10.8 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

Quines penes de presó té falsificar el certificat de vacunació o passaport COVID?

 

El passaport COVID o certificat de vacunació ha sigut una de les mesures enfront de la pandèmia del coronavirus més adoptada pels territoris, de fet, continua sent necessari a Espanya per a accedir als establiments, tant per als nacionals com per als turistes, altres regions han deixat d’utilitzar-lo encara que a nivell europeu continuarà vigent almenys per un temps.

La falsificació d’aquest document pot suposar una pena de presó d’entre 6 mesos i 3 anys, ja que els tribunals espanyols equiparen la responsabilitat de l’autor material amb el de qui l’encarrega.

El certificat de vacunació continuarà sent necessari bastant temps. I almenys, a nivell europeu, continuarà vigent durant uns quants mesos, ja que la Comissió Europea ha proposat recentment estendre la validesa d’aquest almenys fins al 30 de juny de 2023.

L’evolució de la pandèmia continua sent positiva i els principals indicadors es mantenen a la baixa, però a Europa no es descarta que la propagació del virus continue activa en la segona meitat de 2022, ni tampoc l’aparició de noves variants.

A la fi del gener passat la Policia Nacional va desarticular a Madrid i Barcelona una xarxa integrada per set membres, entre ells personal sanitari, que va poder facilitar passaports covid i resultats de PCR falsos a famosos i coneguts delinqüents de tot el territori nacional i també en altres països de la Unió Europea.

 

Certificats Falsos

 

Per tant, és previsible que aquest document, que acredita que el seu titular s’ha vacunat o s’ha sotmés recentment a proves de detecció, continue sent requisit essencial per a viatjar i, en determinats casos, per a accedir a llocs d’oci com a restaurants, teatres, cinemes o gimnasos.

“Però en la mateixa mesura en la qual creix l’exigència del seu ús, augmenta l’oferta de certificats falsos, que són demandats pels qui busquen seguir amb el seu ritme de vida eludint la vacunació”, explicava l’advocat Ignacio Castillo, del despatx Castillo Castrillón.

“Si fa uns mesos es va detectar un increment en la falsificació dels resultats de proves PCR i test d’antígens, actualment aquest negoci fraudulent es trasllada als certificats covid, que poden costar entre 170 i 450 euros en el mercat il·lícit“, va afegir aquest penalista. Precisament, a la fi del gener passat es va desarticular a Madrid i Barcelona una xarxa integrada per set membres –entre ells personal sanitari– que va poder facilitar passaports covid i resultats de PCR falsos a famosos i coneguts delinqüents.

La manipulació del codi QR suposa, en la pràctica, l’alteració d’un element essencial d’un document expedit per l’Administració. L’il·lícit penal en qüestió en el qual incorreria tant la persona que falsifica materialment el document com qui l’encarrega està tipificat en el Codi Penal, i contempla penes que van dels 6 mesos als 3 anys de presó, amb multes de divers import, d’entre 6 i 12 mesos de duració.

“Els qui tinguen la temptació d’adquirir un passaport covid fals han de conéixer que no es tracta d’un certificat d’escassa transcendència en el tràfic jurídic, donades les connotacions que porta amb si l’actual pandèmia i la necessitat de tutelar i protegir l’interés general per part de les Administracions“, va advertir Castillo.

Últimes notícies

Pérez Llorca exigix al Govern explicar la reducció de velocitat en l’AVE

El president valencià ha demanat a l'Executiu que detall per què, després de l'accident de Adamuz, s'han aplicat límits en un tram de l'AVE entre Madrid i la Comunitat Valenciana.

La Generalitat intensifica la negociació per a obrir vols de llarga distància als Estats Units i explora la Xina i el Japó

La Generalitat ha accelerat les converses amb aerolínies per a aconseguir vols directes de llarga distància des de la Comunitat Valenciana, amb prioritat als Estats Units i amb vista a la Xina i el Japó. També ha defés una segona pista a Alacant-Elx i l'ampliació de Manises per a sostindre el creixement.

Alliberat un noruec segrestat per la banda sueca Dalen a Alacant: quatre detinguts

La Policia Nacional ha alliberat a Alacant a un ciutadà noruec i ha detingut a quatre sospitosos. La banda sueca Dalen va exigir 800.000 corones i va enviar vídeos amb colps

L’ex secretari de Presidència nega que informara a Mazón sobre un confinament per la DANA

L'ex secretari de Presidència ha negat que informara a Carlos Mazón sobre la consulta de Salomé Pradas per a confinar la província durant la DANA. L'Advocacia va veure encaix legal, però no va haver-hi sol·licitud formal d'informe.

El PP demana en Les Corts declarar zona catastròfica els municipis danyats per la borrasca Harry

El PP ha presentat en Les Corts una proposició no de llei perquè el Govern declare zona catastròfica als municipis afectats per la borrasca Harry. La iniciativa inclou ajudes, obres de protecció i la paralització de partions de costes.

Detingut un home per tràfic de drogues en un local d’oci nocturn de Vinaròs

Un operatiu conjunt de Guàrdia Civil i Policia Local en la matinada del 19 de gener va acabar amb la detenció d'un home de 42 anys en un bar de copes. Li van intervindre 14,5 grams de cocaïna, diners fraccionats i deu bitllets falsos de 50 euros.

Més de 30.000 visitants han passat per l’expositor de la Comunitat Valenciana en la jornada inaugural de FITUR

Més de 30.000 professionals i institucionals han passat per l'expositor de la Comunitat Valenciana en la jornada inaugural de FITUR. L'estratègia ha combinat agenda, tecnologia i gastronomia per a guanyar visibilitat i negoci.

La Generalitat intensifica les negociacions per a obrir vols directes als Estats Units i mira a la Xina i el Japó

La Generalitat ha intensificat contactes amb aerolínies per a obrir vols directes de llarga distància des de la Comunitat Valenciana als Estats Units i avançar a Àsia. A més, urgix més capacitat en els aeroports amb una segona pista a Alacant-Elx i l'ampliació de Manises