Qui es posarà la primera vacuna contra el coronavirus en Espanya?

 

La carrera de diferents farmacèutiques per a conseguir una vacuna contra el Covid-19 està cada volta  més avançada i diferents companyies es troben ja provant la vacuna en fase 3, és a dir, l’última fase dels assajos clínics prèvia a la seua aprovació. D’esta manera, l’Agència Europea del Medicament calcula que podria rebre a finals d’este 2020 les dades clíniques dels estudis, que li permetrien donar per vàlida la vacuna i començar a subministrar-la a la població.

 

Però encara amb els escenaris més optimistes, i tenint en compte que no passe cap contratemps, res fa pensar que puga haver a la volta vacunes per a tota la població.

 

Espanya ja ha comprat 31,5 milions de dosis de la vacuna d’AstraZeneca, però els números no ixen per a vacunar tota la població. En el cas que els últims assajos clínics demostren una eficàcia que permetés a l’EMA aprovar esta vacuna, una situació que podria donar-se el desembre en les millors previsions, Espanya adquiriria quan això passara 3.155.547 dosis, el que donaria per a vacunar només a 1.577.000 persones, ja que la vacuna requerix dos dosis en total.

 

És per això que, veient que tots els països es trobaran amb el mateix escenari quan comencen a arribar les primeres dosis de les vacunes, comença a ser una prioritat planificar què passarà i qui seran els primers a poder rebre la vacuna. El Centre Europeu per a la Prevenció i Control de les Malalties (ECDC) ja treballa en això i ha publicat una advertència: comença a ser prioritari decidir qui rebrà estes primeres dosis.

 

Diferents estratègies a seguir

És per això que ha publicat un informe tècnic que oferix als diferents països estratègies per a afrontar este moment quan arribe. I, bàsicament, suggerix centrar-se primer en els grups específics.

 

«La vacunació podria administrar-se a grups específics de població, basant-se en el seu paper durant la pandèmia de Covid-19 -per exemple, treballadors sanitaris o socials o qualsevol que estiga a primera línia de foc-, en el seu risc de contraure la infecció -com persones amb malalties subjacents- o en la seua pertinença a grups vulnerables», diuen, cosa que contribuiria a la protecció de les persones que tenen més risc de contraure la malaltia.

 

Una altra opció seria administrar primer la vacuna en les regions a on hi ha una elevada densitat de població i es detecta més activitat viral, com en les grans ciutats. El problema seria la confrontació que podria provocar això en altres territoris, que se sentirien discriminats i reclamarien també els seus drets a ser vacunats.

 

Però el document planteja una altra opció: dirigir les primeres vacunes als grups més exposats, però no necessàriament als que patixen les conseqüències més greus de virus; serien sanitaris i jóvens. Encara que este escenari significaria una tornada més ràpida a la normalitat, planteja el problema de deixar desprotegits durant un temps als que tenen més risc de morir: la gent major.

Últimes notícies

Una mascletà de Pirotècnia Turís aplega als 125 decibels en la plaça dels Luceros

La mascletà de Pirotècnia Turís ha assolit un pic de 125 decibels i més de cinc minuts i mig de duració en el segon dispar del concurs oficial de les Fogueres de Sant Joan a la plaça dels Luceros dAlacant.

Anselmi vol revifar la tradició dels tècnics argentins en l’Elx

Martín Anselmi, nou tècnic argentí de l’Elx, arriba sense experiència en Europa amb l’objectiu de recuperar el protagonisme dels entrenadors del seu país al club il·licità després d’uns anys discrets.

El PSPV acusa Feijóo de no avalar Juanfran Pérez Llorca en la seua visita a Sueca

El síndic socialista José Muñoz assegura que la visita d’Alberto Núñez Feijóo a la Comunitat Valenciana ha evidenciat la falta de suport explícit a Juanfran Pérez Llorca i denuncia també el silenci entorn de l’expresident Carlos Mazón.

Feijóo promet acabar amb la discriminació financera de la Comunitat Valenciana

Alberto Núñez Feijóo ha promés en un acte a Sueca impulsar un nou model de finançament just per a la Comunitat Valenciana i acabar amb la seua discriminació, mentres Juanfran Pérez Llorca ha garantit el suport del PPCV perquè arribe a la Moncloa.

Mes de maig rècord al TRAM d’Alacant amb més d’1,6 milions de viatgers

La xarxa del TRAM d’Alacant ha transportat 1.654.238 persones en maig, una xifra molt similar a la de 2025, amb la Línia 2 com la més utilitzada i un creixement destacat a la Línia 9.

Un jove quasi quadruplica la taxa d’alcohol mentre circulava amb patinet elèctric a Gandia

La Guàrdia Civil ha denunciat un jove de 25 anys que circulava amb un patinet elèctric al Grau de Gandia amb quasi quatre vegades la taxa d’alcohol permesa i sense haver inscrit el vehicle en el registre obligatori de la DGT.

Nous materials prefabricats sostenibles facilitaran la construcció a la Comunitat Valenciana

La Conselleria dIndustria ha finançat, a través dIvace+i Innovació i amb fons FEDER, el desenvolupament de nous materials ecosostenibles per a elements prefabricats que reduïxen ciment, àrids i petjada de carboni en la construcció.

Feijóo carrega contra el rebuig a la moció per exigir eleccions i parla de degradació màxima del sanchisme

Alberto Núñez Feijóo ha criticat a Sueca que la Mesa del Congrés no haja admés a tràmit una moció per demanar a Pedro Sánchez la convocatòria d’eleccions, i ha afirmat que és la degradació màxima del sanchisme.