El president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, Miguel Polo, ha acudit al jutjat de Catarroja per a declarar com a testimoni per la gestió de la DANA del 29 d’octubre. A la seua arribada va ser rebut amb crits i retrets de familiars de víctimes, que li van exigir responsabilitats. El mateix Polo va admetre que no és agradable atestar en estes condicions i va defendre que no té res a ocultar, abans de demanar als mitjans que esperaren a la seua eixida per a respondre a preguntes.
Polo va arribar sobre les 9.15 hores, quinze minuts abans de l’hora fixada per la jutgessa, en una compareixença que ha generat gran expectació. La seua presència pública ha sigut escassa des de les riuades que van causar 229 morts, un balanç que explica la tensió entorn del procediment i la demanda social d’explicacions sobre com es va actuar en aquelles hores crítiques.
Què s’investiga
La causa penal indaga la cadena de decisions i la transmissió de dades de cabals sota responsabilitat de la CHJ durant l’episodi de pluges torrencials. Com a testimoni, Polo està obligat a dir la veritat i a respondre a totes les parts personades, algunes de les quals han demanat en reiterades ocasions que se li impute. L’interrogatori previsiblement abordarà quan i com es van comunicar els nivells dels llits, la coordinació amb altres administracions i si eixa informació va ser suficient per a activar alertes i mesures preventives.
El paper de la rambla de Poio és central perquè la seua crescuda va arrasar localitats al sud de la capital valenciana, convertint-se en el principal focus de controvèrsia judicial i política des de fa quasi onze mesos. La manera en què es van traslladar les dades hidrològiques i els avisos als municipis afectats, així com la traçabilitat d’eixes comunicacions, formen part del nucli del debat.
A les portes del jutjat es va concentrar una desena de familiars de víctimes, que van retraure a Polo que s’amague i van reclamar ‘presó’ per a ell. L’entrada del president de la CHJ es va produir amb dificultats per la presència de cambres i fotògrafs, i va quedar compromesa a oferir declaracions al final del seu testifical.
L’objectiu del procés és aclarir responsabilitats en una emergència extraordinària i depurar què va funcionar i què va fallar en la gestió de la conca del Xúquer. La declaració de hui pot ajudar a reconstruir el flux d’informació sobre cabals, especialment en la rambla de Poio, i a entendre si els protocols previstos es van aplicar amb la rapidesa i claredat necessàries.