Estiu 2022: tòrrid i més sec del normal a Espanya

Entrem en els últims dies de la primavera climatològica, que enguany ha deixat irrupcions extraordinàries de pols sahariana, rècords de precipitacions en punts del vessant mediterrani, pluges torrencials a la Comunitat Valenciana i una calor històrica durant aquests últims dies. Per tot això hi ha prou expectació sobre com serà l’estiu climatològic, que comença l’1 de juny, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored.

L’estiu a Espanya es caracteritza per la calor i l’estabilitat meteorològica, encara que amb algunes particularitats. En els mesos de juny, juliol i agost, la mitjana de les temperatures màximes arriba a superar els 35 °C en zones de la vall del Guadalquivir i de les hortes del Guadiana. En punts del sud-est peninsular aqueixa mitjana s’aproxima als 34 °C, igual que a les valls de l’Ebre i Tajo.

Els valors diürns més suaus es registren en l’alta muntanya, litoral cantàbric, nord-oest de Galícia i les illes occidentals de Canàries, encara que hem de tindre en compte que ni tan sols aquestes zones, entre el 15 de juliol i 15 d’agost, se salven de l’etapa més càlida de l’any: la canícula.

També són temudes les nits tropicals, que en els últims 10 anys han augmentat de manera evident durant l’estiu. Es produeixen sobretot en el vessant mediterrani, la vall del Guadalquivir, el golf de Cadis i els arxipèlags. En l’altiplà sud i vall de l’Ebre són menys freqüents.

A l’estiu les pluges són escasses i es produeixen, sobretot, a l’interior de la Península i zones de muntanya, amb les temudes pedregades que poden devastar el camp, i en l’extrem nord on, malgrat ser l’estació més seca de l’any, la mitjana sobrepassa els 200-300 l/m².

Un estiu més càlid del normal

Segons les nostres previsions, aquest estiu serà molt calorós. Els valors podran situar-se d’1 a 2 °C per damunt del normal a l’interior de la Península, mentre que la resta del territori i a Balears podrien sobrepassar fins a 1 °C la mitjana. Aquestes anomalies s’estendran per la resta d’Europa quedant al marge, curiosament, només el golf de Cadis i Canàries, on els valors seran els habituals per a l’època.

Aquest escenari podria vindre dau per la dorsal anticiclònica que es mantindrà fort en latituds mitjanes i altes, provocant moltes hores de sol i vent encalmat. Això propiciarà un calfament progressiu de la zona continental. A més, la mar Cantàbrica i el Mediterrani mostraran valors per damunt de l’habitual amb les conseqüències que això comporta, com l’augment de nits tropicals.

Pluges escasses

A Espanya, les precipitacions estaran per davall del normal en tot el territori, sense oblidar que en el centre, sud i arxipèlags aquesta estació per si mateix és molt seca. No obstant això, no vol dir que no es vagen a desenvolupar, en dies puntuals, tempestes intenses durant aquests pròxims tres mesos. Aqueix risc sempre és present.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca manté el contacte amb l’equip júnior del València Basket a Abu Dhabi

El president confirma que la delegació de 33 persones roman a l'espera d'indicacions de l'ambaixada després del tancament de l'espai aeri pel conflicte amb l'Iran.

Consell i Ajuntament impulsen zones d’ombra en patis escolars d’Alacant

La Generalitat i l'Ajuntament treballen en un pla per a instal·lar sombrajes en patis escolars i prioritzar centres segons necessitat. També avancen licitacions i obres en col·legis i patrimoni.

PLD Space alçarà a Elx una nova fàbrica de coets i duplicarà la plantilla

PLD Space construirà una planta en l'àrea Porta d'Elx per a escalar producció i operacions. La companyia preveu arribar a prop de 1.000 ocupacions a partir de mediats de 2028.

Agirrezabala es lesiona el menisc i viatja a Vitòria per a ser valorat

El porter del València, cedit per l'Athletic Club, patix una lesió meniscal en el genoll esquerre i es desplaçarà a Vitòria per a ser valorat. El contratemps va arribar en un entrenament, just després de tornar a treballar amb el grup.

PLD Space alçarà una nova fàbrica de coets a Elx i duplicarà la seua plantilla

PLD Space construirà una nova fàbrica en Porta d'Elx per a sostindre el seu creixement i preveu duplicar la plantilla fins a 1.000 empleats des de mitjan 2028. El pla es recolza en un memoràndum amb Generalitat i Ajuntament i compassa el Miura 5, el primer llançament del qual està previst en el segon trimestre de 2026.

Han firmat el protocol per a la Learning Factory-Escola Municipal del Calçat a Elx

Generalitat, Ajuntament, UMH, Inescop, Avecal i AEC han rubricat l'arrancada de la Learning Factory-Escola Municipal del Calçat a Elx. El centre combinarà formació pràctica i innovació per a reforçar la competitivitat del sector i atendre empreses, estudiants, treballadors i emprenedors.

La Comunitat Valenciana registra un 28,8% menys de matriculacions de turismes al febrer per l’efecte de la dana

La Comunitat Valenciana va registrar un descens del 28,8% en les matriculacions de turismes al febrer per l'efecte comparatiu després de la dana. A Espanya, el mercat va créixer un 7,5% impulsat pels electrificats i el canal del lloguer.

Impulsen una Learning Factory del calçat a Elx per a formació i innovació

Generalitat, Ajuntament d'Elx, UMH, Inescop i les patronals del sector han firmat un protocol per a llançar la Learning Factory-Escola Municipal del Calçat. El projecte aspira a reforçar la competitivitat amb formació pràctica, tecnologia i col·laboració públic-privada.