Critiques a Renfe per excloure el valencià de la megafonia dels trens

La Plataforma per la Llengua ha denunciat al Govern Espanyol per “la discriminació del valencià” a la qual sotmet Renfe als trens entre Vinaròs i València atés que la megafonia en la qual s’indica la “Pròxima parada” ho fa majoritàriament en castellà i en comptades ocasions en valencià.

Segons el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, els trens que circulen en aquesta línia no permeten “pregravar els missatges” i per això “és possible que en alguns casos no es puga atendre la previsió” d’emetre els missatges tant en castellà com en valencià. L’enregistrament publicat per la Plataforma a mitjan març demostra que tots els missatges emesos en castellà ja són pregravats.

El Ministeri de Transports havia negat en diverses ocasions l’exclusió del valencià en aquesta línia, però la Plataforma per la Llengua va publicar una gravació que ho demostrava i el Govern espanyol s’ha vist forçat a reconéixer-ho, en una resposta al senador Carles Mulet, de Compromís.

En aquesta contestació, el Govern espanyol assegura, d’una banda, que “juntament amb el castellà, el valencià es fa servir amb caràcter general als missatges dels trens” i que, d’altra banda, l’antiguitat d’alguns vagons impossibilita la renovació de les locucions que anuncien les aturades i fan indicacions als passatgers.

Segons explica el ministeri, existeix un pla pendent des de 2019 que ha de permetre «renovar el 50% dels vehicles dedicats al servei públic» i que, d’aquesta manera, es garantirà «la qualitat i la millora dels serveis«. Entre eixes millores, es trobaria, segons indiquen, l’acompliment de la legalitat: que la megafonia estiga també en valencià.

No és la primera vegada que la Plataforma denuncia males pràctiques lingüístiques a Renfe. De fet, en més de deu ocasions l’entitat ha assenyalat l’absència de la llengua en la megafonia dels trens d’ALVIA i AVE que fan el recorregut entre Madrid i Castelló de la Plana.

A més, l’empresa pública fragmenta la nostra llengua al web i permet als usuaris triar entre castellà i valencià. El web es va actualitzar el 2020, amb el valencià José Luis Ábalos de ministre, i va continuar fent la distinció com si foren dos llengües diferents.

Per a Plataforma per la Llengua, “la incorporació del valencià a la megafonia dels trajectes que discorren per la Comunitat Valenciana hauria de ser una prioritat i posa l’exemple dels trens de la proximitat de València, en què la llengua pròpia del territori ja és present, si més no parcialment, a la megafonia”.

Últimes notícies

Elda immortalitza Pedrito Rico amb una escultura a la plaça Major

Elda ha homenatjat el cantant Pedrito Rico amb la inauguració d’una escultura en bronze a la plaça Major, obra de l’escultor local Carlos Martínez, en un acte emotiu amb família i veïns.

Un home ferit en un xoc entre dos camions a la Font de la Figuera

Un home ha resultat ferit este dijous en col·lisionar dos camions a la Font de la Figuera. Els bombers l'han excarcerat i un helicòpter medicalitzat l'ha traslladat a l'hospital.

El Valencia Basket incorpora Mouhamadou Gueye per reforçar el joc interior

El Valencia Basket ha tancat el fitxatge de l’ala-pivot Mouhamadou Gueye, nord-americà amb passaport senegalés, per una temporada, en el seu primer pas pel bàsquet europeu.

Reventons càlids amb ratxes de més de 90 km/h sacsegen el sud d’Alacant

Diverses zones del sud de la província d’Alacant han patit esta vesprada reventons càlids amb ratxes de vent molt fortes i una pujada sobtada de temperatures, en una jornada amb avís roig per calor extrema.

María Collados i Nayra Luque, noves Reines de les Festes de Castelló en 2027

María Collados Marzá ha sigut designada Reina de les Festes de Castelló de 2027 i la xiqueta Nayra Luque Beltrán serà la Reina Infantil, després de la telefonada de l'alcaldessa Begoña Carrasco.

Hisienda insta el PP a no frenar la quita del deute que afavorix sobretot les seues autonomies

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha demanat al PP en el Congrés que no bloquege la llei que permet condonar més de 83.000 milions del deute autonòmic, una mesura que beneficia sobretot comunitats governades pels populars com Andalusia, la Comunitat Valenciana i Múrcia.

Bicorp encapçala la tercera onada de calor amb quasi 44 graus

La tercera onada de calor de l’estiu ha deixat fins a 43,9 graus a Bicorp i més de 40 graus en nombroses localitats de l’interior de València i Alacant.

L’alacantina Awa Fam brilla amb el seu primer doble-doble a la WNBA

La pívot de Santa Pola Awa Fam ha signat el seu primer doble-doble en la WNBA amb 10 punts i 10 rebots, tot i la derrota de Seattle Storm davant Minnesota Lynx.