Setmana de canvis: tempestes molt adverses i temperatures de 40 °C

En els últims dies s’han produït tempestes intenses en el nord i zones de l’interior aquest, amb forts ruixats, pedra i intenses ratxes de vent. A partir de la segona meitat de la setmana la calor intensa i generalitzada substituirà a les tempestes, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored (tiempo.com).

L’arribada d’una xicoteta ona en altura, que es troba sobre la vertical de l’oest peninsular, propiciarà de nou el desenvolupament de tempestes durant el dia de hui. Segons el model de referència de Meteored, l’activitat elèctrica serà significativa a l’interior de la meitat aquest, i sobretot a la Regió de Múrcia, Albacete, Comunitat Valenciana, Teruel i a Andalusia oriental.

Alguna podria generar fortes pluges, però generalment els fenòmens tempestuosos tindran precipitacions febles i amb fang. Els riscos d’aquestes tempestes conegudes com a “seques” seran la pedra i les ratxes de vent superiors als 80-90 km/h. També podria ploure a l’interior del nord-oest.

Les temperatures més elevades se situaran entorn dels 35-37 °C en el centre, sud i a l’interior est, i descendiran en l’Alt Ebre, Cantàbric oriental i al Pirineu. La calitja es mantindrà en l’est, Balears i Melilla.

Tempestes intenses fins al dimecres

El dimarts, l’ona en altura s’esqueixarà formant una DANA i segons avanç el dia penetrarà en la Península. Serà la jornada amb major inestabilitat de la setmana, amb tempestes que començaran a partir del migdia en punts de l’interior de la meitat oriental, concentrant-se les més intenses a Aragó, Comunitat Valenciana, aquest de Castella-la Manxa i a la Regió de Múrcia.

De manera puntual podrien sobrepassar-se els 30 o 50 l/m² en períodes curts de temps, tornant les temudes “rebentades” i la pedra. Les temperatures descendiran en l’est, però augmentaran en la meitat nord.

La matinada del dimecres podria complicar-se en el nord-est peninsular. La bossa d’aire fred travessarà el nord de la Península i la major inestabilitat es desplaçarà a Aragó, Catalunya, Navarra, Alt Ebre i Cantàbric oriental. En aquests punts les tempestes podrien ser violentes i mostrar un major grau d’organització que en dies anteriors. S’esperen precipitacions localment intenses, amb fortes ratxes de vent, molta activitat elèctrica i calamarsa.

Tornen els 40 °C

El dijous es mantindrà algun ruixat a Catalunya i en punts de muntanya, però el que realment destacarà serà l’augment de les temperatures. En les hortes del Guadiana i a la vall del Guadalquivir s’aconseguiran els 40 °C. En el litoral mediterrani la calitja disminuirà, però es farà notar en l’arxipèlag canari.

El divendres les temperatures continuaran en ascens, amb valors anormalment alts per a aquestes dates en la meitat occidental i a Canàries. A Badajoz, Còrdova o Sevilla sobrepassaran els 40 °C. Durant la vesprada podrien augmentar les tempestes a l’interior est.

Existeix molta incertesa per al cap de setmana. El dissabte serà un dia molt calorós, sobretot en el sud-oest peninsular, i el diumenge podria aparéixer una DANA arribada del nord que generaria una baixada de temperatures i tempestes que afectarien diverses zones.

Últimes notícies

València neteja les platges del sud de restes carbonitzades arrossegades per la mar

L'Ajuntament de València ha iniciat la retirada de restes carbonitzades aparegudes esta matinada a les platges del sud, probablement arrossegades per corrents marines des de zones d'incendis pròximes.

La jutgessa de la DANA torna a rebutjar citar de nou l’alcaldessa de València

La jutgessa que investiga la DANA a València ha desestimat una nova petició per a citar com a testimoni l’alcaldessa María José Catalá, en considerar que les proves sol·licitades no guarden relació directa amb els morts de La Torre.

L’alcaldessa de Godelleta admet que no va saber la gravetat de la DANA fins les 20.15 hores

Amparo Pardo ha declarat com a testimoni que no va ser conscient de la situació de la DANA del 29 d’octubre fins que la Policia Local la va anar a buscar a les 20.15 hores, després d’haver passat el dia sense cobertura ni llum a casa.

Rovira alerta que les entregues a compte no corregeixen la infrafinançació valenciana

El conseller José Antonio Rovira adverteix que l’augment de les entregues a compte per a 2027 no resol la infrafinançació històrica de la Comunitat Valenciana i reclama una reforma del model i un fons transitori de nivellació.

L’Audiència de València rebutja citar com a testimonis els consellers per la gestió de la DANA

L’Audiència de València ha confirmat que no declararan com a testimonis els aleshores consellers d’Educació i Agricultura en la causa penal per la gestió de la DANA d’octubre de 2024, en considerar que seria una diligència prospectiva.

Nits tòrrides a Alacant amb mínimes que no baixaran dels 26 graus

La nova ona de calor deixarà a Alacant mínimes per damunt dels 26 graus i una sensació tèrmica nocturna superior als 30, el que convertirà diverses nits en tòrrides i molt difícils de descansar.

Les comunitats del PP planten la Conferència Sectorial d’Educació i bloquegen 31 milions per a FP

Les comunitats autònomes governades pel PP han rebutjat participar en la Conferència Sectorial d’Educació convocada pel Ministeri, que pretenia repartir 31,2 milions per a FP i abordar la reforma de l’etapa de 0 a 3 anys. Educació parla de boicot i d’una falta de lleialtat institucional que retarda ajudes clau per a alumnat i professorat.

La defensa de Pradas reclama els missatges de Bernabé per aclarir què es sabia del barranc del Poyo

La defensa de l’exconsellera Salomé Pradas ha recorregut la decisió de la jutgessa de no demanar a la delegada del Govern, Pilar Bernabé, totes les seues comunicacions del 29 d’octubre de 2024 sobre la DANA, que considera clau per saber què es coneixia del risc al barranc del Poyo.
FILMOTECA D'ESTIU