12.6 C
València
Dimecres, 31 desembre, 2025

Mor el torero Miguel Báez ‘Litri’ als 91 anys

El destre Miguel Báez Espuny, ‘Litri’ pare, una de les grans figures del toreig en la dècada dels cinquanta, ha mort a Madrid.

Havia complit els 91, però portava ja diversos anys retirat pràcticament de la vida social a causa de la malaltia que patia. De fet, dissabte passat no va poder assistir a la boda a Sevilla del seu fill Miguel amb Casilda Ybarra, en un enllaç celebrat davant 250 convidats en la finca familiar de la localitat de Sanlúcar la Mayor.

En la nit d’aquest dimecres, les seues restes mortals eren vetlats en el tanatori madrileny de San Isidro. Fins al mateix es van acostar familiars, amics i professionals del bou, compungits pel trist desenllaç, que s’ha produït a penes quatre dies després que el seu únic fill home tornara a contraure matrimoni després de separar-se de la seua primera esposa, Adriana Carolina Herrera, per a casar-se amb la qual era la seua parella des de feia dos anys, Casilda Ybarra de Fontcuberta, un festeig que sempre van portar amb la màxima discreció.

Litri ha sigut el nom d’una il·lustre dinastia taurina, marcada sempre pel segell del valor i que és clau en la història taurina de Huelva. El primer Litri, Miguel Báez (1862-1932), fill de torero, va prendre l’alternativa en 1893 i va patir greus banyades. El seu fill Manuel (1905-1926) va ser ferit de mort, a Màlaga, pel bou extremeny, de Guadalest.

Encara que havia nascut a Gandia, on s’havia traslladat el seu pare, se l’ha considerat el màxim estendard de la tauromàquia de Huelva. (També en terres valencianes li van tindre com a propi).

Va debutar amb cavalls en 1947, al costat d’un altre destre de Huelva, Juan Posada. En 1949, la parella formada pels novillers Julio Aparicio i Litri va obtindre èxits irresistibles en tota Espanya, arribant a ser el centre dels cartells de moltes importants Fires.

El contrapunt d’estils dels dos resultava evident i la seua rivalitat, molt atractiva. El madrileny Aparicio era un destre científic, dominador, que a vegades queia en l’apatia, però també reaccionava amb arrancades de punt d’honor; va ser, des del començament, un ‘jove mestre’, com a Marcial Lalanda.

 Miguel Báez, en canvi, era el prototip del valor més pur, natural i autèntic que cal imaginar. En aqueixa temporada, va torejar ni més ni menys que cent catorze vesprades.

Els dos van prendre junts l’alternativa a València, el 12 d’octubre de 1950, de mans de Cagancho. Compte la història que el problema es va plantejar en coincidir les dos alternatives: quin dels dos destres la prendria abans, adquirint la primacia en l’antiguitat.

L’enorme popularitat del Litri va provocar que es rodara, amb ell com a protagonista, la pel·lícula ‘El Litri y su sombra’ (1959), dirigida per Rafael Gil, que unia una trama novel·lesca a la realitat tràgica de la història de la dinastia. Fent de si mateix, Miguel salvava la papereta. Li acompanyaven Ismael Merlo, Katia Loritz i Pilar Cansino (ni més ni menys que una germana de Rita Hayworth).

Últimes notícies

El DOGV publica una vintena de nomenaments d’assessors en la Generalitat

El butlletí oficial ha oficialitzat una vintena de nomenaments, la majoria en Presidència, i inclou a José Manuel Cuenca com a personal eventual per al expresident Carlos Mazón. Les resolucions fixen efectes des de finals de novembre i al desembre, reflectint la reorganització després del relleu en la Presidència.

Dos detinguts per furts a majors amb el mètode de l’abraç al Campello

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens amb requisitòries per la seua presumpta implicació en furts a persones majors prop d'un banc del Campello. Després de passar a disposició judicial, van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

L’oposició titlla de decebedora el discurs de Llorca i el PP el veu il·lusionant

El missatge de Juanfran Pérez Llorca ha dividit a les Corts: PSPV i Compromís parlen de decepció i hipocresia, mentres el PP el qualifica de realista i il·lusionant.

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero, els quatre del València que acaben contracte en 2026

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero acaben el seu vincle al juny de 2026 i des de l'1 de gener poden pactar el seu futur amb altres clubs. Així està cada cas

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte al juny i ja poden negociar el seu futur

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte el 30 de juny de 2026 i, des de l'1 de gener, són lliures per a negociar amb altres clubs. També conclouen les cessions de Manor Solomon i Rafa Marín, i finalitza el contracte de Marcelino.

Simat frega els 1.000 l/m² de pluja entre setembre i desembre

Les precipitacions han deixat 977,4 l/m² en Simat, al capdavant del ránking de Avamet. A València s'han acumulat entorn de 420 l/m² des del 28 de setembre.

Pérez Llorca reafirma el compromís del Consell amb fets i recursos fins a una recuperació completa

El president ha defés la col·laboració institucional i ha promés mantindre recursos i accions fins a completar la recuperació després de la dana, amb especial focus en vivenda, ocupació i servicis públics.

La impermeabilització de la Ciutat de la Justícia de València aconseguix el 60% d’execució

Les obres d'impermeabilització avancen al 60% després d'una inversió de més de 2,3 milions, actuant sobre més de 17.000 m² per a evitar filtracions i humitats. El pla reforça segellats i amplia la xarxa d'evacuació sense interrompre l'activitat judicial.