S’investiguen delictes per lesions, desordre públic i un delicte d’odi per les disputes del 9 d’Octubre

 

 

Després de la jornada d’ahir en el Dia de la Comunitat Valenciana, es comencen a fer els primers balanços sobre el transcurs de la diada, on s’esperava la manifestació tradicional de la vesprada convocada per la Comissió 9 d’Octubre. Si bé el sector de la ultradreta ja havia tingut el seu espai i temps de manifestació al matí, diversos grups feixistes i espanyolistes com España 2000, membres del Yomus i extrema dreta en general es van concentrar minuts abans de la manifestació antifeixista a favor de la llengua i la cultura valenciana per tal d’increpar els manifestants. La presència policial, molt més nombrosa que l’any passat va evitar en molts casos que s’arribara a les mans en tot el recorregut de la manifestació, amb episodis de disputes i tensió.

El delegat del Govern en la Comunitat Valenciana, Juan Carlos Fulgencio ha confirmat este dimecres que hi ha ja «diligències obertes» per delictes de lesions, desordres públics i almenys un delicte d’odi a les xarxes socials pel 9 d’Octubre, Dia de la Comunitat Valenciana. Com ja ha informat este diari, el dimarts es va saldar amb 148 identificacions i un detingut que estava en recerca i captura per fets previs. No obstant són «xifres obertes», ja que els serveis de política judicial i d’Informació van a seguir treballant amb les identificacions d’ahir i amb les gravacions que es van efectuar per ordre d’este delegat per a detectar aquelles actituds que foren contràries a dret. Açò donarà lloc, junt amb altres diligències que ja estan obertes, a una investigació policial que, en el seu cas, es traslladarà a l’autoritat judicial. Així ho ha assegurat el delegat en declaracions als mitjans després de mantindre una reunió amb la vicepresidenta del Consell, Mònica Oltra. Segons el seu balanç del 9 d’Octubre: «vam fer el que calia fer, i en això anem a estar, en garantir els drets dels ciutadans i recuperar la festa per a tots els valencians», ha afegit. «Vam disposar tot un servei d’interceptació i identificació de les diferents persones que venien a manifestar-se tractant d’identificar aquell que a priori podrien tindre una actitud no recomanable per a l’ús de la via pública», ha subratllat.

Respecte als moments de tensió es van viure al llarg de tot el recorregut però sobretot mitja hora abans que començara la mobilització, diverses persones amb banderes d’Espanya, banderes franquistes i de la Falange van començar a cridar ‘Sieg Heil’ acompanyada de la salutació nazi.

A més s’escoltaren diverses amenaces i insults contra els manifestants com: «Te voy a quemar la bandera», «Puigdemont a prisión», «Hijos de puta» i inclús amenaces de mort, segons van escoltar alguns manifestants. En un moment donat el grup feixista va acabar llançant gasos picants contra els periodistes i alguns manifestants. El delegat del Govern diu que aquesta substància irritant «en un principi encara està per determinar», però molts manifestants argumenten que es tractaven de gasos lacrimògens. Fulgencio explica que «fou el llançament d’una bengala que va produir danys irritants en els ulls». «Si finalment es demostrara que açò va anar acompanyat de la utilització d’un gas, els retrets jurídics serien majors». El llançament d’aquesta possible bengala ha dit «és ja una infracció administrativa greu» i «en funció de les conseqüències que haja tingut per a les persones pot ser delicte». S’està investigant i «persona que va llançar la bengala està perfectament identificada», ha asseverat.

Per la seua part el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha destacat aquest dimecres l’actuació duta a terme per la Delegació del Govern amb el dispositiu desplegat durant el Dia de la Comunitat perquè «alguns elements de la ultradreta intentaven fer del nou octubre altre 9 d’octubre negre i açò, afortunadament, no ho ha aconseguit». Puig s’ha pronunciat en aquests termes davant els mitjans de comunicació a Brussel·les, en ser preguntat per una valoració de la jornada d’aquest dimarts. «Felicitar al delegat del Govern, Juan Carlos Fulgencio, per l’actuació que s’ha tingut per a preservar la llibertat dels ciutadans», ha destacat. Al seu judici, aquest 9 d’octubre va ser «un dia positiu per a la Comunitat Valenciana» perquè es va explicitar la seua «voluntat d’autogovern, ganes d’avançar, de viure junts i que hi ha una societat plural amb idees diferents i açò és bo, el que passa és que cal expressar-les però des del respecte». Ha considerat que «les persones que no són respectuoses, insulten i intenten agredir són absolutament minoritàries a la Comunitat».

 

 

Últimes notícies

Ribó insta a Compromís a accelerar la designació d’Oltra com a candidata a l’Alcaldia de València

Joan Ribó reclama a l'executiva local de Compromís que agilitze els tràmits interns perquè Mónica Oltra siga proclamada candidata a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals.

Bendodo exigix al Govern un esborrany de Pressupostos per a alleujar l’asfíxia de diputacions i ajuntaments

Elías Bendodo reclama al Govern un esborrany de Pressupostos Generals de l'Estat per a frenar l'escanyament financer que, segons el PP, patixen diputacions i ajuntaments. Dirigents populars denuncien un mal econòmic mensual milionari i la falta de reforma del finançament local i autonòmic.

Luís Castro lamenta que Carlos Espí no haja sigut convocat per Espanya i mira ja a la pròxima temporada

Luís Castro admet que li hauria agradat veure a Carlos Espí amb la selecció espanyola i avança que el Llevant afrontarà un estiu complex mentres planifica la pròxima temporada i les renovacions.

Riquelme veu preocupant que la selecció no tinga jugadors del Reial Madrid en el Mundial

Enrique Riquelme, candidat a la presidència del Reial Madrid, considera preocupant que Espanya afrontara el Mundial sense futbolistes del club i reclama un debat entre projectes.

Marcelino veu molt difícil entrenar a Espanya la pròxima temporada

Marcelino García Toral, que posa fi a la seua etapa al Vila-real, considera poc probable dirigir a un equip espanyol el pròxim curs i s'obri seriosament a entrenar a l'estranger.

Pérez Llorca apel·la al consens per a frenar la vaga indefinida del professorat valencià

Pérez Llorca defén que, si totes les parts compartixen l'objectiu de millorar el sistema educatiu, no hi ha motiu per a no tancar un acord que pose fi a la vaga indefinida del professorat valencià.

Paula Bonet denuncia un nou atac i el robatori d’una peça en la seua galeria d’art

Paula Bonet ha denunciat un nou atac en la seua galeria d'art, on un intrús hauria trencat el cristall de la porta, descol·locat diverses obres i robat una peça pocs dies després que el seu presumpte assetjador quedara en llibertat.

ANPE i CSIF accepten la proposta salarial i Educació cita als sindicats a una altra reunió el dimarts

ANPE i CSIF accepten l'última proposta de pujada salarial de la Conselleria d'Educació, mentres STEPV, UGT i CCOO la consideren insuficient i mantenen el pols en la vaga del professorat, a l'espera d'una nova reunió el dimarts.