23.7 C
València
Dijous, 23 octubre, 2025

Ajudes a la vivenda per a joves que es muden a municipis xicotets

El vicepresident segon i conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Héctor Illueca, s’ha reunit amb la secretària autonòmica de Cohesió Territorial i Polítiques contra el Despoblament, Elena Cebrián, i la directora general de l’Agenda Valenciana Antidespoblament (Avant), Jeannette Segarra, per a traslladar-los les polítiques d’habitatge que el Consell està desenvolupant per a contribuir a desenvolupar el Pla Estratègic Valencià antidespoblació de la Generalitat.

Entre aquestes polítiques destaca el programa d’ajudes a la compra d’habitatges per a joves en municipis xicotets o el programa Recuperem Llars de rehabilitació d’habitatges municipals per a lloguer social.

Héctor Illueca ha explicat que en aquesta legislatura s’han destinat prop de 3,5 milions a ajudes per a la compra d’habitatge per a joves en municipis xicotets o en risc de despoblació, amb l’objectiu d’afavorir l’accés a l’habitatge en règim de propietat en municipis rurals o nuclis xicotets de població (llogarets, pedanies…) amb menys de 5.000 habitants.

A més, aquest 2022 s’ha incrementat el pressupost en 500.000 euros, respecte a l’any passat, aconseguint els 1,5 milions. Aquestes ajudes cobreixen el 20% del preu de la compra de l’habitatge, amb una quantia màxima de 10.800 euros, sempre que l’import d’adquisició no supere els 100.000 euros.

El vicepresident ha assegurat que per a revertir el despoblament “resulta fonamental que els municipis de l’interior compten amb un entorn urbà i edificat adaptat a les necessitats contemporànies”. En aquest sentit, la Vicepresidència Segona posa a la disposició dels municipis una sèrie de recursos que ofereixen l’oportunitat d’ampliar el seu parc públic com la nova convocatòria de Recuperem Llars.

Així mateix, ha ressaltat que la dotació pressupostària de Recuperem Llars ha augmentat d’1,4 milions d’euros a 6,5 milions d’euros, es tradueix en un increment de la dotació per habitatge, tant en adquisició com en rehabilitació.

Llei de barris

A més d’aquests programes, la Conselleria d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica disposa d’altres línies de treball que ajuden a lluitar contra la despoblació. Entre ells està l’avantprojecte de llei de Barris que s’està elaborant, les ajudes per a lloguer en municipis xicotets per a joves (850.000 euros), el compromís per a ampliar el parc públic d’habitatge i l’enfortiment de la Xarxa Xaloc d’oficines per a oferir un servei integral de gestió, d’informació, mediació social i assessorament en matèria d’habitatge, rehabilitació d’edificis i regeneració urbana.

A més, les càtedres Arquitectura Sostenible i Innovació en l’Habitatge i Arquitectura Circular així com la Interuniversitària de Nova Transició Verda inclouen línies de treball específiques sobre la despoblació i l’habitatge.

Héctor Illueca ha ressaltat la importància que juguen totes aquestes línies d’acció, ja que dels 542 municipis de la Comunitat Valenciana, 215 tenen una població inferior als 1.000 habitants, és a dir, un 40% dels municipis valencians es troben en risc de despoblació. A això cal sumar-li que el mal estat dels habitatges disponibles d’aquestes zones rurals, provoca una falta de compradors o inquilins i una falta d’interés per rehabilitar els habitatges per part dels propietaris davant les escasses expectatives de rendibilitat.

D’aquí ve que la intervenció de les administracions públiques resulte fonamental perquè l’Agenda 20-30 de lluita contra la despoblació complisca els seus objectius. A través de totes aquestes iniciatives “aconseguim incidir directament en la revitalització de les xicotetes localitats al mateix temps que ajuda a resoldre un dels grans problemes que hui dia han de fer front la ciutadania, l’habitatge”, ha conclòs Héctor Illueca.

