Estiu 2022: tòrrid i més sec del normal a Espanya

Entrem en els últims dies de la primavera climatològica, que enguany ha deixat irrupcions extraordinàries de pols sahariana, rècords de precipitacions en punts del vessant mediterrani, pluges torrencials a la Comunitat Valenciana i una calor històrica durant aquests últims dies. Per tot això hi ha prou expectació sobre com serà l’estiu climatològic, que comença l’1 de juny, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored.

L’estiu a Espanya es caracteritza per la calor i l’estabilitat meteorològica, encara que amb algunes particularitats. En els mesos de juny, juliol i agost, la mitjana de les temperatures màximes arriba a superar els 35 °C en zones de la vall del Guadalquivir i de les hortes del Guadiana. En punts del sud-est peninsular aqueixa mitjana s’aproxima als 34 °C, igual que a les valls de l’Ebre i Tajo.

Els valors diürns més suaus es registren en l’alta muntanya, litoral cantàbric, nord-oest de Galícia i les illes occidentals de Canàries, encara que hem de tindre en compte que ni tan sols aquestes zones, entre el 15 de juliol i 15 d’agost, se salven de l’etapa més càlida de l’any: la canícula.

També són temudes les nits tropicals, que en els últims 10 anys han augmentat de manera evident durant l’estiu. Es produeixen sobretot en el vessant mediterrani, la vall del Guadalquivir, el golf de Cadis i els arxipèlags. En l’altiplà sud i vall de l’Ebre són menys freqüents.

A l’estiu les pluges són escasses i es produeixen, sobretot, a l’interior de la Península i zones de muntanya, amb les temudes pedregades que poden devastar el camp, i en l’extrem nord on, malgrat ser l’estació més seca de l’any, la mitjana sobrepassa els 200-300 l/m².

Un estiu més càlid del normal

Segons les nostres previsions, aquest estiu serà molt calorós. Els valors podran situar-se d’1 a 2 °C per damunt del normal a l’interior de la Península, mentre que la resta del territori i a Balears podrien sobrepassar fins a 1 °C la mitjana. Aquestes anomalies s’estendran per la resta d’Europa quedant al marge, curiosament, només el golf de Cadis i Canàries, on els valors seran els habituals per a l’època.

Aquest escenari podria vindre dau per la dorsal anticiclònica que es mantindrà fort en latituds mitjanes i altes, provocant moltes hores de sol i vent encalmat. Això propiciarà un calfament progressiu de la zona continental. A més, la mar Cantàbrica i el Mediterrani mostraran valors per damunt de l’habitual amb les conseqüències que això comporta, com l’augment de nits tropicals.

Pluges escasses

A Espanya, les precipitacions estaran per davall del normal en tot el territori, sense oblidar que en el centre, sud i arxipèlags aquesta estació per si mateix és molt seca. No obstant això, no vol dir que no es vagen a desenvolupar, en dies puntuals, tempestes intenses durant aquests pròxims tres mesos. Aqueix risc sempre és present.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Un xiquet de 12 anys perd una falange en explotar un petard en una falla infantil de Torrent

Un xiquet de 12 anys ha perdut una falange i ha patit cremades i ferides en manipular un petard de gran calibre que no havia detonat durant la nit de la cremà infantil a Torrent.

Tres ferits per arma blanca a València en l’últim dia de Falles

La Policia Nacional investiga tres agressions amb arma blanca registrades en diferents barris de València durant l'últim dia de Falles, que es van saldar amb tres hòmens ferits.

Troben en el pantà de La Pedrera el cos de l’home desaparegut a Fortuna

La Guàrdia Civil localitza en el pantà de La Pedrera el cos sense vida d'un home de 47 anys desaparegut a Fortuna i manté oberta la investigació a l'espera de l'autòpsia.

València endurix la normativa i deixa quasi impossible obrir nous apartaments turístics

L'Ajuntament de València ultima una normativa que limita de forma molt estricta els apartaments turístics, amb topalls per barris i fortes condicions urbanístiques.

La Guàrdia Civil intenta identificar un cadàver trobat en un penya-segat al costat del cap de la Nau

La Guàrdia Civil manté oberta una investigació per a identificar el cadàver trobat en un penya-segat pròxim al cap de la Nau, en el terme municipal de Xàbia.

València defén que limitar els Rodalia en Falles va ser una bona mesura de seguretat

L'Ajuntament de València considera que la restricció de trens de Rodalia a l'Estació del Nord en hores punta de Falles 2026 ha contribuït a unes festes més tranquil·les i sense incidents greus.

Dos guàrdies civils salven la vida a un ancià després d’ennuegar-se en un restaurant de Cullera

Dos agents de la Guàrdia Civil reanimen a un home de 86 anys que es va ennuegar mentres menjava en un restaurant de Cullera i el mantenen amb vida fins al seu trasllat a l'hospital.

Vetusta Morla anuncia gira de tornada per set ciutats i actuarà a València el 9 d’octubre

Vetusta Morla posa fi a la seua aturada de dos anys amb una gira de tornada per set grans ciutats espanyoles, que arrancarà a Barcelona el 2 d'octubre i passarà per València el dia 9.