Una altra mostra de no considerar una manera de reduir els models lingüístics valencians: investigant divergències

El dia 23 de juliol, escriguí un article titulat «Les negatives a reduir a u els tres models lingüístics valencians» (València Diari), en el qual comentava dos articles, u d’Alfons Garcia (subdirector del periòdic Levante), i l’altre d’Òscar Rueda (secretari de la Secció de Llengua de la RACV). Mostrava que els dos articles coincidien en no debatre la proposta que havia fet a Vicent Mompó i Natàlia Enguix (president i vicepresidenta de la Diputació de València). Resumia la proposta en dos punts:

  1. No és positiu que en la societat valenciana hi hagen tres models lingüístics (el de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, el de les universitats valencianes públiques, i el de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana).
  2. A fi d’avançar en la superació d’eixa situació, la Diputació podria posar a disposició pública la Biblioteca de Filologia d’Alfons el Magnànim per a fer investigacions sobre temes concrets en que hi hagen divergències. Cada investigació hauria d’indagard’a on ve cada opció, i hauria d’explicar quina és coherent amb les estructures lingüístiques del valencià, i quina no ho és.

El dia 27 d’agost, Òscar Rueda contestà al meu article en un escrit que ompli les 3/4 parts d’una pàgina de Las Provincias, titulat «Sobre els models llingüístics valencians i la pèrdua de temps». L’autor nega que hi hagen tres models, ja que el de l’Acadèmia i el de les universitats serien el mateix model. No cita cap obra (ni dades empíriques). No obstant, hi ha una publicació que facilita aclarir si el model de l’Acadèmia i els de les universitats públiques és el mateix o no ho és. El llibre es titula Criteris lingüístics per als usos institucionals de les universitats valencianes, publicat en la Universitat d’Alacant en el 2009, i elaborat pels «Serveis lingüistics de les universitats valencianes».

Però el tema central no és que els models en siguen dos o en siguen tres (punt 1 del resum). La qüestió central és fer investigacions sobre divergències per a contribuir a superar el panorama actual (punt 2  del resum). Sobre la qüestió central, ¿qué diu l’article llarguíssim d’Òscar Rueda «Sobre els models llingüístics valencians i la pèrdua de temps»? No he vist que diga res, de manera que estem en una situació similar a la que vaig descriure el 27 de juliol, reflectida en el títol de l’article: la negativa a reduir a u els models lingüístics valencians.

Últimes notícies

Espanya restablix durant 30 dies els controls a viatgers procedents d’Itàlia

El BOE ha publicat l’orde d’Interior que reactiva durant trenta dies els controls fronterers a viatgers procedents d’Itàlia per la pressió migratòria en la ruta del Mediterrani central.

Així es preparen quatre punts clau per a vore l’eclipsi solar total del 12 d’agost

Galícia, Guadalajara, Aragó i Balears ultimen dispositius especials de seguretat, mobilitat i divulgació per a observar l’eclipsi total de Sol del 12 d’agost. València també serà un dels punts privilegiats de la franja de totalitat.

Cauen a Elx cinc acusats d’estafar compravendes d’or amb joies falses

La Policia Nacional ha desmantellat a Elx un grup que ha col·locat com a or macís joies falses en establiments de compravenda, amb almenys nou operacions i cinc detinguts.

Tres ferits en la platja d’Altea per l’impacte d’una carcassa del Castell de l’Olla

Un home de 55 anys, una dona de 24 i un jove de 19 han resultat ferits esta matinada en la platja d’Altea per l’impacte d’una carcassa del Castell de l’Olla.

L’incendi forestal de Castelló es concentra en dos fronts a Catí i Tírig

Els efectius contra l’incendi de Castelló treballen hui en dos fronts a Catí i Tírig, amb 300 professionals i 19 mitjans aeris mobilitzats.

Diakhaby demana a l’afició del València més unitat amb el club i la plantilla

Mouctar Diakhaby reclama després del Trofeu Taronja que l’afició del València CF es tanque files amb el club i l’equip en un any que considera clau. El central també analitza l’expulsió de Gayà i explica com es troba després de set mesos de baixa.

La pressió per l’impacte científic resta felicitat al personal investigador

Una recerca d’Ingenio, la UPV i la UV conclou que la pressió per aconseguir impacte científic pot reduir la satisfacció del personal investigador, tot i el reconeixement acadèmic.

Els mitjans aeris s’incorporen a l’extinció de l’incendi de Tírig, agreujat pel relleu

Els mitjans aeris s’han sumat este diumenge de matí a les tasques d’extinció de l’incendi forestal de Tírig, que ha obligat a confinar Catí i ja ha afectat unes 244 hectàrees. Altres tres incendis a l’interior de Castelló estan controlats, estabilitzats o extingits.