Ja irrompen les pluges i es preveuen registres importants

 

La situació meteorològica està fent hui un gir brusc cap al temps tardorenc, excepte en comptades regions. La setmana començarà amb una bossa d’aire fred en la zona oest de la península que, amb el pas dels dies, oscil·larà en aqueix sector. Es tracta d’un emborsament d’aire fred amb reflex de baixes pressions en superfície, que a més no està del tot despenjat del “doll polar”.

Això significa que no es tracta d’una DANA i que, tal vegada, tampoc arribarà a ser una borrasca freda aïllada segons afirma Roger Solé, expert de Meteored.

Durant ahir a la vesprada es va comptar amb precipitacions intenses en el sistema Central, Galícia, oest de Castella i Lleó, Extremadura i en zones de muntanya de Castella-la Manxa, com els Montes de Toledo, la serra de Segura o d’Alcaraz, a més de ruixats intermitents als Pirineus.

A mesura que es desenvolupe la primera meitat de la setmana, la borrasca es dirigirà cap al centre peninsular propiciant precipitacions persistents en zones del sud-oest peninsular, Cantàbric occidental, sistema Central i Pirineus.

 

Vents ábregos a Extremadura i el sistema Central

 

El centre de baixes pressions bombarà vents del sud i sud-oest, produint un context d’abundants i persistents pluges en la zona oest d’Espanya.

Eixe flux d’aire xocarà amb el sistema Central després de carregar-se d’humitat en el Golf de Cadis, creant-se un “efecte palanca” en el qual les muntanyes causen un forçament mecànic de la massa d’aire i la seua condensació posterior, la qual cosa reactiva els núvols carregats des del golf.

A conseqüència d’eixe fenomen orogràfic, s’acumularan molts litres entre el nord d’Extremadura i el sud de Castella i Lleó. En zones com la Vall del Jerte, Las Hurdes o la Serra de Gata, a Extremadura, es podrien acumular més de 100 litres per metre quadrat.

Xafogor i pols sahariana a la vora del Mediterrani

 

A la vora del Mediterrani hi haurà una massa d’aire càlid i una elevada sensació de xafogor. La situació atlàntica de la borrasca introduirà aire càlid des del nord del continent africà a Múrcia, Comunitat Valenciana, Catalunya i sobretot a l’arxipèlag balear. 

Estes zones comptaran amb un temps més sec a excepció d’unes certes àrees de l’interior, on si es registraran alguns ruixats. Farà calor i hi haurà pols en suspensió.

Entre el dijous i divendres també podrien produir-se precipitacions en l’est peninsular de manera menys organitzada i en forma de ruixats, ja que el centre de baixes pressions es traslladarà cap al nord-oest procedent de l’Estret, mentre disminueix el seu contingut d’aire fred.

Últimes notícies

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.

El BBVA Open Internacional de València reunirà un top-5 mundial i nou espanyoles al quadre principal

La cinquena edició del BBVA Open Internacional de València, torneig WTA 125 en terra batuda del 13 al 20 de setembre, comptarà amb un top-5 de nivell internacional i nou jugadores espanyoles al quadre principal.

Torrent destinarà quasi 13 milions a reforçar 80 camins davant noves inundacions

L’Ajuntament de Torrent invertirà 12,8 milions d’euros en reparar i reforçar 80 camins afectats per la dana d’octubre de 2024, amb actuacions especials en sis vados i punts de pas per reduir el risc d’inundacions futures.

La calor sostinguda baixa l’aigua embassada al Segura i al Xúquer a poc més del 55%

La reserva d’aigua al Segura ha baixat fins al 53,7 % i la del Xúquer al 55,3 %, en un context de calor sostinguda i d’un descens general de l’aigua embassada a Espanya fins al 64,9 % de la seua capacitat.