18.9 C
València
Diumenge, 16 novembre, 2025

Quines penes de presó té falsificar el certificat de vacunació o passaport COVID?

 

El passaport COVID o certificat de vacunació ha sigut una de les mesures enfront de la pandèmia del coronavirus més adoptada pels territoris, de fet, continua sent necessari a Espanya per a accedir als establiments, tant per als nacionals com per als turistes, altres regions han deixat d’utilitzar-lo encara que a nivell europeu continuarà vigent almenys per un temps.

La falsificació d’aquest document pot suposar una pena de presó d’entre 6 mesos i 3 anys, ja que els tribunals espanyols equiparen la responsabilitat de l’autor material amb el de qui l’encarrega.

El certificat de vacunació continuarà sent necessari bastant temps. I almenys, a nivell europeu, continuarà vigent durant uns quants mesos, ja que la Comissió Europea ha proposat recentment estendre la validesa d’aquest almenys fins al 30 de juny de 2023.

L’evolució de la pandèmia continua sent positiva i els principals indicadors es mantenen a la baixa, però a Europa no es descarta que la propagació del virus continue activa en la segona meitat de 2022, ni tampoc l’aparició de noves variants.

A la fi del gener passat la Policia Nacional va desarticular a Madrid i Barcelona una xarxa integrada per set membres, entre ells personal sanitari, que va poder facilitar passaports covid i resultats de PCR falsos a famosos i coneguts delinqüents de tot el territori nacional i també en altres països de la Unió Europea.

 

Certificats Falsos

 

Per tant, és previsible que aquest document, que acredita que el seu titular s’ha vacunat o s’ha sotmés recentment a proves de detecció, continue sent requisit essencial per a viatjar i, en determinats casos, per a accedir a llocs d’oci com a restaurants, teatres, cinemes o gimnasos.

“Però en la mateixa mesura en la qual creix l’exigència del seu ús, augmenta l’oferta de certificats falsos, que són demandats pels qui busquen seguir amb el seu ritme de vida eludint la vacunació”, explicava l’advocat Ignacio Castillo, del despatx Castillo Castrillón.

“Si fa uns mesos es va detectar un increment en la falsificació dels resultats de proves PCR i test d’antígens, actualment aquest negoci fraudulent es trasllada als certificats covid, que poden costar entre 170 i 450 euros en el mercat il·lícit“, va afegir aquest penalista. Precisament, a la fi del gener passat es va desarticular a Madrid i Barcelona una xarxa integrada per set membres –entre ells personal sanitari– que va poder facilitar passaports covid i resultats de PCR falsos a famosos i coneguts delinqüents.

La manipulació del codi QR suposa, en la pràctica, l’alteració d’un element essencial d’un document expedit per l’Administració. L’il·lícit penal en qüestió en el qual incorreria tant la persona que falsifica materialment el document com qui l’encarrega està tipificat en el Codi Penal, i contempla penes que van dels 6 mesos als 3 anys de presó, amb multes de divers import, d’entre 6 i 12 mesos de duració.

“Els qui tinguen la temptació d’adquirir un passaport covid fals han de conéixer que no es tracta d’un certificat d’escassa transcendència en el tràfic jurídic, donades les connotacions que porta amb si l’actual pandèmia i la necessitat de tutelar i protegir l’interés general per part de les Administracions“, va advertir Castillo.

Últimes notícies

Izan Guevara gana a Cheste, Moreira es corona i Ortolá aconseguix el seu primer podi

Guevara va aconseguir el seu primer triomf en Moto2 en el Ricardo Tormo després de liderar des de l'eixida. Moreira va amarrar el títol i Ortolá va celebrar el seu primer podi.

Adrián Fernández aconseguix la seua primera victòria en Moto3 i Piqueras reté el subcampionat a València

El madrileny ha dominat a Cheste per a estrenar el seu palmarés en Moto3. Una penalització a Furusato i el quint de Quiles permeten a Piqueras retindre el subcampionat.

Morales, únic supervivent de l’últim derbi del Llevant a Mestalla

José Luis Morales és l'únic jugador de l'actual Llevant que va participar en l'últim derbi a Mestalla; l'equip torna després de tres temporades en Segona i mai ha guanyat allí. Pepelu podria repetir el dol, ara amb el València.

El València de Corberán només ha guanyat després d’aturades de seleccions a Mestalla

El València arriba al derbi davant el Llevant després d'una aturada amb un patró definit: des de l'arribada de Corberán, només va véncer en estos retorns quan va jugar a Mestalla.

Creu Roja Joventut desplega maletes lúdiques per a xiquets en emergències amb lona, farmaciola, contes i jocs

Els equips de Creu Roja Joventut disposaran de maletes portàtils d'intervenció lúdica per a oferir atenció ràpida a menors en emergències. El recurs s'ha reforçat després de la dana, amb més unitats i distribució per la província.

Innovació sanitària: de l’hospital ‘líquid’ al nas electrònic

Centres tecnològics valencians impulsen projectes que porten la salut més enllà de l'hospital: seguiment remot, detecció de riscos laborals i teràpies immersives.

Els romans van construir obres antiriuades en el sud-est peninsular per a protegir el camp

Un equip de la Universitat d'Alacant ha documentat a Elx i altres punts del sud-est un sistema romà per a laminar riuades i emmagatzemar aigua. La 'superpresa' del Assut de l'Argamassa ha sigut datada en el canvi d'Era i vinculada al Vinalopó.

La vivenda s’encarix un 46% en la Comunitat Valenciana en l’última dècada

El preu mitjà en la Comunitat Valenciana ha passat de 1.140 a 1.672 €/m² en deu anys, mentres Espanya supera els 2.000 €/m² i frega màxims de 2008.