18.5 C
València
Dimecres, 19 novembre, 2025

El temps de l’estiu 2021: serà sufocant en gran part del país

 

Es presenta un estiu amb una previsible major mobilitat que el de 2020. Com estarà el temps en els pròxims mesos?
Arriba l’estiu climatològic, que transcorre des de l’1 de juny fins al 31 d’agost. És una estació en la qual tenim depositades moltes esperances gràcies a la vacunació, per la qual cosa és previsible que augmenten els viatges d’oci i decresquen les restriccions. Acompanyarà la meteorologia? Serà un altre estiu de rècord?

L’estiu serà més càlid del normal en tot el país

 

D’acord amb les previsions del nostre model, s’espera que el trimestre de juny, juliol i agost siga més càlid del normal en el conjunt del territori, encara que amb importants diferències entre regions.

Sinòpticament, sembla que la dorsal anticiclònica estarà centrada sobre la vertical peninsular, per la qual cosa podran produir-se diverses irrupcions d’aire tropical continental (càlid i sec), sense oblidar que a l’estiu la Península Ibèrica “fabrica” la seua pròpia calor, en ser pràcticament un minicontinent. No s’aprecien anomalies significatives en la pressió en superfície, encara que probablement predominaran els vents del sud i de llevant.

 

En quines comunitats s’espera un estiu “sufocant”?

 

Segons apunten els mapes, en la Comunitat de Madrid, bona part de Castella-la Manxa, sud de Castella i Lleó i en el sud-oest d’Aragó les temperatures poden estar d’1 a 2 °C per damunt de la mitjana, per la qual cosa podria ser un estiu de rècord en estes regions, alguna cosa que es ve repetiendo en els últims anys.
Segons l’ECMWF, en bastants zones de l’interior peninsular podríem tindre temperatures fins a 2 °C per damunt del que seria normal a l’estiu.

En la resta de l’interior peninsular, Catalunya i Menorca esperem valors entorn de 0,5-1 °C més alts de l’habitual. Sembla que, en l’est, costes andaluses, litoral cantàbric, extrem sud-oest, Canàries i la major part de Balears es “lliuraran”, ja que s’esperen anomalies de fins a 0,5 °C com a molt.

 

Els mesos més secs de l’any, però amb matisos

 

Com bé sabem tots, a l’estiu la subsidència (associada a les altes pressions) reforça l’estabilitat en la troposfera inferior, per la qual cosa les precipitacions són escasses, però amb matisos, ja que les tempestes poden canviar el balanç pluviomètric de l’estació en poques hores. Les previsions apunten al fet que probablement serà més sec de l’habitual en el nord-est, apreciant-se la mateixa tendència, encara que en menor mesura, en el sud-est i sud.

És bastant probable que el trimestre vinent siga més sec de l’habitual en el nord-est peninsular.

 

Menys tempestes este estiu

 

És probable que vegem menys tempestes que en altres estius a Catalunya i Aragó, on en algunes zones de muntanya l’estiu és una de les estacions més plujoses de l’any. A la Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia, sud-est de Castella-la Manxa, oest d’Extremadura i en punts d’Andalusia sembla que les precipitacions seran més escasses de l’habitual, encara que precisament els valors mitjans són minsos en gran part d’eixes comunitats durant l’estiu.

 

Com s’han comportat els últims estius?

 

En els últims anys s’han produït nombrosos rècords de calor al nostre país, especialment a l’interior i en el sud peninsular, destacant els més de 47 °C que es van mesurar en estacions d’AEMET a mitjan juliol de 2017. En el litoral mediterrani resulta més preocupant l’increment de nits tropicals o tòrrides, que dificulten el conciliar el somni. Probablement símptomes (i preocupants) del procés actual de canvi climàtic.

En els últims estius s’està observant una tendència preocupant pel que fa als rècords de calor, a conseqüència del procés actual de canvi climàtic. En el litoral mediterrani sobreïx l’increment de nits tòrrides.
Quant a les pluges, predominen les de caràcter convectiu (ruixats i tempestes), i en cada estiu es produeix la coneguda com a “loteria de l’infern“, que és la caiguda de calamarsa de gran grandària amb conseqüències catastròfiques per al camp.

Cal no oblidar les inundacions llampec, a conseqüència de forts xàfecs. A més, en els últims anys a l’agost se somien produir ruixats locals però molt intensos en el litoral mediterrani. No obstant això, excepte en zones de muntanya i en l’extrem nord, en general les precipitacions solen ser testimonials, encara que molt irregulars.

Últimes notícies

L’IVAM rescata a la generació que va trencar amb el sorollismo i va renovar l’art valencià

L'IVAM ha presentat 'Atrevir-se a més. València abans de l'art normatiu. 1947-1960', amb més de 200 obres de 50 artistes que van qüestionar l'academicisme i el sorollismo. La mostra reivindica el seu paper en la modernització artística dels anys cinquanta.

Bernabé urgix a actuar en l’IES Campanar per greus deficiències després de confirmar-se un cas de legionel·la

Bernabé ha exigit a la Generalitat i a l'Ajuntament intervindre d'urgència en l'IES Campanar per deficiències acumulades i un cas de legionel·la. Sanitat ha indicat que no hi ha cap cas confirmat de pneumònia per legionel·la en el centre.

La matinada més freda de la tardor en la Comunitat: -5,9 °C a Morella

La matinada ha sigut la més freda de la tardor en la Comunitat Valenciana, amb -5,9 °C a Morella i 49 estacions sota zero. En la costa, les mínimes han oscil·lat entre 9 i 13 °C.

Les obres del centre comercial de Turianova a València arrancaran a principis de 2026

Infinity, el futur complex de Turianova, iniciarà les obres a inicis de 2026, amb dos anys de treballs, 500 milions d'inversió i fins a 9.000 ocupacions previstes.

Catalá nega que Vox demanara renunciar a la ZBE per a facilitar a Pérez Llorca

L'alcaldessa ha rebutjat que la ZBE de València siga una moneda de canvi en la negociació autonòmica i ha defés mantindre el calendari per a no perdre fons europeus.

AVA estima que el graníssol del dilluns ha danyat 5.000 tones de caquis a la Ribera

AVA-Asaja estima 5.000 tones de caqui afectades per la calamarsada del dilluns a la Ribera, amb danys a Carlet i Massalavés. La pèrdua agreuja el minvament de la campanya i pot elevar el preu de la fruita sana

Massó consultarà als síndics i fixarà demà la investidura de Pérez Llorca

Massó consultarà als síndics este dijous sobre la candidatura de Juanfran Pérez Llorca i, després, fixarà la data del ple, que serà la setmana vinent. El PP va registrar la proposta després d'esgotar el termini i necessita el suport de Vox per a la majoria

Detingut a Castelló un fugitiu entre els deu més buscats del Canadà

La Policia Nacional ha detingut a Castelló a un fugitiu inclòs entre els deu més buscats del Canadà. Està reclamat per frau, robatori d'identitat i trànsit d'informació personal.