Arriba la primera gran onada de calor de l’estiu a la Comunitat Valenciana

Quasi tota Espanya, a excepció de Galícia, l’àrea Cantàbrica i Canàries, es prepara per a fer front des d’aquest dimecres a la primera onada de calor de l’any, que probablement es prolongarà fins a principis de la setmana pròxima, amb temperatures previstes de fins a 44 graus en el sud de la Península.

 

L’origen d’aquest episodi de calor sufocant es troba en una massa d’aire africà que portarà a més pols en suspensió i que, unida a l’absència quasi completa de núvols, farà que les temperatures pugen des del dimecres per damunt dels 35 graus en bona part de l’interior peninsular i de Mallorca, i que es moguen entre els 38 i 40 graus a les valls del vessant atlàntic sud i mig Ebre.

 
Les nits també seran tòrrides en moltes províncies i així per exemple en la matinada del dimecres es podrien aconseguir els 27 graus de mínima a Almeria o els 25 a Alacant, Granada o Las Palmas, mentre que la nit més fresca la tindran a Lleó, amb 13 graus previstos.

 

En alerta groga i taronja

De moment, per a aquest dimecres hi ha activades deu alertes per calor, una d’elles taronja (risc important) tot l’interior nord de València, on en moltes zones és molt probable que al migdia els termòmetres aconseguisquen els 39 graus.

L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) informa en la seua pàgina web que estaran a més en alerta groga (risc) per calor quasi tota la Comunitat Valenciana , per valors que oscil·laran entre els 33 i els 38 graus de màxima en les hores centrals del dia i a la vesprada.

 

No obstant això, en la jornada del dijous 12 serà quan començarà a estrényer més la calor i l’Aemet apunta al fet que els dies de major intensitat seran possiblement entre el divendres 13 i el diumenge 15, quan les temperatures superaran els 40 graus en àmplies zones de la meitat sud, est i centre de la Península i en punts de Balears.

 

En aqueix interval de temps és possible que els termòmetres aconseguisquen i fins i tot superen els 42-44 graus en zones de les valls de la meitat sud i a la vall de l’Ebre i que pràcticament tota Espanya ronde o sobrepasse els 35 graus. Només se salvaran d’aquesta primera onada de calor de l’any el Cantàbric, el nord-oest de Galícia i Canàries, encara que en l’arxipèlag el *sopor també es deixarà notar durant el pròxim cap de setmana.

L’ona “més intensa, extensa i duradora” de l’estiu

Serà, segons informen des de l’Aemet, l’onada de calor “més intensa, extensa i duradora del que portem d’estiu”, tenint en compte que per a parlar d’un fenomen d’aquestes característiques han de complir-se alhora tres factors: que l’episodi d‘altes temperatures siga intens, extens i durador, i d’acord amb els pronòstics, totes aqueixes condicions es donaran els pròxims dies.

 

“Si bé és cert que al juliol vam tindre alguns dies bastant calorosos, no va ser res amb el que s’aveïna. Si es compleix la previsió, patirem en quasi tota la Península i a Balears una onada de calor extraordinària amb possibilitat que, fins i tot, es baten rècords anuals de temperatures màximes“, ha avançat el director de meteorologia en Meteored, José Antonio Maldonado.

 

Maldonado ha assenyalat que “a Còrdova podrien aconseguir-se els 47 graus, a Badajoz 46 i a Sevilla 45, però també seran cridaners els registres d’observatoris com Zamora on, per exemple, podria arribar-se als 42 graus”.

 

Fins al diumenge 15 o el dilluns 16 no es considera probable que remeta l’onada de calor i en tot cas, el descens de temperatures s’iniciarà per l’oest peninsular, si bé encara existeix una certa incertesa en les dades que es tenen per a aqueixos dies.

 

Perquè els episodis d’altes temperatures es consideren “onada de calor” han de durar almenys 72 hores i abastar una superfície determinada (un 10% dels observatoris considerats per l’AEMET), assenyala Meteored, que precisa que els pics de calor intensa ocorreguts fins ara no s’han estimat com a tal ja que la seua duració va ser inferior.

Últimes notícies

Exhibició del València Basket contra el Joventut i a un pas de la final de l’ACB

El València Basket ha derrotat l’Asisa Joventut per 90-76 al Roig Arena, posa el 2-0 en la semifinal de la Lliga Endesa i es queda a un triomf de la final.

Controlat l’incendi forestal de Serra i reobert el trànsit marítim al Port de Sagunt

L’incendi declarat este divendres a Serra s’ha estabilitzat cap a les 20.00 hores després d’una evolució positiva, fet que ha permés retirar els dos mitjans aeris del MITECO i reobrir el trànsit marítim al Port de Sagunt.

LIFE Intemares impulsa que quasi una quarta part de la mar espanyola estiga protegida

El projecte europeu LIFE Intemares ha ajudat a passar del 8 % al 22,5 % d’àrea marina protegida a Espanya des de 2017 i ha permés declarar 12 nous espais marins de la Red Natura 2000.

Set mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Serra

Set mitjans aeris i nombroses unitats terrestres treballen en l’extinció d’un incendi forestal declarat esta vesprada al terme municipal de Serra, prop de la carretera CC-3341.

El professorat manté la pressió: STEPV i UGT veuen insuficients les mesures de la Generalitat

STEPV i UGT asseguren que la vaga indefinida del professorat valencià ha funcionat, però adverteixen que la mobilització continuarà perquè consideren insuficients les mesures anunciades per la Generalitat.

La Audiencia obliga la jutgessa a mantindre la transcripció de les declaracions del cas DANA

La Audiencia de València ha donat la raó a l’exconsellera de Justícia Salomé Pradas i ha ordenat a la jutgessa instructora del cas DANA que no interrompisca la transcripció de les declaracions a partir del 30 de juny de 2026. La decisió deixa sense efecte l’ordre inicial del jutjat de Catarroja, que preveia aturar este treball arran del cessament de quatre funcionàries assignades a la causa.

Paiporta afronta la renovació total del clavegueram amb 90 milions després de la DANA

Paiporta preveu reconstruir 22,46 quilometres de clavegueram en quatre anys amb una inversio de mes de 90 milions, en una actuacio considerada sense precedents a Espanya després de la DANA de 2024.

Colón estrena reforma este dilluns amb el nou segell urbà Valentia

La reurbanització del carrer Colón de València comença dilluns 15 de juny com a primera obra del Pla Valentia, amb cinc mesos de treballs, més espai per a vianants i un nou segell identitari al paviment.