Estiu 2022: tòrrid i més sec del normal a Espanya

Entrem en els últims dies de la primavera climatològica, que enguany ha deixat irrupcions extraordinàries de pols sahariana, rècords de precipitacions en punts del vessant mediterrani, pluges torrencials a la Comunitat Valenciana i una calor històrica durant aquests últims dies. Per tot això hi ha prou expectació sobre com serà l’estiu climatològic, que comença l’1 de juny, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored.

L’estiu a Espanya es caracteritza per la calor i l’estabilitat meteorològica, encara que amb algunes particularitats. En els mesos de juny, juliol i agost, la mitjana de les temperatures màximes arriba a superar els 35 °C en zones de la vall del Guadalquivir i de les hortes del Guadiana. En punts del sud-est peninsular aqueixa mitjana s’aproxima als 34 °C, igual que a les valls de l’Ebre i Tajo.

Els valors diürns més suaus es registren en l’alta muntanya, litoral cantàbric, nord-oest de Galícia i les illes occidentals de Canàries, encara que hem de tindre en compte que ni tan sols aquestes zones, entre el 15 de juliol i 15 d’agost, se salven de l’etapa més càlida de l’any: la canícula.

També són temudes les nits tropicals, que en els últims 10 anys han augmentat de manera evident durant l’estiu. Es produeixen sobretot en el vessant mediterrani, la vall del Guadalquivir, el golf de Cadis i els arxipèlags. En l’altiplà sud i vall de l’Ebre són menys freqüents.

A l’estiu les pluges són escasses i es produeixen, sobretot, a l’interior de la Península i zones de muntanya, amb les temudes pedregades que poden devastar el camp, i en l’extrem nord on, malgrat ser l’estació més seca de l’any, la mitjana sobrepassa els 200-300 l/m².

Un estiu més càlid del normal

Segons les nostres previsions, aquest estiu serà molt calorós. Els valors podran situar-se d’1 a 2 °C per damunt del normal a l’interior de la Península, mentre que la resta del territori i a Balears podrien sobrepassar fins a 1 °C la mitjana. Aquestes anomalies s’estendran per la resta d’Europa quedant al marge, curiosament, només el golf de Cadis i Canàries, on els valors seran els habituals per a l’època.

Aquest escenari podria vindre dau per la dorsal anticiclònica que es mantindrà fort en latituds mitjanes i altes, provocant moltes hores de sol i vent encalmat. Això propiciarà un calfament progressiu de la zona continental. A més, la mar Cantàbrica i el Mediterrani mostraran valors per damunt de l’habitual amb les conseqüències que això comporta, com l’augment de nits tropicals.

Pluges escasses

A Espanya, les precipitacions estaran per davall del normal en tot el territori, sense oblidar que en el centre, sud i arxipèlags aquesta estació per si mateix és molt seca. No obstant això, no vol dir que no es vagen a desenvolupar, en dies puntuals, tempestes intenses durant aquests pròxims tres mesos. Aqueix risc sempre és present.

Últimes notícies

L’oli de les serres Espadà i Calderona obté la protecció de la UE

La Unió Europea ha inscrit l’oli d’oliva de les serres Espadà i Calderona, produït entre València i Castelló, en el registre d’indicacions geogràfiques protegides. Este distintiu reconeix la qualitat del producte i el vincle amb el territori de la Comunitat Valenciana.

El Consell només coneix per la premsa l’arribada de menors migrants a la Comunitat

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, assegura que la Generalitat només ha sabut pels mitjans de comunicació de la possible arribada de menors migrants a la Comunitat Valenciana procedents de Ceuta i denuncia la manca de comunicació del Govern central.

El Consell reclama penes més dures per als piròmans i estudiarà personar-se en l’incendi de la Vall d’Uixó

El Consell ha demanat endureir el Codi Penal contra els piròmans arran de l’incendi de la Vall d’Uixó i estudiarà personar-se en la causa per reclamar les pèrdues si es confirma que va ser provocat.

Les reserves hoteleres arriben al 86 % a l’agost i apunten a un quasi ple als hotels valencians

La Comunitat Valenciana ha tancat la segona quinzena de juliol amb un 90,2 % d’ocupació hotelera i afronta la primera mitat d’agost amb el 86 % de places ja reservades, amb Benidorm i la província de València com a principals motors turístics.

Camarero atribuíx a la regularització de migrants l’aturada en la baixada de l’atur al juliol

La vicepresidenta del Consell, Susana Camarero, assegura que la regularització extraordinària de migrants ha frenat la tendència descendent de l’atur al juliol en la Comunitat Valenciana i reclama finançament extra a l’Estat per a reforçar els serveis públics d’ocupació.

Pla de recuperació urgent després de l’incendi a la Serra d’Espadà

La Generalitat ha iniciat amb els ajuntaments un pla de recuperació de la Serra d’Espadà després de l’incendi que ha cremat 9.568 hectàrees, amb actuacions prioritàries en infraestructures, serveis municipals i entorn natural.

Autocaravana completa en la Comunitat Valenciana per a vore l’eclipsi solar

Les autocaravanes s’han convertit en una alternativa als hotels per a vore l’eclipsi solar del 12 d’agost, amb el parc valencià ja completament llogat.

8,7 milions per a la segona fase d’obres en la presa de Buseo després de la DANA

El Consell ha declarat d’emergència la segona fase d’obres en la presa de Buseo, amb una inversió de 8,7 milions per a reforçar-ne la seguretat després de la DANA d’octubre de 2024. Després d’una primera intervenció ja acabada, es preveu una tercera fase per a augmentar la capacitat de desguàs davant crescudes extraordinàries.
FILMOTECA D'ESTIU