Quines penes de presó té falsificar el certificat de vacunació o passaport COVID?

 

El passaport COVID o certificat de vacunació ha sigut una de les mesures enfront de la pandèmia del coronavirus més adoptada pels territoris, de fet, continua sent necessari a Espanya per a accedir als establiments, tant per als nacionals com per als turistes, altres regions han deixat d’utilitzar-lo encara que a nivell europeu continuarà vigent almenys per un temps.

La falsificació d’aquest document pot suposar una pena de presó d’entre 6 mesos i 3 anys, ja que els tribunals espanyols equiparen la responsabilitat de l’autor material amb el de qui l’encarrega.

El certificat de vacunació continuarà sent necessari bastant temps. I almenys, a nivell europeu, continuarà vigent durant uns quants mesos, ja que la Comissió Europea ha proposat recentment estendre la validesa d’aquest almenys fins al 30 de juny de 2023.

L’evolució de la pandèmia continua sent positiva i els principals indicadors es mantenen a la baixa, però a Europa no es descarta que la propagació del virus continue activa en la segona meitat de 2022, ni tampoc l’aparició de noves variants.

A la fi del gener passat la Policia Nacional va desarticular a Madrid i Barcelona una xarxa integrada per set membres, entre ells personal sanitari, que va poder facilitar passaports covid i resultats de PCR falsos a famosos i coneguts delinqüents de tot el territori nacional i també en altres països de la Unió Europea.

 

Certificats Falsos

 

Per tant, és previsible que aquest document, que acredita que el seu titular s’ha vacunat o s’ha sotmés recentment a proves de detecció, continue sent requisit essencial per a viatjar i, en determinats casos, per a accedir a llocs d’oci com a restaurants, teatres, cinemes o gimnasos.

«Però en la mateixa mesura en la qual creix l’exigència del seu ús, augmenta l’oferta de certificats falsos, que són demandats pels qui busquen seguir amb el seu ritme de vida eludint la vacunació», explicava l’advocat Ignacio Castillo, del despatx Castillo Castrillón.

«Si fa uns mesos es va detectar un increment en la falsificació dels resultats de proves PCR i test d’antígens, actualment aquest negoci fraudulent es trasllada als certificats covid, que poden costar entre 170 i 450 euros en el mercat il·lícit«, va afegir aquest penalista. Precisament, a la fi del gener passat es va desarticular a Madrid i Barcelona una xarxa integrada per set membres –entre ells personal sanitari– que va poder facilitar passaports covid i resultats de PCR falsos a famosos i coneguts delinqüents.

La manipulació del codi QR suposa, en la pràctica, l’alteració d’un element essencial d’un document expedit per l’Administració. L’il·lícit penal en qüestió en el qual incorreria tant la persona que falsifica materialment el document com qui l’encarrega està tipificat en el Codi Penal, i contempla penes que van dels 6 mesos als 3 anys de presó, amb multes de divers import, d’entre 6 i 12 mesos de duració.

«Els qui tinguen la temptació d’adquirir un passaport covid fals han de conéixer que no es tracta d’un certificat d’escassa transcendència en el tràfic jurídic, donades les connotacions que porta amb si l’actual pandèmia i la necessitat de tutelar i protegir l’interés general per part de les Administracions«, va advertir Castillo.

Últimes notícies

Corona de llorer a Jaume I en el 750 aniversari de la seua mort al Parterre

L'Ajuntament de València ha depositat una corona de llorer a l'estàtua eqüestre de Jaume I al Parterre, en l'inici dels actes pel 750 aniversari de la seua mort, que se centraran en un 9 d'Octubre especial amb la participació de l'espasa del rei en la Processó Cívica.

El Sant Joan estrena un microscopi digital 3D que alça el nivell de la cirurgia ocular

L’Hospital Universitari Sant Joan d’Alacant ha incorporat un microscopi digital 3D de última generació que augmenta la precisió, la seguretat del pacient i la formació dels residents en cirurgia oftalmològica.

Els incendis forestals tallen huit carreteres a Castelló i 46 a tot l’Estat

Un total de 46 carreteres han quedat tancades este dilluns a Espanya per incendis forestals, huit d’elles a la província de Castelló, segons la DGT.

Gata Kamsky liderarà el Festival Internacional d’Escacs de Benidorm

El gran mestre nord-americà Gata Kamsky participarà en el torneig principal del Festival Internacional d’Escacs Gran Hotel Bali de Benidorm i protagonitzarà una sessió de simultànies contra 24 rivals el 27 de novembre.

Tres mites de l’atletisme espanyol apadrinen la Subida al Santuario de Novelda

La 38a Carrera 12K Subida al Santuario de Novelda reunirà l’1 d’agost un miler de corredors i tindrà com a padrins Abel Antón, Martín Fiz i Fermín Cacho.

L’Open Malva XVI ompli la Malva-rosa amb 362 jugadors i 600 partits de vòlei platja

L’Open Malva XVI de vòlei platja ha tancat l’edició de 2026 a la platja de la Malva-rosa amb 362 participants, 600 partits i 12 podis repartits entre totes les categories.

Els desallotjats d’Artana pel foc de la Vall d’Uixó: ‘Fan ganes de plorar’

Veïns d’Artana desallotjats per l’incendi de la Vall d’Uixó expliquen el seu trasllat a l’alberg de Nules i el colp emocional en vore la serra cremada.

Tanquen el port de Sagunt per a carregar avions contra l’incendi de la Vall d’Uixó

El port de Sagunt ha tancat este dilluns el trànsit marítim per facilitar la càrrega dels avions que lluiten contra l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que ja ha cremat 6.500 hectàrees i manté actius importants mitjans aeris i terrestres.