9.7 C
València
Divendres, 12 desembre, 2025

Eclipsi solar: quan i on veure-ho des d’Espanya?

 

Demà, dijous, entre les 11.00 i les 12.30 -depenent de les zones- gaudirem d’un dels fenòmens astronòmics més esperats: un eclipsi solar.

Víctor González, expert de Meteored, ens ofereix més detalls sobre este esdeveniment “que es produeix quan la Lluna queda perfectament alineada amb el Sol i la Terra de manera que oculta totalment o parcialment la llum de la nostra estrela”.

L’eclipsi de demà serà anul·lar: la Lluna, es trobarà en un punt allunyat de la seua òrbita, tindrà una grandària aparent lleugerament inferior al del Sol i, per tant, quan l’oculte no el farà completament, sinó que es visualitzarà un anell de Sol al voltant de la Lluna.

Com es veurà a Espanya?

 

L’eclipsi anul·lar, com a tal, només serà visible des d’una xicoteta franja en prop del Pol Nord, Des d’Europa es veurà com un eclipsi parcial i es podrà apreciar com la Lluna tapa una part del Sol.

Com més al nord i oest estiguem, serà millor, es veurà eixa l’ocultació i major la duració de l’esdeveniment.

A Espanya, en concret, es podrà observar des de tota la Península Ibèrica, i Balears i Canàries, encara que és necessari precisar que tant des dels arxipèlags com des del sud peninsular l’ocultació no arribarà al 5%. És a dir, a penes serà visible i durarà menys que en la resta de país.

Des del nord-oest peninsular és on millor es podrà veure, ja que el percentatge d’ocultació serà pròxim o lleugerament superior al 20%. Galícia és la comunitat autònoma des d’on millor s’observarà.

La millor hora

 

L’eclipsi es produirà quan el sol estiga més alt i visible en el cel, la qual cosa facilitarà l’observació de l’eclipsi.

A l’interior de la Península Ibèrica començarà sobre les 11.00 i finalitzarà entorn de les 12.30, i el seu màxim estarà sobre les 11.45.

Es preveuen cels buidats encara que pot haver-hi les boires i estrats en zones costaneres del nord que podrien impedir la seua observació.

 

 

Extrema precaució en mirar al Sol

 

Mai hem de mirar al Sol directament i tampoc amb filtres o objectes que no estiguen expressament dissenyats per a això.

Els cristalls fumats, les radiografies o altres remeis casolans poden no ser suficients o crear una falsa sensació de seguretat comporte danys importants.

Cal usar filtres, visors o ulleres homologats i dissenyats estes activitats, fins i tot si s’usa telescopi.

Últimes notícies

Pluges i cels molt nuvolosos en la Comunitat Valenciana des d’este divendres i durant el cap de setmana

Aemet preveu precipitacions que poden iniciar-se este divendres en el sud, amb pluges persistents el dissabte i generalitzades el diumenge en la Comunitat Valenciana.

Xoc de tres camions talla l’AP-7 a Castelló durant tota la nit

Un accident entre tres camions talla l'AP-7 al seu pas per Castelló des de la matinada i obliga a desviar per la N-340. La V-31 registra 8 km de retencions.

Pérez Llorca, Tellado i Mompó han acompanyat a Catalá en el sopar de Nadal del PP de València

Mig miler d'afiliats han acudit al sopar de Nadal del PP de València, en la qual Pérez Llorca, Tellado i Mompó han abrigallat a Catalá. L'alcaldessa ha reivindicat unitat, ha fet balanç de gestió i ha carregat contra el PSOE.

Enric Mas competirà en la Challenge Mallorca 2026 després de la seua operació de varices

Enric Mas ja entrena després de passar per quiròfan i fixa la seua reaparició en la Challenge Mallorca 2026. Movistar presenta el seu projecte per a 2026 amb Uijtdebroeks com a aposta de lideratge.

Enric Mas confia a tornar millor després de la seua operació de varices

El mallorquí es va mostrar optimista en la presentació del Movistar Team: després d'operar-se de varices a la cama esquerra, ja entrena i apunta a iniciar 2026 amb bon peu.

Unzué apunta a Uijtdebroeks com a líder del Movistar per a 2026

Movistar va presentar els seus equips i el seu full de ruta per a 2026. Unzué confia a impulsar a Cian Uijtdebroeks com a referent i reforçar el bloc masculí i femení.

El cap de gabinet de Mazón va atestar que no sabia de confinaments i va remetre la decisió a un assessor

José Manuel Cuenca va declarar que desconeixia l'encaix legal d'un confinament durant la dana i va traslladar el dubte a un altre membre del gabinet. Els missatges amb Salomé Pradas il·lustren el debat intern i motiven una nova citació judicial.

Ford renova per sis mesos l’ERTO Xarxa d’Almussafes amb les mateixes condicions

La planta d'Almussafes ha renovat per sis mesos l'ERTO Xarxa amb les regles vigents en 2025: 4.152 afectats de manera rotativa, 996 llocs diaris en regulacion i el 90% del salari amb el 100% de complements.