19.6 C
València
Dissabte, 8 novembre, 2025

Qui es posarà la primera vacuna contra el coronavirus en Espanya?

 

La carrera de diferents farmacèutiques per a conseguir una vacuna contra el Covid-19 està cada volta  més avançada i diferents companyies es troben ja provant la vacuna en fase 3, és a dir, l’última fase dels assajos clínics prèvia a la seua aprovació. D’esta manera, l’Agència Europea del Medicament calcula que podria rebre a finals d’este 2020 les dades clíniques dels estudis, que li permetrien donar per vàlida la vacuna i començar a subministrar-la a la població.

 

Però encara amb els escenaris més optimistes, i tenint en compte que no passe cap contratemps, res fa pensar que puga haver a la volta vacunes per a tota la població.

 

Espanya ja ha comprat 31,5 milions de dosis de la vacuna d’AstraZeneca, però els números no ixen per a vacunar tota la població. En el cas que els últims assajos clínics demostren una eficàcia que permetés a l’EMA aprovar esta vacuna, una situació que podria donar-se el desembre en les millors previsions, Espanya adquiriria quan això passara 3.155.547 dosis, el que donaria per a vacunar només a 1.577.000 persones, ja que la vacuna requerix dos dosis en total.

 

És per això que, veient que tots els països es trobaran amb el mateix escenari quan comencen a arribar les primeres dosis de les vacunes, comença a ser una prioritat planificar què passarà i qui seran els primers a poder rebre la vacuna. El Centre Europeu per a la Prevenció i Control de les Malalties (ECDC) ja treballa en això i ha publicat una advertència: comença a ser prioritari decidir qui rebrà estes primeres dosis.

 

Diferents estratègies a seguir

És per això que ha publicat un informe tècnic que oferix als diferents països estratègies per a afrontar este moment quan arribe. I, bàsicament, suggerix centrar-se primer en els grups específics.

 

«La vacunació podria administrar-se a grups específics de població, basant-se en el seu paper durant la pandèmia de Covid-19 -per exemple, treballadors sanitaris o socials o qualsevol que estiga a primera línia de foc-, en el seu risc de contraure la infecció -com persones amb malalties subjacents- o en la seua pertinença a grups vulnerables», diuen, cosa que contribuiria a la protecció de les persones que tenen més risc de contraure la malaltia.

 

Una altra opció seria administrar primer la vacuna en les regions a on hi ha una elevada densitat de població i es detecta més activitat viral, com en les grans ciutats. El problema seria la confrontació que podria provocar això en altres territoris, que se sentirien discriminats i reclamarien també els seus drets a ser vacunats.

 

Però el document planteja una altra opció: dirigir les primeres vacunes als grups més exposats, però no necessàriament als que patixen les conseqüències més greus de virus; serien sanitaris i jóvens. Encara que este escenari significaria una tornada més ràpida a la normalitat, planteja el problema de deixar desprotegits durant un temps als que tenen més risc de morir: la gent major.

Últimes notícies

Llibertat provisional per al camioner que va atropellar mortalment a una jove a València

Un jutjat de guàrdia ha decretat la llibertat provisional del camioner detingut per l'atropellament mortal d'una jove a València i li ha retirat el carnet. Informes mèdics assenyalen que, malgrat el positiu per drogues, no conduïa sota els seus efectes.

La Simfònica Juvenil de Costa Rica homenatja les víctimes de la dana amb un concert a Madrid

L'orquestra juvenil costa-riquenya ha oferit a l'Auditori Nacional un concert solidari dirigit per Andrés Salado per a fer costat a jóvens afectats per la dana de 2024 a València. La recaptació es destinarà a programes educatius i de benestar emocional d'Ajuda en Acció.

Montero exigix eleccions a la Comunitat Valenciana després de la dimissió tardana de Mazón

La vicepresidenta primera ha reclamat la convocatòria immediata després de la renúncia de Carlos Mazón, que considera tardana i mal resolta. Denuncia falta d'explicacions per la gestió de la DANA i rebutja un relleu pactat per PP i Vox.

Corberán: ‘Ens deixarem la vida per a revertir la situació’

En la prèvia davant el Betis a Mestalla, Carlos Corberán va assegurar que el València es deixarà la vida per a revertir la seua mala ratxa. Amb l'equip antepenúltim i sis partits sense guanyar, va apel·lar a la fortalesa mental i al suport de l'afició.

València Basket, líder i invicte, visita a un Granada cuer i sense victòries

El líder invicte visita al cuer en un dol marcat pel desgast del València després de l'Eurolliga i la setmana llarga de preparació del Granada. Ritme, rebot i triple apunten a ser les claus.

El València mesura la seua fragilitat davant la pegada del Betis a Mestalla

El València arriba amb sis jornades sense guanyar i números deficitaris en les dos àrees. El Betis encadena golejades recents i busca afermar-se en places europees.

Morant acusa de ‘misèria’ a PP i Vox per no aplaudir a les víctimes de la dana i reivindica la comissió del Congrés

La ministra de Ciència i líder del PSPV-PSOE ha denunciat la 'misèria' de PP i Vox per no aplaudir a les víctimes en la comissió del Congrés. Ha sostingut que l'òrgan del Congrés, obert amb els vots del PSOE, és l'únic que donarà veritat, reparació i responsabilitats polítiques.

Morant acusa a Mazón de tornar a mentir als valencians amb una dimissió ‘fake’

La líder del PSPV-PSOE ha titllat de 'fake' la renúncia de Carlos Mazón perquè manté tots els seus càrrecs i ha exigit responsabilitats per la gestió de la dana. També ha reclamat eleccions i ha criticat l'estratègia de PP i Vox.