Sergi Moyano revela dades inèdites sobre el segrest de Luis Suñer a mans d’ETA

València – L’editorial de la Diputació de València, la Institució Alfons el Magnànim, ha publicat una investigació del periodista Sergi Moyano que aporta dades “inèdites” sobre el segrest de l’empresari valencià Luis Suñer per part de la banda terrorista ETA. En aquesta obra, Moyano ha obtingut el testimoni d’un dels segrestadors i ha configurat un treball que és com una “apassionant novel·la”, segons ha informat la corporació provincial en un comunicat.

El 13 de gener de 1981, un comando d’ETA polític-militar va assaltar la fàbrica de gelats d’Avidesa, a Alzira, i va segrestar el propietari, Luis Suñer. Aquest segrest es va allargar durant tres mesos i els seus responsables directes van passar desapercebuts, sense que mai fossin identificats ni jutjats.

La Institució Alfons el Magnànim recull el que va succeir a través d’una investigació curosa i detallada. Moyano ha reconstruït una història inèdita i apassionant que es llig com una novel·la, aportant un testimoni exclusiu d’un dels segrestadors. Entre les revelacions, per primera vegada s’assenyala la participació de valencians en el segrest, així com el lloc on Suñer va ser mantingut en captivitat. Cal destacar que cap valencià no va ser identificat pel cas i que només van ser condemnats -i posteriorment indultats- els etarres del segon amagatall on l’empresari d’Alzira va passar els seus últims dies de segrest.

Moyano destaca com la investigació desvetlla també les històries personals dels membres del comando que van idear el rapte. “Eren una barreja de joves desencantats amb la Transició i terroristes que havien causat víctimes mortals”, assenyala el comunicat. Inicialment, el comando estava format per dos bascos, tres valencians i un madrileny, encara que quan es va consolidar la idea del segrest, dos dels valencians van portar a terme la seua desertar, quedant només Nel·lo, qui va ser parella de Xavi, el madrileny entrevistat exclusivament per a aquest llibre.

A més, l’estudi revela el lloc precís del zulo, el recorregut dels segrestadors i en què es va invertir els 325 milions de pessetes que es van pagar pel rescat. El segrest de Suñer es va produir en un context polític envaït de convulsions, amb el colp d’estat i en plenes negociacions per a la dissolució d’ETA polític-militar, que finalment es va fer efectiva el 1982. De fet, Moyano explica que el segrest “condiciona i és condicionat per aquest procés”, assenyalant que els diners del rescat van ser destinats a projectes culturals, incloent revistes i una pel·lícula.

Sergi Moyano Hurtado (Carcaixent, 2000) és periodista a Televisió Espanyola a la Comunitat Valenciana. Graduat en Periodisme per la Universitat Jaume I, ha treballat en mitjans com Levante-EMV i TV3, i col·labora amb diaris com La Veu, eldiario.es i Mèdia.cat. Moyano, apassionat de la memòria democràtica i els drets humans, ha publicat un documental sobre la República i la dictadura a l’edat de 17 anys.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Creu Roja atén quasi mig centenar de lipotímies durant la mascletà del divendres a València

Creu Roja ha realitzat 77 assistències durant la mascletà del divendres en la plaça de l'Ajuntament de València. Van predominar les lipotímies i va haver-hi tres evacuacions.

Sense incidències en la primera jornada d’aturs de maquinistes en FGV

Els aturs convocats per Semaf en Metrovalencia i el TRAM d'Alacant transcorren sense incidents ressenyables i amb servicis mínims. Empresa i sindicat discrepen sobre el seguiment.

PSPV i Compromís demanen una comissió d’investigació per la gestió dels bons comercie

PSPV i Compromís reclamaran un ple extraordinari i una comissió en la Diputació d'Alacant per a aclarir la gestió dels bons comercie després de la detenció de Carlos Baño.

Detinguda una dona per calar foc a la seua parella a Chiva; l’home, molt greu

Una dona de 48 anys ha sigut detinguda a Chiva després de cremar a la seua parella, de 49. La víctima va ser evacuada a la Fe i roman ingressada amb pronòstic reservat i estat molt greu, segons les fonts consultades.

Hostaleria i turisme reclamen un pacte global de mobilitat a València

Hostaleria València, Hosbec i Fotur reclamen un projecte integral de mobilitat per a la ciutat i la seua àrea metropolitana. Demanen més transport nocturn i coordinació entre transport públic, taxi i VTC per a evitar esperes i millorar l'experiència turística.

Potries farà realitat el seu projecte cultural malgrat quedar fora de la Capital Europea de la Cultura 2031

Potries no va passar a la fase final per a 2031, però mantindrà el pla cultural dissenyat durant la candidatura. El consistori reivindica el paper dels pobles xicotets.

Bernabé demana que Policia Local i bombers definisquen aforaments davant les mascletaes a València

La delegada del Govern recorda que el Pla d'Autoprotecció l'elaboren Policia Local i bombers i que serà la Junta Local de Seguretat qui fixe els aforaments. L'òrgan valorarà el possible retorn de les línies C-1 i C-2 a l'Estació del Nord durant les mascletaes.

Detinguts dos menors per assaltar a dos xiques i apunyalar a una a Alacant

Dos menors de 16 i 17 anys han sigut detinguts a Alacant per un assalt amb arma blanca a dos jóvens. Una de les víctimes, de 19 anys, va ser operada d'urgència després de patir una lesió pulmonar.