La Generalitat reforça l’atenció sanitària i social després del desastre de les riuades

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha subratllat que la Generalitat “ha mobilitzat 130,5 milions d’euros a diferents accions en Sanitat i Servicis Socials per a les zones afectades per les riuades”.

En este sentit ha indicat   que “una de les nostres prioritats ha sigut restituir com més prompte millor els servicis sanitaris en les zones afectades, per això des del primer moment es va garantir la cobertura dels servicis assistencials des de les instal·lacions dels centres de salut o a través dels punts sanitaris extraordinaris habilitats”.

Així, el cap del Consell ha recordat que els 57 centres de salut afectats ja es troben en funcionament i “progressivament aniran reprenent tota la seua activitat ordinària”. Per a aconseguir este objectiu, 437 professionals han desenrotllat tasques de rehabilitació dels edificis i zones danyades i per al que s’han destinat 36 milions d’euros.

Així mateix, s’han previst 50 milions d’euros a la reubicació i adaptació dels centres potencialment inundables i 20,5 a l’adaptació d’instal·lacions estratègiques actualment en ús. També, s’han destinat 5 milions d’euros a l’assistència tècnica per a millores i redissenye de centres enfront d’emergències, així com altres 5 milions per a subministraments externs.

Per a aquells municipis en què els centres sanitaris no podien parar atenció, es van activar punts d’atenció sanitària extraordinària dels quals romanen actius un a Beniparrell substituint al Consultori Auxiliar que està inutilitzable i un altre a Riba-roja de Túria com a suport a la zona de les urbanitzacions. Per a este fi, la Conselleria de Sanitat ha destinat un milió d’euros.

Mazón ha indicat que els centres de Catarroja, Aldaia, Paiporta, Picanya i Alaquàs requerixen d’obres de major envergadura que “estimem estaran finalitzades durant el primer semestre de 2025”. Així mateix, ha avançat que, en el cas de Catarroja, es restablirà la situació anterior a la riuada i es continuarà amb les obres d’ampliació ja previstes.

Atenció a pacients en les zones afectades

El president ha assenyalat que “vam posar en marxa un nou sistema de seguiment i contacte dels pacients crònics vulnerables situats en les zones afectades, la qual cosa ens va permetre contactar amb prop de 6.000” sobre els quals es van detectar al voltant de 2.850 alertes. Això va fer possible atendre 477 pacients que requerien algun tipus d’atenció mèdica o farmacèutica imminent.

Per a donar servici i atenció als afectats, es van destinar 500.000 euros per a l’operatiu extraordinari de vehicles d’emergència sanitària, compost per 217 ambulàncies de transport no urgent, 28 SAMU, 7 de Suport Vital Avançat Infermer, 31 de Suport Vital Bàsic, 5 ambulàncies de transport no assistit i 8 vehicles addicionals.

D’igual manera, el 98,5% de les farmàcies afectades es troben operatives i després de les riuades es van emetre 511.000 receptes complementàries a 152.000 pacients per a substituir medicaments danyats.

Quant a salut mental, 80 professionals van atendre més de 1.000 persones en les zones afectades i es va crear un centre específic per a atenció psicològica a les víctimes instal·lat en Fira València, on 40 professionals van atendre 422 persones. Mazón ha destacat que per a la Generalitat “és important l’acompanyament a les víctimes, així que aquells que continuen precisant d’eixa atenció psicològica estan sent atesos en diferents hospitals de la Xarxa Pública valenciana”. De fet, s’han creat quatre unitats específiques d’atenció al trauma on es fa seguiment de les persones que el requerisquen.

També, ha indicat la necessitat d’atendre els menors tas les riuades, per la qual cosa “destinem 20 psicòlegs als centres educatius més afectats” que “estan treballant en coordinació amb els equips socioeducatius per a poder detectar possibles trastorns emocionals entre xiquets i adolescents”.

Altres actuacions que la Conselleria ha realitzat són la posada en marxa d’autobusos per al desplaçament de personal sanitari i consultes mòbils d’atenció a pacients amb patologies respiratòries cròniques. Per a totes dues accions s’han destinat 200.000 euros.

D’igual manera, es van destinar 300.000 euros per als equips de reforç de vacunació enfront de la grip i COVID-19 en les zones afectades i es van enviar 30 milions de SMS amb informació sanitària, amb una inversió d’1 milió d’euros. També es van destinar 400.000 euros a la retirada de productes alimentosos no aptes per al consum.

