eclipsi parcial i es podrà apreciar com la Lluna tapa una part del Sol.

Com més al nord i oest estiguem, serà millor, es veurà eixa l’ocultació i major la duració de l’esdeveniment.

A Espanya, en concret, es podrà observar des de tota la Península Ibèrica, i Balears i Canàries, encara que és necessari precisar que tant des dels arxipèlags com des del sud peninsular l’ocultació no arribarà al 5%. És a dir, a penes serà visible i durarà menys que en la resta de país.

Des del nord-oest peninsular és on millor es podrà veure, ja que el percentatge d’ocultació serà pròxim o lleugerament superior al 20%. Galícia és la comunitat autònoma des d’on millor s’observarà.

La millor hora

 

L’eclipsi es produirà quan el sol estiga més alt i visible en el cel, la qual cosa facilitarà l’observació de l’eclipsi.

A l’interior de la Península Ibèrica començarà sobre les 11.00 i finalitzarà entorn de les 12.30, i el seu màxim estarà sobre les 11.45.

Es preveuen cels buidats encara que pot haver-hi les boires i estrats en zones costaneres del nord que podrien impedir la seua observació.

 

 

Extrema precaució en mirar al Sol

 

Mai hem de mirar al Sol directament i tampoc amb filtres o objectes que no estiguen expressament dissenyats per a això.

Els cristalls fumats, les radiografies o altres remeis casolans poden no ser suficients o crear una falsa sensació de seguretat comporte danys importants.

Cal usar filtres, visors o ulleres homologats i dissenyats estes activitats, fins i tot si s’usa telescopi.

Últimes notícies

Les platges de Guardamar i Torrevieja registren xicotets meteotsunamis este divendres

Les platges de Guardamar del Segura i Torrevieja han registrat este divendres al migdia xicotets meteotsunamis i no es descarta que es repetisquen al llarg de la vesprada. Les oscil·lacions han sigut suaus i, tot i que a Torrevieja oneja la bandera verda en quasi totes les platges, a Guardamar es mantenen les banderes roges per precaució.

El termòmetre es desploma fins a 12 graus en un dia i Vinaròs es queda en 31,8

Les temperatures màximes han baixat fins a 12 graus en punts de la Comunitat Valenciana, amb una màxima de 31,8 a Vinaròs com a valor més alt del dia.

Els veïns desallotjats per l’incendi d’El Saler poden tornar a casa esta vesprada

Unes 160 persones desallotjades de vivendes i càmpings d’El Saler poden tornar ja a casa després que l’incendi haja quedat estabilitzat, encara que continua sense estar controlat.

València viu el juliol i agost més càlids des que hi ha registres

Aemet ha confirmat que el període juliol-agost d’enguany serà el més càlid registrat a València almenys des de 1869, amb temperatures molt per damunt del normal des de mitjan maig.

Antifrau tanca la investigació sobre la plaça provincial de la parella de Pérez Llorca

L’Agència Valenciana Antifrau ha arxivat la investigació sobre l’accés de la parella de Juanfran Pérez Llorca a una plaça de secretaria de direcció en la Diputació de València, en constatar que es van complir els requisits legals. L’òrgan manté dubtes sobre la urgència de la cobertura però dona per tancat l’expedient perquè la treballadora no s’ha presentat a la provisió definitiva.

Els bombers donen per estabilitzat l’incendi intencionat de la Devesa de El Saler

L’incendi forestal declarat dijous a la Devesa de El Saler, confirmat com a intencionat, ha sigut donat per estabilitzat pels bombers municipals i Emergències de la Generalitat.

Arriba per mar l’equip clau del nou centre de protonteràpia de València

La Conselleria de Sanitat ha rebut per via marítima els primers components del sistema de protonteràpia connectat a l’Hospital La Fe, finançat per la Fundació Amancio Ortega, i preveu tractar el primer pacient abans que acabe 2027.

Així era la càmera blindada que guardava el Tresor de Villena abans del robatori

El Tresor de Villena estava custodiat al MUVI dins d'una càmera acorassada amb vidres de seguretat, xapes blindades i alarma de cinc anells quan ha sigut robat de matinada. El museu roman tancat sense data de reobertura mentres la Guàrdia Civil continua la investigació.