Per un valencià sense bandades ni vaivens

Fa ja uns quants anys que alguns anem opinant com és de nociu, per a l’ús i manteniment del valencià, les bandades i vaivens en política lingüística efectuades des de les institucions públiques valencianes i, particularment, des de la Generalitat, segons el partit o coalició que governe en la institució autonòmica valenciana.

Ara, la bandada la pot fer l’actual Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través de la Llei de Llibertat Educativa, en què es planteja la llibertat de tria de llengua bàsica o vehicular (valencià o castellà), en l’escola, per part dels pares i mares dels estudiants. Plantejament insòlit, perquè l’elecció de la llengua no és pròpia dels progenitors dels alumnes i perquè, tenint en compte la situació de minorització del valencià, eixa tria es farà en condicions de desigualtat, fet que minoritzarà més la llengua pròpia dels valencians.

Esta és una bandada en la política lingüística valenciana actual, però l’anterior la protagonitzà, en el 2015, la part elitista del govern del Botànic, que trencà el consens més o menys assolit amb l’aprovació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, sense vots en contra, i amb la creació, constitució i treball de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. Un trencament que va consistir en el retorn a un model lingüístic en bona part artificiós, a usar en l’Administració de la Generalitat, en línia amb el patró essencialiste universitari i de l’ensenyament, pilotat des d’eixe any, per uns criteris lingüístics apartats en bona mesura de la parla natural valenciana i per un programa de correcció i traducció, que en la pràctica actuava com un instrument de censura lingüística, marcant com a errades centenars de paraules usuals o genuïnes valencianes, també inexistents en la versió valenciana del programa de traducció.

El resultat de la falta de consens i dels vaivens en matèria del tractament lingüístic, entre altres condicionaments de tipus legal i sociolingüístic, és que la nostra llengua va perdent parlants, a poc a poc, però sense parar. Per això, a falta d’altres mesures, que també demanem, cal un acord i un pacte que auspicien un model o patró lingüístic natural i entenedor, assimilable i practicable per a la immensa majoria de valencianoparlants i valencianoaprenents, i no un model només per a especialistes, apartat de la parla usual.

Concretament, ara i ací, entre moltes altres mesures, cal prioritzar i potenciar el contingut del SALT 1, anterior a 2015, i ara particularment, els Criteris lingüístics de la Conselleria d’Educació, publicats fa poc, en què es donen com a preferents o usuals paraules, expressions com acostar, assentar-se, castic, defendre, despedir, entropessar, febra, gastar, juí, nuc, palometa, quadro, raonar, viudo, vivenda, xafar, hòmens, jóvens, -iste (artiste, taxiste), vos dic, este, ahí, cada u, cada un, vullc/vullga, cusc/cusga, lligc/lligga, bandejades en el valencià llibresc.

I amb un model lingüístic assimilable, que suscite suport i autoestima entre els valencians, siguen valencianoparlants o castellanoparlants, el nou pacte pel valencià, que demanem molts, deu ser transversal, amb participació, si poguera ser, de tots els partits amb presència en el parlament valencià i/o en la vida pública i social en la societat valenciana. De dretes, d’esquerra i de tots els costats. Si no és aixina, el futur del valencià no és molt bo. I repetisc una màxima ja apuntada en estes columnetes, “El valencià és de tots o no serà de ningú”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket s’imposa al Granada gràcies al ritme i al domini del rebot

El València Basket derrota amb claredat al Coviran Granada (107-91) recolzat en un alt ritme de joc i un domini aclaparador del rebot, que li permet tallar la seua ratxa de tres derrotes.

Una menor resulta ferida a Oropesa en accidentar-se amb un patinet que aconseguia 85 km/h

Una menor va resultar ferida i va ser traslladada a l'hospital després de patir un accident amb un patinet elèctric modificat que arribava als 85 km/h a Orpesa.

Torrevieja es reunix en silenci després de l’assassinat d’una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare

Torrevieja ha guardat un minut de silenci per l'assassinat d'una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare, que després es va suïcidar, en un municipi encara commocionat i en dol oficial.

Torrevieja es bolca en un minut de silenci per l’assassinat d’una xiqueta de 3 anys

Torrevieja ha celebrat un minut de silenci i viu el primer dels dies de dol oficial per l'assassinat d'una xiqueta de 3 anys presumptament a les mans del seu pare, que després es va suïcidar.

Carlos Espí firma un mes històric amb el Llevant amb 6 gols en 4 partits

Carlos Espí, renovat fins a 2028, encadena 6 gols en 4 partits amb el Llevant, un registre històric per al club que li porta a viure un dels millors mesos de la seua vida.

L’Elx trenca una ratxa de 66 partits sense remuntar en Primera davant el Mallorca

L'Elx es va imposar al Mallorca per 2-1 després de donar-li la volta al marcador i va posar fi a una sèrie de 66 partits en Primera Divisió sense aconseguir una remuntada.

Corberán iguala els 69 punts de Baralla en els seus primers 50 partits de Lliga amb el València

Carlos Corberán aconseguix els 50 partits de Lliga amb el València amb 69 punts, el mateix balanç que va firmar Rubén Baraja en el seu primer mig centenar de partits al capdavant de l'equip.

Domingo amb sol i ascens de les màximes en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà un diumenge majoritàriament buidat, amb màximes en clar ascens i vent que es reforçarà en el nord de Castelló a última hora, abans d'un dilluns més variable.