El temps de l’estiu 2021: serà sufocant en gran part del país

 

Es presenta un estiu amb una previsible major mobilitat que el de 2020. Com estarà el temps en els pròxims mesos?
Arriba l’estiu climatològic, que transcorre des de l’1 de juny fins al 31 d’agost. És una estació en la qual tenim depositades moltes esperances gràcies a la vacunació, per la qual cosa és previsible que augmenten els viatges d’oci i decresquen les restriccions. Acompanyarà la meteorologia? Serà un altre estiu de rècord?

L’estiu serà més càlid del normal en tot el país

 

D’acord amb les previsions del nostre model, s’espera que el trimestre de juny, juliol i agost siga més càlid del normal en el conjunt del territori, encara que amb importants diferències entre regions.

Sinòpticament, sembla que la dorsal anticiclònica estarà centrada sobre la vertical peninsular, per la qual cosa podran produir-se diverses irrupcions d’aire tropical continental (càlid i sec), sense oblidar que a l’estiu la Península Ibèrica «fabrica» la seua pròpia calor, en ser pràcticament un minicontinent. No s’aprecien anomalies significatives en la pressió en superfície, encara que probablement predominaran els vents del sud i de llevant.

 

En quines comunitats s’espera un estiu «sufocant»?

 

Segons apunten els mapes, en la Comunitat de Madrid, bona part de Castella-la Manxa, sud de Castella i Lleó i en el sud-oest d’Aragó les temperatures poden estar d’1 a 2 °C per damunt de la mitjana, per la qual cosa podria ser un estiu de rècord en estes regions, alguna cosa que es ve repetiendo en els últims anys.
Segons l’ECMWF, en bastants zones de l’interior peninsular podríem tindre temperatures fins a 2 °C per damunt del que seria normal a l’estiu.

En la resta de l’interior peninsular, Catalunya i Menorca esperem valors entorn de 0,5-1 °C més alts de l’habitual. Sembla que, en l’est, costes andaluses, litoral cantàbric, extrem sud-oest, Canàries i la major part de Balears es «lliuraran», ja que s’esperen anomalies de fins a 0,5 °C com a molt.

 

Els mesos més secs de l’any, però amb matisos

 

Com bé sabem tots, a l’estiu la subsidència (associada a les altes pressions) reforça l’estabilitat en la troposfera inferior, per la qual cosa les precipitacions són escasses, però amb matisos, ja que les tempestes poden canviar el balanç pluviomètric de l’estació en poques hores. Les previsions apunten al fet que probablement serà més sec de l’habitual en el nord-est, apreciant-se la mateixa tendència, encara que en menor mesura, en el sud-est i sud.

És bastant probable que el trimestre vinent siga més sec de l’habitual en el nord-est peninsular.

 

Menys tempestes este estiu

 

És probable que vegem menys tempestes que en altres estius a Catalunya i Aragó, on en algunes zones de muntanya l’estiu és una de les estacions més plujoses de l’any. A la Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia, sud-est de Castella-la Manxa, oest d’Extremadura i en punts d’Andalusia sembla que les precipitacions seran més escasses de l’habitual, encara que precisament els valors mitjans són minsos en gran part d’eixes comunitats durant l’estiu.

 

Com s’han comportat els últims estius?

 

En els últims anys s’han produït nombrosos rècords de calor al nostre país, especialment a l’interior i en el sud peninsular, destacant els més de 47 °C que es van mesurar en estacions d’AEMET a mitjan juliol de 2017. En el litoral mediterrani resulta més preocupant l’increment de nits tropicals o tòrrides, que dificulten el conciliar el somni. Probablement símptomes (i preocupants) del procés actual de canvi climàtic.

En els últims estius s’està observant una tendència preocupant pel que fa als rècords de calor, a conseqüència del procés actual de canvi climàtic. En el litoral mediterrani sobreïx l’increment de nits tòrrides.
Quant a les pluges, predominen les de caràcter convectiu (ruixats i tempestes), i en cada estiu es produeix la coneguda com a «loteria de l’infern«, que és la caiguda de calamarsa de gran grandària amb conseqüències catastròfiques per al camp.

Cal no oblidar les inundacions llampec, a conseqüència de forts xàfecs. A més, en els últims anys a l’agost se somien produir ruixats locals però molt intensos en el litoral mediterrani. No obstant això, excepte en zones de muntanya i en l’extrem nord, en general les precipitacions solen ser testimonials, encara que molt irregulars.

Últimes notícies

La ‘Joyería de Córdoba’ estrena la protecció europea per a artesania

La ‘Joyería de Córdoba’ s’ha convertit en la primera indicació geogràfica espanyola per a productes artesanals reconeguda a tota la Unió Europea, amb un registre gestionat per la EUIPO des d’Alacant que protegix esta tradició mil·lenària front a imitacions i usos indeguts, també en línia.

Detingut a Benidorm un fugitiu belga reclamat per tràfic de drogues

La policia local de Benidorm ha detingut un home belga de 63 anys, reclamat per tràfic de drogues, després de detectar que circulava amb matrícules falses.

Els mitjans aeris es reincorporen al foc de la Vall d’Uixó després d’una nit clau

Els mitjans aeris s'han sumat de nou a l'extinció de l'incendi de la Vall d'Uixó, que continua descontrolat, després d'una nit de treball positiu dels equips terrestres.

CaixaBank guanya 3.203 milions fins a juny per l’impuls del negoci bancari

CaixaBank ha tancat el primer semestre amb un benefici de 3.203 milions d’euros, un 8,5 % més, gràcies al creixement del negoci bancari i dels ingressos per servicis, amb la morositat i la solvència sota control.

L’incendi de la Vall d’Uixó continua descontrolat però amb menys confinaments

L’incendi forestal declarat dissabte a la Vall d’Uixó enceta este dimecres la cinquena jornada sense control, amb 10.000 hectàrees calcinades i 10.000 persones desallotjades, encara que s’han alçat alguns confinaments.

L’incendi de la Vall d’Uixó ja arrasa 10.000 hectàrees i es relaxa el confinament en tres pobles

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua actiu i sense control, amb 10.000 hectàrees calcinades, 10.000 persones evacuades i un confinament parcialment alçat en La Vilavella, Betxí i Onda.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 10.000 hectàrees i es relaxa el confinament en tres pobles

L’incendi forestal de la Vall d’Uixó continua actiu i sense control després de cremar unes 10.000 hectàrees, mentres es lleva parcialment el confinament a la Vilavella, Betxí i Onda i es mantenen 10.000 persones desallotjades.

Danjuma lidera la remuntada del València davant el Derby County en St. George’s Park

El València CF ha remuntat i s’ha imposat 1-2 al Derby County FC amb dos gols d’Arnaut Danjuma en un amistós de pretemporada jugat a porta tancada a St. George’s Park.
FILMOTECA D'ESTIU