Dos anys més sense complir l’obligatorietat de veterinaris especialitzats als Bous al carrer

Després de molt de temps bregant amb l’afició als Bous al Carrer que veia amenaçada en alguns casos la seua continuïtat, pel preu de les assegurances, però també per la normativa que exigia una figura d’un veterinari “especialitzat en festejos taurins tradicionals” per garantir el benestar dels animals, el Consell estira ara el que va ser una mesura provisional davant la manca de professionals amb aquesta formació específica i aconsegueix que moltes penyes celebren el que consideren un triomf.

Així, el Ple del Consell ha aprovat l’ampliació de la moratòria, d’un a tres anys, per a l’emissió de certificats sanitaris de trasllat a les festes taurines tradicionals de la Comunitat Valenciana, en què es ressenye expressament que empara la tornada a l’explotació d’origen de bovins que participen en festejos taurins tradicionals sense sacrifici.

Davant d’aquesta notícia, l’Associació de Bous al Carrer, ha mostrat la seua satisfacció, tot i reconéixer que la notícia els ha arribat per sorpresa, tot i portar temps lluitant per això. “Evidentment ho trobem positiu per això estem treballant”, explica el seu president, Julio Franch en declaracions a aquest mitjà.

Tot i això, reconeix també que no ho tindran fàcil encara que “de moment”, el tema de tots els requisits que es requereixen i per als quals aquest consell segueix fent els ulls grossos, “està paralitzat”, per això destaca que ara “el que cal fer és centrar-se en la modificació del Decret”.

Un calendari en què ‘els ha agafat el toro’

Pel que fa a les raons darrere d’aquesta decisió, i al marge del gir polític del govern autonòmic, també cal tenir en compte altres aspectes, i és que és impossible complir l’intens calendari taurí de la Comunitat sense professionals veterinaris especialitzats i per tant arriscant-se a incomplir la normativa establerta pel Decret.

Des de la Generalitat, argumenten que tenint en compte que se celebren anualment més de 8000 festejos taurins a la Comunitat Valenciana i que el període transitori establert per disposar de personal veterinari habilitat per expedir els certificats sanitaris de trasllat finalitza el pròxim 18 d’abril, la Conselleria dAgricultura, Ramaderia i Pesca ha portat al ple del Consell la pròrroga del període d’un a tres anys.

Aquesta modificació afecta la disposició transitòria primera del Decret 58/2023, del Consell, d’ordenació del sector ramader, pel qual es regulen els procediments de registre, identificació i moviment dels animals de les explotacions ramaderes de la Comunitat Valenciana i estableix que els procediments de registre, identificació i seguiment i control dels moviments d’animals són instruments imprescindibles per a la sanitat i el benestar animal, així com per a la seguretat alimentària”, continua l’escrit.

Concretament, la disposició primera estableix que “de manera excepcional” i mentre no es disposi de personal veterinari habilitat a les festes taurines tradicionals sense sacrifici, l’emissió dels certificats sanitaris de trasllat en què es ressenye expressament que s’empara la tornada dels caps a l’explotació d’origen, puguen ser realitzats pel servei veterinari oficial, durant el període dun any.

La Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca entén que tot això requereix un procés de preparació i fases prèvies que excedeixen el termini fixat i que sense ampliar-lo es fa difícil dur a terme, amb normalitat, les festes taurines a la Comunitat Valenciana, sense infringir la normativa i crear incertesa en el desenvolupament.

Per això, la previsió de disposar de personal veterinari habilitat a les festes taurines tradicionals per a l’emissió dels certificats sanitaris de trasllat requereix la modificació prèvia del Decret 31/2015, de 6 de març, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament de festejos taurins tradicionals a la Comunitat Valenciana (bous al carrer).

Sense veterinaris especialitzats en un negoci que mou milions

Així es busca introduir la figura del veterinari amb les degudes garanties de funcionalitat adequada, que passen per la definició amb més precisió del seu paper en cadascuna de les festes, la disponibilitat, la manera de dur a terme la selecció, la necessitat d’una formació adequada i la concreció de la forma de contractació.

Anualment, més de 820000 persones acudisquen als bous al carrer. El cost d’organització ronda els 37 milions d’euros i aconsegueix un impacte econòmic de 300 milions d’euros anuals, la qual cosa es tradueix en què per cada euro invertit en l’organització de bous al carrer es generen 8,10 euros de riquesa econòmica.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Nteka rescata al Raig davant un Elx en inferioritat i acosta la salvació

Un gol de Randy Nteka en la segona part va donar una victòria vital al Raig davant un Elx que va jugar amb deu per l'expulsió de Pedro Bigas i veu frenada la seua reacció en la lluita per la permanència.

De Fruits mira a la Lliga Conferència després d’un triomf clau del Raig davant l’Elx

Jorge de Fruits destaca que la victòria del Raig davant l'Elx suposa un pas de gegant cap a la salvació i anima a somiar amb la Lliga Conferència.

Dituro assenyala l’expulsió de Bigas com a clau en la derrota de l’Elx davant el Raig

Matías Dituro va considerar que l'expulsió de Pedro Bigas va ser determinant en la derrota de l'Elx davant el Rayo Vallecano per 1-0, i va admetre que l'equip queda en una situació delicada en la lluita per la permanència.

Nteka rescata al Raig davant un Elx en inferioritat numèrica

Un gol de Randy Nteka en la recta final va donar la victòria al Rayo Vallecano davant un Elx que va jugar amb deu des del minut 39 i veu complicar-se encara més la seua lluita per la salvació.

Set ferits en un xoc múltiple entre tres cotxes a Vila-real

Set persones han resultat ferides en un accident de trànsit en la N-340 al seu pas per Vila-real, on han xocat tres vehicles i ha sigut necessària l'excarceració de tres ocupants.

El SanSan de Benicàssim reordena el cartell per a recuperar els concerts suspesos pel vent

El festival SanSan de Benicàssim reprograma per a este divendres partix dels concerts suspesos en la primera jornada per l'alerta groga per fortes ratxes de vent, avançant l'obertura de portes per a encaixar el nou horari.

L’Alcora vibra amb més de mil tambors en una Rompida de l’Hora inoblidable

Més de mil tambors i bombos han trencat el silenci en la plaça d'Espanya de l'Alcora en una Rompida de l'Hora marcada per l'emoció i l'homenatge a Melchor Paús Gozalbo.

Rescatat el conductor d’un patinet elèctric atrapat sota un cotxe a Torrent

Un jove de 28 anys que circulava en patinet elèctric ha quedat atrapat sota un turisme després d'una col·lisió en una rotonda de Torrent i ha hagut de ser rescatat pels bombers abans de ser traslladat a l'hospital.