Els regants protesten contra els retallaments als cabals del Tajo-Segura

 

Preocupació pel reg, pel camp, per l’agricultura. Este dissabte els regants han convocat nous actes de protesta simultanis en 16 ciutats. El Cercle per l’Aigua, que agrupa diferents organitzacions de regants de les comarques regades pel transvasament Tajo-Segura –ubicades al sud de la Comunitat Valenciana, a Múrcia i Almeria. Estes propostes se sumen a les iniciades el passat mes d’abril, com ja van anunciar que farien.

Es tracta d’unes mobilitzacions en rebuig a l’increment del cabal ecològic al riu Tajo, que proposa el Ministeri de Transició Ecològica, així com al canvi de regles d’explotació del Tajo-Segura que, en la pràctica, suposa la possibilitat de reduir de 38 a 27 els hectòmetres cúbics d’aigua mensualment transvasada del riu Tajo al Segura.

Cal destacar que la Comissió Central d’Explotació de l’Aqüeducte Tajo-Segura acaba d’autoritzar per al mes de maig un transvasament de 38 hm³, segons ha informat el Ministeri de Transició Ecològica (Miteco).

Un lema molt significatiu

Les concentracions a la Comunitat Valenciana, amb el lema «En el Llevant, sense transvasament, desert i atur» han començat a la comarca del Baix Segura: a Oriola, Albatera i al Pilar de la Foradada. Els regants d’Elx, al Baix Vinalopó, també han eixit al carrer. Tots i totes regants han eixit este dissabte en defensa d’un transvasament que enguany ha complit 42 anys.

El portaveu del Cercle de l’Aigua i president del Sindicat Central de Regants de l’Aqüeducte Tajo-Segura (Scrats), Lucas Jiménez, ha recordat que el Ministeri «pretén augmentar cabals ecològics en alguns trams del Tajo, que no solucionaran els problemes mediambientals del riu perquè el que es necessita és una millor depuració de les masses d’aigua».

Jiménez també ha afegit que estes retallades suposaran un problema no sols per al sector agrícola, »que tant aporta al PIB amb els seus cultius, sinó també al proveïment perquè no oblidem que el transvasament també porta aigua per al consum humà».

 

<

>

El govern estatal ataca el medi ambient així ho acusa el PP

La consellera de Transició Ecològica, Mireia Mollà, ha donat suport a la defensa del transvasament del Tajo-Segura en la manifestació dels regants del Camp d’Elx. Mollà ha remarcat que el sector agrari valencià està sent atacat i que ha d’eixir als carrers, estar present en els mitjans i en l’agenda política.

Sense eixir-se’n d’esta mateixa línia, mantenint el seu objectiu, l’alcalde de la capital del Baix Vinalopó, Carlos González, ha manifestat que el seu equip de govern defendrà «a ultrança» allò que el transvasament representa per al municipi.

També hi ha hagut lloc pa les crítiques i així ho ha fet el president de la Diputació d’Alacant i candidat a liderar el PP de la Comunitat Valenciana, Carlos Mazón, ha criticat des d’Oriola les «retallades» del govern estatal en matèria hídrica.

Mazón ha assegurat que la tractorada «històrica» d’este dissabte defensa també «més de 40 milions d’arbres», que considera claus per a lluitar pel «present i futur de la nostra gent» i ha acusat els socialistes i els membres de Podem d’atacar el medi ambient.

En Múrcia i ALmeria

A la Regió de Múrcia, les concentracions han tingut lloc a Cartagena, Santomera, Totana, Alcantarilla, Sangonera la Seca, Alhama, Ceutí, Mula, Llorca, Favanella, Pliego i Fortuna. Mentre que a Almeria se n’ha fet una a Huércal-Overa.

 

 

<

>
No és cosa d’ara esta polèmica i es que el transvasament Tajo-Segura ha estat sempre envoltat de controvèrsia des que va entrar en funcionament l’any 1979. La Generalitat està al seu costat i ha reiterat el seu suport a esta obra hidràulica i ha manifestat un «rebuig frontal» a qualsevol canvi de les regles d’explotació que comprometa el proveïment d’aigua al sud de la Comunitat Valenciana.

 

 

Últimes notícies

Nou detinguts a València i Saragossa per un entramat de tràfic amb 11 quilos de cocaïna

La Policia Nacional ha desarticulat una presumpta organització de tràfic de cocaïna entre València i Saragossa, amb nou detinguts i més d’11 quilos de droga intervinguts.

Benavent defensa que la prioritat és ajudar les persones vulnerables sense distingir raça

L’arquebisbe de València, Enrique Benavent, remarca que per als cristians compta sobretot la vulnerabilitat de les persones, sense diferenciar raça, origen o religió, i destaca el paper del valencià, les dones, Càritas i l’educació en l’Església actual.

Retirat un bidó contaminant que vagava a la deriva davant la costa d’Altea

La Creu Roja i Salvament Marítim han retirat un bidó contaminant que flotava a la deriva davant Cap Negret, al terme d’Altea, i l’han traslladat al port per al tractament adequat.

Set anys de presó per a un nebot de l’exconseller Blasco per amañar contractes sanitaris

L’exgerent del Consorci Hospital General Universitari de València Sergio Blasco ha sigut condemnat a set anys de presó i a més de dos milions d’euros en multes per amañar contractes sanitaris, cobrar comissions il·lícites i blanquejar capitals, en el conegut com a cas Osvaldos.

Detinguda a Gavarda una parella que robava a majors amb el mètode de labraç a Càrcer

La Guàrdia Civil ha detingut a Gavarda un home i una dona, de 19 i 20 anys i nacionalitat romanesa, acusats de robar una joia a un veí dedad avançada de Càrcer amb el mètode de labraç i relacionats amb dos assalts més a Jaén i Almería.

Huit morts atribuïts a la calor extrema en la Comunitat Valenciana en només tres dies

La calor extrema ha deixat huit morts en tres dies a la Comunitat Valenciana, totes persones majors excepte una, enmig d’una onada amb valors pròxims o superiors als 40 graus.

Oratge estable este dijous a la Comunitat Valenciana amb temperatures sense canvis destacats

El dijous arribarà a la Comunitat Valenciana amb cels poc nuvolosos, vent fluix i temperatures molt semblants a les de les últimes hores, després d’una jornada calorosa a Castelló, València i Alacant.

La cremà de 180 fogueres tanca unes festes d’Alacant amb quasi dos milions de visitants

La cremà dels més de 180 monuments foguerers ha posat punt final unes Fogueres d’Alacant 2026 marcades per quasi dos milions de visitants i per una nit de Sant Joan multitudinària i sense incidències greus.