El temps de l’estiu 2021: serà sufocant en gran part del país

 

Es presenta un estiu amb una previsible major mobilitat que el de 2020. Com estarà el temps en els pròxims mesos?
Arriba l’estiu climatològic, que transcorre des de l’1 de juny fins al 31 d’agost. És una estació en la qual tenim depositades moltes esperances gràcies a la vacunació, per la qual cosa és previsible que augmenten els viatges d’oci i decresquen les restriccions. Acompanyarà la meteorologia? Serà un altre estiu de rècord?

L’estiu serà més càlid del normal en tot el país

 

D’acord amb les previsions del nostre model, s’espera que el trimestre de juny, juliol i agost siga més càlid del normal en el conjunt del territori, encara que amb importants diferències entre regions.

Sinòpticament, sembla que la dorsal anticiclònica estarà centrada sobre la vertical peninsular, per la qual cosa podran produir-se diverses irrupcions d’aire tropical continental (càlid i sec), sense oblidar que a l’estiu la Península Ibèrica “fabrica” la seua pròpia calor, en ser pràcticament un minicontinent. No s’aprecien anomalies significatives en la pressió en superfície, encara que probablement predominaran els vents del sud i de llevant.

 

En quines comunitats s’espera un estiu “sufocant”?

 

Segons apunten els mapes, en la Comunitat de Madrid, bona part de Castella-la Manxa, sud de Castella i Lleó i en el sud-oest d’Aragó les temperatures poden estar d’1 a 2 °C per damunt de la mitjana, per la qual cosa podria ser un estiu de rècord en estes regions, alguna cosa que es ve repetiendo en els últims anys.
Segons l’ECMWF, en bastants zones de l’interior peninsular podríem tindre temperatures fins a 2 °C per damunt del que seria normal a l’estiu.

En la resta de l’interior peninsular, Catalunya i Menorca esperem valors entorn de 0,5-1 °C més alts de l’habitual. Sembla que, en l’est, costes andaluses, litoral cantàbric, extrem sud-oest, Canàries i la major part de Balears es “lliuraran”, ja que s’esperen anomalies de fins a 0,5 °C com a molt.

 

Els mesos més secs de l’any, però amb matisos

 

Com bé sabem tots, a l’estiu la subsidència (associada a les altes pressions) reforça l’estabilitat en la troposfera inferior, per la qual cosa les precipitacions són escasses, però amb matisos, ja que les tempestes poden canviar el balanç pluviomètric de l’estació en poques hores. Les previsions apunten al fet que probablement serà més sec de l’habitual en el nord-est, apreciant-se la mateixa tendència, encara que en menor mesura, en el sud-est i sud.

És bastant probable que el trimestre vinent siga més sec de l’habitual en el nord-est peninsular.

 

Menys tempestes este estiu

 

És probable que vegem menys tempestes que en altres estius a Catalunya i Aragó, on en algunes zones de muntanya l’estiu és una de les estacions més plujoses de l’any. A la Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia, sud-est de Castella-la Manxa, oest d’Extremadura i en punts d’Andalusia sembla que les precipitacions seran més escasses de l’habitual, encara que precisament els valors mitjans són minsos en gran part d’eixes comunitats durant l’estiu.

 

Com s’han comportat els últims estius?

 

En els últims anys s’han produït nombrosos rècords de calor al nostre país, especialment a l’interior i en el sud peninsular, destacant els més de 47 °C que es van mesurar en estacions d’AEMET a mitjan juliol de 2017. En el litoral mediterrani resulta més preocupant l’increment de nits tropicals o tòrrides, que dificulten el conciliar el somni. Probablement símptomes (i preocupants) del procés actual de canvi climàtic.

En els últims estius s’està observant una tendència preocupant pel que fa als rècords de calor, a conseqüència del procés actual de canvi climàtic. En el litoral mediterrani sobreïx l’increment de nits tòrrides.
Quant a les pluges, predominen les de caràcter convectiu (ruixats i tempestes), i en cada estiu es produeix la coneguda com a “loteria de l’infern“, que és la caiguda de calamarsa de gran grandària amb conseqüències catastròfiques per al camp.

Cal no oblidar les inundacions llampec, a conseqüència de forts xàfecs. A més, en els últims anys a l’agost se somien produir ruixats locals però molt intensos en el litoral mediterrani. No obstant això, excepte en zones de muntanya i en l’extrem nord, en general les precipitacions solen ser testimonials, encara que molt irregulars.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

CLABE reunix 200 editors i directius de mitjans en un congrés clau sobre intel·ligència artificial i espanyol digital

La cita celebrada en La Rioja reforça el debat sobre el futur del periodisme, els drets d’autor i els nous models de negoci en l’ecosistema mediàtic

Mazón recorre la negativa al fet que l’Audiència revise documents clau de la DANA

La defensa de Carlos Mazón recorre la decisió del jutjat de Catarroja que rebutja enviar a l'Audiència Provincial documents concrets del cas de la DANA i denuncia indefensió.

Alacant obri la negociació per a continuar sent port d’eixida de The Ocean Race més enllà de 2027

L'alcalde d'Alacant confirma que ja s'han iniciat les negociacions per a mantindre a la ciutat com a port d'eixida de The Ocean Race després de 2027, secundat per Generalitat i Diputació, i destaca l'impacte econòmic i d'innovació de l'esdeveniment.

Puig reivindica a la universitat enfront de la cultura fake i el negacionismo

Ximo Puig defén en l'UJI el paper de la universitat i de l'educació humanista com a barrera davant la cultura fake, les faules i l'auge del negacionismo.

Mallorca i València es juguen un respir clau en la lluita per la permanència

Mallorca i València obrin la jornada 33 de LaLiga EA Sports en un dol directe per la permanència. Els dos equips busquen un triomf que els done aire i els permeta posar terra pel mig amb el descens.

Corberán reafirma la seua confiança en la plantilla del València malgrat la falta de punts

Carlos Corberán defén la implicació de la plantilla del València abans de visitar al Mallorca, admet que l'equip hauria de portar més punts i assumix la lluita per la permanència.

Calor i estabilitat per a arrancar la setmana en la Comunitat Valenciana, amb tempestes aïllades a l’interior

La penúltima setmana d'abril comença en la Comunitat Valenciana amb temperatures per damunt dels 25 graus, ambient estable i risc de ruixats vespertins amb tempesta a l'interior nord.

Pérez Llorca critica la regularització de migrants i veu un clar interés electoral

Juanfran Pérez Llorca sosté que la regularització massiva de migrants no està ben organitzada i la vincula a fins electorals, mentres aborda també polèmiques locals a Alacant.