El forat de la capa d’ozó es tanca molt abans del que estava previst

Forat de la capa d'ozó

Enguany el forat d’ozó s’ha arribat a tancar molt abans del que estava previst | COPERNICUS

 

El forat de la capa d’ozó en l’Antàrtida enguany és protagonista de dos gestes que fins ara no havien arribat a tindre lloc des de que es coneix este efecte en l’hemisferi sud. Enguany ja era notícia que el forat seria el més menut dels últims 35 anys, però recentment, gràcies a les observacions del programa Copernicus de la UE, s’ha observat com s’ha arribat a tancar de manera totalment «prematura».

 

De manera general, el forat de la capa d’ozó es forma cada any sobre l’Antàrtida durant la primavera austral. Enguany, la seua mida ha sigut inferior a la mitjana i ara s’ha observat que ha desaparegut ben bé completament.

 

En la majoria dels casos d’anys anteriors, el forat començava a formar-se cap a l’agost i arribava el seu màxim en l’octubre, abans de que començara novament a tancar-se cap a finals de novembre i durant el desembre. Tot i això, este 2019 ha sigut inèdit i ja s’ha tancat quasi del tot a inicis de novembre.

 

 

La temporada més curta

Els científics han observat que el forat este any no ha crescut tan ràpidament com altres anys. Com a conseqüència, el forat d’ozó ha sigut el més menut i la temporada més curta des de mitjans dels anys 80.

 

«El fet que el forat d’ozó este 2019 haja sigut excepcionalment més menut i que s’haja tancat abans del previst no indica que la capa s’estiga recuperant més ràpidament de l’esperat. Senzillament, mostra la gran variabilitat que presenten els forats d’ozó entre un any i l’altre», comenta Vicent-Henri Peuch, responsable de Copernicus.

 

 

La importància de l’ozó

La capa d’ozó protegix tota la vida terrestre dels efectes perjudicials de la radiació solar ultraviolada (UV).  A finals del segle XX, les emissions generades pels humans de substàncies que malmetien el forat de la capa d’ozó van fer disminuir esta barrera natural.

 

Tot i això, el 1987 es va estipular la prohibició de les principals substàncies químiques que esgotaven la capa d’ozó. Des d’eixe moment, el programa Copernicus supervisa l’activitat del forat d’ozó i elabora previsions per a brindar informació de qualitat contrastada sobre l’estat de la capa d’ozó.

 

L’adopció de mesures a escala mundial ha fet que a poc a poc es vaja restaurant la capa d’ozó i s’espera que les concentracions tornaran als seus nivells anteriors a la dècada de 1980 abans de l’any 2060.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Detingut a Alacant per un any d’assetjament a la seua exparella amb pintades sexuals en el cotxe

La Policia Nacional ha detingut a Cocentaina a un home de 47 anys acusat d'un any d'assetjament a la seua exparella mitjançant pintades sexuals en el seu cotxe i notes vexatòries en el seu entorn personal i laboral, que van obligar la víctima a rebre atenció psicològica.

Detingut un home per 14 robatoris en vivendes de Peníscola a les quals accedia per la terrassa

La Guàrdia Civil deté a un home de 43 anys acusat de 14 robatoris amb força en vivendes de Peníscola, on presumptament entrava fracturant la porta de la terrassa.

Detinguts dos hòmens i un menor a Almassora per portar droga oculta en un cotxe

La Guàrdia Civil arresta a Almassora a dos adults i un menor després de localitzar haixix, marihuana i diners en efectiu ocults en el cotxe en el qual circulaven.

Pérez Llorca abordarà en Les Corts la situació valenciana i la relació amb el Govern

Juanfran Pérez Llorca afrontarà una nova sessió de control en Les Corts centrada en la situació política, econòmica i social de la Comunitat Valenciana i en la col·laboració del Govern central.

La exalcaldesa de Requena defén que no va haver-hi víctimes en la dana per l’avís a la població

La exalcaldesa de Requena, Rocío Cortés, declara davant el jutjat que l'absència de morts i ferits en la dana es va deure als avisos i mesures preventives adoptades des de la matinada.

Una caixa de resistència ajuda als docents valencians en vaga indefinida

La Coordinadora d’Assemblees Docents del País Valencià impulsa una caixa de resistència per a fer costat econòmicament al professorat en vaga indefinida i facilitar la continuïtat de les mobilitzacions.

L’exposició del MARQ sobre canibalisme ritual supera els 55.000 visitants

La mostra Rituals de pastors del MARQ, centrada en el primer cas documentat de canibalisme funerari no violent en el sud-est peninsular, ha rebut més de 55.000 visitants.

Demanen 12 anys i 8 mesos de presó a un home per intentar matar a la seua exparella a Alacant

La Fiscalia sol·licita 12 anys i 8 mesos de presó per a un home acusat d'intentar matar a la seua exparella a Alacant, malgrat tindre en vigor una orde d'allunyament. L'acusat hauria irromput en la vivenda, l'hauria amenaçada de mort i tractat d'apunyalar-la en el pit i abdomen.