Puig acusa a Mazón de lideratge soscavat després de la dana i el PP li retorna el colp

En les Trobades SER, Ximo Puig va sostindre que el Govern valencià arrossega una hipoteca moral i reputacional molt difícil d’alçar després de la gestió de la dana del 29 d’octubre, i que el lideratge de Carlos Mazón està soscavat. Va afegir que, segons algunes enquestes, un 80% dels valencians considera al president un problema per a la Comunitat i que hauria d’assumir responsabilitats. Es va preguntar com pot dormir cada nit després d’una tragèdia amb 228 morts.

Puig va comparar eixa actuació amb la dana de 2019 a la Vega Baixa, quan presidia el Consell. Va assegurar que els protocols eren els mateixos que en 2024, però llavors es va fer el que tocava: el Cecopi es va convocar amb antelació, les classes es van suspendre 48 hores abans de les inundacions i la Generalitat va exercir les seues responsabilitats. Al seu juí, l’anticipació en emergències reduïx riscos, ordena la cadena de comandament i evita decisions tardanes.

Xoque polític i acusacions creuades

La resposta del PP va arribar a través del diputat Fernando Pastor, que va defendre que l’única cosa que revela a Mazón és el supòsit menystinc del Govern de Pedro Sánchez als afectats de la dana i l’incompliment del pla de recuperació. Va reclamar a Puig que siga més contundent en la defensa dels interessos dels damnificats i exigisca a Sánchez i a la ministra Diana Morant una execució real i urgent d’unes ajudes que, segons el PP, no arriben.

Pastor va elevar el to i va repassar polèmiques del passat per a qüestionar al expresident. Va sostindre que Puig va manar un tren cap a les flames i que, com president, no va atendre les seues víctimes, i va recordar que va tindre com a vicepresidenta a una dirigent investigada per encobrir abusos a una menor tutelada. El dirigent popular va acusar el socialisme valencià d’intentar imposar un relat que no es correspon amb la realitat per a tapar una gestió que titlla de negligent en l’Executiu central.

L’intercanvi evidencia que la gestió de la dana s’ha convertit en un camp de batalla polític i en una disputa pel relat. D’un costat, s’assenyalen fallades de coordinació autonòmica; de l’altre, es posa el focus en l’arribada de les ajudes estatals. La conseqüència immediata és l’erosió de la confiança i un clima de crispació que dificulta acords i alentix la recuperació.

Puig es desmarca de polèmiques internes

Puig va afirmar que li agradaria que la crispació no marcara la política valenciana i va acusar el PP de viure de la confrontació. Preguntat pel seu encaix futur en el PSPV-PSOE, del qual va ser secretari general, va fer broma en definir-se com un pitxer Ximo, una manera de restar solemnitat al seu paper actual.

També es va referir a la controvèrsia que esguita a José María Ángel, excomisionado per a la reconstrucció, i va dir haver-la viscut amb commoció i profunda tristesa. Va explicar que no ho va triar per la seua titulació, sinó pel seu coneixement i trajectòria. Sobre la investigació al seu germà Francis Puig, per a qui la Fiscalia demana quatre anys de presó per presumptes irregularitats en ajudes al foment del valencià, va assegurar que està tranquil a nivell polític i va considerar que, de no ser el seu germà, no estaria en eixa situació.

Des del seu lloc com a ambaixador davant l’OCDE, Puig va situar les seues reflexions en un marc més ampli en parlar d’un món en estat de xoc després de l’arribada de Donald Trump a la presidència dels Estats Units, i va sostindre que la incertesa és ara l’única certitud. Així i tot, el focus regional seguix lloc en la gestió de la dana i en les responsabilitats que reclamen els ciutadans afectats.

Últimes notícies

Ordenen l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb

La Generalitat ha ordenat l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb i indica que la població isca per la CV-25 cap a Bétera i Olocau.

Aemet activa avís groc per pluges i tronades al litoral de Castelló dissabte

Aemet ha activat per a dissabte l’avís groc al litoral de Castelló per pluges intenses de fins a 30 l/m2 en una hora i tronades amb possible granís i ratxes molt fortes de vent.

Pobles de la Ribera comencen a quantificar els danys de les fortes tronades

Diversos municipis de l’interior i la costa de València, sobretot a la Ribera, han començat a valorar els danys per les fortes tronades de dijous, amb ratxes de vent de fins a 146 km/h i greus afectacions materials.

Rescatats amb helicòpter dos joves senderistes deshidratats a la serra d’Orihuela

Dos joves senderistes amb símptomes d’esgotament i deshidratació han sigut rescatats amb helicòpter a la serra d’Orihuela, a Alacant. L’operatiu del Consorci Provincial de Bombers els ha evacuat fins al parc de San Vicente.

El vent de més de 140 km/h i la pedra castiguen el caqui a la Ribera

Les fortes ratxes de vent i la pedra de les últimes tempestes han danyat especialment el caqui a la Ribera, segons La Unió de Llauradors i Ramaders, que encara avalua l’abast de les pèrdues.

Confinament a Gàtova pel fum de l’incendi forestal de Sogorb

Emergències ha ordenat el confinament de Gàtova per l’avanç del fum de l’incendi forestal de Sogorb, que ha cremat 133 hectàrees i continua actiu amb diversos fronts.

La UME s’incorpora a l’extinció de l’incendi de Segorbe i s’eleva l’alerta a nivell 2

Emergències ha activat la situació 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals per l’incendi de Segorbe i ha demanat reforços a la UME davant el risc per a població i entorn natural.

Les obres al voltant del Martínez Valero avancen amb l’objectiu d’acabar abans de final d’any

Les obres de reurbanització de l’entorn del Martínez Valero, amb 3,2 milions d’inversió, avancen a bon ritme i l’ajuntament preveu finalitzar-les abans de final d’any.