Critiques a Renfe per excloure el valencià de la megafonia dels trens

La Plataforma per la Llengua ha denunciat al Govern Espanyol per “la discriminació del valencià” a la qual sotmet Renfe als trens entre Vinaròs i València atés que la megafonia en la qual s’indica la “Pròxima parada” ho fa majoritàriament en castellà i en comptades ocasions en valencià.

Segons el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, els trens que circulen en aquesta línia no permeten “pregravar els missatges” i per això “és possible que en alguns casos no es puga atendre la previsió” d’emetre els missatges tant en castellà com en valencià. L’enregistrament publicat per la Plataforma a mitjan març demostra que tots els missatges emesos en castellà ja són pregravats.

El Ministeri de Transports havia negat en diverses ocasions l’exclusió del valencià en aquesta línia, però la Plataforma per la Llengua va publicar una gravació que ho demostrava i el Govern espanyol s’ha vist forçat a reconéixer-ho, en una resposta al senador Carles Mulet, de Compromís.

En aquesta contestació, el Govern espanyol assegura, d’una banda, que “juntament amb el castellà, el valencià es fa servir amb caràcter general als missatges dels trens” i que, d’altra banda, l’antiguitat d’alguns vagons impossibilita la renovació de les locucions que anuncien les aturades i fan indicacions als passatgers.

Segons explica el ministeri, existeix un pla pendent des de 2019 que ha de permetre «renovar el 50% dels vehicles dedicats al servei públic» i que, d’aquesta manera, es garantirà «la qualitat i la millora dels serveis«. Entre eixes millores, es trobaria, segons indiquen, l’acompliment de la legalitat: que la megafonia estiga també en valencià.

No és la primera vegada que la Plataforma denuncia males pràctiques lingüístiques a Renfe. De fet, en més de deu ocasions l’entitat ha assenyalat l’absència de la llengua en la megafonia dels trens d’ALVIA i AVE que fan el recorregut entre Madrid i Castelló de la Plana.

A més, l’empresa pública fragmenta la nostra llengua al web i permet als usuaris triar entre castellà i valencià. El web es va actualitzar el 2020, amb el valencià José Luis Ábalos de ministre, i va continuar fent la distinció com si foren dos llengües diferents.

Per a Plataforma per la Llengua, “la incorporació del valencià a la megafonia dels trajectes que discorren per la Comunitat Valenciana hauria de ser una prioritat i posa l’exemple dels trens de la proximitat de València, en què la llengua pròpia del territori ja és present, si més no parcialment, a la megafonia”.

Últimes notícies

Carlos Álvarez deixa el Levante i fitxa pel Club América mexicà

El Levante ha tancat el traspàs del migcampista Carlos Álvarez al Club América de Mèxic després de dues temporades i mitja i 105 partits com a granota.

Milers de persones omplin València per a defensar que Ceuta no està sola

Milers de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de València per a mostrar suport a Ceuta i exigir la dimissió de Pedro Sánchez, enmig de crits contra el Govern i pancartes contra la gestió de la crisi migratòria de juliol.

Les víctimes de la DANA veuen l’escrit de Mazón com una prova que ha de ser investigat

Associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre consideren que l’escrit remés per Carlos Mazón al jutjat reforça la necessitat que siga investigat pel retard en l’avís Es-Alert, que veuen clau en les 232 morts.

Carlos Romero transmet calma al Villarreal i confia que els triomfs arribaran prompte

Carlos Romero ha assegurat en la presentació dels fitxatges del Villarreal que l’equip està tranquil i confiat, malgrat no haver guanyat encara en Lliga, i afronta amb il·lusió el retorn a La Cerámica i el repte de la Champions.

La parella detinguda per la desaparició del seu bebé serà traslladada al jutjat d’Amposta

La parella arrestada este dimecres a València per la presumpta desaparició del seu bebé a Tarragona serà traslladada en els pròxims dies al jutjat d’Amposta, que porta una causa secreta oberta pel cas.

Les màximes pugen fins als 36,5 graus a Utiel en un dia de calor intensa

Les temperatures màximes han pujat cinc graus este dimecres a la Comunitat Valenciana i han arribat als 36,5 graus a Utiel, amb diversos municipis d’interior per damunt dels 36 graus.

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.