Sergi Moyano revela dades inèdites sobre el segrest de Luis Suñer a mans d’ETA

València – L’editorial de la Diputació de València, la Institució Alfons el Magnànim, ha publicat una investigació del periodista Sergi Moyano que aporta dades “inèdites” sobre el segrest de l’empresari valencià Luis Suñer per part de la banda terrorista ETA. En aquesta obra, Moyano ha obtingut el testimoni d’un dels segrestadors i ha configurat un treball que és com una “apassionant novel·la”, segons ha informat la corporació provincial en un comunicat.

El 13 de gener de 1981, un comando d’ETA polític-militar va assaltar la fàbrica de gelats d’Avidesa, a Alzira, i va segrestar el propietari, Luis Suñer. Aquest segrest es va allargar durant tres mesos i els seus responsables directes van passar desapercebuts, sense que mai fossin identificats ni jutjats.

La Institució Alfons el Magnànim recull el que va succeir a través d’una investigació curosa i detallada. Moyano ha reconstruït una història inèdita i apassionant que es llig com una novel·la, aportant un testimoni exclusiu d’un dels segrestadors. Entre les revelacions, per primera vegada s’assenyala la participació de valencians en el segrest, així com el lloc on Suñer va ser mantingut en captivitat. Cal destacar que cap valencià no va ser identificat pel cas i que només van ser condemnats -i posteriorment indultats- els etarres del segon amagatall on l’empresari d’Alzira va passar els seus últims dies de segrest.

Moyano destaca com la investigació desvetlla també les històries personals dels membres del comando que van idear el rapte. “Eren una barreja de joves desencantats amb la Transició i terroristes que havien causat víctimes mortals”, assenyala el comunicat. Inicialment, el comando estava format per dos bascos, tres valencians i un madrileny, encara que quan es va consolidar la idea del segrest, dos dels valencians van portar a terme la seua desertar, quedant només Nel·lo, qui va ser parella de Xavi, el madrileny entrevistat exclusivament per a aquest llibre.

A més, l’estudi revela el lloc precís del zulo, el recorregut dels segrestadors i en què es va invertir els 325 milions de pessetes que es van pagar pel rescat. El segrest de Suñer es va produir en un context polític envaït de convulsions, amb el colp d’estat i en plenes negociacions per a la dissolució d’ETA polític-militar, que finalment es va fer efectiva el 1982. De fet, Moyano explica que el segrest “condiciona i és condicionat per aquest procés”, assenyalant que els diners del rescat van ser destinats a projectes culturals, incloent revistes i una pel·lícula.

Sergi Moyano Hurtado (Carcaixent, 2000) és periodista a Televisió Espanyola a la Comunitat Valenciana. Graduat en Periodisme per la Universitat Jaume I, ha treballat en mitjans com Levante-EMV i TV3, i col·labora amb diaris com La Veu, eldiario.es i Mèdia.cat. Moyano, apassionat de la memòria democràtica i els drets humans, ha publicat un documental sobre la República i la dictadura a l’edat de 17 anys.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

La Generalitat impulsa a l’octubre la trobada juvenil en homenatge a Miguel Hernández

La Generalitat celebrarà a l'octubre la trobada cultural La joventut del poeta, homenatge a Miguel Hernández, per a acostar la seua obra al públic jove després de substituir la tradicional Senda del Poeta.

Bustinduy celebra el retorn de Mónica Oltra i la veu com a possible alcaldessa de València

Pablo Bustinduy celebra la volta de Mónica Oltra a la política activa, destaca la il·lusió que ha generat i la presenta com a referent per a una València centrada en els seus veïns.

Rocanrola 2026 porta el millor hip hop nacional a Alacant amb més de cent artistes

Rocanrola 2026 reunirà a Alacant a més de cent artistes de rap i hip hop en cinc escenaris i més de trenta hores de música en directe, consolidant a la ciutat com a capital del gènere.

València invertirà més de 800.000 euros per a renovar la imatge i la llum del Mercat Central

L'Ajuntament de València impulsa un projecte de més de 800.000 euros per a netejar i restaurar les façanes del Mercat Central, recuperar els seus colors originals i millorar la il·luminació de l'edifici modernista.

Benidorm guarda tres minuts de silenci pels dos operaris morts en desplomar-se una bastida

L'Ajuntament de Benidorm ha guardat tres minuts de silenci pels dos operaris morts després de desplomar-se una bastida en una obra, en un acte amb àmplia participació ciutadana.

La Generalitat obri expedient per infracció molt greu a la promotora de vivenda pública de Sant Joan

La conselleria de Vivenda ha iniciat un expedient sancionador per una possible infracció molt greu en la promoció de 131 vivendes de protecció pública en Nou Nazareth, a Sant Joan d'Alacant.

El Síndic de Greuges reclama respecte institucional i alerta de mala administració en la Comunitat

Ángel Lluna defén davant Les Corts la independència del Síndic de Greuges, denúncia la deterioració de la bona administració i assenyala greus problemes en servicis socials, vivenda i transparència.

Protecció Civil provarà el sistema ÉS-Alert en municipis pròxims a centrals nuclears

Protecció Civil realitzarà entre el 24 d'abril i el 13 de maig un simulacre del sistema d'alertes ÉS-Alert en 61 municipis pròxims a centrals nuclears, aconseguint a més de 75.000 habitants.