11.9 C
València
Dimecres, 25 febrer, 2026

Mor el torero Miguel Báez ‘Litri’ als 91 anys

El destre Miguel Báez Espuny, ‘Litri’ pare, una de les grans figures del toreig en la dècada dels cinquanta, ha mort a Madrid.

Havia complit els 91, però portava ja diversos anys retirat pràcticament de la vida social a causa de la malaltia que patia. De fet, dissabte passat no va poder assistir a la boda a Sevilla del seu fill Miguel amb Casilda Ybarra, en un enllaç celebrat davant 250 convidats en la finca familiar de la localitat de Sanlúcar la Mayor.

En la nit d’aquest dimecres, les seues restes mortals eren vetlats en el tanatori madrileny de San Isidro. Fins al mateix es van acostar familiars, amics i professionals del bou, compungits pel trist desenllaç, que s’ha produït a penes quatre dies després que el seu únic fill home tornara a contraure matrimoni després de separar-se de la seua primera esposa, Adriana Carolina Herrera, per a casar-se amb la qual era la seua parella des de feia dos anys, Casilda Ybarra de Fontcuberta, un festeig que sempre van portar amb la màxima discreció.

Litri ha sigut el nom d’una il·lustre dinastia taurina, marcada sempre pel segell del valor i que és clau en la història taurina de Huelva. El primer Litri, Miguel Báez (1862-1932), fill de torero, va prendre l’alternativa en 1893 i va patir greus banyades. El seu fill Manuel (1905-1926) va ser ferit de mort, a Màlaga, pel bou extremeny, de Guadalest.

Encara que havia nascut a Gandia, on s’havia traslladat el seu pare, se l’ha considerat el màxim estendard de la tauromàquia de Huelva. (També en terres valencianes li van tindre com a propi).

Va debutar amb cavalls en 1947, al costat d’un altre destre de Huelva, Juan Posada. En 1949, la parella formada pels novillers Julio Aparicio i Litri va obtindre èxits irresistibles en tota Espanya, arribant a ser el centre dels cartells de moltes importants Fires.

El contrapunt d’estils dels dos resultava evident i la seua rivalitat, molt atractiva. El madrileny Aparicio era un destre científic, dominador, que a vegades queia en l’apatia, però també reaccionava amb arrancades de punt d’honor; va ser, des del començament, un ‘jove mestre’, com a Marcial Lalanda.

 Miguel Báez, en canvi, era el prototip del valor més pur, natural i autèntic que cal imaginar. En aqueixa temporada, va torejar ni més ni menys que cent catorze vesprades.

Els dos van prendre junts l’alternativa a València, el 12 d’octubre de 1950, de mans de Cagancho. Compte la història que el problema es va plantejar en coincidir les dos alternatives: quin dels dos destres la prendria abans, adquirint la primacia en l’antiguitat.

L’enorme popularitat del Litri va provocar que es rodara, amb ell com a protagonista, la pel·lícula ‘El Litri y su sombra’ (1959), dirigida per Rafael Gil, que unia una trama novel·lesca a la realitat tràgica de la història de la dinastia. Fent de si mateix, Miguel salvava la papereta. Li acompanyaven Ismael Merlo, Katia Loritz i Pilar Cansino (ni més ni menys que una germana de Rita Hayworth).

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Claus de més de 15 mesos d’instrucció per la dana de València

La jutgessa de Catarroja centralitza la causa per la gestió de la dana i ha situat a Carlos Mazón en el nucli de responsabilitat. La investigació abasta 230 morts i centenars de testimoniatges.

Qui era qui el 23F: guia per a entendre els papers desclassificats del colp d’estat

Abans que isquen a la llum els papers del 23F, esta guia repassa als protagonistes del 23 de febrer de 1981 i el paper de cada un en el fracàs del colp.

El Govern desclassifica este dimecres els papers del 23F: 153 documents disponibles en Moncloa

Quaranta-cinc anys després del 23F, l'Executiu difon 153 unitats documentals de Defensa, Interior i Exteriors, consultables lliurement en la web de Moncloa. La decisió arriba després de la seua aprovació en Consell de Ministres en considerar que ja no existix un risc real i present.

Tres menors de 14 i 15 anys detinguts per la presumpta violació d’una menor de 16 a València

La Policia ha detingut a tres menors de 14 i 15 anys per la presumpta violació d'una jove de 16 a València. Queden en llibertat vigilada i s'investiga la difusió d'imatges.

Tres menors de 14 i 15 anys han sigut detinguts per la violació d’una altra menor a València

Tres adolescents de 14 i 15 anys han sigut detinguts a València per la presumpta violació d'una menor de 16 anys. També han sigut investigats per difondre imatges de l'atac, i en els fets figura un altre menor de 13 anys, inimputable.

Cel buidat i descens de les màximes este dimecres en la Comunitat Valenciana

Este dimecres s'espera cel buidat o amb pocs núvols en la Comunitat Valenciana, amb mínimes quasi sense canvis i màximes en descens. El vent rolará a este al migdia i el dijous es mantindrà l'estabilitat, amb boira i maror en trams del litoral.

Els bombers de València superen 1.100 servicis per vent en menys de dos mesos

El Consorci ha atés 1.110 actuacions per ratxes i objectes desplaçats en un període molt curt, quasi el triple de la mitjana anual. La cadena de huit borrasques ha forçat reforços operatius.

Rescatats quinze migrants d’una pastera a cinc quilòmetres de la costa alacantina

Salvament Marítim ha rescatat a quinze hòmens que viatjaven en una pastera a uns cinc quilòmetres d'Arenals del Sol. Van arribar al port d'Alacant i van ser atesos per Creu Roja.