Quines penes de presó té falsificar el certificat de vacunació o passaport COVID?

 

El passaport COVID o certificat de vacunació ha sigut una de les mesures enfront de la pandèmia del coronavirus més adoptada pels territoris, de fet, continua sent necessari a Espanya per a accedir als establiments, tant per als nacionals com per als turistes, altres regions han deixat d’utilitzar-lo encara que a nivell europeu continuarà vigent almenys per un temps.

La falsificació d’aquest document pot suposar una pena de presó d’entre 6 mesos i 3 anys, ja que els tribunals espanyols equiparen la responsabilitat de l’autor material amb el de qui l’encarrega.

El certificat de vacunació continuarà sent necessari bastant temps. I almenys, a nivell europeu, continuarà vigent durant uns quants mesos, ja que la Comissió Europea ha proposat recentment estendre la validesa d’aquest almenys fins al 30 de juny de 2023.

L’evolució de la pandèmia continua sent positiva i els principals indicadors es mantenen a la baixa, però a Europa no es descarta que la propagació del virus continue activa en la segona meitat de 2022, ni tampoc l’aparició de noves variants.

A la fi del gener passat la Policia Nacional va desarticular a Madrid i Barcelona una xarxa integrada per set membres, entre ells personal sanitari, que va poder facilitar passaports covid i resultats de PCR falsos a famosos i coneguts delinqüents de tot el territori nacional i també en altres països de la Unió Europea.

 

Certificats Falsos

 

Per tant, és previsible que aquest document, que acredita que el seu titular s’ha vacunat o s’ha sotmés recentment a proves de detecció, continue sent requisit essencial per a viatjar i, en determinats casos, per a accedir a llocs d’oci com a restaurants, teatres, cinemes o gimnasos.

“Però en la mateixa mesura en la qual creix l’exigència del seu ús, augmenta l’oferta de certificats falsos, que són demandats pels qui busquen seguir amb el seu ritme de vida eludint la vacunació”, explicava l’advocat Ignacio Castillo, del despatx Castillo Castrillón.

“Si fa uns mesos es va detectar un increment en la falsificació dels resultats de proves PCR i test d’antígens, actualment aquest negoci fraudulent es trasllada als certificats covid, que poden costar entre 170 i 450 euros en el mercat il·lícit“, va afegir aquest penalista. Precisament, a la fi del gener passat es va desarticular a Madrid i Barcelona una xarxa integrada per set membres –entre ells personal sanitari– que va poder facilitar passaports covid i resultats de PCR falsos a famosos i coneguts delinqüents.

La manipulació del codi QR suposa, en la pràctica, l’alteració d’un element essencial d’un document expedit per l’Administració. L’il·lícit penal en qüestió en el qual incorreria tant la persona que falsifica materialment el document com qui l’encarrega està tipificat en el Codi Penal, i contempla penes que van dels 6 mesos als 3 anys de presó, amb multes de divers import, d’entre 6 i 12 mesos de duració.

“Els qui tinguen la temptació d’adquirir un passaport covid fals han de conéixer que no es tracta d’un certificat d’escassa transcendència en el tràfic jurídic, donades les connotacions que porta amb si l’actual pandèmia i la necessitat de tutelar i protegir l’interés general per part de les Administracions“, va advertir Castillo.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana destruïx 8.900 ocupacions i suma 41.200 aturats en el primer trimestre

La Comunitat Valenciana va perdre 8.900 ocupats i va elevar el nombre d'aturats en 41.200 persones en el primer trimestre de l'any, amb una taxa d'atur del 11,75%, per damunt de la mitjana nacional.

Intervals nuvolosos i descens de les màximes a l’interior de la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta una jornada amb intervals nuvolosos, possibles ruixats dispersos en el sud i un descens de les màximes a l'interior, mentres el litoral manté els valors tèrmics.

Espanyol i Llevant marxen al descans amb empat sense gols a Cornellà

Espanyol i Llevant tanquen la primera part amb 0-0 en el RCDE Stadium després d'un tram inicial intens dels porters i un lleuger domini blanc-i-blau.

La nova planta d’Edwards Lifesciences a Moncada estarà operativa en 2027 i arribarà a 1.200 ocupacions en 2030

La futura planta d'Edwards Lifesciences a Moncada, especialitzada en vàlvules cardíaques, estarà operativa en 2027 i preveu aconseguir els 1.200 treballadors en 2030, amb un procés de selecció ja en marxa.

Múrcia i Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l’aigua i rebutgen el nacionalisme hídric

Els presidents de Múrcia i la Comunitat Valenciana reclamen un pacte nacional de l'aigua, defenen el transvasament Tajo-Segura i rebutgen el nacionalisme hídric com a resposta a l'escassetat.

Els bombers intervenen en un incendi en un descampat al costat de la A-3 a Mislata

Un incendi en una campa abandonada al costat de l'autovia A-3, a l'altura de Mislata, ha obligat a mobilitzar diverses dotacions de bombers després de nombroses anomenades al 112.

Els Gai Games València superen els 9.000 participants de 76 països per a 2026

Els Gai Games València 2026 esperen més de 9.000 esportistes i participants LGTBI de 76 països i aspiren a aconseguir els 9.500 inscrits, amb 39 disciplines i àmplia oferta cultural.

Dos accidents provoquen onze quilòmetres de retencions en la CV-35 i l’A-35 a València

Dos accidents de trànsit en la CV-35, a l'altura de l'Eliana, i en l'A-35, entre Vallada i Moixent, provoquen onze quilòmetres de retencions en sentit Ademuz i València.