8.3 C
València
Dijous, 15 gener, 2026

Pacta Sunt Servanda

Els volia parlar d’una pel·lícula, i he de començar dient que a mi em va avorrir sobiranament, i no perquè ja coneguera el final, perquè també coneixia el final de “La sociedad de la nieve” i és una pel·lícula per a xuplar-se els dits, i el de “Jesucristo Superestar” i encara la taral·larege de tant en tant. Però “Titànic” no. No em va emocionar en cap moment, i trobe un despropòsit majúscul i injustificable que aconseguís els mateixos Òscars que “Ben Hur” o més que “Allò que el vent s’endugué“. En fi. Coses.

Clar que del que jo volia parlar concretament és de l’estèril, però interessant polèmica sobre si Rose li podia haver fet un raconet a Jack, sobre aquella porta que surava en mig d’un mar glaçat. Se n’ha escrit molt, i jo no m’entretindré a fer càlculs geomètrics sobre l’àrea de fusta del rectangle, ni intentaré convéncer ningú que dos cossos que poden fornicar en un Simca 1000 de l’època, que dos cossos que s’ha pogut acoblar en un carruatge romàntic, es poden ben bé acoblar sobre una porta salvadora. Caber, hi cabien.

Una altra cosa és que allò hagués aguantat, i que en lloc de vore a Jack enfonsant-se entre glaceres, hagueren acabat tots dos al fons del mar de l’oblit. I a sobre, no ens enganyem, no feien bona parella, allò no podia durar. Una cosa és un romanç mariner, l’altra intentar crear una vida en comú amb vocació d’eternitat.

Doncs bé, SUMAR va seduir a Compromís, fent-li un retrat afavoridor, mentre Compromís exposava les seues vergonyes nues. I voluntàriament, subratllem-ho, Compromís va decidir participar del ball dels descamisats primer, i entregar-se físicament en entrar a la tartana tirada per dos lleons després. (És bona la metàfora de la Carrera de San Jerónimo, no diguen que no!) Però ja està. Un amor passatger que no arriba, com el Titànic, a bon port, i això que el de València el volen ampliar sense que l’associació amb SUMAR, i la presència d’este al govern de totes les Espanyes, haja estat capaç d’evitar-ho. Jack el seductor no ha pogut aturar l’iceberg.

Podia fer una altra cosa Jack, deixar a Rose tranquil·la en la seua menuda porta i buscar-se’n una per a ell sol. Però sembla que no en quedaven moltes. Jack en va buscar una a Galícia i no n’hi havia. Ara en busca una a Euskadi i no pinta gaire bé. I així les coses, el pobre Jack ho té magre, i és una llàstima, perquè sembla bon xicot… Però siguem sensats, si ens encabotem en compartir porta, la porta ens arrossegarà a tots dos a les més gèlides profunditats abissals. Jack-SUMAR no serà “el rei del món”, això és així, i Compromís-Rose mereix una vida autònoma i llarga.

Com la pel·lícula no em va interessar gaire, no recorde si els protagonistes es van desitjar amor etern, però Compromís i SUMAR no. Vam tancar un pacte amb unes condicions determinades, que s’haurien de complir. Com la no concurrència electoral. Que SUMAR s’organitze al País Valencià no implica necessàriament que es presenten a les eleccions, podria ser que només volgueren una plataforma sòlida des d’on negociar llocs a les nostres llistes. No els ho podríem retreure, la perversió que les quotes l’haurien aprés de nosaltres. Però hauríem d’estar més vigilants que el capità del Titànic.

Així i tot, jo crec que “pacta sunt servanda“, els pactes estan per a complir-se, de forma que Compromís ha de ser fidel a la paraula donada, mentre no hi haja una raó específica i greu de trencament, però advertir que l’acord caduca amb la convocatòria de les pròximes generals. I no és egoisme, de fet, jo en aquell moment, a SUMAR li donaria porta.

Últimes notícies

Chimy Ávila firma la remuntada del Betis davant l’Elx i ho fica en quarts (2-1)

El Betis va avançar a quarts de la Copa del Rei després de remuntar a l'Elx en La Cartoixa. Chimy Ávila va anotar dos gols en la segona part per a voltejar el 0-1.

Betis i Elx arriben al descans 0-0 en un dol igualat

Betis i Elx empaten 0-0 al descans en La Cartoixa, en els octaus de la Copa del Rei a partit únic. Primera mitat parella i sense ocasions clares.

Jutgessa decreta el sobreseïment provisional de la causa contra un comandament de la Policia Local d’Alacant per violència de gènere

La jutgessa de la Secció de Violència sobre la Dona en funcions de guàrdia ha acordat el sobreseïment provisional de la causa contra un intendent de la Policia Local d'Alacant. El comandament ha quedat en llibertat sense mesures cautelars i la mesura sol·licitada per la denunciant ha sigut denegada al no apreciar-se indicis suficients.

Detonen un artefacte trobat a 500 metres de la costa de Dénia

L'Armada ha detonat un artefacte localitzat a uns 500 metres de la costa de Dénia, entre les platges del Raset i Els Albarenes. La zona s'ha reobert sobre les 15.30 després de l'operatiu.

Els reis elogien la recuperació de fotos familiars danyades per la dana en la UPV

Els reis han visitat la UPV per a conéixer el projecte que rescata i restituïx milers de fotos familiars danyades per la dana. Han destacat el seu valor científic i emocional.

Quelone, la tortuga babaua, ha sigut alliberada a Santa Pola després de dos mesos de recuperació

Quelone, una tortuga babaua (Caretta caretta), ha sigut retornada a la mar a la platja del Varadero després de dos mesos de cures en el Aquarium del Museu de la Mar. La solta ha reunit tècnics i escolars i ha servit per a reforçar l'educació ambiental.

La Generalitat denuncia una convocatòria falsa d’ajudes per la dana

La Generalitat ha alertat d'un document amb capçalera oficial que circula per WhatsApp i promet ajudes per la dana. Ha anunciat investigació i accions judicials.

El secretari de Presidència va avisar a Mazón a les 19.25: ‘Hi haurà un ou d’afectats’

Cayetano García va informar a Carlos Mazón a les 19.25 de la DANA que hi hauria 'un ou d'afectats' i que ja tenia llest un decret d'ajudes. Els missatges consten en una acta notarial remesa a la jutgessa que investiga la gestió de la catàstrofe del 29 d'octubre de 2024.