El govern espanyol podria apujar els IVA reduït i superreduït

El govern espanyol porta setmanes explorant noves vies per a incrementar els ingressos de l’Estat davant de la crisi que s’acosta. Per ara s’han plantejat taxes a les transaccions i a les grans empreses tecnològiques, i una pujada d’impostos a les grans fortunes, però també s’han temptejat mecanismes per a apujar els impostos a les classes mitjanes.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

Aconsellen apujar l’IVA

Ara, pareix que el Govern podria haver trobat la clau definitiva per a augmentar els ingressos: es tracta de l’Impost de Valor Afegit (IVA), una figura que a Espanya oferix un major marge de millora en els seus ingressos respecte a la mitjana europea i que el Banc d’Espanya acaba d’aconsellar al Govern de Pedro Sánchez com una solució.

 

Durant la seua intervenció en el Congrés de dimarts, el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández Cos, ha explicat que en Espanya hi ha un major número de productes gravats amb un tipus inferior al general, el 4% o el 10%. Per això ha recomanat a l’Executiu explorar la forma d’explotar esta figura, l’IVA, l’única precisament en què Sánchez i Iglesias coincidixen en no tocar.

 

El 40% de la diferència en la recaptació entre Espanya i la resta d’Europa s’explica, segons Hernández, pels menors ingressos de l’IVA derivats del major percentatge de béns de consum taxats en el tipus reduït o superreduït. L’any passat, l’IVA va ser al costat de l’IRPF, l’instrument impositiu que més ingressos va aportar, però segons el governador del Banc d’Espanya hi ha un clar marge de millora. La seua opinió és compartida, a demés, pel Fons Monetari Internacional o la Comissió Europea, que aconsellen al Govern espanyol revisar l’impost.

 

Impost de Societats

Esta revisió afectaria els articles que estan en l’IVA reduït (10%) o superreduït (4%). Però l’acord del govern espanyol no preveu en absolut esta via. Les poques actuacions que es preveuen respecte de l’IVA són les reduccions per a servicis veterinaris i productes d’higiene femenina, cosa que va reafirmar ahir la portaveu del govern, María Jesús Montero. Com a mínim, per ara.

 

Segons Montero, el govern té el convenciment que hi ha marge fiscal per a elevar els ingressos a través de línies ja pactades, com apujar l’IRPF a les rendes altes, la taxa Google, la taxa Tobin, l’harmonització entre comunitats, la fiscalitat verda i l’impost de societats. A este últim impost es va referir, precisament, el governador del banc d’Espanya. Segons ell, també té un marge de millora respecte a la mitjana europea, però en este cas hi ha una certa discussió sobre si realment l’impost pot donar prou de si. Els òrgans empresarials defenen que Espanya ja es troba per damunt de França i Alemanya en este impost.

 

El govern discrepa, i manté que les empreses han d’abonar-ne més. De fet, una de les claus del seu pla fiscal és imposar un tipus mínim del 15%, que seria del 18% per a entitats bancàries i empreses petrolieres. Segons l’Agència Tributària, l’any passat la recaptació va caure un 4%, fins als 23.733.000 d’euros.

Últimes notícies

Morant assegura que el PSPV posarà de nou l’educació pública al centre del Consell

Diana Morant pronostica que és l’última tornada a classe amb el PP al Consell i detalla quatre compromisos del PSPV per a reforçar l’educació pública des del pròxim curs.

El Levante perd Etta Eyong per a rebre el Barça al Ciutat de València

El Levante ha començat a preparar el partit de diumenge contra el FC Barcelona al Ciutat de València sense el davanter camerunés Etta Eyong, lesionat al recte anterior de la cama dreta. L’enfrontament correspon a la quarta jornada de LaLiga i es jugarà a les 16.15 hores.

Messi estudia comprar l’Eldense i l’Ajuntament d’Elda garantix el seu suport

L’alcalde d’Elda ha assegurat que el Club Deportivo Eldense continuarà rebent suport municipal si es materialitza l’entrada de Lionel Messi en la propietat. El consistori ja ha aportat més de quatre milions des de 2022 i veu l’operació com una oportunitat històrica per a la ciutat.

CSIF reclama un gran pacte valencià per l’educació i un pla urgent de climatització als col·legis

CSIF proposa un pacte valencià per l’educació i exigix un pla director de climatització per a tots els centres, arran de les altes temperatures i els mals resultats de l’informe PISA.

Morant replica Mompó: planta cara al masclisme i rebutja que es normalitze

La líder del PSPV-PSOE, Diana Morant, replica Vicent Mompó i assegura que no està plorant sinó denunciant un masclisme que considera intolerable, també en la política valenciana.

Set sindicats mèdics preparen una gran vaga indefinida per canviar l’estatut

Set sindicats mèdics, que diuen representar el 54 % dels facultatius, han impulsat la Unió Mèdica i Facultativa i han anunciat una gran vaga indefinida a mitjan octubre per forçar un nou estatut mèdic estatal.

Protesta al nou IES Patacona per obrir el centre amb obres i sense condicions

Famílies i professorat del nou IES Patacona d'Alboraia s'han concentrat a l'inici de curs per denunciar que el centre ha obert amb les obres sense acabar, instal·lacions per muntar i serveis bàsics com la llum i internet sense regularitzar.

Avís taronja per pluges de 40 l/m² al nord d’Alacant fins dijous de matinada

L’Aemet manté este dimecres i fins a les 6 hores de dijous l’avís taronja per pluges intenses al litoral nord d’Alacant, amb tempestes fortes també al sud de la província i avisos grocs a València i interior.