16.6 C
València
Dijous, 12 febrer, 2026

Arriba la primera gran onada de calor de l’estiu a la Comunitat Valenciana

Quasi tota Espanya, a excepció de Galícia, l’àrea Cantàbrica i Canàries, es prepara per a fer front des d’aquest dimecres a la primera onada de calor de l’any, que probablement es prolongarà fins a principis de la setmana pròxima, amb temperatures previstes de fins a 44 graus en el sud de la Península.

 

L’origen d’aquest episodi de calor sufocant es troba en una massa d’aire africà que portarà a més pols en suspensió i que, unida a l’absència quasi completa de núvols, farà que les temperatures pugen des del dimecres per damunt dels 35 graus en bona part de l’interior peninsular i de Mallorca, i que es moguen entre els 38 i 40 graus a les valls del vessant atlàntic sud i mig Ebre.

 
Les nits també seran tòrrides en moltes províncies i així per exemple en la matinada del dimecres es podrien aconseguir els 27 graus de mínima a Almeria o els 25 a Alacant, Granada o Las Palmas, mentre que la nit més fresca la tindran a Lleó, amb 13 graus previstos.

 

En alerta groga i taronja

De moment, per a aquest dimecres hi ha activades deu alertes per calor, una d’elles taronja (risc important) tot l’interior nord de València, on en moltes zones és molt probable que al migdia els termòmetres aconseguisquen els 39 graus.

L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) informa en la seua pàgina web que estaran a més en alerta groga (risc) per calor quasi tota la Comunitat Valenciana , per valors que oscil·laran entre els 33 i els 38 graus de màxima en les hores centrals del dia i a la vesprada.

 

No obstant això, en la jornada del dijous 12 serà quan començarà a estrényer més la calor i l’Aemet apunta al fet que els dies de major intensitat seran possiblement entre el divendres 13 i el diumenge 15, quan les temperatures superaran els 40 graus en àmplies zones de la meitat sud, est i centre de la Península i en punts de Balears.

 

En aqueix interval de temps és possible que els termòmetres aconseguisquen i fins i tot superen els 42-44 graus en zones de les valls de la meitat sud i a la vall de l’Ebre i que pràcticament tota Espanya ronde o sobrepasse els 35 graus. Només se salvaran d’aquesta primera onada de calor de l’any el Cantàbric, el nord-oest de Galícia i Canàries, encara que en l’arxipèlag el *sopor també es deixarà notar durant el pròxim cap de setmana.

L’ona “més intensa, extensa i duradora” de l’estiu

Serà, segons informen des de l’Aemet, l’onada de calor “més intensa, extensa i duradora del que portem d’estiu”, tenint en compte que per a parlar d’un fenomen d’aquestes característiques han de complir-se alhora tres factors: que l’episodi d‘altes temperatures siga intens, extens i durador, i d’acord amb els pronòstics, totes aqueixes condicions es donaran els pròxims dies.

 

“Si bé és cert que al juliol vam tindre alguns dies bastant calorosos, no va ser res amb el que s’aveïna. Si es compleix la previsió, patirem en quasi tota la Península i a Balears una onada de calor extraordinària amb possibilitat que, fins i tot, es baten rècords anuals de temperatures màximes“, ha avançat el director de meteorologia en Meteored, José Antonio Maldonado.

 

Maldonado ha assenyalat que “a Còrdova podrien aconseguir-se els 47 graus, a Badajoz 46 i a Sevilla 45, però també seran cridaners els registres d’observatoris com Zamora on, per exemple, podria arribar-se als 42 graus”.

 

Fins al diumenge 15 o el dilluns 16 no es considera probable que remeta l’onada de calor i en tot cas, el descens de temperatures s’iniciarà per l’oest peninsular, si bé encara existeix una certa incertesa en les dades que es tenen per a aqueixos dies.

 

Perquè els episodis d’altes temperatures es consideren “onada de calor” han de durar almenys 72 hores i abastar una superfície determinada (un 10% dels observatoris considerats per l’AEMET), assenyala Meteored, que precisa que els pics de calor intensa ocorreguts fins ara no s’han estimat com a tal ja que la seua duració va ser inferior.

Últimes notícies

Pérez Llorca creu que no tindrà problemes amb Vox pel cas de les VPP d’Alacant

El president de la Generalitat va assegurar que la resposta davant les presumptes irregularitats en l'adjudicació de VPP ha sigut transparent i contundent. Va defendre a la conselleria i va descartar que el cas deteriore la seua relació amb Vox.

Bernabé titlla de desficaci la rebaixa fiscal i acusa a Pérez Llorca de submís a Feijóo

Pilar Bernabé ha criticat la bonificació del 99% de l'impost de successions anunciada per Pérez Llorca i ha reclamat prioritzar el finançament. També ha acusat a Feijóo de mantindre un no a tot sense alternatives.

Bernabé retrau al PP un café per a tots en vivenda i alerta de favoritismes

Pilar Bernabé ha acusat el PP d'aplicar un model de vivenda pública de café per a tots que, al seu juí, afavorix a càrrecs i afins i pervertix la finalitat social.

Replanten més de 10.000 exemplars de posidònia per a restaurar tres hectàrees del litoral mediterrani

Acció Posidònia ha reintroduït més de 10.000 plantes per a recuperar tres hectàrees a Balears, Catalunya, Comunitat Valenciana i Murcia. El projecte, el major fins a la data al Mediterrani, combina voluntariat, cultiu 'in vitro' i formació.

Últim tram per a blindar el subministrament d’aigua a València i la seua àrea metropolitana

La EMSHI ha iniciat l'últim tram que unirà les potabilitzadores de La Presa i El Realón per a garantir el proveïment a València davant incidències greus. La fase, amb 13,5 milions d'inversió i finalització prevista en 2027, reforça la xarxa que atén 1,7 milions en 51 municipis

L’alcalde d’Alacant desoïx les demandes de dimissió i se centra en la gestió després del cas de les VPP

Luis Barcala ha evitat respondre a les peticions de dimissió per les suposades irregularitats en l'adjudicació de VPP en Platja de Sant Joan i ha insistit que la seua prioritat és la gestió i aclarir l'ocorregut.

La jutgessa de la DANA cita a 39 testimonis entre agents mediambientals i bombers forestals

La magistrada que investiga la gestion de la DANA del 29 d'octubre de 2024 ha acordat telefonar a 39 nous testimonis. Busca reconstruir la vigilància de rius i barrancs i el flux d'avisos a la poblacion.

L’Ajuntament sancionarà a Compromís per omplir València de cartells en la seua campanya contra Catalá

El consistori anuncia sancions a Compromís per una campanya de cartells que apel·la a l'alcaldessa i denuncia problemes en el transport públic. Catalá critica l'acció i defén que els polítics han de donar exemple.