Sergi Moyano revela dades inèdites sobre el segrest de Luis Suñer a mans d’ETA

València – L’editorial de la Diputació de València, la Institució Alfons el Magnànim, ha publicat una investigació del periodista Sergi Moyano que aporta dades «inèdites» sobre el segrest de l’empresari valencià Luis Suñer per part de la banda terrorista ETA. En aquesta obra, Moyano ha obtingut el testimoni d’un dels segrestadors i ha configurat un treball que és com una «apassionant novel·la», segons ha informat la corporació provincial en un comunicat.

El 13 de gener de 1981, un comando d’ETA polític-militar va assaltar la fàbrica de gelats d’Avidesa, a Alzira, i va segrestar el propietari, Luis Suñer. Aquest segrest es va allargar durant tres mesos i els seus responsables directes van passar desapercebuts, sense que mai fossin identificats ni jutjats.

La Institució Alfons el Magnànim recull el que va succeir a través d’una investigació curosa i detallada. Moyano ha reconstruït una història inèdita i apassionant que es llig com una novel·la, aportant un testimoni exclusiu d’un dels segrestadors. Entre les revelacions, per primera vegada s’assenyala la participació de valencians en el segrest, així com el lloc on Suñer va ser mantingut en captivitat. Cal destacar que cap valencià no va ser identificat pel cas i que només van ser condemnats -i posteriorment indultats- els etarres del segon amagatall on l’empresari d’Alzira va passar els seus últims dies de segrest.

Moyano destaca com la investigació desvetlla també les històries personals dels membres del comando que van idear el rapte. «Eren una barreja de joves desencantats amb la Transició i terroristes que havien causat víctimes mortals», assenyala el comunicat. Inicialment, el comando estava format per dos bascos, tres valencians i un madrileny, encara que quan es va consolidar la idea del segrest, dos dels valencians van portar a terme la seua desertar, quedant només Nel·lo, qui va ser parella de Xavi, el madrileny entrevistat exclusivament per a aquest llibre.

A més, l’estudi revela el lloc precís del zulo, el recorregut dels segrestadors i en què es va invertir els 325 milions de pessetes que es van pagar pel rescat. El segrest de Suñer es va produir en un context polític envaït de convulsions, amb el colp d’estat i en plenes negociacions per a la dissolució d’ETA polític-militar, que finalment es va fer efectiva el 1982. De fet, Moyano explica que el segrest «condiciona i és condicionat per aquest procés», assenyalant que els diners del rescat van ser destinats a projectes culturals, incloent revistes i una pel·lícula.

Sergi Moyano Hurtado (Carcaixent, 2000) és periodista a Televisió Espanyola a la Comunitat Valenciana. Graduat en Periodisme per la Universitat Jaume I, ha treballat en mitjans com Levante-EMV i TV3, i col·labora amb diaris com La Veu, eldiario.es i Mèdia.cat. Moyano, apassionat de la memòria democràtica i els drets humans, ha publicat un documental sobre la República i la dictadura a l’edat de 17 anys.

Últimes notícies

Pilar Bernabé reivindica el PSOE per la seua rapidesa davant els casos de corrupció

Pilar Bernabé, delegada del Govern i candidata del PSPV-PSOE a l alcaldia de València, assegura que se sent orgullosa de militar en un partit que actua amb contundencia i rapidesa davant casos de presumpta corrupcio i carrega contra la gestio del PP en situacions similars.

Bernabé exigeix a Pérez Llorca que actue i critica que Mazón continue “atrinxerat” després dels whatsapps de la DANA

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, ha demanat al president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, que assumisca responsabilitats per uns missatges de Carlos Mazón durant la DANA que qualifica de “indecència” i “vergonya” per a la política valenciana.

Les víctimes de la DANA preparen noves accions legals després de la personació de Mazón

L’Associació de Víctimes de la DANA 29 d’Octubre de 2024 ha anunciat que divendres detallaran noves iniciatives judicials després d’haver-se personat Carlos Mazón en la causa de Catarroja i de fer-se públics els missatges del grup de WhatsApp del Govern valencià el dia de la catàstrofe.

La compravenda d’habitatges baixa un 11,5 % en la Comunitat en l’inici de 2026

La compravenda d’habitatges en la Comunitat Valenciana ha baixat un 11,5 % en el primer trimestre de 2026, fins a 24.744 operacions, en línia amb la caiguda del mercat espanyol.

Noves aules per garantir als pares la llengua base triada per als seus fills

Educació ha assegurat que tot l’alumnat tindrà garantida la continuïtat en la llengua base triada, i per això habilitarà o reconvertirà aules, sobretot en municipis castellanoparlants on ha crescut la demanda en valencià.

Tanquen la platja de Torre de la Sal per contaminació bacteriana fins a nou avís

La platja de Torre de la Sal, a Cabanes, ha quedat tancada al bany fins a nou avís per una elevada presència de la bacteria Escherichia coli en l’aigua.

Les noves plantes renovables podran guardar energia amb menys tràmits a la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha anunciat que simplificarà el procediment perquè les plantes renovables de la Comunitat Valenciana puguen emmagatzemar energia, accelerar la seua finançació i reforçar la seguretat del subministrament elèctric.

Bernabé promet declarar València zona tensionada i aplicar la taxa turística si arriba a l’alcaldia

Pilar Bernabé, delegada del Govern i candidata del PSPV-PSOE a l’alcaldia de València, ha avançat que, si governa, declararà la ciutat zona tensionada per la vivenda i posarà en marxa la taxa turística.