Sergi Moyano revela dades inèdites sobre el segrest de Luis Suñer a mans d’ETA

València – L’editorial de la Diputació de València, la Institució Alfons el Magnànim, ha publicat una investigació del periodista Sergi Moyano que aporta dades «inèdites» sobre el segrest de l’empresari valencià Luis Suñer per part de la banda terrorista ETA. En aquesta obra, Moyano ha obtingut el testimoni d’un dels segrestadors i ha configurat un treball que és com una «apassionant novel·la», segons ha informat la corporació provincial en un comunicat.

El 13 de gener de 1981, un comando d’ETA polític-militar va assaltar la fàbrica de gelats d’Avidesa, a Alzira, i va segrestar el propietari, Luis Suñer. Aquest segrest es va allargar durant tres mesos i els seus responsables directes van passar desapercebuts, sense que mai fossin identificats ni jutjats.

La Institució Alfons el Magnànim recull el que va succeir a través d’una investigació curosa i detallada. Moyano ha reconstruït una història inèdita i apassionant que es llig com una novel·la, aportant un testimoni exclusiu d’un dels segrestadors. Entre les revelacions, per primera vegada s’assenyala la participació de valencians en el segrest, així com el lloc on Suñer va ser mantingut en captivitat. Cal destacar que cap valencià no va ser identificat pel cas i que només van ser condemnats -i posteriorment indultats- els etarres del segon amagatall on l’empresari d’Alzira va passar els seus últims dies de segrest.

Moyano destaca com la investigació desvetlla també les històries personals dels membres del comando que van idear el rapte. «Eren una barreja de joves desencantats amb la Transició i terroristes que havien causat víctimes mortals», assenyala el comunicat. Inicialment, el comando estava format per dos bascos, tres valencians i un madrileny, encara que quan es va consolidar la idea del segrest, dos dels valencians van portar a terme la seua desertar, quedant només Nel·lo, qui va ser parella de Xavi, el madrileny entrevistat exclusivament per a aquest llibre.

A més, l’estudi revela el lloc precís del zulo, el recorregut dels segrestadors i en què es va invertir els 325 milions de pessetes que es van pagar pel rescat. El segrest de Suñer es va produir en un context polític envaït de convulsions, amb el colp d’estat i en plenes negociacions per a la dissolució d’ETA polític-militar, que finalment es va fer efectiva el 1982. De fet, Moyano explica que el segrest «condiciona i és condicionat per aquest procés», assenyalant que els diners del rescat van ser destinats a projectes culturals, incloent revistes i una pel·lícula.

Sergi Moyano Hurtado (Carcaixent, 2000) és periodista a Televisió Espanyola a la Comunitat Valenciana. Graduat en Periodisme per la Universitat Jaume I, ha treballat en mitjans com Levante-EMV i TV3, i col·labora amb diaris com La Veu, eldiario.es i Mèdia.cat. Moyano, apassionat de la memòria democràtica i els drets humans, ha publicat un documental sobre la República i la dictadura a l’edat de 17 anys.

Últimes notícies

Castro ix reforçat de Pamplona: empat sense gols però amb bona imatge del Levante

El Levante ha empatat a zero al camp d’Osasuna però Luís Castro destacat que l’equip ha recuperat la identitat desitjada i confia a continuar millorant amb el pas de les jornades.

Ryan destaca el punt d’or davant Osasuna i el creiximent defensiu del Llevant

El porter australià Mathew Ryan ha remarcat les sensacions positives del Llevant després de l’empat sense gols contra Osasuna a El Sadar, on ha sigut clau sota pals.

Osasuna punxa davant un Llevant resistent en un empat sense gols

Osasuna ha empatat 0-0 amb el Llevant en un Sadar ple, després de dominar bona part del partit i topar una vegada i una altra amb un inspirat Ryan. Els granotes, molt sòlids arrere, s'han emportat un punt sense quasi crear perill en atac.

Kayne Van Oevelen reforça la porteria del València cedit per l’Ipswich Town

El València CF ha incorporat el porter neerlandés Kayne Van Oevelen cedit per l’Ipswich Town per a esta temporada i sense opció de compra. El jove guardameta arriba després de destacar amb el FC Volendam en l’Eredivisie 2023-24.

La Delegación del Govern descarta requisaments d’estelades en l’Elx-Barça i obri investigació

La Delegación del Govern en la Comunitat Valenciana ha obert una investigació interna sobre l’actuació policial en l’Elx-Barça i ha negat que s’hi requisaren estelades, malgrat les denúncies de partits i del FC Barcelona.

El Govern desmenteix la confiscació d’estelades en el partit Elx-Barça i obri una investigació

La Delegación del Gobierno nega que la Policia Nacional confiscara estelades en el partit Elx-Barcelona i ha obert una investigació interna per aclarir l’actuació dels agents, criticada per partits independentistes i pel FC Barcelona.

Els apartaments turístics de Benicalap continuen avant: l’Ajuntament garantix que tenen llicència

L’Ajuntament de València assegura que les obres per a convertir baixos de Benicalap en apartaments turístics compten amb llicència després d’una modificació del projecte. Urbanisme defensa que s’aplica una normativa molt exigent i recorda la reducció d’apartaments turístics a la ciutat.

Un nou pla millorarà l’atenció al dolor crònic a la Comunitat Valenciana

Sanitat ha dissenyat un pla específic per a unificar i millorar l’atenció al dolor en totes les etapes de la vida, amb especial focus en el dolor crònic i la coordinació entre nivells assistencials.