Per part seua, la Secretària autonòmica ha recordat que dins de la lluita contra la despoblació “una de les qüestions que més preocupen és l’accés a l’habitatge” i en aquest sentit ha agraït a la conselleria d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica la seua col·laboració amb la secretaria autonòmica de Cohesió Territorial i amb *Avant per al desenvolupament d’una política transversal que faça front a aquest repte, amb línies específiques en matèria d’habitatge per a aquests territoris “unes polítiques que estaran també presents en la Llei Integral per a la Lluita contra la Despoblació en la qual estem treballant”.

Castelló

Aquests municipis també han tingut l’oportunitat de regenerar de manera integral el seu entorn urbà amb el pla Conviure, que en l’edició anterior va proporcionar prop de 12 milions a les localitats de Castelló, la qual cosa representa un 48% del total de la convocatòria.

Només entre el Pla Conviure i Recuperem Llars la Vicepresidència Segona ha destinat 15 milions d’euros en els municipis castellonencs. En total, el Consell va destinar als municipis castellonencs 3,34 milions per a rehabilitar i adquirir nous habitatges per al seu parc públic. Aquesta xifra suposa, aproximadament, el 50% de la dotacional de Recuperem Llars.

En tots dos casos “actuem davant la situació de despoblament dels municipis del territori amb una proporció major de finançament (fins al 90%) i majors puntuacions en el procés de concurrència competitiva”, ha remarcat Illueca.

Últimes notícies

Roig Negueroles carrega contra LaLiga per la cancel·lació del partit a Miami

El CEO del Vila-real va criticar el mode i el moment en què LaLiga va anunciar la cancel·lació del partit a Miami contra el Barcelona. Va reclamar claredat i respecte als aficionats.

PowerCo llança el primer màster interuniversitari en producció de cel·les de bateria

PowerCo ha anunciat el primer màster interuniversitari en producció de cel·les de bateria al costat de la UPV i la UV, amb inici el pròxim curs. El programa s'integra en el seu pla de talent per a la gigafactoria de Sagunt, que preveu produir una cel·la unificada des de finals de l'estiu de 2026.

VDS 2025 arranca a València amb focus en l’efecte multiplicador i més capital privat

VDS 2025 ha arrancat a València amb consens en dos prioritats: aprofitar l'efecte multiplicador de l'ecosistema i atraure més capital privat per a escalar projectes.

Mazón assegura que ja s’han activat més de 4.000 vivendes protegides del Pla Viu

Mazón ha informat que més de 4.000 de les 10.000 vivendes del Pla Viu estan ja en licitació, adjudicació o construcció, amb 317 municipis adherits.

VDS 2025 reunix a startups i inversors amb focus en efecte multiplicador i capital privat

Startups i inversors en VDS 2025 han subratllat l'efecte multiplicador de l'ecosistema i la urgència de més capital privat, amb València com hub en creixement.

Les denúncies per violència de gènere baixen un 3,6% en la Comunitat Valenciana en el segon trimestre

Els jutjats de la Comunitat Valenciana van registrar 6.982 denúncies entre abril i juny, un 3,6% menys interanual, i 6.497 víctimes. La regió és la tercera en taxa per cada 10.000 dones.

Sis mesos de presó per intentar besar a una menor a la seua casa de Benidorm

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a sis mesos de presó a un home per intentar besar a una menor de 15 anys a Benidorm. La sentència inclou allunyament, prohibició de comunicació, llibertat vigilada i indemnització.

Sanitat posarà en marxa un Centre de Referència en Trauma Complex a Picanya

Sanitat activarà en l'Alqueria de Moret (Picanya) un centre de referència per a trauma complex amb 1,2 milions, dirigit a afectats per riuades i altres col·lectius vulnerables. L'anunci arriba al costat del balanç després de la dana, amb reforç de personal, més consultes i descens d'urgències per autolesions.