Per un model lingüístic efectiu

En esta columneta ja m’he referit insistentment a la necessitat d’un nou pacte pel valencià, com els que es van fer per a l’aprovació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV) (1983, sense vots en contra)  i per a la creació de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) (1997-2001). Últimament m’he referit a la proposta d’una autoritat lingüística com és el professor i acadèmic Abelard Saragossà, continguda en l’article “Proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix”, sobre la necessitat d’un acord transversal pel valencià que tinga el màxim suport dels partits representatius valencians. I en un article meu, posterior al mencionat, “El valencià és de tots o no serà de ningú”, insistia a treballar amb eixe objectiu, si no es vol contribuir a una acceleració de la davallada d’esta llengua en tots els usos.

Entre les propostes de Saragossà, i d’altres lingüistes, està la necessitat d’arribar a acords de superació de la disgregació de models lingüístics i de normatives. Tenim el model que s’inferix de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, el de les universitats públiques valencianes i el minoritari, de normativa diferent, de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana. Necessitem, a banda del consens i la transversalitat i de mesures de més reconeiximent constitucional de les ‘altres llengües espanyoles’, entre estes, la nostra, un patró lingüístic assimilable i practicable en què els i les valencianoparlants i valencianoaprenents ens identifiquem. Un model que concite adhesions. Això s’ha d’aconseguir per la via del diàleg i d’un acord ben ampli i  representatiu.

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, entre altres motivacions ben justes, es va crear per a superar el conflicte lingüístic, que va arribar al punt àlgid en l’anomenada Batalla de València. I eixa contesa es va esmorteir molt gràcies al  diàleg i al pacte, en els quals sembla que van tindre un protagonisme secret, en eixe moment, però determinant, Eduardo Zaplana, llavors president de la Generalitat Valenciana i Jordi Pujol, aleshores president de la Generalitat de Catalunya. És a dir, de la disputa i la controvèrsia va sorgir el diàleg i d’este, el pacte, que va tindre els seus fruits, truncat, en gran part, per la direcció de la Política Lingüística del govern del Botànic, que pautava un model “convergent” amb patró noucentiste barceloní, en bona mesura artificiós.

El pacte de la LUEV es va fer amb el PSPV en el govern de la Generalitat i el de la creació de l’AVL amb el PP governant la Comunitat Valenciana. Ara torna a fer falta eixe diàleg i eixe pacte, si no es vol col·laborar més encara al retrocés o als pocs usos del valencià que es donen en molts àmbits. I el model lingüístic deu ser identificador per a valencians i valencianes, un patró que no margine centenars de paraules, expressions i formes usuals en la parla valenciana com afonar, apretar, assentar-se, baix de, barco, calfar, cartó,  creem, engulc, lligc, mentres, muiga, mentira, peladilla, traent, vore, xillar.

I com apunta Saragossà en la proposta citada, “En un idioma marginat socialment com és el valencià, un model lingüístic només té sentit quan, a més de ser identificador i assimilable, els parlants l’assimilen i el practiquen en la comunicació pública. Una norma que els parlants eviten convida a preguntar-se si és una norma errònia”.

I una condició molt important per a l’èxit d’un pacte pel valencià són les persones que l’han d’aplicar i els criteris i les sensibilitats a tindre en compte. L’encert de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en les seues decisions i prescripcions ha estat en la diversitat i en la integració de persones i de visions lingüístiques diverses. Els uniformismes, supremacismes i essencialismes, vinguen d’on vinguen, són verí per a esta llengua i esta parla.   

Últimes notícies

A judici a Alacant una parella acusada de matar i esquarterar un home per quedar-se amb la casa

Una parella està sent jutjada amb jurat a l’Audiència d’Alacant acusada de matar i esquarterar el propietari de la vivenda on vivia la dona per quedar-se amb la casa i la pensió. La Fiscalia demana 17 anys de presó per a cadascun, mentre les defenses asseguren que l’home hauria mort per un infart.

Morant assegura que el professorat ha guanyat la batalla moral davant un Consell incapaç de gestionar la crisi educativa

Diana Morant afirma que, després de cinc setmanes de vaga de professors a la Comunitat Valenciana, el professorat ha guanyat la batalla moral davant un Consell que considera incapaç i desinteressat en gestionar la crisi educativa.

El València Basket busca el 2-0 davant un Joventut esgotat però amb les idees clares

El Roig Arena acollirà divendres el segon partit de la semifinal entre València Basket i Asisa Joventut, amb 1-0 per als taronja i dubtes físics en la Penya després d’un exigent tram final de temporada.

Els sindicats tomben quasi tota l’oferta d’Educació i exigixen més negociació

Els cinc sindicats de la taula docent han rebutjat la major part dels acords parcials plantejats per la Conselleria d’Educació i han demanat reprendre unes negociacions iniciades fa quasi un mes, mentre la consellera defensa que la seua oferta és 'ambiciosa'.

Bernabé veu positiu que Oltra torne a la política si suma el vot d’esquerra a València

La delegada del Govern i candidata del PSPV a l’alcaldia de València, Pilar Bernabé, ha afirmat que està encantada que Mónica Oltra aspire a l’alcaldia si aconseguix unir el vot d’esquerra que ara es perd. També ha defensat que la seua línia roja per a futurs pactes és la intolerància i ha recalcat el lideratge de Diana Morant a la Generalitat.

La falta de jornalers deixa sense collir part de les collites a Alacant

Asaja Alicante alerta que l’escassetat de mà d’obra s’ha convertit en un problema estructural al camp alacantí i ja ha deixat un 10 % de la collita de nísperos sense collir per falta de jornalers.

Pilar Bernabé reivindica el PSOE per la seua rapidesa davant els casos de corrupció

Pilar Bernabé, delegada del Govern i candidata del PSPV-PSOE a l alcaldia de València, assegura que se sent orgullosa de militar en un partit que actua amb contundencia i rapidesa davant casos de presumpta corrupcio i carrega contra la gestio del PP en situacions similars.

Bernabé exigeix a Pérez Llorca que actue i critica que Mazón continue “atrinxerat” després dels whatsapps de la DANA

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, ha demanat al president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, que assumisca responsabilitats per uns missatges de Carlos Mazón durant la DANA que qualifica de “indecència” i “vergonya” per a la política valenciana.