Mor el torero Miguel Báez ‘Litri’ als 91 anys

El destre Miguel Báez Espuny, ‘Litri’ pare, una de les grans figures del toreig en la dècada dels cinquanta, ha mort a Madrid.

Havia complit els 91, però portava ja diversos anys retirat pràcticament de la vida social a causa de la malaltia que patia. De fet, dissabte passat no va poder assistir a la boda a Sevilla del seu fill Miguel amb Casilda Ybarra, en un enllaç celebrat davant 250 convidats en la finca familiar de la localitat de Sanlúcar la Mayor.

En la nit d’aquest dimecres, les seues restes mortals eren vetlats en el tanatori madrileny de San Isidro. Fins al mateix es van acostar familiars, amics i professionals del bou, compungits pel trist desenllaç, que s’ha produït a penes quatre dies després que el seu únic fill home tornara a contraure matrimoni després de separar-se de la seua primera esposa, Adriana Carolina Herrera, per a casar-se amb la qual era la seua parella des de feia dos anys, Casilda Ybarra de Fontcuberta, un festeig que sempre van portar amb la màxima discreció.

Litri ha sigut el nom d’una il·lustre dinastia taurina, marcada sempre pel segell del valor i que és clau en la història taurina de Huelva. El primer Litri, Miguel Báez (1862-1932), fill de torero, va prendre l’alternativa en 1893 i va patir greus banyades. El seu fill Manuel (1905-1926) va ser ferit de mort, a Màlaga, pel bou extremeny, de Guadalest.

Encara que havia nascut a Gandia, on s’havia traslladat el seu pare, se l’ha considerat el màxim estendard de la tauromàquia de Huelva. (També en terres valencianes li van tindre com a propi).

Va debutar amb cavalls en 1947, al costat d’un altre destre de Huelva, Juan Posada. En 1949, la parella formada pels novillers Julio Aparicio i Litri va obtindre èxits irresistibles en tota Espanya, arribant a ser el centre dels cartells de moltes importants Fires.

El contrapunt d’estils dels dos resultava evident i la seua rivalitat, molt atractiva. El madrileny Aparicio era un destre científic, dominador, que a vegades queia en l’apatia, però també reaccionava amb arrancades de punt d’honor; va ser, des del començament, un ‘jove mestre’, com a Marcial Lalanda.

 Miguel Báez, en canvi, era el prototip del valor més pur, natural i autèntic que cal imaginar. En aqueixa temporada, va torejar ni més ni menys que cent catorze vesprades.

Els dos van prendre junts l’alternativa a València, el 12 d’octubre de 1950, de mans de Cagancho. Compte la història que el problema es va plantejar en coincidir les dos alternatives: quin dels dos destres la prendria abans, adquirint la primacia en l’antiguitat.

L’enorme popularitat del Litri va provocar que es rodara, amb ell com a protagonista, la pel·lícula ‘El Litri y su sombra’ (1959), dirigida per Rafael Gil, que unia una trama novel·lesca a la realitat tràgica de la història de la dinastia. Fent de si mateix, Miguel salvava la papereta. Li acompanyaven Ismael Merlo, Katia Loritz i Pilar Cansino (ni més ni menys que una germana de Rita Hayworth).

Últimes notícies

Detingudes 29 persones a Elx per una estafa de 18.000 euros en gasolina a una empresa de transport

La Policia Nacional ha detingut 29 persones a Elx per una estafa de més de 10.600 litres de combustible, valorats en uns 18.000 euros, a una empresa de transport a través d’un codi de repostatge fraudulent.

A presó per tres robatoris en menys d’una hora a Aspe

Un home de 54 anys ha ingressat en presó provisional després de ser detingut per tres robatoris consecutius en menys d’una hora al municipi d’Aspe, a Alacant.

Detenen a una parella per abandonar una xiqueta de dos anys en un aparcament del centre d’Alacant

La Policia Local d’Alacant ha detingut una parella per tindre en estat d’abandó una xiqueta de dos anys i mig en un aparcament del centre de la ciutat. La menor ha sigut atesa a l’hospital i queda sota custòdia provisional en un centre d’acollida.

Ona de calor extrema amb fins a 43 graus i tempestes fortes esta vesprada a Alacant

La Comunitat Valenciana viu hui el punt àlgid de l’ona de calor, amb fins a 43 graus a l’interior i prelitoral de València i Alacant i tempestes vespertines localment fortes en zones d’Alacant.

Les nits tòrrides deixen quasi 30 graus en diversos punts d’Alacant

La Comunitat Valenciana ha patit una altra nit tòrrida, amb valors pròxims als 30 graus en diversos punts d’Alacant i mínimes que no han baixat dels 25 graus en moltes zones.

Així afectarà l’avís roig per calor extrema a la Comunitat Valenciana aquest dijous

La Comunitat Valenciana activarà aquest dijous l’avís roig per calor extrema amb fins a 42 graus al litoral sud de València i d’Alacant, en plena ona de calor que colpeja Espanya.

Aemet activa avís roig per calor extrema al sud de València i d’Alacant amb fins a 42 graus

Aemet ha activat l’avís roig per temperatures de fins a 42 graus al litoral sud de València i d’Alacant, amb altres nivells d’alerta per calor, tronades i forts vents a la Comunitat Valenciana.

Rescatades dues pateres amb 43 persones a bord i tres patrons detinguts a la costa d’Alacant

S’han rescatat 43 persones, huit d’elles menors, de dues pateres davant la costa d’Alacant i la Policia Nacional ha detingut tres presumptes patrons acusats de facilitar la immigració il·legal.