10.8 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

Arriba la primera gran onada de calor de l’estiu a la Comunitat Valenciana

Quasi tota Espanya, a excepció de Galícia, l’àrea Cantàbrica i Canàries, es prepara per a fer front des d’aquest dimecres a la primera onada de calor de l’any, que probablement es prolongarà fins a principis de la setmana pròxima, amb temperatures previstes de fins a 44 graus en el sud de la Península.

 

L’origen d’aquest episodi de calor sufocant es troba en una massa d’aire africà que portarà a més pols en suspensió i que, unida a l’absència quasi completa de núvols, farà que les temperatures pugen des del dimecres per damunt dels 35 graus en bona part de l’interior peninsular i de Mallorca, i que es moguen entre els 38 i 40 graus a les valls del vessant atlàntic sud i mig Ebre.

 
Les nits també seran tòrrides en moltes províncies i així per exemple en la matinada del dimecres es podrien aconseguir els 27 graus de mínima a Almeria o els 25 a Alacant, Granada o Las Palmas, mentre que la nit més fresca la tindran a Lleó, amb 13 graus previstos.

 

En alerta groga i taronja

De moment, per a aquest dimecres hi ha activades deu alertes per calor, una d’elles taronja (risc important) tot l’interior nord de València, on en moltes zones és molt probable que al migdia els termòmetres aconseguisquen els 39 graus.

L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) informa en la seua pàgina web que estaran a més en alerta groga (risc) per calor quasi tota la Comunitat Valenciana , per valors que oscil·laran entre els 33 i els 38 graus de màxima en les hores centrals del dia i a la vesprada.

 

No obstant això, en la jornada del dijous 12 serà quan començarà a estrényer més la calor i l’Aemet apunta al fet que els dies de major intensitat seran possiblement entre el divendres 13 i el diumenge 15, quan les temperatures superaran els 40 graus en àmplies zones de la meitat sud, est i centre de la Península i en punts de Balears.

 

En aqueix interval de temps és possible que els termòmetres aconseguisquen i fins i tot superen els 42-44 graus en zones de les valls de la meitat sud i a la vall de l’Ebre i que pràcticament tota Espanya ronde o sobrepasse els 35 graus. Només se salvaran d’aquesta primera onada de calor de l’any el Cantàbric, el nord-oest de Galícia i Canàries, encara que en l’arxipèlag el *sopor també es deixarà notar durant el pròxim cap de setmana.

L’ona “més intensa, extensa i duradora” de l’estiu

Serà, segons informen des de l’Aemet, l’onada de calor “més intensa, extensa i duradora del que portem d’estiu”, tenint en compte que per a parlar d’un fenomen d’aquestes característiques han de complir-se alhora tres factors: que l’episodi d‘altes temperatures siga intens, extens i durador, i d’acord amb els pronòstics, totes aqueixes condicions es donaran els pròxims dies.

 

“Si bé és cert que al juliol vam tindre alguns dies bastant calorosos, no va ser res amb el que s’aveïna. Si es compleix la previsió, patirem en quasi tota la Península i a Balears una onada de calor extraordinària amb possibilitat que, fins i tot, es baten rècords anuals de temperatures màximes“, ha avançat el director de meteorologia en Meteored, José Antonio Maldonado.

 

Maldonado ha assenyalat que “a Còrdova podrien aconseguir-se els 47 graus, a Badajoz 46 i a Sevilla 45, però també seran cridaners els registres d’observatoris com Zamora on, per exemple, podria arribar-se als 42 graus”.

 

Fins al diumenge 15 o el dilluns 16 no es considera probable que remeta l’onada de calor i en tot cas, el descens de temperatures s’iniciarà per l’oest peninsular, si bé encara existeix una certa incertesa en les dades que es tenen per a aqueixos dies.

 

Perquè els episodis d’altes temperatures es consideren “onada de calor” han de durar almenys 72 hores i abastar una superfície determinada (un 10% dels observatoris considerats per l’AEMET), assenyala Meteored, que precisa que els pics de calor intensa ocorreguts fins ara no s’han estimat com a tal ja que la seua duració va ser inferior.

Últimes notícies

Pedro Martínez lamenta el segon quart després de la derrota davant el Mònaco

València Basket va cedir davant Mònaco i el seu tècnic va subratllar que el segon quart va ser determinant per les pèrdues i l'encert rival. Spanoulis va destacar la solidesa defensiva i el repartiment de responsabilitats.

Sadiq arriba al València traspassat per la Reial Societat i firma fins a 2028

Umar Sadiq es va convertir este dijous en nou jugador del València després de l'acord de traspàs amb la Reial Societat. El davanter va firmar fins a 2028.

El PP acusa a Morant d’atacar a tot el partit perquè els seus alcaldes no avalen el relat de la reconstrucció

Fernando Pastor ha acusat a Diana Morant de carregar contra tot el PP al no aconseguir l'aval d'alcaldes socialistes al relat sobre la reconstrucció després de la dana. El síndic ha defés que les obres estan executades i ha criticat la judicialització del debat.

Rosa Peris presidirà la gestora del PSPV a Almussafes després de l’expulsió de l’alcalde per assetjament

El PSOE situarà a Rosa Peris al capdavant d'una gestora a Almussafes després de l'expulsió de Toni González. L'alcalde manté el càrrec des del grup mixt.

Carmen Martínez substituirà a Alejandro Soler com a coordinadora del PSPV en el Congrés

Carmen Martínez rellevarà a Alejandro Soler en la coordinació del PSPV en el Congrés. El PSPV ajustarà també la seua estructura en Les Corts amb canvis previstos i continuïtat.

Morant acusa el PP de deixar sense executar el 50% dels diners estatals per a la dana

Diana Morant ha denunciat que el Consell i el PP han deixat sense executar la mitat dels fons transferits pel Govern per a la recuperació després de la dana de 2024 en la Comunitat Valenciana. També ha defés el nou model de finançament i ha anunciat una conferència política del PSPV al maig a Alacant.

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demana la seua compareixença en un jutjat

Alberto Núñez Feijóo atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en el Congrés per la causa de la DANA, malgrat un recurs que demanava seu judicial pròxima. La magistrada va avalar la via telemàtica a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal.

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demanava la seua compareixença en un jutjat

El president del PP atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en la Cambra, autoritzat per la jutgessa a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal. La diligència seguix avant mentres es resol un recurs que sol·licitava la seua declaració en un jutjat pròxim al seu domicili.