Una altra mostra de no considerar una manera de reduir els models lingüístics valencians: investigant divergències

El dia 23 de juliol, escriguí un article titulat «Les negatives a reduir a u els tres models lingüístics valencians» (València Diari), en el qual comentava dos articles, u d’Alfons Garcia (subdirector del periòdic Levante), i l’altre d’Òscar Rueda (secretari de la Secció de Llengua de la RACV). Mostrava que els dos articles coincidien en no debatre la proposta que havia fet a Vicent Mompó i Natàlia Enguix (president i vicepresidenta de la Diputació de València). Resumia la proposta en dos punts:

  1. No és positiu que en la societat valenciana hi hagen tres models lingüístics (el de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, el de les universitats valencianes públiques, i el de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana).
  2. A fi d’avançar en la superació d’eixa situació, la Diputació podria posar a disposició pública la Biblioteca de Filologia d’Alfons el Magnànim per a fer investigacions sobre temes concrets en que hi hagen divergències. Cada investigació hauria d’indagard’a on ve cada opció, i hauria d’explicar quina és coherent amb les estructures lingüístiques del valencià, i quina no ho és.

El dia 27 d’agost, Òscar Rueda contestà al meu article en un escrit que ompli les 3/4 parts d’una pàgina de Las Provincias, titulat «Sobre els models llingüístics valencians i la pèrdua de temps». L’autor nega que hi hagen tres models, ja que el de l’Acadèmia i el de les universitats serien el mateix model. No cita cap obra (ni dades empíriques). No obstant, hi ha una publicació que facilita aclarir si el model de l’Acadèmia i els de les universitats públiques és el mateix o no ho és. El llibre es titula Criteris lingüístics per als usos institucionals de les universitats valencianes, publicat en la Universitat d’Alacant en el 2009, i elaborat pels «Serveis lingüistics de les universitats valencianes».

Però el tema central no és que els models en siguen dos o en siguen tres (punt 1 del resum). La qüestió central és fer investigacions sobre divergències per a contribuir a superar el panorama actual (punt 2  del resum). Sobre la qüestió central, ¿qué diu l’article llarguíssim d’Òscar Rueda «Sobre els models llingüístics valencians i la pèrdua de temps»? No he vist que diga res, de manera que estem en una situació similar a la que vaig descriure el 27 de juliol, reflectida en el títol de l’article: la negativa a reduir a u els models lingüístics valencians.

Últimes notícies

Investiguen un veí d’Alqueries per la mort del seu gos per abandó extrem

La Guàrdia Civil ha obert diligències contra un home de 45 anys d'Alqueries del Niño Perdido per deixar morir el seu gos sense menjar ni aigua a la terrassa de la vivenda.

La Comunitat Valenciana encadena 717 embargaments d’habitatge en només tres mesos

Les execucions hipotecàries sobre habitatge habitual han augmentat un 27,5 % a Espanya entre abril i juny. La Comunitat Valenciana és la tercera autonomia amb més casos, amb 717 embargaments de vivendes.

UGT exige a Ford Almussafes blindar la revisió salarial retroactiva en l’acord fins 2030

UGT condiciona el seu suport a l’Acord 2030 de Ford Almussafes a tres exigències clau, entre elles garantir la revisió salarial retroactiva cada any. El sindicat iniciarà una consulta interna per reforçar la seua posició en la mesa de negociació.

Una mare i el seu fill de 3 anys, ferits en caure d’un balcó a Canals

Un xiquet de 3 anys ha patit diversos traumatismes i la seua mare s’ha fracturat els dos turmells en caure des d’un balcó del primer pis a Canals. Tots dos han sigut traslladats a centres hospitalaris de València i Xàtiva.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges en zones de València i Castelló

Aemet ha activat per a esta vesprada l’avís taronja per pluges de fins a 40 l/m2 en una hora en gran part de la província de València i a l’interior sud de Castelló, amb possibles tempestes amb calamarsa. La resta de zones de València i Castelló es mantenen en avís groc per aiguats menys intensos.

Poca visibilitat i aire degradat per fum a la zona de l’incendi de Tuéjar

Aemet alerta que les inversions tèrmiques poden confinar el fum de l’incendi de Tuéjar a prop del sòl durant diverses hores, amb visibilitat reduïda i pitjor qualitat de l’aire.

Vesprada de ruixats i tronades molt fortes a València i sud de Castelló

Aemet preveu per a esta vesprada ruixats i tronades fortes o molt fortes a València i al sud de Castelló, amb granís i ratxes de vent molt intenses. Les temperatures màximes baixaran de forma notable i el cel s’ennuvolarà a partir de migdia.

Una nit en vela a Tuéjar per un incendi que arrasa mil hectàrees a l’Alt Túria

L’incendi forestal declarat dimarts a Tuéjar ha cremat unes 1.000 hectàrees en la reserva de la biosfera de l’Alt Túria, encara actiu però sense risc per als veïns. L’alcalde reclama més inversió en prevenció i gestió forestal.