Pacta Sunt Servanda

Els volia parlar d’una pel·lícula, i he de començar dient que a mi em va avorrir sobiranament, i no perquè ja coneguera el final, perquè també coneixia el final de «La sociedad de la nieve» i és una pel·lícula per a xuplar-se els dits, i el de «Jesucristo Superestar» i encara la taral·larege de tant en tant. Però «Titànic» no. No em va emocionar en cap moment, i trobe un despropòsit majúscul i injustificable que aconseguís els mateixos Òscars que «Ben Hur» o més que «Allò que el vent s’endugué«. En fi. Coses.

Clar que del que jo volia parlar concretament és de l’estèril, però interessant polèmica sobre si Rose li podia haver fet un raconet a Jack, sobre aquella porta que surava en mig d’un mar glaçat. Se n’ha escrit molt, i jo no m’entretindré a fer càlculs geomètrics sobre l’àrea de fusta del rectangle, ni intentaré convéncer ningú que dos cossos que poden fornicar en un Simca 1000 de l’època, que dos cossos que s’ha pogut acoblar en un carruatge romàntic, es poden ben bé acoblar sobre una porta salvadora. Caber, hi cabien.

Una altra cosa és que allò hagués aguantat, i que en lloc de vore a Jack enfonsant-se entre glaceres, hagueren acabat tots dos al fons del mar de l’oblit. I a sobre, no ens enganyem, no feien bona parella, allò no podia durar. Una cosa és un romanç mariner, l’altra intentar crear una vida en comú amb vocació d’eternitat.

Doncs bé, SUMAR va seduir a Compromís, fent-li un retrat afavoridor, mentre Compromís exposava les seues vergonyes nues. I voluntàriament, subratllem-ho, Compromís va decidir participar del ball dels descamisats primer, i entregar-se físicament en entrar a la tartana tirada per dos lleons després. (És bona la metàfora de la Carrera de San Jerónimo, no diguen que no!) Però ja està. Un amor passatger que no arriba, com el Titànic, a bon port, i això que el de València el volen ampliar sense que l’associació amb SUMAR, i la presència d’este al govern de totes les Espanyes, haja estat capaç d’evitar-ho. Jack el seductor no ha pogut aturar l’iceberg.

Podia fer una altra cosa Jack, deixar a Rose tranquil·la en la seua menuda porta i buscar-se’n una per a ell sol. Però sembla que no en quedaven moltes. Jack en va buscar una a Galícia i no n’hi havia. Ara en busca una a Euskadi i no pinta gaire bé. I així les coses, el pobre Jack ho té magre, i és una llàstima, perquè sembla bon xicot… Però siguem sensats, si ens encabotem en compartir porta, la porta ens arrossegarà a tots dos a les més gèlides profunditats abissals. Jack-SUMAR no serà «el rei del món», això és així, i Compromís-Rose mereix una vida autònoma i llarga.

Com la pel·lícula no em va interessar gaire, no recorde si els protagonistes es van desitjar amor etern, però Compromís i SUMAR no. Vam tancar un pacte amb unes condicions determinades, que s’haurien de complir. Com la no concurrència electoral. Que SUMAR s’organitze al País Valencià no implica necessàriament que es presenten a les eleccions, podria ser que només volgueren una plataforma sòlida des d’on negociar llocs a les nostres llistes. No els ho podríem retreure, la perversió que les quotes l’haurien aprés de nosaltres. Però hauríem d’estar més vigilants que el capità del Titànic.

Així i tot, jo crec que «pacta sunt servanda«, els pactes estan per a complir-se, de forma que Compromís ha de ser fidel a la paraula donada, mentre no hi haja una raó específica i greu de trencament, però advertir que l’acord caduca amb la convocatòria de les pròximes generals. I no és egoisme, de fet, jo en aquell moment, a SUMAR li donaria porta.

Últimes notícies

Lesió de Bigas i De Santiago complica la pretemporada de l’Elx

Pedro Bigas i Yago de Santiago encara no han jugat cap minut amb l’Elx en esta pretemporada per problemes físics. Altres jugadors com Adam Boayar, Matías Dituro i Abiel Osorio també continuen fora de combat per lesió o tràmits burocràtics.

El Consell retreu al PSPV la precarietat del servici de bombers forestals en época del Botànic

La Generalitat ha acusat el PSPV-PSOE de cinisme polític i d’haver precaritzat el servici de bombers forestals durant els governs del Botànic, després que els socialistes denunciaran que el Consell del PP no va executar el 21 % del pressupost de contractació de 2025. L’Executiu actual defensa que ha impulsat la major transformació de la SGISE, amb més unitats operatives tot l’any i un augment de la plantilla.

Els bombers continuen refrescant Tales i Eslida després de l’incendi de la Vall d’Uixó

Cinc unitats de Bombers Forestals i diversos efectius del Consorci de Castelló treballen hui en la fase de refresc de l’incendi de la Vall d’Uixó, amb especial vigilància a Tales i Eslida després de cremar 9.568 hectàrees.

Nou dispositiu psicològic immediat per a emergències de la DANA a la Comunitat Valenciana

La Generalitat i les associacions de víctimes de la DANA impulsaran un dispositiu d’intervenció psicològica immediata dins del sistema públic valencià i un programa de formació per a municipis, escoles i serveis socials.

Un nou xip fotònic valencià multiplica tasques per a comunicacions i IA

Investigadors de la UPV han contribuït a un processador fotònic programable capaç de fer diverses funcions alhora en un únic xip, clau per a futures xarxes de comunicacions, centres de dades i aplicacions d’intel·ligència artificial.

Carlos Espí s’acomiada del Llevant rumb al Real Madrid

El davanter valencià Carlos Espí ha fet públic el seu acomiadament del Llevant UD en un emotiu missatge a les xarxes socials després del seu traspàs al Real Madrid, agraint el suport rebut i assegurant que se'n va amb la tranquil·litat d'haver-ho donat tot pel club granota.

El PSPV acusa el Consell de deixar sense gastar un 21% per a bombers forestals

El PSPV-PSOE denuncia que el Consell del PP ha deixat sense executar el 21% del pressupost de 2025 per a contractar bombers forestals i critica que la plantilla de la SGISE només ha crescut en dos efectius, de 889 a 891.

Tots els hospitals públics valencians operen els casos més greus abans de 30 dies

Els 27 hospitals públics de la Comunitat Valenciana han aconseguit operar els pacients de màxima prioritat abans d un mes i reduir a la mitat els malalts en espera per a cirurgia urgent respecte de 2023.
FILMOTECA D'ESTIU