Dos anys més sense complir l’obligatorietat de veterinaris especialitzats als Bous al carrer

Després de molt de temps bregant amb l’afició als Bous al Carrer que veia amenaçada en alguns casos la seua continuïtat, pel preu de les assegurances, però també per la normativa que exigia una figura d’un veterinari “especialitzat en festejos taurins tradicionals” per garantir el benestar dels animals, el Consell estira ara el que va ser una mesura provisional davant la manca de professionals amb aquesta formació específica i aconsegueix que moltes penyes celebren el que consideren un triomf.

Així, el Ple del Consell ha aprovat l’ampliació de la moratòria, d’un a tres anys, per a l’emissió de certificats sanitaris de trasllat a les festes taurines tradicionals de la Comunitat Valenciana, en què es ressenye expressament que empara la tornada a l’explotació d’origen de bovins que participen en festejos taurins tradicionals sense sacrifici.

Davant d’aquesta notícia, l’Associació de Bous al Carrer, ha mostrat la seua satisfacció, tot i reconéixer que la notícia els ha arribat per sorpresa, tot i portar temps lluitant per això. “Evidentment ho trobem positiu per això estem treballant”, explica el seu president, Julio Franch en declaracions a aquest mitjà.

Tot i això, reconeix també que no ho tindran fàcil encara que “de moment”, el tema de tots els requisits que es requereixen i per als quals aquest consell segueix fent els ulls grossos, “està paralitzat”, per això destaca que ara “el que cal fer és centrar-se en la modificació del Decret”.

Un calendari en què ‘els ha agafat el toro’

Pel que fa a les raons darrere d’aquesta decisió, i al marge del gir polític del govern autonòmic, també cal tenir en compte altres aspectes, i és que és impossible complir l’intens calendari taurí de la Comunitat sense professionals veterinaris especialitzats i per tant arriscant-se a incomplir la normativa establerta pel Decret.

Des de la Generalitat, argumenten que tenint en compte que se celebren anualment més de 8000 festejos taurins a la Comunitat Valenciana i que el període transitori establert per disposar de personal veterinari habilitat per expedir els certificats sanitaris de trasllat finalitza el pròxim 18 d’abril, la Conselleria dAgricultura, Ramaderia i Pesca ha portat al ple del Consell la pròrroga del període d’un a tres anys.

Aquesta modificació afecta la disposició transitòria primera del Decret 58/2023, del Consell, d’ordenació del sector ramader, pel qual es regulen els procediments de registre, identificació i moviment dels animals de les explotacions ramaderes de la Comunitat Valenciana i estableix que els procediments de registre, identificació i seguiment i control dels moviments d’animals són instruments imprescindibles per a la sanitat i el benestar animal, així com per a la seguretat alimentària”, continua l’escrit.

Concretament, la disposició primera estableix que “de manera excepcional” i mentre no es disposi de personal veterinari habilitat a les festes taurines tradicionals sense sacrifici, l’emissió dels certificats sanitaris de trasllat en què es ressenye expressament que s’empara la tornada dels caps a l’explotació d’origen, puguen ser realitzats pel servei veterinari oficial, durant el període dun any.

La Conselleria d’Agricultura, Ramaderia i Pesca entén que tot això requereix un procés de preparació i fases prèvies que excedeixen el termini fixat i que sense ampliar-lo es fa difícil dur a terme, amb normalitat, les festes taurines a la Comunitat Valenciana, sense infringir la normativa i crear incertesa en el desenvolupament.

Per això, la previsió de disposar de personal veterinari habilitat a les festes taurines tradicionals per a l’emissió dels certificats sanitaris de trasllat requereix la modificació prèvia del Decret 31/2015, de 6 de març, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament de festejos taurins tradicionals a la Comunitat Valenciana (bous al carrer).

Sense veterinaris especialitzats en un negoci que mou milions

Així es busca introduir la figura del veterinari amb les degudes garanties de funcionalitat adequada, que passen per la definició amb més precisió del seu paper en cadascuna de les festes, la disponibilitat, la manera de dur a terme la selecció, la necessitat d’una formació adequada i la concreció de la forma de contractació.

Anualment, més de 820000 persones acudisquen als bous al carrer. El cost d’organització ronda els 37 milions d’euros i aconsegueix un impacte econòmic de 300 milions d’euros anuals, la qual cosa es tradueix en què per cada euro invertit en l’organització de bous al carrer es generen 8,10 euros de riquesa econòmica.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Les màximes en la Comunitat Valenciana depassen els 30 graus i Xàtiva lidera amb 30,7

Les temperatures màximes en la Comunitat Valenciana han depassat els 30 graus en diversos municipis, amb Xàtiva al capdavant en aconseguir els 30,7 graus segons Avamet i 29,7 segons Aemet.

Un home atés per inhalació de fum després d’un incendi en una vivenda d’Alcoi

Un incendi originat presumptament en un calefactor en una vivenda d'Alcoi ha provocat una intensa fumera, el desallotjament preventiu de diversos veïns i l'atenció sanitària a un home per inhalació de fum.

Detonen de forma controlada una bomba de la Guerra Civil trobada en un solar de València

Una bomba d'aviació de més de 50 quilos de la Guerra Civil ha sigut trobada en un solar de València i detonada de manera controlada en una zona aïllada del port, després d'un operatiu coordinat entre Policia Nacional i Autoritat Portuària.

Paiporta s’alia amb el Teatre Nacional de Catalunya per a reforçar la seua reconstrucció cultural després de la dana

L'Ajuntament de Paiporta i el Teatre Nacional de Catalunya firmen un acord per a impulsar la reconstrucció cultural del municipi, reforçar les arts escèniques en català i acompanyar la reparació dels seus principals equipaments.

Pérez Llorca ressalta l’avanç de les obres de la futura Estació Central del TRAM d’Alacant

La Generalitat subratlla l'avanç de les obres de la futura Estació Central del TRAM d'Alacant, una infraestructura clau per a la intermodalitat que preveu entrar en servici a principis de 2029.

Justícia reforça el jutjat que instruïx la causa de la DANA a Catarroja

La Conselleria de Justícia garantix la continuïtat dels recursos humans en el jutjat de Catarroja que instruïx la causa de la DANA i convertix 200 reforços judicials en places estructurals a partir de juliol.

Emergències recomana a les persones asmàtiques usar màscara per l’alta concentració de pols en suspensió

La prevista màxima concentració de pols en suspensió entre la matinada del dissabte i la del diumenge porta a Emergències a aconsellar màscara i tancament de finestres a persones asmàtiques o amb problemes respiratoris.

El Llevant es juga la permanència davant el Getafe i busca el seu primer doble triomf a casa

El Llevant rep al Getafe en un dol clau per la permanència en el qual intentarà encadenar per primera vegada en la temporada dos victòries seguides en el Ciutat de València.