Estiu 2022: tòrrid i més sec del normal a Espanya

Entrem en els últims dies de la primavera climatològica, que enguany ha deixat irrupcions extraordinàries de pols sahariana, rècords de precipitacions en punts del vessant mediterrani, pluges torrencials a la Comunitat Valenciana i una calor històrica durant aquests últims dies. Per tot això hi ha prou expectació sobre com serà l’estiu climatològic, que comença l’1 de juny, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored.

L’estiu a Espanya es caracteritza per la calor i l’estabilitat meteorològica, encara que amb algunes particularitats. En els mesos de juny, juliol i agost, la mitjana de les temperatures màximes arriba a superar els 35 °C en zones de la vall del Guadalquivir i de les hortes del Guadiana. En punts del sud-est peninsular aqueixa mitjana s’aproxima als 34 °C, igual que a les valls de l’Ebre i Tajo.

Els valors diürns més suaus es registren en l’alta muntanya, litoral cantàbric, nord-oest de Galícia i les illes occidentals de Canàries, encara que hem de tindre en compte que ni tan sols aquestes zones, entre el 15 de juliol i 15 d’agost, se salven de l’etapa més càlida de l’any: la canícula.

També són temudes les nits tropicals, que en els últims 10 anys han augmentat de manera evident durant l’estiu. Es produeixen sobretot en el vessant mediterrani, la vall del Guadalquivir, el golf de Cadis i els arxipèlags. En l’altiplà sud i vall de l’Ebre són menys freqüents.

A l’estiu les pluges són escasses i es produeixen, sobretot, a l’interior de la Península i zones de muntanya, amb les temudes pedregades que poden devastar el camp, i en l’extrem nord on, malgrat ser l’estació més seca de l’any, la mitjana sobrepassa els 200-300 l/m².

Un estiu més càlid del normal

Segons les nostres previsions, aquest estiu serà molt calorós. Els valors podran situar-se d’1 a 2 °C per damunt del normal a l’interior de la Península, mentre que la resta del territori i a Balears podrien sobrepassar fins a 1 °C la mitjana. Aquestes anomalies s’estendran per la resta d’Europa quedant al marge, curiosament, només el golf de Cadis i Canàries, on els valors seran els habituals per a l’època.

Aquest escenari podria vindre dau per la dorsal anticiclònica que es mantindrà fort en latituds mitjanes i altes, provocant moltes hores de sol i vent encalmat. Això propiciarà un calfament progressiu de la zona continental. A més, la mar Cantàbrica i el Mediterrani mostraran valors per damunt de l’habitual amb les conseqüències que això comporta, com l’augment de nits tropicals.

Pluges escasses

A Espanya, les precipitacions estaran per davall del normal en tot el territori, sense oblidar que en el centre, sud i arxipèlags aquesta estació per si mateix és molt seca. No obstant això, no vol dir que no es vagen a desenvolupar, en dies puntuals, tempestes intenses durant aquests pròxims tres mesos. Aqueix risc sempre és present.

Últimes notícies

Nova llei forestal amb menys tràmits i premis a qui ajude a previndre incendis

La Generalitat ha anunciat una nova llei forestal per a reduir burocràcia i incentivar qui col·labore en la prevenció d’incendis, mentre activa un pla de recuperació per a les 9.500 hectàrees cremades a La Vall d’Uixó.

Ratifiquen 15 dies de suspensió a un dermatòleg de Torrevella per negar assistència a pacients

El TSJCV ha confirmat una sanció de 15 dies de suspensió d’ocupació i sou a l’aleshores cap de Dermatologia de l’Hospital de Torrevieja per acumular desenes de queixes, incloses negatives injustificades a atendre pacients.

Vint ferits lleus en la Cordà i la Recordà de Paterna

La Cordà pirotècnica i la posterior Recordà de Paterna han deixat esta matinada vint ferits lleus, menys que en l’edició anterior. L’acte, amb 70.000 coets llançats en menys de vint minuts, ha mantingut la tradició de més de dos segles.

La hostaleria de València exigix ajudes urgents per l’impacte de l’incendi d’El Saler

Les organitzacions de restauració de València reclamen un pla extraordinari d’ajudes per a compensar les pèrdues pels desallotjaments, tancaments i cancel·lacions provocats per l’incendi d’El Saler. Les patronals demanen ajudes directes, bonificacions fiscals i campanyes de promoció turística per a reactivar la zona.

Deting per traure quasi 5.700 euros del compte del seu veí de 83 anys a la Salzadella

La Guàrdia Civil de Sant Mateu ha detingut un home de 63 anys acusat de buidar 5.690 euros del compte bancari del seu veí malalt, de 83 anys, a la Salzadella, aprofitant-se de la confiança i de l’accés al seu domicili.

Baldoví insta a accelerar un front electoral a l’esquerra del PSPV

Joan Baldoví reclama accelerar un acord per a una candidatura única a l’esquerra del PSPV-PSOE a la Comunitat Valenciana i anuncia recursos i iniciatives de Compromís contra les polítiques del Consell de PP i Vox.

Detingut per calar foc a una vivenda d’Anna i deixar veïns i guàrdies ferits

La Guàrdia Civil ha detingut un home de 36 anys per un incendi provocat en una vivenda d’Anna el 23 d’agost, que ha causat ferits per fum i cremades entre veïns i agents.

Trenta-nou vivendes públiques a València per a jóvens amb dificultats d’accés a un pis

L’Ajuntament de València ha adjudicat 39 vivendes de protecció pública a Patraix a persones menors de 45 anys amb forts problemes per accedir al lloguer privat. Les famílies seleccionades presenten alts nivells de vulnerabilitat i un llarg arrelament a la ciutat.