Critiques a Renfe per excloure el valencià de la megafonia dels trens

La Plataforma per la Llengua ha denunciat al Govern Espanyol per “la discriminació del valencià” a la qual sotmet Renfe als trens entre Vinaròs i València atés que la megafonia en la qual s’indica la “Pròxima parada” ho fa majoritàriament en castellà i en comptades ocasions en valencià.

Segons el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, els trens que circulen en aquesta línia no permeten “pregravar els missatges” i per això “és possible que en alguns casos no es puga atendre la previsió” d’emetre els missatges tant en castellà com en valencià. L’enregistrament publicat per la Plataforma a mitjan març demostra que tots els missatges emesos en castellà ja són pregravats.

El Ministeri de Transports havia negat en diverses ocasions l’exclusió del valencià en aquesta línia, però la Plataforma per la Llengua va publicar una gravació que ho demostrava i el Govern espanyol s’ha vist forçat a reconéixer-ho, en una resposta al senador Carles Mulet, de Compromís.

En aquesta contestació, el Govern espanyol assegura, d’una banda, que “juntament amb el castellà, el valencià es fa servir amb caràcter general als missatges dels trens” i que, d’altra banda, l’antiguitat d’alguns vagons impossibilita la renovació de les locucions que anuncien les aturades i fan indicacions als passatgers.

Segons explica el ministeri, existeix un pla pendent des de 2019 que ha de permetre «renovar el 50% dels vehicles dedicats al servei públic» i que, d’aquesta manera, es garantirà «la qualitat i la millora dels serveis«. Entre eixes millores, es trobaria, segons indiquen, l’acompliment de la legalitat: que la megafonia estiga també en valencià.

No és la primera vegada que la Plataforma denuncia males pràctiques lingüístiques a Renfe. De fet, en més de deu ocasions l’entitat ha assenyalat l’absència de la llengua en la megafonia dels trens d’ALVIA i AVE que fan el recorregut entre Madrid i Castelló de la Plana.

A més, l’empresa pública fragmenta la nostra llengua al web i permet als usuaris triar entre castellà i valencià. El web es va actualitzar el 2020, amb el valencià José Luis Ábalos de ministre, i va continuar fent la distinció com si foren dos llengües diferents.

Per a Plataforma per la Llengua, “la incorporació del valencià a la megafonia dels trajectes que discorren per la Comunitat Valenciana hauria de ser una prioritat i posa l’exemple dels trens de la proximitat de València, en què la llengua pròpia del territori ja és present, si més no parcialment, a la megafonia”.

Últimes notícies

Carlos Espí fitxa pel Real Madrid fins 2031 després de brillar al Levante

El davanter valencià Carlos Espí deixa el Levante UD i firma pel Real Madrid per cinc temporades, fins al 30 de juny de 2031, després d’una irrupció destacada en l’elit.

Carlos Espí, màxim golejador granota, fitxa pel Real Madrid

El Levante UD ha tancat amb el Real Madrid el traspàs del davanter Carlos Espí, màxima venda d’un jugador de la seua pedrera. El punta valencià, de 20 anys, s’acomiada com a màxim golejador granota de l’última temporada.

1.800 veïns poden tornar a casa pel bon avanç de l’incendi de la Vall d’Uixó

La millora en l’evolució de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó ha permés el retorn de 1.800 persones a Alfondeguilla, Chóvar i Sueras, encara amb el foc sense estabilitzar i unes 5.200 persones desalojades.

L’abstenció de Vox frena la reprovació de Barcala pel cas dels pisos de Les Naus

L’abstenció dels quatre regidors de Vox en el ple d’Alacant ha impedit la reprovació de l’alcalde Luis Barcala, reclamada per l’esquerra per la seua negativa a declarar en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus.

Veïns d’Ayódar reclamen més prevenció per a evitar nous incendis forestals

Els habitants d’Ayódar han tornat a les seues cases després de l’evacuació per l’incendi de la Vall d'Uixó i exigixen més prevenció per a evitar que es repetisquen focs com este.

El president de la CHJ admet que hi hagué “molt poc temps de maniobra” al barranc del Poyo

Miguel Polo ha detallat al jutjat els missatges que va enviar després de la DANA de 2024, admetent que al barranc del Poyo hi hagué molt poc temps de maniobra i incidint en l’impacte sobre l’abastiment d’aigua i les infraestructures.

El festival FRESCA! tanca la sisena edició amb un 90% d’ocupació

El festival FRESCA!, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i l’IVC, ha tancat la sisena edició a Alacant amb un 90% d’ocupació i un augment del 12% d’espectadors respecte a 2024. Cinc dels nou muntatges de gran format han esgotat entrades a Casa Mediterráneo, mentre que FRESCA! Al Carrer ha oferit dos espectacles gratuïts en els Jardins de la Diputació.

Quatre de cada deu conductors valencians no revisen la vista abans de conduir

El 42,3 % dels conductors de la Comunitat Valenciana no es fa revisions visuals periòdiques, malgrat que la vista és clau per a la seguretat viària. El COOCV recorda també la importància d’usar ulleres de sol adequades, sobretot amb lents polaritzades.
FILMOTECA D'ESTIU