Setmana de canvis: tempestes molt adverses i temperatures de 40 °C

En els últims dies s’han produït tempestes intenses en el nord i zones de l’interior aquest, amb forts ruixats, pedra i intenses ratxes de vent. A partir de la segona meitat de la setmana la calor intensa i generalitzada substituirà a les tempestes, tal com afirma Samuel Biener, expert de Meteored (tiempo.com).

L’arribada d’una xicoteta ona en altura, que es troba sobre la vertical de l’oest peninsular, propiciarà de nou el desenvolupament de tempestes durant el dia de hui. Segons el model de referència de Meteored, l’activitat elèctrica serà significativa a l’interior de la meitat aquest, i sobretot a la Regió de Múrcia, Albacete, Comunitat Valenciana, Teruel i a Andalusia oriental.

Alguna podria generar fortes pluges, però generalment els fenòmens tempestuosos tindran precipitacions febles i amb fang. Els riscos d’aquestes tempestes conegudes com a “seques” seran la pedra i les ratxes de vent superiors als 80-90 km/h. També podria ploure a l’interior del nord-oest.

Les temperatures més elevades se situaran entorn dels 35-37 °C en el centre, sud i a l’interior est, i descendiran en l’Alt Ebre, Cantàbric oriental i al Pirineu. La calitja es mantindrà en l’est, Balears i Melilla.

Tempestes intenses fins al dimecres

El dimarts, l’ona en altura s’esqueixarà formant una DANA i segons avanç el dia penetrarà en la Península. Serà la jornada amb major inestabilitat de la setmana, amb tempestes que començaran a partir del migdia en punts de l’interior de la meitat oriental, concentrant-se les més intenses a Aragó, Comunitat Valenciana, aquest de Castella-la Manxa i a la Regió de Múrcia.

De manera puntual podrien sobrepassar-se els 30 o 50 l/m² en períodes curts de temps, tornant les temudes “rebentades” i la pedra. Les temperatures descendiran en l’est, però augmentaran en la meitat nord.

La matinada del dimecres podria complicar-se en el nord-est peninsular. La bossa d’aire fred travessarà el nord de la Península i la major inestabilitat es desplaçarà a Aragó, Catalunya, Navarra, Alt Ebre i Cantàbric oriental. En aquests punts les tempestes podrien ser violentes i mostrar un major grau d’organització que en dies anteriors. S’esperen precipitacions localment intenses, amb fortes ratxes de vent, molta activitat elèctrica i calamarsa.

Tornen els 40 °C

El dijous es mantindrà algun ruixat a Catalunya i en punts de muntanya, però el que realment destacarà serà l’augment de les temperatures. En les hortes del Guadiana i a la vall del Guadalquivir s’aconseguiran els 40 °C. En el litoral mediterrani la calitja disminuirà, però es farà notar en l’arxipèlag canari.

El divendres les temperatures continuaran en ascens, amb valors anormalment alts per a aquestes dates en la meitat occidental i a Canàries. A Badajoz, Còrdova o Sevilla sobrepassaran els 40 °C. Durant la vesprada podrien augmentar les tempestes a l’interior est.

Existeix molta incertesa per al cap de setmana. El dissabte serà un dia molt calorós, sobretot en el sud-oest peninsular, i el diumenge podria aparéixer una DANA arribada del nord que generaria una baixada de temperatures i tempestes que afectarien diverses zones.

Últimes notícies

Una persona mor i tres resulten ferides en eixir de la via un cotxe a Montesa

Una persona ha mort i tres han resultat ferides de diversa consideració en eixir de la carretera un cotxe a l’A-35, en el terme de Montesa, este dissabte de vesprada.

Les màximes baixen lleugerament a la Comunitat Valenciana però encara freguen els 40 graus a l’interior

Les temperatures màximes han descendit lleugerament a la Comunitat Valenciana este dissabte, però han continuat molt altes a l’interior, amb 39,2 graus a Ayora i ratxes de vent de fins a 100 km/h a Benissa.

Fugida d’un bou i diverses vaquetes durant els festejos taurins de Gátova

L’Ajuntament de Gátova ha informat que un bou s’ha escapat durant les festes taurines del municipi i continua en llibertat en la zona d’El Rodeno, mentres les vaquetes ja estan controlades a l’Alameda.

Quique Llopis es retira de la Liga Diamant de Londres per molèsties als isquios

L’atleta valencià Quique Llopis ha decidit no córrer els 110 metres tanques de la Liga Diamant de Londres per unes molèsties als isquios, a pocs dies del Campionat d’Espanya de Màlaga.

Rescatades onze persones en afonar-se un catamarà prop de l’illa de Tabarca

Onze persones han sigut rescatades il·leses després que un catamarà haja començat a afonar-se front a l’illa de Tabarca, a Santa Pola. Salvament Marítim i Bombers d’Alicante han coordinat un dispositiu amb vaixells i helicòpter.

Aemet activa avís taronja dilluns a l’interior nord de València per màximes de 39 graus

Aemet ha activat per a dilluns l’avís taronja a l’interior nord de València per màximes de 39 graus i manté també avisos grocs per calor i tempestes a diverses zones de la Comunitat Valenciana diumenge i dilluns.

Begoña Carrasco promet seguir fent de Castelló una terra d’oportunitats fins a 2027

L’alcaldessa de Castelló i candidata del PP a la reelecció en 2027, Begoña Carrasco, ha reafirmat el seu compromís de continuar transformant la ciutat en una terra d’oportunitats, amb menys impostos, més vivenda i millors servicis.

L’esclafit de Josele Ballester al British Open el col·loca en la lluita pels llocs capdavanters

El castellonenc Josele Ballester ha firmat -4 en la tercera ronda del British Open, és -3 en el total i aspira a ficar-se entre els vint primers en el seu segon Abiert Britànic, disputat a Royal Birkdale.