Eclipsi solar: quan i on veure-ho des d’Espanya?

 

Demà, dijous, entre les 11.00 i les 12.30 -depenent de les zones- gaudirem d’un dels fenòmens astronòmics més esperats: un eclipsi solar.

Víctor González, expert de Meteored, ens ofereix més detalls sobre este esdeveniment “que es produeix quan la Lluna queda perfectament alineada amb el Sol i la Terra de manera que oculta totalment o parcialment la llum de la nostra estrela”.

L’eclipsi de demà serà anul·lar: la Lluna, es trobarà en un punt allunyat de la seua òrbita, tindrà una grandària aparent lleugerament inferior al del Sol i, per tant, quan l’oculte no el farà completament, sinó que es visualitzarà un anell de Sol al voltant de la Lluna.

Com es veurà a Espanya?

 

L’eclipsi anul·lar, com a tal, només serà visible des d’una xicoteta franja en prop del Pol Nord, Des d’Europa es veurà com un eclipsi parcial i es podrà apreciar com la Lluna tapa una part del Sol.

Com més al nord i oest estiguem, serà millor, es veurà eixa l’ocultació i major la duració de l’esdeveniment.

A Espanya, en concret, es podrà observar des de tota la Península Ibèrica, i Balears i Canàries, encara que és necessari precisar que tant des dels arxipèlags com des del sud peninsular l’ocultació no arribarà al 5%. És a dir, a penes serà visible i durarà menys que en la resta de país.

Des del nord-oest peninsular és on millor es podrà veure, ja que el percentatge d’ocultació serà pròxim o lleugerament superior al 20%. Galícia és la comunitat autònoma des d’on millor s’observarà.

La millor hora

 

L’eclipsi es produirà quan el sol estiga més alt i visible en el cel, la qual cosa facilitarà l’observació de l’eclipsi.

A l’interior de la Península Ibèrica començarà sobre les 11.00 i finalitzarà entorn de les 12.30, i el seu màxim estarà sobre les 11.45.

Es preveuen cels buidats encara que pot haver-hi les boires i estrats en zones costaneres del nord que podrien impedir la seua observació.

 

 

Extrema precaució en mirar al Sol

 

Mai hem de mirar al Sol directament i tampoc amb filtres o objectes que no estiguen expressament dissenyats per a això.

Els cristalls fumats, les radiografies o altres remeis casolans poden no ser suficients o crear una falsa sensació de seguretat comporte danys importants.

Cal usar filtres, visors o ulleres homologats i dissenyats estes activitats, fins i tot si s’usa telescopi.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Dos detinguts a Albatera després d’un control amb metamfetamina i haixix

Dos persones són detingudes a Albatera després de trobar-se metamfetamina, haixix, pastilles i diners en efectiu en un control de trànsit conjunt de Guàrdia Civil i Policia Local.

Detinguda a Alacant per injectar àcid hialurònic a una menor sense titulació ni permís patern

La Policia Nacional ha detingut a Alacant a una dona de 40 anys per presumpte intrusisme laboral i lesions després d'injectar àcid hialurònic en els llavis d'una menor sense titulació mèdica ni consentiment dels seus progenitors.

Les Falles de València s’acomiaden amb la Cremà i obrin el debat sobre el seu futur

Les Falles de València culminen hui amb la mascletà i la Cremà de prop de 760 monuments, en una edició marcada per l'auge turístic i els reptes de gestió per a pròxims anys.

Pérez Llorca viu amb emoció l’Ofrena a la Verge dels Desemparats en un dia molt important

El president de la Generalitat Juanfran Pérez Llorca desfila en l'Ofrena a la Verge dels Desemparats molt emocionat, destacant el privilegi de participar al costat de la seua filla en un dia molt important per a ell.

La Cantina planta una falla per a no oblidar la DANA i homenatjar les víctimes

El centre de voluntariat La Cantina planta per segon any la falla No oblidar la DANA en Russafa com a monument a la memòria i homenatge a les víctimes de les inundacions.

Pérez Llorca viu una Ofrena molt emotiva al costat de la seua filla en les Falles de València

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, participa en l'Ofrena a la Verge dels Desemparats molt emocionat i destaca el privilegi de viure-la al costat de la seua filla.

València entra en la recta final de les Falles amb la ciutat abarrotada de turistes

València afronta els últims dies de les Falles de 2026 amb la ciutat saturada de visitants, alta ocupació turística i un calendari festiu intens que culmina en la Nit del Foc i la Cremà.

APTUR CV denuncia sabotatges en 450 vivendes turístiques de València després de les Falles

APTUR CV denuncia una onada de vandalisme en panys i façanes d'unes 450 vivendes turístiques a València durant els últims dies de les Falles, amb danys que xifra en 250.000 euros i un impacte en la convivència veïnal i la imatge de la ciutat.