El temps de l’estiu 2021: serà sufocant en gran part del país

 

Es presenta un estiu amb una previsible major mobilitat que el de 2020. Com estarà el temps en els pròxims mesos?
Arriba l’estiu climatològic, que transcorre des de l’1 de juny fins al 31 d’agost. És una estació en la qual tenim depositades moltes esperances gràcies a la vacunació, per la qual cosa és previsible que augmenten els viatges d’oci i decresquen les restriccions. Acompanyarà la meteorologia? Serà un altre estiu de rècord?

L’estiu serà més càlid del normal en tot el país

 

D’acord amb les previsions del nostre model, s’espera que el trimestre de juny, juliol i agost siga més càlid del normal en el conjunt del territori, encara que amb importants diferències entre regions.

Sinòpticament, sembla que la dorsal anticiclònica estarà centrada sobre la vertical peninsular, per la qual cosa podran produir-se diverses irrupcions d’aire tropical continental (càlid i sec), sense oblidar que a l’estiu la Península Ibèrica «fabrica» la seua pròpia calor, en ser pràcticament un minicontinent. No s’aprecien anomalies significatives en la pressió en superfície, encara que probablement predominaran els vents del sud i de llevant.

 

En quines comunitats s’espera un estiu «sufocant»?

 

Segons apunten els mapes, en la Comunitat de Madrid, bona part de Castella-la Manxa, sud de Castella i Lleó i en el sud-oest d’Aragó les temperatures poden estar d’1 a 2 °C per damunt de la mitjana, per la qual cosa podria ser un estiu de rècord en estes regions, alguna cosa que es ve repetiendo en els últims anys.
Segons l’ECMWF, en bastants zones de l’interior peninsular podríem tindre temperatures fins a 2 °C per damunt del que seria normal a l’estiu.

En la resta de l’interior peninsular, Catalunya i Menorca esperem valors entorn de 0,5-1 °C més alts de l’habitual. Sembla que, en l’est, costes andaluses, litoral cantàbric, extrem sud-oest, Canàries i la major part de Balears es «lliuraran», ja que s’esperen anomalies de fins a 0,5 °C com a molt.

 

Els mesos més secs de l’any, però amb matisos

 

Com bé sabem tots, a l’estiu la subsidència (associada a les altes pressions) reforça l’estabilitat en la troposfera inferior, per la qual cosa les precipitacions són escasses, però amb matisos, ja que les tempestes poden canviar el balanç pluviomètric de l’estació en poques hores. Les previsions apunten al fet que probablement serà més sec de l’habitual en el nord-est, apreciant-se la mateixa tendència, encara que en menor mesura, en el sud-est i sud.

És bastant probable que el trimestre vinent siga més sec de l’habitual en el nord-est peninsular.

 

Menys tempestes este estiu

 

És probable que vegem menys tempestes que en altres estius a Catalunya i Aragó, on en algunes zones de muntanya l’estiu és una de les estacions més plujoses de l’any. A la Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia, sud-est de Castella-la Manxa, oest d’Extremadura i en punts d’Andalusia sembla que les precipitacions seran més escasses de l’habitual, encara que precisament els valors mitjans són minsos en gran part d’eixes comunitats durant l’estiu.

 

Com s’han comportat els últims estius?

 

En els últims anys s’han produït nombrosos rècords de calor al nostre país, especialment a l’interior i en el sud peninsular, destacant els més de 47 °C que es van mesurar en estacions d’AEMET a mitjan juliol de 2017. En el litoral mediterrani resulta més preocupant l’increment de nits tropicals o tòrrides, que dificulten el conciliar el somni. Probablement símptomes (i preocupants) del procés actual de canvi climàtic.

En els últims estius s’està observant una tendència preocupant pel que fa als rècords de calor, a conseqüència del procés actual de canvi climàtic. En el litoral mediterrani sobreïx l’increment de nits tòrrides.
Quant a les pluges, predominen les de caràcter convectiu (ruixats i tempestes), i en cada estiu es produeix la coneguda com a «loteria de l’infern«, que és la caiguda de calamarsa de gran grandària amb conseqüències catastròfiques per al camp.

Cal no oblidar les inundacions llampec, a conseqüència de forts xàfecs. A més, en els últims anys a l’agost se somien produir ruixats locals però molt intensos en el litoral mediterrani. No obstant això, excepte en zones de muntanya i en l’extrem nord, en general les precipitacions solen ser testimonials, encara que molt irregulars.

Últimes notícies

Els animals de Bioparc responen a l’eclipsi amb refugi, son i intents de còpula

L’eclipsi solar total ha alterat el comportament d’espècies de Bioparc València i Bioparc Fuengirola, que han buscat refugi, han avançat el descans i, en alguns casos, han incrementat la conducta sexual.

Dos persones moren en un xoc entre un cotxe i un camió a la CV-11 a Castelló

Dos persones han mort este dijous en un accident de trànsit entre un turisme i un camió a la CV-11, al terme de Sant Rafael del Riu (Castelló). El conductor del camió, de 37 anys, ha resultat il·lés físicament però ha sigut atés per una crisi d’ansietat.

Les autonomies del PP bloquegen un debat sobre menors migrants a Ceuta en la pròxima Sectorial

Les comunitats governades pel PP han impedit que la pròxima Conferència Sectorial d'Infància aborde la situació dels menors migrants no acompanyats a Ceuta. La trobada s'ha fixat per al 27 d'agost i Vox ja havia anunciat que no hi assistiria.

La inscripció de Buenavida amb les Lynx és una treta administrativa i jugarà la WNBA en 2027

La inscripció d’Elena Buenavida com a jugadora actual de Minnesota Lynx respon a una treta administrativa i no implica que jugue la WNBA en 2026, ja que el pla és que s’incorpore a la franquícia en 2027 i continue mentrestant al Valencia Basket.

250.000 euros en ajuda urgent de la Generalitat per a les víctimes del terratrémol de Colòmbia

La Conselleria de Serveis Socials, Família i Infància ha destinat 250.000 euros a ajuda humanitària urgent a Colòmbia després del terratrémol del 10 d’agost, amb especial atenció a la infància i a la cobertura de necessitats bàsiques. La Generalitat també ha impulsat un catàleg d’organitzacions fiables per a canalitzar les donacions de manera segura.

Alerta taronja per calor extrema en onze comarques valencianes

Sanitat ha activat per a este dijous el nivell de risc taronja per calor en municipis d’onze comarques de València i Castelló, mentres Emergències manté el risc extrem d’incendis a l’interior.

Vint atesos pel dispositiu de l’eclipsi a la Comunitat Valenciana i dotze trasllats a hospitals

El dispositiu especial per l’eclipsi solar a la Comunitat Valenciana ha atés 20 persones per incidències lleus, dotze de les quals han sigut traslladades a hospitals i centres de salut. La jornada s’ha desenvolupat amb normalitat gràcies a la coordinació d’emergències i al comportament de la ciutadania.

Aemet activa més avisos per tempestes i calor extrema a l’interior de València

Aemet ha ampliat per a esta vesprada l’avís groc per pluges intenses, tempestes amb granís i ratxes molt fortes de vent a l’interior nord de València, on també s’esperen fins a 38 graus. Les alertes s’estén al sud de València i a l’interior de Castelló, i continuaran demà divendres.