Sanitat monitora fins a 700 mostres setmanals de virus per a previndre possibles epidèmies

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública monitora fins a 700 mostres setmanals procedents de tots els departaments de salut de la Comunitat Valenciana per a detectar de manera precoç infeccions respiratòries d’interés per a la Salut Pública. Aquest nou sistema de vigilància i control de patògens com la SARS-COVID, la grip o el virus sincicial respiratori (VSR) funciona a ple rendiment des de tardor.

L’operatiu resulta de la suma dels circuits de vigilància de la grip que ja existien en la Comunitat Valenciana (xarxa sentinella) i els procediments de seguiment de la SARS-Covid implantats durant la pandèmia, que s’han reforçat amb noves metodologies i més recursos.

“La vigilància de les infeccions respiratòries agudes abasta grip, COVID i virus respiratori sincitial -que causa infeccions en els pulmons i en les vies respiratòries-, entre altres, a partir de la participació coordinada de diferents recursos i serveis, tant de Salut Pública com d’Atenció Primària i Especialitzada”, com ha explicat la subdirectora General d’Epidemiologia i Vigilància en Salut Pública de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, Herme Vanaclocha.

De fet, el sistema sentinella que durant anys ha funcionat en la Comunitat Valenciana i pel qual una mostra prou representativa de centres de salut i hospitals reportava casos de grip és la base del nou circuit de vigilància de les infeccions respiratòries agudes.

No obstant això, i a diferència de la xarxa sentinella, el sistema de vigilància conjunta de les infeccions respiratòries agudes no analitza una mostra representativa sinó que pot arribar a processar fins a 700 mostres setmanals procedents de tots i cadascun dels departaments de salut de la Comunitat Valenciana.

S’analitzen els resultats d’aqueixes mostres preses en Atenció Primària o Especialitzada i processades en els laboratoris de microbiologia, els casos vistos en Atenció Primària amb clínica compatible i la informació facilitada pels hospitals sobre l’ocupació de llits, tant d’hospitalització general com d’UCI. Aquesta informació es completa amb estudis d’aigües residuals.

El conjunt resultant de dades es processa en uns avançats sistemes informàtics proveïts per la Direcció General de Planificació, Eficiència Tecnològica i Atenció al Pacient i es remet al perspnal tècnic de Salut Pública, que els analitza en profunditat.

L’objectiu últim és fer un seguiment integral tant de l’evolució dels diferents virus respiratoris circulants com de les seues variants per a, si arribara el cas, detectar precoçment situacions de risc que pogueren requerir mesures extraordinàries o reorganitzar l’assistència sanitària. Aquesta informació de caràcter autonòmic es trasllada al Ministeri que es coordina, al seu torn, a nivell europeu.

A nivell internacional, l’Organització de la Nacions Unides commemora el Dia de la Preparació davant les Epidèmies cada 27 de desembre, amb la finalitat de ressaltar la importància de la prevenció de les epidèmies i la preparació i la col·laboració per a donar-los resposta.

Últimes notícies

Desallotgen Vivers després de suspendre el concert d’Ana Torroja per risc de reventons tèrmics

L’Ajuntament de València ha suspés el concert d’Ana Torroja als Jardins de Vivers i ha ordenat el desallotjament del recinte per l’avís de la Generalitat sobre possibles reventons tèrmics amb pujada sobtada de temperatures i forts vents.

La Comunitat Valenciana rebrà 2,6 milions per reforçar l’acollida de menors migrants sols

La Comunitat Valenciana rebrà 2.588.581 euros del Govern central per reforçar l’acollida de xiquets i adolescents migrants no acompanyats i ampliar places del sistema.

La Comunitat Valenciana rebrà 2,6 milions per a acollir xiquets migrants sols

La Comunitat Valenciana rebrà 2.588.581 euros del Govern central per a reforçar l’acollida de xiquets i adolescents migrants no acompanyats, dins d’un repartiment total de 35 milions entre autonomies.

Ayuso celebra el mallot blanc i es veu plenament en la lluita pel podi del Tour

El xabienc Juan Ayuso ha recuperat el mallot blanc en la desena etapa del Tour de França i assegura que està satisfet amb el seu rendiment, tot i reconéixer que Tadej Pogacar està a un altre nivell.

Suspés el concert de UB40 als Vivers per l’alerta roja per calor extrema

L’Ajuntament de València ha suspés el concert de UB40 als Jardins de Vivers per l’alerta roja per temperatures extremes i el risc de reventons càlids i fortes ratxes de vent.

Suspenen el concert d’UB40 als Jardins de Vivers per l’onada de calor extrema

L’Ajuntament de València ha suspés el concert d’UB40 als Jardins de Vivers per l’alerta roja per temperatures extremes i el risc de reventons tèrmics i ratxes molt fortes de vent.

Álvaro Rodríguez deixa l’Elx i fitxa pel Bournemouth anglés

El davanter uruguaià Álvaro Rodríguez ha deixat l’Elx CF després d’una temporada clau per a la permanència i posa rumb al Bournemouth de la Premier League.

Nit de reventons càlids i vents sobtats a la Comunitat Valenciana

La Generalitat alerta d’una alta probabilitat de reventons càlids i ratxes de vent fortes esta nit, després d’una jornada amb màximes pròximes als 39 graus en diverses comarques valencianes.