El govern espanyol podria apujar els IVA reduït i superreduït

El govern espanyol porta setmanes explorant noves vies per a incrementar els ingressos de l’Estat davant de la crisi que s’acosta. Per ara s’han plantejat taxes a les transaccions i a les grans empreses tecnològiques, i una pujada d’impostos a les grans fortunes, però també s’han temptejat mecanismes per a apujar els impostos a les classes mitjanes.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

Aconsellen apujar l’IVA

Ara, pareix que el Govern podria haver trobat la clau definitiva per a augmentar els ingressos: es tracta de l’Impost de Valor Afegit (IVA), una figura que a Espanya oferix un major marge de millora en els seus ingressos respecte a la mitjana europea i que el Banc d’Espanya acaba d’aconsellar al Govern de Pedro Sánchez com una solució.

 

Durant la seua intervenció en el Congrés de dimarts, el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández Cos, ha explicat que en Espanya hi ha un major número de productes gravats amb un tipus inferior al general, el 4% o el 10%. Per això ha recomanat a l’Executiu explorar la forma d’explotar esta figura, l’IVA, l’única precisament en què Sánchez i Iglesias coincidixen en no tocar.

 

El 40% de la diferència en la recaptació entre Espanya i la resta d’Europa s’explica, segons Hernández, pels menors ingressos de l’IVA derivats del major percentatge de béns de consum taxats en el tipus reduït o superreduït. L’any passat, l’IVA va ser al costat de l’IRPF, l’instrument impositiu que més ingressos va aportar, però segons el governador del Banc d’Espanya hi ha un clar marge de millora. La seua opinió és compartida, a demés, pel Fons Monetari Internacional o la Comissió Europea, que aconsellen al Govern espanyol revisar l’impost.

 

Impost de Societats

Esta revisió afectaria els articles que estan en l’IVA reduït (10%) o superreduït (4%). Però l’acord del govern espanyol no preveu en absolut esta via. Les poques actuacions que es preveuen respecte de l’IVA són les reduccions per a servicis veterinaris i productes d’higiene femenina, cosa que va reafirmar ahir la portaveu del govern, María Jesús Montero. Com a mínim, per ara.

 

Segons Montero, el govern té el convenciment que hi ha marge fiscal per a elevar els ingressos a través de línies ja pactades, com apujar l’IRPF a les rendes altes, la taxa Google, la taxa Tobin, l’harmonització entre comunitats, la fiscalitat verda i l’impost de societats. A este últim impost es va referir, precisament, el governador del banc d’Espanya. Segons ell, també té un marge de millora respecte a la mitjana europea, però en este cas hi ha una certa discussió sobre si realment l’impost pot donar prou de si. Els òrgans empresarials defenen que Espanya ja es troba per damunt de França i Alemanya en este impost.

 

El govern discrepa, i manté que les empreses han d’abonar-ne més. De fet, una de les claus del seu pla fiscal és imposar un tipus mínim del 15%, que seria del 18% per a entitats bancàries i empreses petrolieres. Segons l’Agència Tributària, l’any passat la recaptació va caure un 4%, fins als 23.733.000 d’euros.

Últimes notícies

Schinocca defensa la inversió de més de 20 milions en fitxatges de l’Elx

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, assegura que el club ha invertit més de 20 milions en el mercat estival i demana unitat a una afició preocupada per les eixides de jugadors importants.

El grup VI de Tercera Federació alça el teló amb quatre grans aspirants a l’ascens

La lliga en el grup VI de Tercera Federació arranca este cap de setmana amb Torrent, Villarreal C, Atlético Levante i Atlético Saguntino com a grans favorits a l’ascens, en una competició amb 18 equips i 34 jornades fins al maig.

Roy Revivo, nou lateral de l’Elx: ‘És un somni jugar la Lliga’

El lateral israelià Roy Revivo s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx, on assegura que complix un somni i vol superar la trajectòria del seu pare a la Lliga espanyola.

Compromís reclama investigar la gestió política de l’incendi de la Devesa

Compromís per València portarà al pròxim ple municipal una moció per crear una comissió d’investigació sobre la gestió de l’incendi que ha arrasat 37 hectàrees de la Devesa de El Saler. L’equip de govern defensa que ha actuat amb transparència i que la prioritat ha de ser aclarir qui va provocar el foc.

València estrena un gran mural de Luis de la Fuente després de ser vandalitzat a Barcelona

La façana del Centre Municipal de Persones Majors de Montolivet exhibix ja un mural de grans dimensions de Luis de la Fuente, reproducció de l’obra que va ser vandalitzada a Barcelona després del títol mundial d’Espanya.

El nou Hospital General de Castelló complix terminis i manté l’estrena per a 2026

Els tràmits del nou Hospital General Universitari de Castelló avancen segons el calendari i Sanitat preveu notícies positives prompte. El centre multiplicarà quiròfans, UCI i habitacions individuals respecte a l’actual hospital.

Santa Bàrbara decreta dos dies de dol per la mort d’un bebé de 18 mesos

Santa Bàrbara ha decretat dos dies de dol per la mort d’un bebé de 18 mesos, després de trobar els seus restes en una vivenda i detindre els pares a València acusats d’homicidi. El cas ha commocionat el municipi, que descriu la família com aparentment integrada i sense senyals evidents de risc.

Pérez Llorca acusa Sánchez de impedir un finançament just per a les autonomies

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha assegurat a Polop que el nou model de finançament autonòmic que impulsa el Govern central és incompatible amb Pedro Sánchez i només busca, segons ell, contentar l’independentisme català. També ha denunciat que totes les autonomies han vist rebutjades les seues al·legacions tècniques i que els valencians han sigut castigats en finançament i infraestructures.