Estiu 2022: tòrrid i més sec del normal a Espanya

Entrem en els últims dies de la primavera climatològica, que enguany ha deixat irrupcions extraordinàries de pols sahariana, rècords de precipitacions en punts del vessant mediterrani, pluges torrencials a la Comunitat Valenciana i una calor històrica durant aquests últims dies. Per tot això hi ha prou expectació sobre com serà l’estiu climatològic, que comença l’1 de juny, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored.

L’estiu a Espanya es caracteritza per la calor i l’estabilitat meteorològica, encara que amb algunes particularitats. En els mesos de juny, juliol i agost, la mitjana de les temperatures màximes arriba a superar els 35 °C en zones de la vall del Guadalquivir i de les hortes del Guadiana. En punts del sud-est peninsular aqueixa mitjana s’aproxima als 34 °C, igual que a les valls de l’Ebre i Tajo.

Els valors diürns més suaus es registren en l’alta muntanya, litoral cantàbric, nord-oest de Galícia i les illes occidentals de Canàries, encara que hem de tindre en compte que ni tan sols aquestes zones, entre el 15 de juliol i 15 d’agost, se salven de l’etapa més càlida de l’any: la canícula.

També són temudes les nits tropicals, que en els últims 10 anys han augmentat de manera evident durant l’estiu. Es produeixen sobretot en el vessant mediterrani, la vall del Guadalquivir, el golf de Cadis i els arxipèlags. En l’altiplà sud i vall de l’Ebre són menys freqüents.

A l’estiu les pluges són escasses i es produeixen, sobretot, a l’interior de la Península i zones de muntanya, amb les temudes pedregades que poden devastar el camp, i en l’extrem nord on, malgrat ser l’estació més seca de l’any, la mitjana sobrepassa els 200-300 l/m².

Un estiu més càlid del normal

Segons les nostres previsions, aquest estiu serà molt calorós. Els valors podran situar-se d’1 a 2 °C per damunt del normal a l’interior de la Península, mentre que la resta del territori i a Balears podrien sobrepassar fins a 1 °C la mitjana. Aquestes anomalies s’estendran per la resta d’Europa quedant al marge, curiosament, només el golf de Cadis i Canàries, on els valors seran els habituals per a l’època.

Aquest escenari podria vindre dau per la dorsal anticiclònica que es mantindrà fort en latituds mitjanes i altes, provocant moltes hores de sol i vent encalmat. Això propiciarà un calfament progressiu de la zona continental. A més, la mar Cantàbrica i el Mediterrani mostraran valors per damunt de l’habitual amb les conseqüències que això comporta, com l’augment de nits tropicals.

Pluges escasses

A Espanya, les precipitacions estaran per davall del normal en tot el territori, sense oblidar que en el centre, sud i arxipèlags aquesta estació per si mateix és molt seca. No obstant això, no vol dir que no es vagen a desenvolupar, en dies puntuals, tempestes intenses durant aquests pròxims tres mesos. Aqueix risc sempre és present.

Últimes notícies

Oltra insta les autonomies a acollir els menors que han arribat sols a Ceuta

Mónica Oltra, candidata de Compromís a l’Ajuntament de València, reclama que totes les comunitats autònomes col·laboren per a acollir els xiquets i xiquetes que han arribat sols a Ceuta i que considera en una situació de màxima vulnerabilitat.

Leticia Romero reivindica la identitat competitiva del València Basket

La capitana del València Basket, Leticia Romero, assegura que l’equip mantindrà l’ambició per tots els títols en el nou cicle amb Javi Torralba, malgrat les absències inicials per la WNBA i el Mundial.

Maffeo es presenta amb un missatge clar: compromís total amb el Valencia

Pablo Maffeo s’ha presentat com a nou lateral dret del Valencia destacant el seu compromís, el desig de quedar-se molts anys i el pes personal de tornar a València, on viu la seua filla.

El Elche encadena davant el Barça la seua segona pitjor golejada com a local en Primera

El Elche ha caigut 0-5 davant el Barcelona al Martínez Valero i ha patit la segona derrota més ampla de la seua història com a local en Primera Divisió, només superada pel 0-6 també davant el Barça en la temporada 2014-15.

La FVMP reclama a la CHJ netejar amb urgència el nou llit del Túria i els barrancs

La Federació Valenciana de Municipis i Províncies exigix a la Confederación Hidrográfica del Júcar actuacions prioritàries de neteja i manteniment al nou llit del Túria i a diversos barrancs abans de les pluges de la tardor.

Corberán denuncia la desigualtat de descans del Valencia davant el Betis

Carlos Corberán assegura que el Valencia arribarà al partit de Lliga contra el Betis amb un dia menys de descans i un 33 % menys de recuperació física, cosa que considera una situació injusta, encara que desvincula el club sevillà de la responsabilitat.

Investiguen la mort d’una dona de 64 anys trobada en la platja de Puçol

La Guàrdia Civil investiga la mort d’una dona de 64 anys trobada flotant en la platja de Puçol, sense signes aparents de violència. Els agents esperen confirmar la identitat i no descarten cap hipòtesi, inclosa la del suïcidi.

El PSPV reclama explicacions a À Punt per la cobertura dels incendis a la Comunitat Valenciana

El PSPV-PSOE ha sol·licitat que el director general d'À Punt comparega en Les Corts per a detallar els criteris seguits en la cobertura dels incendis forestals d'este estiu a la Comunitat Valenciana, que els socialistes consideren insuficient en els moments més greus de l'emergència.