El temps de l’estiu 2021: serà sufocant en gran part del país

 

Es presenta un estiu amb una previsible major mobilitat que el de 2020. Com estarà el temps en els pròxims mesos?
Arriba l’estiu climatològic, que transcorre des de l’1 de juny fins al 31 d’agost. És una estació en la qual tenim depositades moltes esperances gràcies a la vacunació, per la qual cosa és previsible que augmenten els viatges d’oci i decresquen les restriccions. Acompanyarà la meteorologia? Serà un altre estiu de rècord?

L’estiu serà més càlid del normal en tot el país

 

D’acord amb les previsions del nostre model, s’espera que el trimestre de juny, juliol i agost siga més càlid del normal en el conjunt del territori, encara que amb importants diferències entre regions.

Sinòpticament, sembla que la dorsal anticiclònica estarà centrada sobre la vertical peninsular, per la qual cosa podran produir-se diverses irrupcions d’aire tropical continental (càlid i sec), sense oblidar que a l’estiu la Península Ibèrica «fabrica» la seua pròpia calor, en ser pràcticament un minicontinent. No s’aprecien anomalies significatives en la pressió en superfície, encara que probablement predominaran els vents del sud i de llevant.

 

En quines comunitats s’espera un estiu «sufocant»?

 

Segons apunten els mapes, en la Comunitat de Madrid, bona part de Castella-la Manxa, sud de Castella i Lleó i en el sud-oest d’Aragó les temperatures poden estar d’1 a 2 °C per damunt de la mitjana, per la qual cosa podria ser un estiu de rècord en estes regions, alguna cosa que es ve repetiendo en els últims anys.
Segons l’ECMWF, en bastants zones de l’interior peninsular podríem tindre temperatures fins a 2 °C per damunt del que seria normal a l’estiu.

En la resta de l’interior peninsular, Catalunya i Menorca esperem valors entorn de 0,5-1 °C més alts de l’habitual. Sembla que, en l’est, costes andaluses, litoral cantàbric, extrem sud-oest, Canàries i la major part de Balears es «lliuraran», ja que s’esperen anomalies de fins a 0,5 °C com a molt.

 

Els mesos més secs de l’any, però amb matisos

 

Com bé sabem tots, a l’estiu la subsidència (associada a les altes pressions) reforça l’estabilitat en la troposfera inferior, per la qual cosa les precipitacions són escasses, però amb matisos, ja que les tempestes poden canviar el balanç pluviomètric de l’estació en poques hores. Les previsions apunten al fet que probablement serà més sec de l’habitual en el nord-est, apreciant-se la mateixa tendència, encara que en menor mesura, en el sud-est i sud.

És bastant probable que el trimestre vinent siga més sec de l’habitual en el nord-est peninsular.

 

Menys tempestes este estiu

 

És probable que vegem menys tempestes que en altres estius a Catalunya i Aragó, on en algunes zones de muntanya l’estiu és una de les estacions més plujoses de l’any. A la Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia, sud-est de Castella-la Manxa, oest d’Extremadura i en punts d’Andalusia sembla que les precipitacions seran més escasses de l’habitual, encara que precisament els valors mitjans són minsos en gran part d’eixes comunitats durant l’estiu.

 

Com s’han comportat els últims estius?

 

En els últims anys s’han produït nombrosos rècords de calor al nostre país, especialment a l’interior i en el sud peninsular, destacant els més de 47 °C que es van mesurar en estacions d’AEMET a mitjan juliol de 2017. En el litoral mediterrani resulta més preocupant l’increment de nits tropicals o tòrrides, que dificulten el conciliar el somni. Probablement símptomes (i preocupants) del procés actual de canvi climàtic.

En els últims estius s’està observant una tendència preocupant pel que fa als rècords de calor, a conseqüència del procés actual de canvi climàtic. En el litoral mediterrani sobreïx l’increment de nits tòrrides.
Quant a les pluges, predominen les de caràcter convectiu (ruixats i tempestes), i en cada estiu es produeix la coneguda com a «loteria de l’infern«, que és la caiguda de calamarsa de gran grandària amb conseqüències catastròfiques per al camp.

Cal no oblidar les inundacions llampec, a conseqüència de forts xàfecs. A més, en els últims anys a l’agost se somien produir ruixats locals però molt intensos en el litoral mediterrani. No obstant això, excepte en zones de muntanya i en l’extrem nord, en general les precipitacions solen ser testimonials, encara que molt irregulars.

Últimes notícies

Les platges de Guardamar i Torrevieja registren xicotets meteotsunamis este divendres

Les platges de Guardamar del Segura i Torrevieja han registrat este divendres al migdia xicotets meteotsunamis i no es descarta que es repetisquen al llarg de la vesprada. Les oscil·lacions han sigut suaus i, tot i que a Torrevieja oneja la bandera verda en quasi totes les platges, a Guardamar es mantenen les banderes roges per precaució.

El termòmetre es desploma fins a 12 graus en un dia i Vinaròs es queda en 31,8

Les temperatures màximes han baixat fins a 12 graus en punts de la Comunitat Valenciana, amb una màxima de 31,8 a Vinaròs com a valor més alt del dia.

Els veïns desallotjats per l’incendi d’El Saler poden tornar a casa esta vesprada

Unes 160 persones desallotjades de vivendes i càmpings d’El Saler poden tornar ja a casa després que l’incendi haja quedat estabilitzat, encara que continua sense estar controlat.

València viu el juliol i agost més càlids des que hi ha registres

Aemet ha confirmat que el període juliol-agost d’enguany serà el més càlid registrat a València almenys des de 1869, amb temperatures molt per damunt del normal des de mitjan maig.

Antifrau tanca la investigació sobre la plaça provincial de la parella de Pérez Llorca

L’Agència Valenciana Antifrau ha arxivat la investigació sobre l’accés de la parella de Juanfran Pérez Llorca a una plaça de secretaria de direcció en la Diputació de València, en constatar que es van complir els requisits legals. L’òrgan manté dubtes sobre la urgència de la cobertura però dona per tancat l’expedient perquè la treballadora no s’ha presentat a la provisió definitiva.

Els bombers donen per estabilitzat l’incendi intencionat de la Devesa de El Saler

L’incendi forestal declarat dijous a la Devesa de El Saler, confirmat com a intencionat, ha sigut donat per estabilitzat pels bombers municipals i Emergències de la Generalitat.

Arriba per mar l’equip clau del nou centre de protonteràpia de València

La Conselleria de Sanitat ha rebut per via marítima els primers components del sistema de protonteràpia connectat a l’Hospital La Fe, finançat per la Fundació Amancio Ortega, i preveu tractar el primer pacient abans que acabe 2027.

Així era la càmera blindada que guardava el Tresor de Villena abans del robatori

El Tresor de Villena estava custodiat al MUVI dins d'una càmera acorassada amb vidres de seguretat, xapes blindades i alarma de cinc anells quan ha sigut robat de matinada. El museu roman tancat sense data de reobertura mentres la Guàrdia Civil continua la investigació.