Actuacions Servicis Socials

Unes de les infraestructures més danyades durant les riuades van ser les vivendes, per la qual cosa Mazón ha destacat que “s’han realitzat contractes d’emergència per valor de més de 9,6 milions d’euros per a la reparació de vivendes públiques i centres sociosanitaris danyats”, així com per a l’adquisició de productes bàsics i restabliment de subministraments en residències, entre altres.

Per a posar solució a este problema, ha recordat que “obrim l’oficina de gestió directa de reallotjaments i activem un procediment per a l’obtenció de vivendes públiques amb un equip d’avaluació que, en coordinació amb els servicis socials municipals, duen a terme el procés de la forma més ràpida possible”.

D’igual manera, es va obrir un Centre d’Atenció Temporal d’Emergències (CATE) a Burjassot on actualment hi ha 100 persones allotjades, proporcionant servicis d’allotjament temporal, alimentació i assistència psicosocial per als desplaçats. El president ha subratllat que “s’assegura que compten amb un entorn segur i amb un accés a recursos bàsics mentres s’estabilitzen les condicions en els seus llocs de residència”.

Així mateix, Mazón ha assenyalat que es va posar en marxa un alberg temporal en l’antic Hospital La Fe de València amb espai per a acollir a 50 persones, de les quals les 19 que continuen precisant d’este servici han sigut traslladats a un nou alberg situat a Bétera.

El president ha posat en valor que “76 famílies han acceptat reallotjar-se en una vivenda pública de la Generalitat de les quals les primeres 21 famílies afectades ja estan situades en l’edifici de La Torre per un període inicial de sis mesos, sense cost i en vivendes totalment equipades”. Igualment, ha indicat que els altres 163 immobles del complex “s’aniran habilitant progressivament”.

El cap del Consell ha traslladat que “ja han començat les obres de reconstrucció i reparació de les 11 infraestructures sociosanitàries que van patir danys a Aldaia, Torrent, Benetússer, Carlet, Catarroja, Chiva i Alfafar”.

D’altra banda, ha recordat que la Generalitat ha aprovat una línia d’ajudes directes dirigides a les entitats del tercer sector dotada amb 1 milió d’euros, amb un límit de 20.000 euros per entitat per a la reparació d’infraestructures i la reposició d’equipament.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

79-108. València va atropellar a un Baskonia en ressaca copera

València Basket va firmar una primera part devastadora i va véncer 79-108 a un Baskonia desbordat després de la ressaca de la Copa. Pedro Martínez va demanar calma i Galbiati va confirmar la baixa de Sedekerskis per al que resta de curs.

València Basket atropella al Baskonia amb un festival de triples: 79-108 en Eurolliga

València Basket es va imposar 79-108 en el Buesa Arena després d'una primera part quasi perfecta, amb 11 triples al descans i un 35-68 que va deixar el xoc vist per a sentència. Pedro Martínez va demanar cautela i va reconéixer que el títol coper va condicionar al rival.

79-108: València Basket atropella a un Baskonia sense resposta després de la Copa

València Basket va véncer 79-108 amb una primera part quasi perfecta, 11 triples al descans i un 35-68 que va sentenciar el xoc. Baskonia va acusar la ressaca copera i les baixes.

Acomiaden a Antonio Tejero en la intimitat abans del trasllat de les seues cendres a Màlaga

Familiars i afins han celebrat una missa a Xàtiva i han incinerat al exmilitar. Les cendres es traslladaran a Torre de la Mar, amb l'acte sense declaracions.

La Generalitat impulsa l’alvocat valencià amb una campanya de 20 milions i una marca pròpia

La Generalitat ha presentat la Marca Alvocat Valencià i ha anunciat una campanya de 20 milions per a reforçar qualitat, competitivitat i seguretat. El pla de l'IVIA abasta noves varietats, reg eficient i millores en postcollita.

Dos detinguts pel robatori de 100 quilos de coure en les vies d’alta velocitat a Algemesí

La Policia Local d'Algemesí ha detingut a dos veïns de Silla per sostraure 100 quilos de coure del cablejat d'alta velocitat. Van ser interceptats de matinada amb una maleta i cisalles i van guiar als agents fins al punt del robatori.

El Congrés insta el Govern a invertir 1.500 milions en la Rodalia de la Comunitat Valenciana

El Congrés ha aprovat sis de huit punts d'una moció per a reforçar la Rodalia en la Comunitat Valenciana, inclòs un pla 2026-2030 de 1.500 milions. La transferència del servici a la Generalitat no ha tirat avant.

Sindicats convoquen manifestacions i vaga educativa per falta de compromisos de la Conselleria

STEPV-Iv, CSIF, CCOO i UGT han cridat a manifestar-se este dissabte a València, Alacant i Castelló i han fixat una vaga educativa el 31 de març per la falta d'avanços.