Sara García, candidata a astronauta de la ESA: ‘No ens podem perdre la mitat del talent del planeta’

VALÈNCIA, 21 (EUROPA PRESS)

La biòloga molecular i candidata a astronauta de l’Agència Espacial Europea (AQUEST) Sara García ha assegurat que, malgrat que les coses estan canviant respecte a la igualtat de gènere en la tecnologia i la investigació científica, es requerix de temps perquè els canvis «poden calar» i no siga una cosa «efímera».

«No ens podem perdre que allò que la mitat de la població, allò que la mitat del talent del planeta ha d’aportar», ha asseverat, i ha instat a animar a les xiquetes i als xiquets al fet que no es posen barreres. A més, considera important el com educar a les següents generacions perquè «tinguen claríssim que la tecnologia no és cosa d’homes» i que poden «perseguir allò que els motive».

Així ho ha exposat la candidata a astronauta en un diàleg en el marc de la jornada Ewoman, que se celebra a Las Naves de València, junt amb la ministra de Ciència, Innovació i Universitats, Diana Morant.

Durant la seua intervenció, la biòloga ha defensat que la igualtat «ha arribat per a quedar-se», encara que és necessari «arribar a la igualtat real». «I note dos actituds: no tenir exemples (de dones referents en ciència i tecnologia) o considerar-se igual de capaç que qualsevol persona».

«Quan veuen que hi ha exemples en la seua vida quotidiana que triomfen, que són felices, que aporten a la societat, que donen la seua perspectiva, elles es poden veure reflectides i sentir-se capaces», ha reivindicat, i ha posat l’accent que les xiquetes han de «perseguir allò que els motive». «I cometre errors no significa que no siguen capaços», ha recalcat.

Si escau, la candidata a astronauta ha explicat que la curiositat és el que li mou dia a dia en tot el que fa: «Sempre vaig ser una xiqueta molt inquieta, que volia saber de tot, que no volia posar-se límits, que volia ser lliure, lliure a més de provar tot tipus de coses, de no haver d’encasellar-se en alguna cosa. Molta gent diu això també pel monyo cridaner, però és una altra forma per a mi d’expressió, de creació. Provar el que m’agrada, que ningú em diga fins a on puc o no puc anar. Que ningú em pose estes barreres, i sent jo la primera».

També ha reconegut el suport de la seua família per a no posar-se «límits» i desenvolupar la seua curiositat, així com la sort de créixer en un país on se li ha permès». «Si no haguera sigut per les ajudes públiques, jo no hauria pogut estudiar», ha recalcat, ja que va ser la primera de la seua família a anar a la universitat.

«FER DEL MÓN UN LLOC MILLOR»

«Em vaig dedicar a la investigació perquè jo volia avançar en el coneixement, volia aprendre i volia que això servira per a fer del món un lloc millor», ha explicat, la qual cosa veu com una manera de «retornar a la societat» tot el que ha invertit en ella per a créixer com a professional en el camp de la investigació oncològica.

Per la seua banda, la ministra de Ciència ha cridat al fet que les dones puguen accedir en igualtat de condicions als treballs «més dignificantes»: «A les xiquetes cal donar-los i alimentar-los d’autoestima i que sàpien que este país va a lluitar perquè on vulguen arribar no hi haja cap sostre de cristall que li’l puguen impedir. Perquè para això estem nosaltres com a país, per a trencar-los».

Últimes notícies

Compromís aposta per una candidatura única valenciana d’esquerres al Congrés

Els portaveus de Compromís defensen una sola candidatura valenciana, ampla i integradora, que agrupe les forces d’esquerra per al Congrés. La coalició vol interpel·lar Esquerra Unida, Podem, Esquerra Republicana del País Valencià i Sumar País Valencià.

Trampes per a mosquits sense insecticida i compost casolà, les novetats més verdes d’Iberflora

Iberflora ha obert a Feria Valencia amb més de 400 marques i propostes innovadores del sector verd, com trampes per a mosquits sense insecticida, cultiu per a paella a casa i cubs reutilitzables per a compost. La cita se celebra junt amb Eurobrico, que presenta solucions domèstiques eficients com cortines purificadores d’aire i robots tallagespa sense cablejat.

València es referma com a referent mundial en resposta a catàstrofes climàtiques després de la dana

Una conferència internacional de l’OCDE celebrada a València ha destacat el paper d’Espanya com a model de prevenció, resposta i recuperació després de la dana de 2024, i ha posat en valor les lliçons compartides amb altres territoris.

Diana Morant alerta sobre el risc de perdre drets socials abans del 29‑N

La líder dels socialistes valencians, Diana Morant, advertix a València que són molts més els qui necessiten drets socials com l’accés a una vivenda digna i centra fins al 29‑N la campanya del PSPV a alertar sobre què passaria si governaren PP i Vox.

Oltra defensa un front valencià ampli i una esquerra única arrelada al territori

Mónica Oltra defensa a València una candidatura única d’esquerra, arrelada al territori i de base valenciana, per a les pròximes eleccions generals del 29-N, capaç d’agrupar el vot de la classe treballadora.

PSPV i Compromís estudien una llista conjunta al Senat el 29 de novembre

La plataforma Senadores y Senadoras por la Democracia ha revelat que PSPV-PSOE i Compromís valoren acudir junts al Senat el 29 de novembre, dins d’una crida estatal a candidatures progressistes conjuntes.

Els sindicats tomben el calendari de negociació educatiu proposat per la Conselleria

La majoria de sindicats educatius han rebutjat el calendari de 47 meses de negociació proposat per la Conselleria d'Educació per al curs 2026-2027, perquè no incorpora les principals reivindicacions que van originar la vaga de maig i juny. Demanen reprendre de manera immediata els temes pendents, com la recuperació de poder adquisitiu, la millora de l'educació en valencià i la reducció de ràtios.

València exhibix l’espasa de Jaume I i allarga la mostra de la Reial Senyera pel 9 d’Octubre

L’Ajuntament de València ha obert en el Saló de Cristall una mostra especial amb la Reial Senyera i l’espasa de Jaume I, que eixirà en la Processó Cívica per primera vegada en 50 anys. La programació del 8 i 9 d’Octubre combina actes institucionals, música tradicional, pólvora i la mascletà a la plaça de l’Ajuntament.