Per un valencià sense bandades ni vaivens

Fa ja uns quants anys que alguns anem opinant com és de nociu, per a l’ús i manteniment del valencià, les bandades i vaivens en política lingüística efectuades des de les institucions públiques valencianes i, particularment, des de la Generalitat, segons el partit o coalició que governe en la institució autonòmica valenciana.

Ara, la bandada la pot fer l’actual Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través de la Llei de Llibertat Educativa, en què es planteja la llibertat de tria de llengua bàsica o vehicular (valencià o castellà), en l’escola, per part dels pares i mares dels estudiants. Plantejament insòlit, perquè l’elecció de la llengua no és pròpia dels progenitors dels alumnes i perquè, tenint en compte la situació de minorització del valencià, eixa tria es farà en condicions de desigualtat, fet que minoritzarà més la llengua pròpia dels valencians.

Esta és una bandada en la política lingüística valenciana actual, però l’anterior la protagonitzà, en el 2015, la part elitista del govern del Botànic, que trencà el consens més o menys assolit amb l’aprovació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, sense vots en contra, i amb la creació, constitució i treball de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. Un trencament que va consistir en el retorn a un model lingüístic en bona part artificiós, a usar en l’Administració de la Generalitat, en línia amb el patró essencialiste universitari i de l’ensenyament, pilotat des d’eixe any, per uns criteris lingüístics apartats en bona mesura de la parla natural valenciana i per un programa de correcció i traducció, que en la pràctica actuava com un instrument de censura lingüística, marcant com a errades centenars de paraules usuals o genuïnes valencianes, també inexistents en la versió valenciana del programa de traducció.

El resultat de la falta de consens i dels vaivens en matèria del tractament lingüístic, entre altres condicionaments de tipus legal i sociolingüístic, és que la nostra llengua va perdent parlants, a poc a poc, però sense parar. Per això, a falta d’altres mesures, que també demanem, cal un acord i un pacte que auspicien un model o patró lingüístic natural i entenedor, assimilable i practicable per a la immensa majoria de valencianoparlants i valencianoaprenents, i no un model només per a especialistes, apartat de la parla usual.

Concretament, ara i ací, entre moltes altres mesures, cal prioritzar i potenciar el contingut del SALT 1, anterior a 2015, i ara particularment, els Criteris lingüístics de la Conselleria d’Educació, publicats fa poc, en què es donen com a preferents o usuals paraules, expressions com acostar, assentar-se, castic, defendre, despedir, entropessar, febra, gastar, juí, nuc, palometa, quadro, raonar, viudo, vivenda, xafar, hòmens, jóvens, -iste (artiste, taxiste), vos dic, este, ahí, cada u, cada un, vullc/vullga, cusc/cusga, lligc/lligga, bandejades en el valencià llibresc.

I amb un model lingüístic assimilable, que suscite suport i autoestima entre els valencians, siguen valencianoparlants o castellanoparlants, el nou pacte pel valencià, que demanem molts, deu ser transversal, amb participació, si poguera ser, de tots els partits amb presència en el parlament valencià i/o en la vida pública i social en la societat valenciana. De dretes, d’esquerra i de tots els costats. Si no és aixina, el futur del valencià no és molt bo. I repetisc una màxima ja apuntada en estes columnetes, “El valencià és de tots o no serà de ningú”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Girona busca allunyar-se del descens davant un Vila-real que frega la Champions

Girona i Vila-real es mesuren en Montilivi amb objectius molt distints: els locals volen fugir del descens i somiar amb Europa, i els visitants afermar la plaça de Champions.

Retencions en l’A-3 cap a Madrid i boira densa en la V-21 compliquen el retorn de Setmana Santa

Les primeres retencions importants es registren en l'A-3 en sentit Madrid, amb cues que aconseguixen els dotze quilòmetres, mentres un banc de boira en la V-21 ha dificultat la visibilitat durant diverses hores.

Localitzen en internet un manuscrit del segle XVII desaparegut de l’Arxiu de la Seda de València

La Policia de la Generalitat ha localitzat en internet un manuscrit del segle XVII del Gremi de Velluters, desaparegut de l'Arxiu del Col·legi de l'Art Major de la Seda de València a inicis del segle XX i lloc a la venda per 71.900 euros.

Marcelino apel·la a la millor versió del Vila-real per a afermar la tercera plaça a Girona

Marcelino García Toral insistix que el Vila-real ha d'oferir la seua millor versió en el camp del Girona per a fer un pas clau en la lluita per la tercera plaça i la classificació a la Champions.

El Consell eleva un 22% les ajudes a la innovació fins a 59 milions d’euros

El Consell incrementa un 22% el pressupost d'ajudes del Ivace+i Innovació fins a 59 milions, amb menys tràmits i major impacte exigit en les empreses.

Un any i mig després de la dana encara queden 471 ascensors sense reparar a València

La dana d'octubre de 2024 va deixar inutilitzats 7.530 ascensors en vivendes de València i, any i mig després, encara queden 471 per reparar o substituir, molts bloquejats pel cost i la complexitat de les obres.

Domingo estable i solejat en la Comunitat Valenciana amb lleuger ascens de les temperatures

La Comunitat Valenciana viu un diumenge estable, amb intervals de núvols alts, temperatures a l'alça i vent fluix variable, que guanyarà component este i sud a la vesprada. El dilluns es mantindrà l'ambient tranquil, amb lleuger descens de les màximes a València i Castelló i canvis en el vent i l'estat de la mar.

Rescaten a una dona bloquejada en una via ferrata d’Argelita per una fallada en el mosquetó

Bombers del Consorci de Castelló han rescatat en la via ferrata d'Argelita a una dona que va quedar bloquejada a uns 20 metres d'altura per un problema amb el mosquetó dels seus caps d'ancoratge.