15.4 C
València
Dijous, 12 febrer, 2026

Qui es posarà la primera vacuna contra el coronavirus en Espanya?

 

La carrera de diferents farmacèutiques per a conseguir una vacuna contra el Covid-19 està cada volta  més avançada i diferents companyies es troben ja provant la vacuna en fase 3, és a dir, l’última fase dels assajos clínics prèvia a la seua aprovació. D’esta manera, l’Agència Europea del Medicament calcula que podria rebre a finals d’este 2020 les dades clíniques dels estudis, que li permetrien donar per vàlida la vacuna i començar a subministrar-la a la població.

 

Però encara amb els escenaris més optimistes, i tenint en compte que no passe cap contratemps, res fa pensar que puga haver a la volta vacunes per a tota la població.

 

Espanya ja ha comprat 31,5 milions de dosis de la vacuna d’AstraZeneca, però els números no ixen per a vacunar tota la població. En el cas que els últims assajos clínics demostren una eficàcia que permetés a l’EMA aprovar esta vacuna, una situació que podria donar-se el desembre en les millors previsions, Espanya adquiriria quan això passara 3.155.547 dosis, el que donaria per a vacunar només a 1.577.000 persones, ja que la vacuna requerix dos dosis en total.

 

És per això que, veient que tots els països es trobaran amb el mateix escenari quan comencen a arribar les primeres dosis de les vacunes, comença a ser una prioritat planificar què passarà i qui seran els primers a poder rebre la vacuna. El Centre Europeu per a la Prevenció i Control de les Malalties (ECDC) ja treballa en això i ha publicat una advertència: comença a ser prioritari decidir qui rebrà estes primeres dosis.

 

Diferents estratègies a seguir

És per això que ha publicat un informe tècnic que oferix als diferents països estratègies per a afrontar este moment quan arribe. I, bàsicament, suggerix centrar-se primer en els grups específics.

 

«La vacunació podria administrar-se a grups específics de població, basant-se en el seu paper durant la pandèmia de Covid-19 -per exemple, treballadors sanitaris o socials o qualsevol que estiga a primera línia de foc-, en el seu risc de contraure la infecció -com persones amb malalties subjacents- o en la seua pertinença a grups vulnerables», diuen, cosa que contribuiria a la protecció de les persones que tenen més risc de contraure la malaltia.

 

Una altra opció seria administrar primer la vacuna en les regions a on hi ha una elevada densitat de població i es detecta més activitat viral, com en les grans ciutats. El problema seria la confrontació que podria provocar això en altres territoris, que se sentirien discriminats i reclamarien també els seus drets a ser vacunats.

 

Però el document planteja una altra opció: dirigir les primeres vacunes als grups més exposats, però no necessàriament als que patixen les conseqüències més greus de virus; serien sanitaris i jóvens. Encara que este escenari significaria una tornada més ràpida a la normalitat, planteja el problema de deixar desprotegits durant un temps als que tenen més risc de morir: la gent major.

Últimes notícies

Pérez Llorca creu que no tindrà problemes amb Vox pel cas de les VPP d’Alacant

El president de la Generalitat va assegurar que la resposta davant les presumptes irregularitats en l'adjudicació de VPP ha sigut transparent i contundent. Va defendre a la conselleria i va descartar que el cas deteriore la seua relació amb Vox.

Bernabé titlla de desficaci la rebaixa fiscal i acusa a Pérez Llorca de submís a Feijóo

Pilar Bernabé ha criticat la bonificació del 99% de l'impost de successions anunciada per Pérez Llorca i ha reclamat prioritzar el finançament. També ha acusat a Feijóo de mantindre un no a tot sense alternatives.

Bernabé retrau al PP un café per a tots en vivenda i alerta de favoritismes

Pilar Bernabé ha acusat el PP d'aplicar un model de vivenda pública de café per a tots que, al seu juí, afavorix a càrrecs i afins i pervertix la finalitat social.

Replanten més de 10.000 exemplars de posidònia per a restaurar tres hectàrees del litoral mediterrani

Acció Posidònia ha reintroduït més de 10.000 plantes per a recuperar tres hectàrees a Balears, Catalunya, Comunitat Valenciana i Murcia. El projecte, el major fins a la data al Mediterrani, combina voluntariat, cultiu 'in vitro' i formació.

Últim tram per a blindar el subministrament d’aigua a València i la seua àrea metropolitana

La EMSHI ha iniciat l'últim tram que unirà les potabilitzadores de La Presa i El Realón per a garantir el proveïment a València davant incidències greus. La fase, amb 13,5 milions d'inversió i finalització prevista en 2027, reforça la xarxa que atén 1,7 milions en 51 municipis

L’alcalde d’Alacant desoïx les demandes de dimissió i se centra en la gestió després del cas de les VPP

Luis Barcala ha evitat respondre a les peticions de dimissió per les suposades irregularitats en l'adjudicació de VPP en Platja de Sant Joan i ha insistit que la seua prioritat és la gestió i aclarir l'ocorregut.

La jutgessa de la DANA cita a 39 testimonis entre agents mediambientals i bombers forestals

La magistrada que investiga la gestion de la DANA del 29 d'octubre de 2024 ha acordat telefonar a 39 nous testimonis. Busca reconstruir la vigilància de rius i barrancs i el flux d'avisos a la poblacion.

L’Ajuntament sancionarà a Compromís per omplir València de cartells en la seua campanya contra Catalá

El consistori anuncia sancions a Compromís per una campanya de cartells que apel·la a l'alcaldessa i denuncia problemes en el transport públic. Catalá critica l'acció i defén que els polítics han de donar exemple.