La Generalitat reforça l’atenció sanitària i social després del desastre de les riuades

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha subratllat que la Generalitat “ha mobilitzat 130,5 milions d’euros a diferents accions en Sanitat i Servicis Socials per a les zones afectades per les riuades”.

En este sentit ha indicat   que “una de les nostres prioritats ha sigut restituir com més prompte millor els servicis sanitaris en les zones afectades, per això des del primer moment es va garantir la cobertura dels servicis assistencials des de les instal·lacions dels centres de salut o a través dels punts sanitaris extraordinaris habilitats”.

Així, el cap del Consell ha recordat que els 57 centres de salut afectats ja es troben en funcionament i “progressivament aniran reprenent tota la seua activitat ordinària”. Per a aconseguir este objectiu, 437 professionals han desenrotllat tasques de rehabilitació dels edificis i zones danyades i per al que s’han destinat 36 milions d’euros.

Així mateix, s’han previst 50 milions d’euros a la reubicació i adaptació dels centres potencialment inundables i 20,5 a l’adaptació d’instal·lacions estratègiques actualment en ús. També, s’han destinat 5 milions d’euros a l’assistència tècnica per a millores i redissenye de centres enfront d’emergències, així com altres 5 milions per a subministraments externs.

Per a aquells municipis en què els centres sanitaris no podien parar atenció, es van activar punts d’atenció sanitària extraordinària dels quals romanen actius un a Beniparrell substituint al Consultori Auxiliar que està inutilitzable i un altre a Riba-roja de Túria com a suport a la zona de les urbanitzacions. Per a este fi, la Conselleria de Sanitat ha destinat un milió d’euros.

Mazón ha indicat que els centres de Catarroja, Aldaia, Paiporta, Picanya i Alaquàs requerixen d’obres de major envergadura que “estimem estaran finalitzades durant el primer semestre de 2025”. Així mateix, ha avançat que, en el cas de Catarroja, es restablirà la situació anterior a la riuada i es continuarà amb les obres d’ampliació ja previstes.

Atenció a pacients en les zones afectades

El president ha assenyalat que “vam posar en marxa un nou sistema de seguiment i contacte dels pacients crònics vulnerables situats en les zones afectades, la qual cosa ens va permetre contactar amb prop de 6.000” sobre els quals es van detectar al voltant de 2.850 alertes. Això va fer possible atendre 477 pacients que requerien algun tipus d’atenció mèdica o farmacèutica imminent.

Per a donar servici i atenció als afectats, es van destinar 500.000 euros per a l’operatiu extraordinari de vehicles d’emergència sanitària, compost per 217 ambulàncies de transport no urgent, 28 SAMU, 7 de Suport Vital Avançat Infermer, 31 de Suport Vital Bàsic, 5 ambulàncies de transport no assistit i 8 vehicles addicionals.

D’igual manera, el 98,5% de les farmàcies afectades es troben operatives i després de les riuades es van emetre 511.000 receptes complementàries a 152.000 pacients per a substituir medicaments danyats.

Quant a salut mental, 80 professionals van atendre més de 1.000 persones en les zones afectades i es va crear un centre específic per a atenció psicològica a les víctimes instal·lat en Fira València, on 40 professionals van atendre 422 persones. Mazón ha destacat que per a la Generalitat “és important l’acompanyament a les víctimes, així que aquells que continuen precisant d’eixa atenció psicològica estan sent atesos en diferents hospitals de la Xarxa Pública valenciana”. De fet, s’han creat quatre unitats específiques d’atenció al trauma on es fa seguiment de les persones que el requerisquen.

També, ha indicat la necessitat d’atendre els menors tas les riuades, per la qual cosa “destinem 20 psicòlegs als centres educatius més afectats” que “estan treballant en coordinació amb els equips socioeducatius per a poder detectar possibles trastorns emocionals entre xiquets i adolescents”.

Altres actuacions que la Conselleria ha realitzat són la posada en marxa d’autobusos per al desplaçament de personal sanitari i consultes mòbils d’atenció a pacients amb patologies respiratòries cròniques. Per a totes dues accions s’han destinat 200.000 euros.

D’igual manera, es van destinar 300.000 euros per als equips de reforç de vacunació enfront de la grip i COVID-19 en les zones afectades i es van enviar 30 milions de SMS amb informació sanitària, amb una inversió d’1 milió d’euros. També es van destinar 400.000 euros a la retirada de productes alimentosos no aptes per al consum.

