Setmana de canvis: tempestes molt adverses i temperatures de 40 °C

En els últims dies s’han produït tempestes intenses en el nord i zones de l’interior aquest, amb forts ruixats, pedra i intenses ratxes de vent. A partir de la segona meitat de la setmana la calor intensa i generalitzada substituirà a les tempestes, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored (tiempo.com).

L’arribada d’una xicoteta ona en altura, que es troba sobre la vertical de l’oest peninsular, propiciarà de nou el desenvolupament de tempestes durant el dia de hui. Segons el model de referència de Meteored, l’activitat elèctrica serà significativa a l’interior de la meitat aquest, i sobretot a la Regió de Múrcia, Albacete, Comunitat Valenciana, Teruel i a Andalusia oriental.

Alguna podria generar fortes pluges, però generalment els fenòmens tempestuosos tindran precipitacions febles i amb fang. Els riscos d’aquestes tempestes conegudes com a “seques” seran la pedra i les ratxes de vent superiors als 80-90 km/h. També podria ploure a l’interior del nord-oest.

Les temperatures més elevades se situaran entorn dels 35-37 °C en el centre, sud i a l’interior est, i descendiran en l’Alt Ebre, Cantàbric oriental i al Pirineu. La calitja es mantindrà en l’est, Balears i Melilla.

Tempestes intenses fins al dimecres

El dimarts, l’ona en altura s’esqueixarà formant una DANA i segons avanç el dia penetrarà en la Península. Serà la jornada amb major inestabilitat de la setmana, amb tempestes que començaran a partir del migdia en punts de l’interior de la meitat oriental, concentrant-se les més intenses a Aragó, Comunitat Valenciana, aquest de Castella-la Manxa i a la Regió de Múrcia.

De manera puntual podrien sobrepassar-se els 30 o 50 l/m² en períodes curts de temps, tornant les temudes “rebentades” i la pedra. Les temperatures descendiran en l’est, però augmentaran en la meitat nord.

La matinada del dimecres podria complicar-se en el nord-est peninsular. La bossa d’aire fred travessarà el nord de la Península i la major inestabilitat es desplaçarà a Aragó, Catalunya, Navarra, Alt Ebre i Cantàbric oriental. En aquests punts les tempestes podrien ser violentes i mostrar un major grau d’organització que en dies anteriors. S’esperen precipitacions localment intenses, amb fortes ratxes de vent, molta activitat elèctrica i calamarsa.

Tornen els 40 °C

El dijous es mantindrà algun ruixat a Catalunya i en punts de muntanya, però el que realment destacarà serà l’augment de les temperatures. En les hortes del Guadiana i a la vall del Guadalquivir s’aconseguiran els 40 °C. En el litoral mediterrani la calitja disminuirà, però es farà notar en l’arxipèlag canari.

El divendres les temperatures continuaran en ascens, amb valors anormalment alts per a aquestes dates en la meitat occidental i a Canàries. A Badajoz, Còrdova o Sevilla sobrepassaran els 40 °C. Durant la vesprada podrien augmentar les tempestes a l’interior est.

Existeix molta incertesa per al cap de setmana. El dissabte serà un dia molt calorós, sobretot en el sud-oest peninsular, i el diumenge podria aparéixer una DANA arribada del nord que generaria una baixada de temperatures i tempestes que afectarien diverses zones.

Últimes notícies

TJ Shorts arriba al València Basket amb la mirada posada en un títol

TJ Shorts ja s'ha incorporat al València Basket i assegura que el seu objectiu és guanyar el màxim i tindre opcions reals de lluitar per un títol a final de temporada.

Docents i sindicats acumulen 14 multes per accions durant la vaga educativa

La Coordinadora d'Asemblees Docents ha denunciat 14 expedients sancionadors, per més de 8.600 euros, relacionats amb la vaga del professorat iniciada en maig.

L’interior de València s’enfila per damunt dels 41 graus en plena onada de calor

Les màximes han superat els 41 graus en diversos punts de l’interior de la província de València, amb 41,5 graus a Requena (Casas del Río), segons l’Associació Valenciana de Meteorologia.

València obri els centres d’emergències socials i allarga l’horari de les piscines per l’onada de calor

L’Ajuntament de València ha activat refugis climàtics, ha obert centres d’emergències socials i ha retardat el tancament de les piscines municipals davant la previsió de temperatures extremes. També ha suspés activitats a l’aire lliure, ha tancat la Devesa i ha adaptat serveis municipals i obres.

Nivell 3 de preemergència per calor extrema i risc màxim d’incendis a la Comunitat Valenciana

Emergències ha activat el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals fins al 21 d’agost i restringix l’accés a parcs naturals. A més, recomana adaptar els festejos de bous al carrer per a protegir els animals davant l’onada de calor.

Les exportacions valencianes creixen un 5 % i superen els 20.180 milions fins juny

Les exportacions de la Comunitat Valenciana han arribat a 20.180,3 milions d'euros en el primer semestre de 2026, un 5 % més que un any abans. València lidera les vendes a l'exterior, mentres la indústria agroalimentària i els béns d'equip trauen pit.

L’episodi de calor torna a calfar el Mediterrani fins als 30 graus

L’onada de calor que torna a afectar la Comunitat Valenciana ha mantingut el Mediterrani al voltant dels 30 graus, una situació que els experts qualifiquen de preocupant.

Xàtiva estrena 41 nous trens de Rodalia amb més capacitat i comoditats

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha presentat a Xàtiva els primers 41 trens Civia 465 per a les línies C1, C2 i C6, amb un 30 % més de capacitat i millores de confort. Els combois començaran a circular des d’hui i s’aniran incorporant de forma progressiva fins a 2027.