Una altra mostra de no considerar una manera de reduir els models lingüístics valencians: investigant divergències

El dia 23 de juliol, escriguí un article titulat «Les negatives a reduir a u els tres models lingüístics valencians» (València Diari), en el qual comentava dos articles, u d’Alfons Garcia (subdirector del periòdic Levante), i l’altre d’Òscar Rueda (secretari de la Secció de Llengua de la RACV). Mostrava que els dos articles coincidien en no debatre la proposta que havia fet a Vicent Mompó i Natàlia Enguix (president i vicepresidenta de la Diputació de València). Resumia la proposta en dos punts:

  1. No és positiu que en la societat valenciana hi hagen tres models lingüístics (el de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, el de les universitats valencianes públiques, i el de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana).
  2. A fi d’avançar en la superació d’eixa situació, la Diputació podria posar a disposició pública la Biblioteca de Filologia d’Alfons el Magnànim per a fer investigacions sobre temes concrets en que hi hagen divergències. Cada investigació hauria d’indagard’a on ve cada opció, i hauria d’explicar quina és coherent amb les estructures lingüístiques del valencià, i quina no ho és.

El dia 27 d’agost, Òscar Rueda contestà al meu article en un escrit que ompli les 3/4 parts d’una pàgina de Las Provincias, titulat «Sobre els models llingüístics valencians i la pèrdua de temps». L’autor nega que hi hagen tres models, ja que el de l’Acadèmia i el de les universitats serien el mateix model. No cita cap obra (ni dades empíriques). No obstant, hi ha una publicació que facilita aclarir si el model de l’Acadèmia i els de les universitats públiques és el mateix o no ho és. El llibre es titula Criteris lingüístics per als usos institucionals de les universitats valencianes, publicat en la Universitat d’Alacant en el 2009, i elaborat pels «Serveis lingüistics de les universitats valencianes».

Però el tema central no és que els models en siguen dos o en siguen tres (punt 1 del resum). La qüestió central és fer investigacions sobre divergències per a contribuir a superar el panorama actual (punt 2  del resum). Sobre la qüestió central, ¿qué diu l’article llarguíssim d’Òscar Rueda «Sobre els models llingüístics valencians i la pèrdua de temps»? No he vist que diga res, de manera que estem en una situació similar a la que vaig descriure el 27 de juliol, reflectida en el títol de l’article: la negativa a reduir a u els models lingüístics valencians.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket s’imposa al Granada gràcies al ritme i al domini del rebot

El València Basket derrota amb claredat al Coviran Granada (107-91) recolzat en un alt ritme de joc i un domini aclaparador del rebot, que li permet tallar la seua ratxa de tres derrotes.

Una menor resulta ferida a Oropesa en accidentar-se amb un patinet que aconseguia 85 km/h

Una menor va resultar ferida i va ser traslladada a l'hospital després de patir un accident amb un patinet elèctric modificat que arribava als 85 km/h a Orpesa.

Torrevieja es reunix en silenci després de l’assassinat d’una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare

Torrevieja ha guardat un minut de silenci per l'assassinat d'una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare, que després es va suïcidar, en un municipi encara commocionat i en dol oficial.

Torrevieja es bolca en un minut de silenci per l’assassinat d’una xiqueta de 3 anys

Torrevieja ha celebrat un minut de silenci i viu el primer dels dies de dol oficial per l'assassinat d'una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare, que després es va suïcidar.

Carlos Espí firma un mes històric amb el Llevant amb 6 gols en 4 partits

Carlos Espí, renovat fins a 2028, encadena 6 gols en 4 partits amb el Llevant, un registre històric per al club que li porta a viure un dels millors mesos de la seua vida.

L’Elx trenca una ratxa de 66 partits sense remuntar en Primera davant el Mallorca

L'Elx es va imposar al Mallorca per 2-1 després de donar-li la volta al marcador i va posar fi a una sèrie de 66 partits en Primera Divisió sense aconseguir una remuntada.

Corberán iguala els 69 punts de Baralla en els seus primers 50 partits de Lliga amb el València

Carlos Corberán aconseguix els 50 partits de Lliga amb el València amb 69 punts, el mateix balanç que va firmar Rubén Baraja en el seu primer mig centenar de partits al capdavant de l'equip.

Domingo amb sol i ascens de les màximes en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà un diumenge majoritàriament buidat, amb màximes en clar ascens i vent que es reforçarà en el nord de Castelló a última hora, abans d'un dilluns més variable.