Dos anys més sense complir l’obligatorietat de veterinaris especialitzats als Bous al carrer

Després de molt de temps bregant amb l’afició als Bous al Carrer que veia amenaçada en alguns casos la seua continuïtat, pel preu de les assegurances, però també per la normativa que exigia una figura d’un veterinari “especialitzat en festejos taurins tradicionals” per garantir el benestar dels animals, el Consell estira ara el que va ser una mesura provisional davant la manca de professionals amb aquesta formació específica i aconsegueix que moltes penyes celebren el que consideren un triomf.

Així, el Ple del Consell ha aprovat l’ampliació de la moratòria, d’un a tres anys, per a l’emissió de certificats sanitaris de trasllat a les festes taurines tradicionals de la Comunitat Valenciana, en què es ressenye expressament que empara la tornada a l’explotació d’origen de bovins que participen en festejos taurins tradicionals sense sacrifici.

Davant d’aquesta notícia, l’Associació de Bous al Carrer, ha mostrat la seua satisfacció, tot i reconéixer que la notícia els ha arribat per sorpresa, tot i portar temps lluitant per això. “Evidentment ho trobem positiu per això estem treballant”, explica el seu president, Julio Franch en declaracions a aquest mitjà.

Tot i això, reconeix també que no ho tindran fàcil encara que “de moment”, el tema de tots els requisits que es requereixen i per als quals aquest consell segueix fent els ulls grossos, “està paralitzat”, per això destaca que ara “el que cal fer és centrar-se en la modificació del Decret”.

Un calendari en què ‘els ha agafat el toro’

Pel que fa a les raons darrere d’aquesta decisió, i al marge del gir polític del govern autonòmic, també cal tenir en compte altres aspectes, i és que és impossible complir l’intens calendari taurí de la Comunitat sense professionals veterinaris especialitzats i per tant arriscant-se a incomplir la normativa establerta pel Decret.

Des de la Generalitat, argumenten que tenint en compte que se celebren anualment més de 8000 festejos taurins a la Comunitat Valenciana i que el període transitori establert per disposar de personal veterinari habilitat per expedir els certificats sanitaris de trasllat finalitza el pròxim 18 d’abril, la Conselleria dAgricultura, Ramaderia i Pesca ha portat al ple del Consell la pròrroga del període d’un a tres anys.

Aquesta modificació afecta la disposició transitòria primera del Decret 58/2023, del Consell, d’ordenació del sector ramader, pel qual es regulen els procediments de registre, identificació i moviment dels animals de les explotacions ramaderes de la Comunitat Valenciana i estableix que els procediments de registre, identificació i seguiment i control dels moviments d’animals són instruments imprescindibles per a la sanitat i el benestar animal, així com per a la seguretat alimentària”, continua l’escrit.

Concretament, la disposició primera estableix que “de manera excepcional” i mentre no es disposi de personal veterinari habilitat a les festes taurines tradicionals sense sacrifici, l’emissió dels certificats sanitaris de trasllat en què es ressenye expressament que s’empara la tornada dels caps a l’explotació d’origen, puguen ser realitzats pel servei veterinari oficial, durant el període dun any.

La Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca entén que tot això requereix un procés de preparació i fases prèvies que excedeixen el termini fixat i que sense ampliar-lo es fa difícil dur a terme, amb normalitat, les festes taurines a la Comunitat Valenciana, sense infringir la normativa i crear incertesa en el desenvolupament.

Per això, la previsió de disposar de personal veterinari habilitat a les festes taurines tradicionals per a l’emissió dels certificats sanitaris de trasllat requereix la modificació prèvia del Decret 31/2015, de 6 de març, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament de festejos taurins tradicionals a la Comunitat Valenciana (bous al carrer).

Sense veterinaris especialitzats en un negoci que mou milions

Així es busca introduir la figura del veterinari amb les degudes garanties de funcionalitat adequada, que passen per la definició amb més precisió del seu paper en cadascuna de les festes, la disponibilitat, la manera de dur a terme la selecció, la necessitat d’una formació adequada i la concreció de la forma de contractació.

Anualment, més de 820000 persones acudisquen als bous al carrer. El cost d’organització ronda els 37 milions d’euros i aconsegueix un impacte econòmic de 300 milions d’euros anuals, la qual cosa es tradueix en què per cada euro invertit en l’organització de bous al carrer es generen 8,10 euros de riquesa econòmica.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Les pluges seguiran este dimecres a Alacant i sud de València i remetran a la vesprada

Aemet preveu cel molt nuvolós i ruixats a Alacant i en la mitat sud de València, localment persistents al matí. L'avís groc regix fins a les 12.00.

Investigat a Alacant per ciberestafa en criptomonedes mitjançant ‘email phishing’

La Guàrdia Civil ha investigat a Alacant a una persona per un frau de falses inversions en criptoactivos després de suplantar per correu a un 'exchange'. El sospitós va ser captat retirant diners en caixers després del rastre de les transferències.

Vicente Lafuente deixa la presidència de Femeval per a centrar-se en la CEV

Vicente Lafuente ha dimitit com a president de Femeval per a centrar-se en la CEV per la càrrega de treball. La federació activa una elecció parcial amb calendari i presidència en funcions.

Ferit un acompanyant per un tret dissuasiu durant una persecució a Alzira

Un acompanyant ha resultat ferit a la cama per un tret dissuasiu durant una persecució policial a Alzira. Els dos ocupants del cotxe han sigut detinguts.

El Museu de Belles Arts de València exhibix el seu art contemporani dels 40 als 70

El MuBAV reunix 48 obres de 32 artistes en Temps Moderns, un recorregut per la modernització artística entre els 40 i els 70. La mostra es visita fins al 31 de maig.

El MACA incorpora serigrafies de Soledad Sevilla i documents sobre Eusebio Sempere

L'Ajuntament d'Alacant ha acceptat per al MACA dos sèries de serigrafies de Soledad Sevilla i documentació sobre Eusebio Sempere, que reforcen la seua col·lecció i arxiu.

Juan Roig assegura que gestionar el València Basket li costa més que Mercadona i es descarta per al València CF

El president de Mercadona ha afirmat que el València Basket li exigix més que la seua pròpia empresa i ha rebutjat involucrar-se al València CF, fins i tot si hi haguera un canvi accionarial.

Elx registra quasi 70 l/m² en tres hores i suspén classes en tres centres per les pluges

Les intenses precipitacions d'este dimarts han deixat fins a 69,8 l/m² a l'entorn del Martínez Valero i múltiples incidències a la ciutat. Tres centres educatius han suspés classes, s'han registrat talls de llum i problemes de trànsit per semàfors inactius.