9.5 C
València
Divendres, 21 novembre, 2025

Sanitat monitora fins a 700 mostres setmanals de virus per a previndre possibles epidèmies

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública monitora fins a 700 mostres setmanals procedents de tots els departaments de salut de la Comunitat Valenciana per a detectar de manera precoç infeccions respiratòries d’interés per a la Salut Pública. Aquest nou sistema de vigilància i control de patògens com la SARS-COVID, la grip o el virus sincicial respiratori (VSR) funciona a ple rendiment des de tardor.

L’operatiu resulta de la suma dels circuits de vigilància de la grip que ja existien en la Comunitat Valenciana (xarxa sentinella) i els procediments de seguiment de la SARS-Covid implantats durant la pandèmia, que s’han reforçat amb noves metodologies i més recursos.

“La vigilància de les infeccions respiratòries agudes abasta grip, COVID i virus respiratori sincitial -que causa infeccions en els pulmons i en les vies respiratòries-, entre altres, a partir de la participació coordinada de diferents recursos i serveis, tant de Salut Pública com d’Atenció Primària i Especialitzada”, com ha explicat la subdirectora General d’Epidemiologia i Vigilància en Salut Pública de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, Herme Vanaclocha.

De fet, el sistema sentinella que durant anys ha funcionat en la Comunitat Valenciana i pel qual una mostra prou representativa de centres de salut i hospitals reportava casos de grip és la base del nou circuit de vigilància de les infeccions respiratòries agudes.

No obstant això, i a diferència de la xarxa sentinella, el sistema de vigilància conjunta de les infeccions respiratòries agudes no analitza una mostra representativa sinó que pot arribar a processar fins a 700 mostres setmanals procedents de tots i cadascun dels departaments de salut de la Comunitat Valenciana.

S’analitzen els resultats d’aqueixes mostres preses en Atenció Primària o Especialitzada i processades en els laboratoris de microbiologia, els casos vistos en Atenció Primària amb clínica compatible i la informació facilitada pels hospitals sobre l’ocupació de llits, tant d’hospitalització general com d’UCI. Aquesta informació es completa amb estudis d’aigües residuals.

El conjunt resultant de dades es processa en uns avançats sistemes informàtics proveïts per la Direcció General de Planificació, Eficiència Tecnològica i Atenció al Pacient i es remet al perspnal tècnic de Salut Pública, que els analitza en profunditat.

L’objectiu últim és fer un seguiment integral tant de l’evolució dels diferents virus respiratoris circulants com de les seues variants per a, si arribara el cas, detectar precoçment situacions de risc que pogueren requerir mesures extraordinàries o reorganitzar l’assistència sanitària. Aquesta informació de caràcter autonòmic es trasllada al Ministeri que es coordina, al seu torn, a nivell europeu.

A nivell internacional, l’Organització de la Nacions Unides commemora el Dia de la Preparació davant les Epidèmies cada 27 de desembre, amb la finalitat de ressaltar la importància de la prevenció de les epidèmies i la preparació i la col·laboració per a donar-los resposta.

Últimes notícies

Un home ha resultat ferit en una deflagració de gas per una estufa a Benicarló

Una possible acumulació de gas derivat d'una estufa ha provocat una deflagració en una vivenda de Benicarló que ha deixat ferit a un home de 71 anys. Les finestres han col·lapsat i han caigut sobre vehicles, sense incendi.

El Jutjat d’Alzira investiga la mort d’una xiqueta després d’un tractament dental

El Jutjat d'Instrucció 5 d'Alzira ha obert diligències per la defunció d'una xiqueta de 6 anys després d'un tractament dental. Una altra menor atesa en la mateixa clínica seguix en UCI.

Pérez Llorca defén que va ser una coincidència parlar amb Pradas i Mazón en plena DANA

El dirigent del PP valencià ha declarat com a testimoni que l'encreuament de crides amb Pradas i Mazón el dia de la DANA va ser casual i sense intermediacions.

Mor una xiqueta de 6 anys després d’un tractament dental i una altra de 4 roman en l’UCI

Una menor de 6 anys ha mort hores després de ser atesa en una clínica d'Alzira; una altra de 4 va ser traslladada a l'UCI pediàtrica del Clínic de València. Sanitat ha obert un expedient i ha suspés cautelarment l'activitat del centre.

Ciutadans veu en el testimoniatge de Pérez Llorca la prova que Mazón sí que estava informat de la dana

Ciutadans sosté que la declaració de Juanfran Pérez Llorca davant el Jutjat de Catarroja demostra que Carlos Mazón coneixia la riuada del 29 d'octubre. La formació seguirà personada per a exigir transparència.

Vox avisa al PP: tibarà al màxim les negociacions i no tem repetir eleccions

Vox ha endurit la seua postura davant el PP i ha advertit que forçarà les negociacions per a imposar el seu programa, sense descartar repetir eleccions. Abascal ha confiat a tancar un acord a València que incloga infraestructures hidràuliques.

El millor octubre en hotels: pernoctacions pugen un 1,3% fins a 34,28 milions

Octubre va tancar amb 34,28 milions de pernoctacions en hotels, un 1,3% més i màxim històric. L'impuls va vindre del turisme estranger amb preus en pujada.

Illa crida a defendre la veritat com deure democràtic en l’homenatge a Ernest Lluch

El Govern ha homenatjat a Ernest Lluch en el Palau 25 anys després del seu assassinat. Salvador Illa ha cridat a defendre la veritat i s'ha reivindicat el seu llegat en la sanitat universal i el diàleg.