Actuacions Servicis Socials

Unes de les infraestructures més danyades durant les riuades van ser les vivendes, per la qual cosa Mazón ha destacat que “s’han realitzat contractes d’emergència per valor de més de 9,6 milions d’euros per a la reparació de vivendes públiques i centres sociosanitaris danyats”, així com per a l’adquisició de productes bàsics i restabliment de subministraments en residències, entre altres.

Per a posar solució a este problema, ha recordat que “obrim l’oficina de gestió directa de reallotjaments i activem un procediment per a l’obtenció de vivendes públiques amb un equip d’avaluació que, en coordinació amb els servicis socials municipals, duen a terme el procés de la forma més ràpida possible”.

D’igual manera, es va obrir un Centre d’Atenció Temporal d’Emergències (CATE) a Burjassot on actualment hi ha 100 persones allotjades, proporcionant servicis d’allotjament temporal, alimentació i assistència psicosocial per als desplaçats. El president ha subratllat que “s’assegura que compten amb un entorn segur i amb un accés a recursos bàsics mentres s’estabilitzen les condicions en els seus llocs de residència”.

Així mateix, Mazón ha assenyalat que es va posar en marxa un alberg temporal en l’antic Hospital La Fe de València amb espai per a acollir a 50 persones, de les quals les 19 que continuen precisant d’este servici han sigut traslladats a un nou alberg situat a Bétera.

El president ha posat en valor que “76 famílies han acceptat reallotjar-se en una vivenda pública de la Generalitat de les quals les primeres 21 famílies afectades ja estan situades en l’edifici de La Torre per un període inicial de sis mesos, sense cost i en vivendes totalment equipades”. Igualment, ha indicat que els altres 163 immobles del complex “s’aniran habilitant progressivament”.

El cap del Consell ha traslladat que “ja han començat les obres de reconstrucció i reparació de les 11 infraestructures sociosanitàries que van patir danys a Aldaia, Torrent, Benetússer, Carlet, Catarroja, Chiva i Alfafar”.

D’altra banda, ha recordat que la Generalitat ha aprovat una línia d’ajudes directes dirigides a les entitats del tercer sector dotada amb 1 milió d’euros, amb un límit de 20.000 euros per entitat per a la reparació d’infraestructures i la reposició d’equipament.

Últimes notícies

Pérez Llorca justifica la comissió de servicis de la seua parella enfront de les acusacions de enchufismo

Juanfran Pérez Llorca defén en Les Corts la comissió de servicis per la qual la seua parella treballa en la Diputació de València, mentres l'oposició la tatxa de enchufismo i la qualifica de vestit a mida.

Detingut a Torrent per estafar quasi 19.000 euros usant la banca en línia d’un conegut

La Policia Nacional ha detingut a Torrent a un jove de 25 anys acusat d'estafar 18.866 euros a un conegut, després de realitzar diverses transferències amb les seues claus de banca en línia.

Jorge Bartual s’incorpora com a preparador de porters a l’Atlètic Saguntí

El exguardameta del València Jorge Bartual es convertix en el nou preparador de porters de l'Atlètic Saguntí, que lluita per l'ascens a Segona RFEF des de la tercera plaça del grup VI de Tercera RFEF.

Les ratxes de vent superen els 160 km/h a l’interior de Castelló

Les ratxes de vent han superat els 160 km/h a Xert i Vilar de Canes i han deixat registres molt elevats en altres municipis de l'interior de Castelló, encara que sense incidents rellevants.

Zara, BBVA i Santander lideren el rànquing de marques espanyoles més valuoses en 2026

Zara manté per desé any consecutiu el lideratge com a marca espanyola més valuosa en 2026, seguida per BBVA i Santander, segons l'informe Kantar BrandZ. L'estudi reflectix a més una forta revaloració del conjunt de grans marques espanyoles enfront d'altres mercats europeus.

València i Alacant concentren ja l’11% de les residències per arrelament a Espanya

València reunix el 6% i Alacant el 5% de les autoritzacions de residència per arrelament en vigor a Espanya, en un context de rècord històric de persones regularitzades i alta inserció laboral.

Detinguts sis hòmens per una sèrie de robatoris amb força en vivendes de Godella i Massarrojos

La Guàrdia Civil ha detingut a sis hòmens per tres robatoris amb força en vivendes de Godella i Massarrojos, on a més s'hauria detectat activitat de tràfic de drogues i una possible organització criminal.

La vivenda encarix un 16,7% en la Comunitat Valenciana mentres cauen compravendes i hipoteques

El mercat de la vivenda arranca l'any amb preus a l'alça del 9% a Espanya i del 16,7% en la Comunitat Valenciana, mentres es frenen les compravendes i la concessió d'hipoteques després de quasi dos anys d'increments continus.