Els regants protesten contra els retallaments als cabals del Tajo-Segura

 

Preocupació pel reg, pel camp, per l’agricultura. Este dissabte els regants han convocat nous actes de protesta simultanis en 16 ciutats. El Cercle per l’Aigua, que agrupa diferents organitzacions de regants de les comarques regades pel transvasament Tajo-Segura –ubicades al sud de la Comunitat Valenciana, a Múrcia i Almeria. Estes propostes se sumen a les iniciades el passat mes d’abril, com ja van anunciar que farien.

Es tracta d’unes mobilitzacions en rebuig a l’increment del cabal ecològic al riu Tajo, que proposa el Ministeri de Transició Ecològica, així com al canvi de regles d’explotació del Tajo-Segura que, en la pràctica, suposa la possibilitat de reduir de 38 a 27 els hectòmetres cúbics d’aigua mensualment transvasada del riu Tajo al Segura.

Cal destacar que la Comissió Central d’Explotació de l’Aqüeducte Tajo-Segura acaba d’autoritzar per al mes de maig un transvasament de 38 hm³, segons ha informat el Ministeri de Transició Ecològica (Miteco).

Un lema molt significatiu

Les concentracions a la Comunitat Valenciana, amb el lema «En el Llevant, sense transvasament, desert i atur» han començat a la comarca del Baix Segura: a Oriola, Albatera i al Pilar de la Foradada. Els regants d’Elx, al Baix Vinalopó, també han eixit al carrer. Tots i totes regants han eixit este dissabte en defensa d’un transvasament que enguany ha complit 42 anys.

El portaveu del Cercle de l’Aigua i president del Sindicat Central de Regants de l’Aqüeducte Tajo-Segura (Scrats), Lucas Jiménez, ha recordat que el Ministeri «pretén augmentar cabals ecològics en alguns trams del Tajo, que no solucionaran els problemes mediambientals del riu perquè el que es necessita és una millor depuració de les masses d’aigua».

Jiménez també ha afegit que estes retallades suposaran un problema no sols per al sector agrícola, »que tant aporta al PIB amb els seus cultius, sinó també al proveïment perquè no oblidem que el transvasament també porta aigua per al consum humà».

 

<

>

El govern estatal ataca el medi ambient així ho acusa el PP

La consellera de Transició Ecològica, Mireia Mollà, ha donat suport a la defensa del transvasament del Tajo-Segura en la manifestació dels regants del Camp d’Elx. Mollà ha remarcat que el sector agrari valencià està sent atacat i que ha d’eixir als carrers, estar present en els mitjans i en l’agenda política.

Sense eixir-se’n d’esta mateixa línia, mantenint el seu objectiu, l’alcalde de la capital del Baix Vinalopó, Carlos González, ha manifestat que el seu equip de govern defendrà «a ultrança» allò que el transvasament representa per al municipi.

També hi ha hagut lloc pa les crítiques i així ho ha fet el president de la Diputació d’Alacant i candidat a liderar el PP de la Comunitat Valenciana, Carlos Mazón, ha criticat des d’Oriola les «retallades» del govern estatal en matèria hídrica.

Mazón ha assegurat que la tractorada «històrica» d’este dissabte defensa també «més de 40 milions d’arbres», que considera claus per a lluitar pel «present i futur de la nostra gent» i ha acusat els socialistes i els membres de Podem d’atacar el medi ambient.

En Múrcia i ALmeria

A la Regió de Múrcia, les concentracions han tingut lloc a Cartagena, Santomera, Totana, Alcantarilla, Sangonera la Seca, Alhama, Ceutí, Mula, Llorca, Favanella, Pliego i Fortuna. Mentre que a Almeria se n’ha fet una a Huércal-Overa.

 

 

<

>
No és cosa d’ara esta polèmica i es que el transvasament Tajo-Segura ha estat sempre envoltat de controvèrsia des que va entrar en funcionament l’any 1979. La Generalitat està al seu costat i ha reiterat el seu suport a esta obra hidràulica i ha manifestat un «rebuig frontal» a qualsevol canvi de les regles d’explotació que comprometa el proveïment d’aigua al sud de la Comunitat Valenciana.

 

 

Últimes notícies

L’Elx començarà la Lliga al camp del Deportivo, on va celebrar l’ascens fa un any

L’Elx iniciarà la Lliga 2026-27 al camp del Deportivo de La Coruña, escenari del seu ascens, i la tancarà al Martínez Valero davant el Racing de Santander.

El Valencia arrancarà la Lliga contra el Betis a Mestalla i s’acomiadarà de l’estadi davant l’Elx

El Valencia començarà la Lliga 2026-2027 a Mestalla contra el Betis el 15 o 16 d’agost i jugarà l’últim partit oficial a l’actual estadi davant l’Elx en la penúltima jornada, abans de tancar la competició a El Sadar.

El Villarreal començarà la Lliga 2026/27 a Santander i la tancarà a Sant Sebastià

El Villarreal ha conegut el seu calendari de Lliga 2026/27, amb un inici marcat per tres jornades seguides com a visitant per les obres a l’estadi de la Ceràmica i un tram inicial carregat de derbis i duels davant els grans.

Un incendi en una nau d’Aspe arrasa la instal·lació i crema una zona de muntanya pròxima

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant treballen per a apagar un incendi en una nau industrial d’Aspe que s’ha estès a una zona de muntanya pròxima i ha deixat la instal·lació molt afectada.

Mig milió d’euros valencians per a ajuda d’emergència a Veneçuela després dels terratrémols

La Generalitat ha posat en marxa un paquet extraordinari de 500.000 euros per a assistència bàsica a Veneçuela, a més de reforçar l’enviament d’equips de rescat i personal especialitzat des de la Comunitat Valenciana.

147 anys i mig de presó per als 14 acusats d’introduir cocaïna pel Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 persones a 147 anys i mig de presó i multes de 784,6 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020, després que el TSJCV anul·lara una absolució prèvia i ordenara valorar els missatges de Sky ECC.

147 anys de presó per als 14 condemnats per introduir cocaïna al Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 acusats a 147 anys i mig de presó i a multes que superen els 784 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020.

147 anys i mig de presó per als 14 condemnats per introduir cocaïna al Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 persones a 147 anys i mig de presó i a multes que superen els 784 milions d’euros per intentar introduir un alijo de 117 quilos de cocaïna al Port de València el 2020.