18.3 C
València
Dijous, 29 gener, 2026

Critiques a Renfe per excloure el valencià de la megafonia dels trens

La Plataforma per la Llengua ha denunciat al Govern Espanyol per “la discriminació del valencià” a la qual sotmet Renfe als trens entre Vinaròs i València atés que la megafonia en la qual s’indica la “Pròxima parada” ho fa majoritàriament en castellà i en comptades ocasions en valencià.

Segons el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, els trens que circulen en aquesta línia no permeten “pregravar els missatges” i per això “és possible que en alguns casos no es puga atendre la previsió” d’emetre els missatges tant en castellà com en valencià. L’enregistrament publicat per la Plataforma a mitjan març demostra que tots els missatges emesos en castellà ja són pregravats.

El Ministeri de Transports havia negat en diverses ocasions l’exclusió del valencià en aquesta línia, però la Plataforma per la Llengua va publicar una gravació que ho demostrava i el Govern espanyol s’ha vist forçat a reconéixer-ho, en una resposta al senador Carles Mulet, de Compromís.

En aquesta contestació, el Govern espanyol assegura, d’una banda, que “juntament amb el castellà, el valencià es fa servir amb caràcter general als missatges dels trens” i que, d’altra banda, l’antiguitat d’alguns vagons impossibilita la renovació de les locucions que anuncien les aturades i fan indicacions als passatgers.

Segons explica el ministeri, existeix un pla pendent des de 2019 que ha de permetre “renovar el 50% dels vehicles dedicats al servei públic” i que, d’aquesta manera, es garantirà “la qualitat i la millora dels serveis“. Entre eixes millores, es trobaria, segons indiquen, l’acompliment de la legalitat: que la megafonia estiga també en valencià.

No és la primera vegada que la Plataforma denuncia males pràctiques lingüístiques a Renfe. De fet, en més de deu ocasions l’entitat ha assenyalat l’absència de la llengua en la megafonia dels trens d’ALVIA i AVE que fan el recorregut entre Madrid i Castelló de la Plana.

A més, l’empresa pública fragmenta la nostra llengua al web i permet als usuaris triar entre castellà i valencià. El web es va actualitzar el 2020, amb el valencià José Luis Ábalos de ministre, i va continuar fent la distinció com si foren dos llengües diferents.

Per a Plataforma per la Llengua, “la incorporació del valencià a la megafonia dels trajectes que discorren per la Comunitat Valenciana hauria de ser una prioritat i posa l’exemple dels trens de la proximitat de València, en què la llengua pròpia del territori ja és present, si més no parcialment, a la megafonia”.

Últimes notícies

Almenys 200 tractors se sumen a la manifestació agrària de València contra els acords de la UE

Almenys 200 tractors s'han unit este dijous a València per a protestar contra els acords comercials de la Unió Europea firmats sense reciprocitat, amb el pacte amb Mercosur en el punt de mira. La marxa avança des de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer cap a la Delegació del Govern després de provocar retencions a primera hora.

Marató València firma un acord per a reparar la pista de la UPV amb 120.000 euros i obrir-la a clubs i federats

La Marató València ha acordat amb la UPV aportar 120.000 euros per a reparar la seua pista i obrir-la a clubs i federats. La instal·lació serà homologada després de les obres previstes fins a 2026.

La compravenda de vivendes va caure un 4,1% al novembre en la Comunitat Valenciana i els preus van pujar un 12,7%

Al novembre, la Comunitat Valenciana va registrar un 4,1% menys d'operacions mentres el preu de la vivenda va escalar un 12,7%. A Espanya, les compravendes van baixar un 2,4% i les hipoteques van créixer un 6,5%

71 carreteres seguixen afectades per la borrasca, cap en la xarxa principal

El temporal de neu i pluja manté 71 carreteres amb problemes, amb 19 tancaments i 21 trams amb cadenes, sense afecció en la xarxa principal. Aragó, Astúries, Castella i Lleó i la Comunitat Valenciana concentren les majors incidències.

Alacant acull la Game Jam 2026, una marató de 48 hores per a crear videojocs

La Game Jam 2026 reunix al Parc Científic d'Alacant a uns 70 creadors durant 48 hores per a dissenyar videojocs a partir d'una temàtica sorpresa i amb mentors. L'esdeveniment s'integra en la Global Game Jam i conclourà amb jurat professional i premis.

Danys i talls de trànsit per vents de 118 km/h a Xàtiva

Vents de fins a 118 km/h han provocat nombrosos incidents a Xàtiva, amb talls de vies i tancament del pavelló de voleibol. No consten ferits.

Marc Pubill torna al Ciutat amb l’Atlètic després de deixar 8,4 milions en el Llevant

Marc Pubill torna este dissabte al Ciutat amb la samarreta de l'Atlètic per a mesurar-se al Llevant. La seua eixida a l'Almeria i la plusvàlua de 2025 van reportar 8,4 milions al club valencià.

Femeval veu en l’acord UE-Índia un impuls a les exportacions valencianes del metall

La patronal del metall ha afirmat que el pacte amb l'Índia reduirà aranzels sobre el 96,6% de les exportacions europees i obrirà cooperació tecnològica. Advertix de la necessitat de vigilar impactes desiguals i de complir estàndards per a un benefici equilibrat.