Quines penes de presó té falsificar el certificat de vacunació o passaport COVID?

 

El passaport COVID o certificat de vacunació ha sigut una de les mesures enfront de la pandèmia del coronavirus més adoptada pels territoris, de fet, continua sent necessari a Espanya per a accedir als establiments, tant per als nacionals com per als turistes, altres regions han deixat d’utilitzar-lo encara que a nivell europeu continuarà vigent almenys per un temps.

La falsificació d’aquest document pot suposar una pena de presó d’entre 6 mesos i 3 anys, ja que els tribunals espanyols equiparen la responsabilitat de l’autor material amb el de qui l’encarrega.

El certificat de vacunació continuarà sent necessari bastant temps. I almenys, a nivell europeu, continuarà vigent durant uns quants mesos, ja que la Comissió Europea ha proposat recentment estendre la validesa d’aquest almenys fins al 30 de juny de 2023.

L’evolució de la pandèmia continua sent positiva i els principals indicadors es mantenen a la baixa, però a Europa no es descarta que la propagació del virus continue activa en la segona meitat de 2022, ni tampoc l’aparició de noves variants.

A la fi del gener passat la Policia Nacional va desarticular a Madrid i Barcelona una xarxa integrada per set membres, entre ells personal sanitari, que va poder facilitar passaports covid i resultats de PCR falsos a famosos i coneguts delinqüents de tot el territori nacional i també en altres països de la Unió Europea.

 

Certificats Falsos

 

Per tant, és previsible que aquest document, que acredita que el seu titular s’ha vacunat o s’ha sotmés recentment a proves de detecció, continue sent requisit essencial per a viatjar i, en determinats casos, per a accedir a llocs d’oci com a restaurants, teatres, cinemes o gimnasos.

«Però en la mateixa mesura en la qual creix l’exigència del seu ús, augmenta l’oferta de certificats falsos, que són demandats pels qui busquen seguir amb el seu ritme de vida eludint la vacunació», explicava l’advocat Ignacio Castillo, del despatx Castillo Castrillón.

«Si fa uns mesos es va detectar un increment en la falsificació dels resultats de proves PCR i test d’antígens, actualment aquest negoci fraudulent es trasllada als certificats covid, que poden costar entre 170 i 450 euros en el mercat il·lícit«, va afegir aquest penalista. Precisament, a la fi del gener passat es va desarticular a Madrid i Barcelona una xarxa integrada per set membres –entre ells personal sanitari– que va poder facilitar passaports covid i resultats de PCR falsos a famosos i coneguts delinqüents.

La manipulació del codi QR suposa, en la pràctica, l’alteració d’un element essencial d’un document expedit per l’Administració. L’il·lícit penal en qüestió en el qual incorreria tant la persona que falsifica materialment el document com qui l’encarrega està tipificat en el Codi Penal, i contempla penes que van dels 6 mesos als 3 anys de presó, amb multes de divers import, d’entre 6 i 12 mesos de duració.

«Els qui tinguen la temptació d’adquirir un passaport covid fals han de conéixer que no es tracta d’un certificat d’escassa transcendència en el tràfic jurídic, donades les connotacions que porta amb si l’actual pandèmia i la necessitat de tutelar i protegir l’interés general per part de les Administracions«, va advertir Castillo.

Últimes notícies

La Malva-rosa s’atura per a viure l’eclipsi total de sol

Milers de persones han convertit la platja de la Malva-rosa en un amfiteatre a cel obert per a seguir l’eclipsi solar total, en un ambient de silenci, emoció i festa que s’ha estés fins a Alboraia i Port Saplaya.

El Valencia Basket incorpora l’alero finés Elias Valtonen amb un contracte no garantit

El Valencia Basket ha tancat l’arribada de l’alero finés Elias Valtonen amb un contracte no garantit per una campanya, ampliable fins a la temporada 2026-27 si es ratifica.

Una errada de Rivero castiga la unitat B del València contra el Terol

El València CF ha caigut 0-1 davant el CD Teruel en un amistós a Paterna, amb un equip ple de canterans, per una eixida en fals de Cristian Rivero.

Un incendi arrasa 34 vehicles a Peníscola i deixa diversos ferits

Un incendi iniciat en un cotxe a Peníscola ha acabat calcinant 34 vehicles i ha provocat diversos ferits, mentres els bombers han evitat que el foc afectara vivendes pròximes.

Un incendi originat en un cotxe mobilitza tres aeronaus a Peníscola

Tres mitjans aeris i diversos efectius terrestres combaten un incendi declarat en una zona d’interfície urbana-forestal de Peníscola, originat en un vehicle i que ha afectat altres cotxes i vegetació pròxima. El municipi és un dels nou punts oficials d’observació de l’eclipsi solar programat per a esta vesprada a la Comunitat Valenciana.

Mario Kempes tornarà a Mestalla al setembre per a celebrar 50 anys de la seua arribada

Mario Alberto Kempes ha anunciat que viatjarà a València els dies 25 i 26 de setembre per a celebrar els 50 anys de la seua arribada a Mestalla i ha agraït de nou l’afecte de l’afició, de la qual assegura que continua sent ‘hincha’.

Izpisúa reivindica envellir amb salut i no només allargar la vida

El científic Juan Carlos Izpisúa ha defensat a Benidorm que la recerca sobre envelliment ha de prioritzar viure millor, no només viure més anys. L’Ajuntament li ha entregat la Distinció Europa per la seua trajectòria en biologia regenerativa i medicina avançada.

Elx es prepara per a una Nit de l’Albà històrica amb rècord de pólvora i palmeres

Elx ultima la Nit de l'Albà d'este dijous 13 d'agost, amb 2,8 tones de pólvora, més de 88.000 unitats pirotècniques i 312 palmeres, i una Palmera de la Mare de Déu formada per 1.080 cohetons.