Arriba la primera gran onada de calor de l’estiu a la Comunitat Valenciana

Quasi tota Espanya, a excepció de Galícia, l’àrea Cantàbrica i Canàries, es prepara per a fer front des d’aquest dimecres a la primera onada de calor de l’any, que probablement es prolongarà fins a principis de la setmana pròxima, amb temperatures previstes de fins a 44 graus en el sud de la Península.

 

L’origen d’aquest episodi de calor sufocant es troba en una massa d’aire africà que portarà a més pols en suspensió i que, unida a l’absència quasi completa de núvols, farà que les temperatures pugen des del dimecres per damunt dels 35 graus en bona part de l’interior peninsular i de Mallorca, i que es moguen entre els 38 i 40 graus a les valls del vessant atlàntic sud i mig Ebre.

 
Les nits també seran tòrrides en moltes províncies i així per exemple en la matinada del dimecres es podrien aconseguir els 27 graus de mínima a Almeria o els 25 a Alacant, Granada o Las Palmas, mentre que la nit més fresca la tindran a Lleó, amb 13 graus previstos.

 

En alerta groga i taronja

De moment, per a aquest dimecres hi ha activades deu alertes per calor, una d’elles taronja (risc important) tot l’interior nord de València, on en moltes zones és molt probable que al migdia els termòmetres aconseguisquen els 39 graus.

L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) informa en la seua pàgina web que estaran a més en alerta groga (risc) per calor quasi tota la Comunitat Valenciana , per valors que oscil·laran entre els 33 i els 38 graus de màxima en les hores centrals del dia i a la vesprada.

 

No obstant això, en la jornada del dijous 12 serà quan començarà a estrényer més la calor i l’Aemet apunta al fet que els dies de major intensitat seran possiblement entre el divendres 13 i el diumenge 15, quan les temperatures superaran els 40 graus en àmplies zones de la meitat sud, est i centre de la Península i en punts de Balears.

 

En aqueix interval de temps és possible que els termòmetres aconseguisquen i fins i tot superen els 42-44 graus en zones de les valls de la meitat sud i a la vall de l’Ebre i que pràcticament tota Espanya ronde o sobrepasse els 35 graus. Només se salvaran d’aquesta primera onada de calor de l’any el Cantàbric, el nord-oest de Galícia i Canàries, encara que en l’arxipèlag el *sopor també es deixarà notar durant el pròxim cap de setmana.

L’ona “més intensa, extensa i duradora” de l’estiu

Serà, segons informen des de l’Aemet, l’onada de calor “més intensa, extensa i duradora del que portem d’estiu”, tenint en compte que per a parlar d’un fenomen d’aquestes característiques han de complir-se alhora tres factors: que l’episodi d‘altes temperatures siga intens, extens i durador, i d’acord amb els pronòstics, totes aqueixes condicions es donaran els pròxims dies.

 

“Si bé és cert que al juliol vam tindre alguns dies bastant calorosos, no va ser res amb el que s’aveïna. Si es compleix la previsió, patirem en quasi tota la Península i a Balears una onada de calor extraordinària amb possibilitat que, fins i tot, es baten rècords anuals de temperatures màximes“, ha avançat el director de meteorologia en Meteored, José Antonio Maldonado.

 

Maldonado ha assenyalat que “a Còrdova podrien aconseguir-se els 47 graus, a Badajoz 46 i a Sevilla 45, però també seran cridaners els registres d’observatoris com Zamora on, per exemple, podria arribar-se als 42 graus”.

 

Fins al diumenge 15 o el dilluns 16 no es considera probable que remeta l’onada de calor i en tot cas, el descens de temperatures s’iniciarà per l’oest peninsular, si bé encara existeix una certa incertesa en les dades que es tenen per a aqueixos dies.

 

Perquè els episodis d’altes temperatures es consideren “onada de calor” han de durar almenys 72 hores i abastar una superfície determinada (un 10% dels observatoris considerats per l’AEMET), assenyala Meteored, que precisa que els pics de calor intensa ocorreguts fins ara no s’han estimat com a tal ja que la seua duració va ser inferior.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Redó i Morant se citen a València amb les dones vetades en la confraria de Sagunt

Les ministres Ana Redondo i Diana Morant es reunixen a València amb representants del col·lectiu Setmana Santa Inclusiva després de la negativa de la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt a admetre dones, una decisió que pot tindre conseqüències legals i turístiques.

Rajoy elogia la sensatesa de Pérez Llorca i la seua gestió al capdavant de la Generalitat

Mariano Rajoy presenta a Torrent el seu llibre 'L'art de governar' i reivindica la sensatesa i moderació de Juanfran Pérez Llorca al capdavant de la Generalitat, en un acte centrat en la defensa de la democràcia i les bones pràctiques de govern.

Detingut un aficionat del Múrcia per una brutal pallissa a un seguidor de l’Hèrcules després del partit

La Policia Nacional ha arrestat a Alacant a un jove de 29 anys, seguidor del Real Murcia, per la seua presumpta participació en la pallissa a un aficionat de l'Hèrcules després del partit del 15 de març.

Un jutjat obliga a València a actuar contra el soroll dels festivals a la Ciutat de les Arts

Una sentència reconeix que el soroll dels festivals a la Ciutat de les Arts vulnera drets fonamentals dels veïns i ordena a l'Ajuntament adoptar mesures, inclosa la possible reubicació dels esdeveniments.

Ciutadans demana ser acusació popular en la causa de les vivendes protegides de la Platja de Sant Joan

Ciutadans sol·licita personar-se com a acusació popular en la investigació judicial per les presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes de protecció pública a la Platja de Sant Joan, a Alacant.

Més de 550 corredors desafiaran les escales del Gran Hotel Bali en la Pujada Vertical

La XX Pujada Vertical al Gran Hotel Bali reunirà este dissabte a Benidorm a més de 550 esportistes, inclosos els millors especialistes del circuit mundial de carreres de gratacels.

València impulsa la recuperació dels seus ponts històrics i prioritza el de San José

L'Ajuntament de València aferma el pla de conservació dels cinc ponts històrics i concentra ara els treballs en el Pont de San José, on ja s'ha actuat en nou dels seus tretze arcs.

L’alberg i centre d’experiències mediterrànies de Tabarca reobri amb nova oferta sostenible

L'alberg i centre d'experiències mediterrànies de l'illa de Tabarca reobri després d'una renovació sostenible, amb tallers gastronòmics, rutes guiades i activitats astronòmiques per a desestacionalitzar el turisme en la Costa Blanca.