Per un model lingüístic efectiu

En esta columneta ja m’he referit insistentment a la necessitat d’un nou pacte pel valencià, com els que es van fer per a l’aprovació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV) (1983, sense vots en contra)  i per a la creació de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) (1997-2001). Últimament m’he referit a la proposta d’una autoritat lingüística com és el professor i acadèmic Abelard Saragossà, continguda en l’article “Proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix”, sobre la necessitat d’un acord transversal pel valencià que tinga el màxim suport dels partits representatius valencians. I en un article meu, posterior al mencionat, “El valencià és de tots o no serà de ningú”, insistia a treballar amb eixe objectiu, si no es vol contribuir a una acceleració de la davallada d’esta llengua en tots els usos.

Entre les propostes de Saragossà, i d’altres lingüistes, està la necessitat d’arribar a acords de superació de la disgregació de models lingüístics i de normatives. Tenim el model que s’inferix de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, el de les universitats públiques valencianes i el minoritari, de normativa diferent, de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana. Necessitem, a banda del consens i la transversalitat i de mesures de més reconeiximent constitucional de les ‘altres llengües espanyoles’, entre estes, la nostra, un patró lingüístic assimilable i practicable en què els i les valencianoparlants i valencianoaprenents ens identifiquem. Un model que concite adhesions. Això s’ha d’aconseguir per la via del diàleg i d’un acord ben ampli i  representatiu.

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, entre altres motivacions ben justes, es va crear per a superar el conflicte lingüístic, que va arribar al punt àlgid en l’anomenada Batalla de València. I eixa contesa es va esmorteir molt gràcies al  diàleg i al pacte, en els quals sembla que van tindre un protagonisme secret, en eixe moment, però determinant, Eduardo Zaplana, llavors president de la Generalitat Valenciana i Jordi Pujol, aleshores president de la Generalitat de Catalunya. És a dir, de la disputa i la controvèrsia va sorgir el diàleg i d’este, el pacte, que va tindre els seus fruits, truncat, en gran part, per la direcció de la Política Lingüística del govern del Botànic, que pautava un model “convergent” amb patró noucentiste barceloní, en bona mesura artificiós.

El pacte de la LUEV es va fer amb el PSPV en el govern de la Generalitat i el de la creació de l’AVL amb el PP governant la Comunitat Valenciana. Ara torna a fer falta eixe diàleg i eixe pacte, si no es vol col·laborar més encara al retrocés o als pocs usos del valencià que es donen en molts àmbits. I el model lingüístic deu ser identificador per a valencians i valencianes, un patró que no margine centenars de paraules, expressions i formes usuals en la parla valenciana com afonar, apretar, assentar-se, baix de, barco, calfar, cartó,  creem, engulc, lligc, mentres, muiga, mentira, peladilla, traent, vore, xillar.

I com apunta Saragossà en la proposta citada, “En un idioma marginat socialment com és el valencià, un model lingüístic només té sentit quan, a més de ser identificador i assimilable, els parlants l’assimilen i el practiquen en la comunicació pública. Una norma que els parlants eviten convida a preguntar-se si és una norma errònia”.

I una condició molt important per a l’èxit d’un pacte pel valencià són les persones que l’han d’aplicar i els criteris i les sensibilitats a tindre en compte. L’encert de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en les seues decisions i prescripcions ha estat en la diversitat i en la integració de persones i de visions lingüístiques diverses. Els uniformismes, supremacismes i essencialismes, vinguen d’on vinguen, són verí per a esta llengua i esta parla.   

Últimes notícies

Un exassessor del PP de València s’asseurà al banc dels acusats per mentir en el cas Imelsa

El Jutjat d’Instrucció 12 de València obri juí oral contra l’exassessor del PP Jesús Gordillo, a qui la Fiscalia acusa de fals testimoni per canviar la seua declaració sobre les suposades corrupteles d’Alfonso Grau en el cas Imelsa.

Avís groc dijous al litoral de València per temperatures màximes de 36 graus

Aemet activa per a dijous l’avís groc al litoral de la província de València per temperatures màximes que poden arribar als 36 graus entre les 14 i les 20 hores.

Deting per tres robatoris de cablejat de coure valorats en 30.000 euros a Bunyol i Alborache

La Guàrdia Civil ha detingut un home de 50 anys per tres delictes de furt i un de robatori amb força de cablejat d’enllumenat públic a Bunyol i Alborache, amb danys valorats en 30.000 euros que van afectar un polígon industrial i un centre educatiu.

Un informe de docents defensa que hi ha diners per a atendre les reivindicacions del professorat en vaga

Un informe de la plataforma Docents en lluita conclou que les demandes del professorat de l’ensenyament public no universitari en vaga indefinida a la Comunitat Valenciana son assumibles amb els recursos disponibles i previstos.

La Guàrdia Civil desmantella una xarxa de contraban de tabac amb 11 milions de cigarrets intervinguts

La Guàrdia Civil ha desarticulat una organització criminal de l’Europa de l’Est que elaborava i distribuïa tabac il·legal des de Màlaga, Granada, Còrdova i Valencia, amb 11 milions de cigarrets i més de huit tones de picadura intervinguts.

L’assassí masclista de Callosa de Segura passarà a disposició judicial des de dijous

L’home que ha confessat l’assassinat masclista de Patricia, de 48 anys, en el domicili que compartien a Callosa de Segura (Alacant) està previst que passe a disposició judicial a partir d’este dijous, una volta es complete la investigació forense.

Descens de temperatures este dimecres i ratxes fortes de vent al nord de la Comunitat

Este dimecres baixen les temperatures a la Comunitat Valenciana, amb possibles ruixats febles al nord d’Alacant i sud de València i ratxes de vent molt fortes en zones exposades del nord.

El professorat valencià encadena 18 dies de vaga i manté l’acampada en el centre de València

El professorat de l'ensenyança pública no universitària en la Comunitat Valenciana suma 18 dies lectius de vaga indefinida mentres continua l'acampada reivindicativa en el centre de València i el conflicte amb Educació seguix bloquejat.