El govern espanyol podria apujar els IVA reduït i superreduït

El govern espanyol porta setmanes explorant noves vies per a incrementar els ingressos de l’Estat davant de la crisi que s’acosta. Per ara s’han plantejat taxes a les transaccions i a les grans empreses tecnològiques, i una pujada d’impostos a les grans fortunes, però també s’han temptejat mecanismes per a apujar els impostos a les classes mitjanes.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

Aconsellen apujar l’IVA

Ara, pareix que el Govern podria haver trobat la clau definitiva per a augmentar els ingressos: es tracta de l’Impost de Valor Afegit (IVA), una figura que a Espanya oferix un major marge de millora en els seus ingressos respecte a la mitjana europea i que el Banc d’Espanya acaba d’aconsellar al Govern de Pedro Sánchez com una solució.

 

Durant la seua intervenció en el Congrés de dimarts, el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández Cos, ha explicat que en Espanya hi ha un major número de productes gravats amb un tipus inferior al general, el 4% o el 10%. Per això ha recomanat a l’Executiu explorar la forma d’explotar esta figura, l’IVA, l’única precisament en què Sánchez i Iglesias coincidixen en no tocar.

 

El 40% de la diferència en la recaptació entre Espanya i la resta d’Europa s’explica, segons Hernández, pels menors ingressos de l’IVA derivats del major percentatge de béns de consum taxats en el tipus reduït o superreduït. L’any passat, l’IVA va ser al costat de l’IRPF, l’instrument impositiu que més ingressos va aportar, però segons el governador del Banc d’Espanya hi ha un clar marge de millora. La seua opinió és compartida, a demés, pel Fons Monetari Internacional o la Comissió Europea, que aconsellen al Govern espanyol revisar l’impost.

 

Impost de Societats

Esta revisió afectaria els articles que estan en l’IVA reduït (10%) o superreduït (4%). Però l’acord del govern espanyol no preveu en absolut esta via. Les poques actuacions que es preveuen respecte de l’IVA són les reduccions per a servicis veterinaris i productes d’higiene femenina, cosa que va reafirmar ahir la portaveu del govern, María Jesús Montero. Com a mínim, per ara.

 

Segons Montero, el govern té el convenciment que hi ha marge fiscal per a elevar els ingressos a través de línies ja pactades, com apujar l’IRPF a les rendes altes, la taxa Google, la taxa Tobin, l’harmonització entre comunitats, la fiscalitat verda i l’impost de societats. A este últim impost es va referir, precisament, el governador del banc d’Espanya. Segons ell, també té un marge de millora respecte a la mitjana europea, però en este cas hi ha una certa discussió sobre si realment l’impost pot donar prou de si. Els òrgans empresarials defenen que Espanya ja es troba per damunt de França i Alemanya en este impost.

 

El govern discrepa, i manté que les empreses han d’abonar-ne més. De fet, una de les claus del seu pla fiscal és imposar un tipus mínim del 15%, que seria del 18% per a entitats bancàries i empreses petrolieres. Segons l’Agència Tributària, l’any passat la recaptació va caure un 4%, fins als 23.733.000 d’euros.

Últimes notícies

Les màximes pugen fins als 36,5 graus a Utiel en un dia de calor intensa

Les temperatures màximes han pujat cinc graus este dimecres a la Comunitat Valenciana i han arribat als 36,5 graus a Utiel, amb diversos municipis d’interior per damunt dels 36 graus.

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.

Ajuntaments socialistes se concentren per a donar suport al poble de Ceuta

Diversos ajuntaments socialistes, especialment de la Comunitat Valenciana, s'han concentrat este dimecres per a mostrar el seu suport a Ceuta i reclamar més col·laboració institucional i recursos per a la ciutat autònoma.

Alicia Giménez Bartlett amenaça en enviar Petra Delicado al convent si es repetix

Alicia Giménez Bartlett presenta la novel·la Bajo el cielo infernal, un nou cas de Petra Delicado marcat per la seua viudetat i una trama complexa al barri de la Mina.

Nits tropicals i pujada de temperatures en la Península i Balears este dijous

El dijous farà temps estable amb un ascens general de temperatures en la Península i Balears, nits tropicals en la Mediterrània i mitat sud i vent de llevant fort en l’estret de Gibraltar.

Detinguda una parella a València per un presumpte homicidi d’un bebé a Tarragona

La Policia Nacional ha detingut a l’Estació del Nord de València una parella reclamada per un jutjat de Tarragona per un presumpte delicte d’homicidi relacionat amb la mort del seu bebé.

La DOP Uva de Taula del Vinalopó inicia la campanya 2026 amb el primer ram tallat a Agost

La DOP Uva de Taula Embossada del Vinalopó ha encetat a Agost la campanya 2026 amb el tall simbòlic del primer ram i una nova etiqueta identificativa, en un acte amb presència de la Generalitat i la Diputació d'Alacant.