Sergi Moyano revela dades inèdites sobre el segrest de Luis Suñer a mans d’ETA

València – L’editorial de la Diputació de València, la Institució Alfons el Magnànim, ha publicat una investigació del periodista Sergi Moyano que aporta dades «inèdites» sobre el segrest de l’empresari valencià Luis Suñer per part de la banda terrorista ETA. En aquesta obra, Moyano ha obtingut el testimoni d’un dels segrestadors i ha configurat un treball que és com una «apassionant novel·la», segons ha informat la corporació provincial en un comunicat.

El 13 de gener de 1981, un comando d’ETA polític-militar va assaltar la fàbrica de gelats d’Avidesa, a Alzira, i va segrestar el propietari, Luis Suñer. Aquest segrest es va allargar durant tres mesos i els seus responsables directes van passar desapercebuts, sense que mai fossin identificats ni jutjats.

La Institució Alfons el Magnànim recull el que va succeir a través d’una investigació curosa i detallada. Moyano ha reconstruït una història inèdita i apassionant que es llig com una novel·la, aportant un testimoni exclusiu d’un dels segrestadors. Entre les revelacions, per primera vegada s’assenyala la participació de valencians en el segrest, així com el lloc on Suñer va ser mantingut en captivitat. Cal destacar que cap valencià no va ser identificat pel cas i que només van ser condemnats -i posteriorment indultats- els etarres del segon amagatall on l’empresari d’Alzira va passar els seus últims dies de segrest.

Moyano destaca com la investigació desvetlla també les històries personals dels membres del comando que van idear el rapte. «Eren una barreja de joves desencantats amb la Transició i terroristes que havien causat víctimes mortals», assenyala el comunicat. Inicialment, el comando estava format per dos bascos, tres valencians i un madrileny, encara que quan es va consolidar la idea del segrest, dos dels valencians van portar a terme la seua desertar, quedant només Nel·lo, qui va ser parella de Xavi, el madrileny entrevistat exclusivament per a aquest llibre.

A més, l’estudi revela el lloc precís del zulo, el recorregut dels segrestadors i en què es va invertir els 325 milions de pessetes que es van pagar pel rescat. El segrest de Suñer es va produir en un context polític envaït de convulsions, amb el colp d’estat i en plenes negociacions per a la dissolució d’ETA polític-militar, que finalment es va fer efectiva el 1982. De fet, Moyano explica que el segrest «condiciona i és condicionat per aquest procés», assenyalant que els diners del rescat van ser destinats a projectes culturals, incloent revistes i una pel·lícula.

Sergi Moyano Hurtado (Carcaixent, 2000) és periodista a Televisió Espanyola a la Comunitat Valenciana. Graduat en Periodisme per la Universitat Jaume I, ha treballat en mitjans com Levante-EMV i TV3, i col·labora amb diaris com La Veu, eldiario.es i Mèdia.cat. Moyano, apassionat de la memòria democràtica i els drets humans, ha publicat un documental sobre la República i la dictadura a l’edat de 17 anys.

Últimes notícies

L’incendi forestal de Soneja queda estabilitzat amb 183 hectàrees afectades

Els 500 veïns desallotjats d’Azuébar no podran tornar encara a casa i els mitjans continuaran refrescant la zona durant la nit

Presó provisional per a l’home acusat del doble crim masclista de la Cañada del Fenollar

La jutgessa de la Secció de Violència sobre la Dona d’Alacant ha ordenat presó provisional i sense fiança per a l’home detingut per matar presumptament la seua dona i una de les seues filles i ferir-ne una altra a la Cañada del Fenollar.

Pradas demana identificar el tècnic que va fer l’informe previ al Cecopi per la DANA

La exconsellera Salomé Pradas ha sol·licitat al Jutjat de Catarroja que es determine qui és el tècnic que va redactar l’informe 3 abans del Cecopi i que declare com a testimoni en la causa penal per la DANA amb 230 morts.

Una nova tecnologia ajuda a reduir l’ansietat abans d’una operació a La Fe

L’ITI i l’IIS La Fe han desenvolupat MIXCARE, una solució que combina realitat mixta i sensors no invasius per a ajudar els pacients a controlar l’ansietat abans d’una operació i reduir, quan siga possible, la medicació ansiolítica.

La jutgessa rebutja el careo demanat per Argüeso amb l’alcaldessa de Torrent pel telèfon de la dana

La jutgessa que investiga la dana ha denegat el careo sol·licitat per Emilio Argüeso amb l’alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado, sobre una telefonada clau la vesprada de la tragèdia, i ha confirmat la petició d’informació a Chiva i Utiel sobre els avisos d’Emergències.

El Valencia Basket manté preus dels abonos al Roig Arena i amplia el descompte del 10%

El Valencia Basket ha llançat la campanya d’abonos 2026-27 amb preus congelats en quasi totes les zones del Roig Arena i un descompte general del 10% que premia l’assistència de la passada temporada.

El Valencia Basket manté preus dels abonos al Roig Arena i amplia el descompte del 10%

El Valencia Basket ha llançat la campanya d’abonos 2026-27 amb preus congelats en quasi totes les zones del Roig Arena i un descompte general del 10% que es podrà mantindre en la temporada 2027-28 si es complixen determinats requisits d’assistència.

Els abonaments del Valencia Basket mantenen preus i afegixen un descompte del 10% al Roig Arena

El Valencia Basket ha llançat la nova campanya d'abonaments amb preus congelats en quasi totes les zones del Roig Arena i un descompte general del 10% com a premi a la fidelitat, a més de diversos descomptes acumulables per edat i col·lectius.