16.1 C
València
Diumenge, 16 novembre, 2025

Dos anys més sense complir l’obligatorietat de veterinaris especialitzats als Bous al carrer

Després de molt de temps bregant amb l’afició als Bous al Carrer que veia amenaçada en alguns casos la seua continuïtat, pel preu de les assegurances, però també per la normativa que exigia una figura d’un veterinari “especialitzat en festejos taurins tradicionals” per garantir el benestar dels animals, el Consell estira ara el que va ser una mesura provisional davant la manca de professionals amb aquesta formació específica i aconsegueix que moltes penyes celebren el que consideren un triomf.

Així, el Ple del Consell ha aprovat l’ampliació de la moratòria, d’un a tres anys, per a l’emissió de certificats sanitaris de trasllat a les festes taurines tradicionals de la Comunitat Valenciana, en què es ressenye expressament que empara la tornada a l’explotació d’origen de bovins que participen en festejos taurins tradicionals sense sacrifici.

Davant d’aquesta notícia, l’Associació de Bous al Carrer, ha mostrat la seua satisfacció, tot i reconéixer que la notícia els ha arribat per sorpresa, tot i portar temps lluitant per això. “Evidentment ho trobem positiu per això estem treballant”, explica el seu president, Julio Franch en declaracions a aquest mitjà.

Tot i això, reconeix també que no ho tindran fàcil encara que “de moment”, el tema de tots els requisits que es requereixen i per als quals aquest consell segueix fent els ulls grossos, “està paralitzat”, per això destaca que ara “el que cal fer és centrar-se en la modificació del Decret”.

Un calendari en què ‘els ha agafat el toro’

Pel que fa a les raons darrere d’aquesta decisió, i al marge del gir polític del govern autonòmic, també cal tenir en compte altres aspectes, i és que és impossible complir l’intens calendari taurí de la Comunitat sense professionals veterinaris especialitzats i per tant arriscant-se a incomplir la normativa establerta pel Decret.

Des de la Generalitat, argumenten que tenint en compte que se celebren anualment més de 8000 festejos taurins a la Comunitat Valenciana i que el període transitori establert per disposar de personal veterinari habilitat per expedir els certificats sanitaris de trasllat finalitza el pròxim 18 d’abril, la Conselleria dAgricultura, Ramaderia i Pesca ha portat al ple del Consell la pròrroga del període d’un a tres anys.

Aquesta modificació afecta la disposició transitòria primera del Decret 58/2023, del Consell, d’ordenació del sector ramader, pel qual es regulen els procediments de registre, identificació i moviment dels animals de les explotacions ramaderes de la Comunitat Valenciana i estableix que els procediments de registre, identificació i seguiment i control dels moviments d’animals són instruments imprescindibles per a la sanitat i el benestar animal, així com per a la seguretat alimentària”, continua l’escrit.

Concretament, la disposició primera estableix que “de manera excepcional” i mentre no es disposi de personal veterinari habilitat a les festes taurines tradicionals sense sacrifici, l’emissió dels certificats sanitaris de trasllat en què es ressenye expressament que s’empara la tornada dels caps a l’explotació d’origen, puguen ser realitzats pel servei veterinari oficial, durant el període dun any.

La Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca entén que tot això requereix un procés de preparació i fases prèvies que excedeixen el termini fixat i que sense ampliar-lo es fa difícil dur a terme, amb normalitat, les festes taurines a la Comunitat Valenciana, sense infringir la normativa i crear incertesa en el desenvolupament.

Per això, la previsió de disposar de personal veterinari habilitat a les festes taurines tradicionals per a l’emissió dels certificats sanitaris de trasllat requereix la modificació prèvia del Decret 31/2015, de 6 de març, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament de festejos taurins tradicionals a la Comunitat Valenciana (bous al carrer).

Sense veterinaris especialitzats en un negoci que mou milions

Així es busca introduir la figura del veterinari amb les degudes garanties de funcionalitat adequada, que passen per la definició amb més precisió del seu paper en cadascuna de les festes, la disponibilitat, la manera de dur a terme la selecció, la necessitat d’una formació adequada i la concreció de la forma de contractació.

Anualment, més de 820000 persones acudisquen als bous al carrer. El cost d’organització ronda els 37 milions d’euros i aconsegueix un impacte econòmic de 300 milions d’euros anuals, la qual cosa es tradueix en què per cada euro invertit en l’organització de bous al carrer es generen 8,10 euros de riquesa econòmica.

Últimes notícies

Un home de 44 anys ha mort després de caure amb el seu parapent en un vessant de Petrer (Alacant)

Un home de 44 anys ha mort este dissabte en caure amb el seu parapent a la muntanya del Palomaret, a Petrer. Els bombers han mobilitzat un helicòpter i un grup de rescat per a accedir a la zona.

Presó provisional per al jove de 21 anys acusat d’agredir a un policia a Vinalesa

Un jutjat de Paterna ha ordenat presó provisional per a un jove de 21 anys per l'agressió que va deixar en coma a un agent anara de servici a Vinalesa. El menor detingut va quedar lliure sense mesures per decisió de la Fiscalia de Menors.

Alex Márquez domina l’esprint de València; ‘poles’ per a Bezzecchi, Folgat i Adrián Fernández

Alex Márquez va guanyar l'esprint de MotoGP a Cheste després d'arrabassar el cap a Bezzecchi, autor de la 'pole'. Acosta i Di Giannantonio van completar el podi.

Urpa de Castelló el veler que tractarà de completar la primera volta al món vertical

L''Alegria Mariners' va partir amb Paula Gonzalvo i Pedro Jiménez per a intentar una ruta inèdita de 35.000 milles pels meridians, amb projectes científics i seguiment en directe.

Controlat l’incendi en un desballestament de motos d’Alboraia després d’una gran fumera

Els bombers han donat per controlat a les 12.49 l'incendi que ha afectat un desballestament de motos i a una nau contigua a Alboraia. No hi ha hagut ferits i tot apunta a un curtcircuit com a origen.

Estabilitzat l’incendi en una nau de desballestament de motocicletes a Alboraia

El foc, originat sobre les 9.45 en un desballestament de motocicletes d'Alboraia, ha sigut estabilitzat al migdia sense ferits. Es mantindrà vigilància 24 hores.

El PSOE avisa a Feijóo i Abascal: no tenen dret a decidir pels valencians

El PSOE ha exigit eleccions després de la dimissió de Carlos Mazón i ha acusat PP i Vox de voler imposar un relleu amb Juanfran Pérez Llorca. Diana Morant ha advertit a Feijóo i Abascal que no tenen dret a decidir pels valencians.

Un incendi en un desballestament d’Alboraia ha generat una gran columna de fum i ha quedat estabilitzat

Els bombers han donat per estabilitzat l'incendi en un desballestament de motos d'Alboraia al voltant de les 12, sense ferits. Sis dotacions han treballat en la zona.