Eclipsi solar: quan i on veure-ho des d’Espanya?

 

Demà, dijous, entre les 11.00 i les 12.30 -depenent de les zones- gaudirem d’un dels fenòmens astronòmics més esperats: un eclipsi solar.

Víctor González, expert de Meteored, ens ofereix més detalls sobre este esdeveniment “que es produeix quan la Lluna queda perfectament alineada amb el Sol i la Terra de manera que oculta totalment o parcialment la llum de la nostra estrela”.

L’eclipsi de demà serà anul·lar: la Lluna, es trobarà en un punt allunyat de la seua òrbita, tindrà una grandària aparent lleugerament inferior al del Sol i, per tant, quan l’oculte no el farà completament, sinó que es visualitzarà un anell de Sol al voltant de la Lluna.

Com es veurà a Espanya?

 

L’eclipsi anul·lar, com a tal, només serà visible des d’una xicoteta franja en prop del Pol Nord, Des d’Europa es veurà com un eclipsi parcial i es podrà apreciar com la Lluna tapa una part del Sol.

Com més al nord i oest estiguem, serà millor, es veurà eixa l’ocultació i major la duració de l’esdeveniment.

A Espanya, en concret, es podrà observar des de tota la Península Ibèrica, i Balears i Canàries, encara que és necessari precisar que tant des dels arxipèlags com des del sud peninsular l’ocultació no arribarà al 5%. És a dir, a penes serà visible i durarà menys que en la resta de país.

Des del nord-oest peninsular és on millor es podrà veure, ja que el percentatge d’ocultació serà pròxim o lleugerament superior al 20%. Galícia és la comunitat autònoma des d’on millor s’observarà.

La millor hora

 

L’eclipsi es produirà quan el sol estiga més alt i visible en el cel, la qual cosa facilitarà l’observació de l’eclipsi.

A l’interior de la Península Ibèrica començarà sobre les 11.00 i finalitzarà entorn de les 12.30, i el seu màxim estarà sobre les 11.45.

Es preveuen cels buidats encara que pot haver-hi les boires i estrats en zones costaneres del nord que podrien impedir la seua observació.

 

 

Extrema precaució en mirar al Sol

 

Mai hem de mirar al Sol directament i tampoc amb filtres o objectes que no estiguen expressament dissenyats per a això.

Els cristalls fumats, les radiografies o altres remeis casolans poden no ser suficients o crear una falsa sensació de seguretat comporte danys importants.

Cal usar filtres, visors o ulleres homologats i dissenyats estes activitats, fins i tot si s’usa telescopi.

Últimes notícies

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.

Elx arriba als 36,9 graus malgrat la brusca baixada de temperatures per un front fred

Un front fred ha travessat este dimecres la Comunitat Valenciana i ha fet baixar les temperatures entre 4 i 8 graus en pocs minuts, encara que Elx ha registrat la màxima del dia amb 36,9 graus. Altres localitats del sud com Orihuela o Pego també han superat els 35 graus.

L’Elx veu amb bons ulls que Messi entre en el projecte de l’Eldense

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha assegurat que seria un orgull tindre Leo Messi com a líder del projecte del Deportivo Eldense, i ha ratificat la confiança en l’entrenador Martín Anselmi tot i el mal inici de Lliga.

Diakhaby es lesiona a l’aductor i deixa el centre de la defensa en quadre

Mouctar Diakhaby patix una lesió a l’aductor llarg de la cama esquerra i estarà diverses setmanes de baixa, deixant només un central del primer equip disponible.

Lemar reivindica l’alt nivell de la plantilla de l’Elx malgrat el mal inici

Thomas Lemar assegura en la seua presentació amb l’Elx que la plantilla té molt nivell i que, tot i el mal inici, el grup és fort i unit. El lateral Rubén Sánchez també confia en el projecte il·licità i es definix com un jugador potent i versàtil.

Eze Ponce torna a lElx motivat per LaLiga: oportunitat irrebutjable

Eze Ponce ha sigut presentat com a nou davanter de lElx amb un contracte duna temporada més una opcional i ha remarcat que tornar a LaLiga era una ocasió que no podia deixar passar, tot i el mal inici dequip.

Kevin Lomónaco es presenta amb l’Elx: ‘Sabia el club que era i era un somni’

El central argentí Kevin Lomónaco, de 24 anys, s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx i ha assegurat que fitxar pel club il·licità era un somni. El defensa ha signat per quatre temporades, es veu preparat per debutar contra l’Athletic Club i confia a ajudar l’equip a revertir la situació.