15.6 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

Busquen xiquets amb autisme per a validar un nou mètode de diagnòstic

El Projecte T-Eye, pioner en el món, està subvencionat pel Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat.

L’equip d’investigadors dels Centres de Desenvolupament Cognitiu Xarxa Zenit i de la Universitat Politècnica de València encarregats del Projecte T-Eye per a diagnòstic precoç de l’autisme estan buscant xiquets amb edats compreses entre 3 i 6 anys per a completar les passades experimentals de validació d’aquest innovador sistema per a diagnòstic de l’autisme a través de realitat virtual, intel·ligència artificial i biomarcadores.

Els perfils demandats per aquestes entitats són tres: xiquets d’entre 3 i 6 anys que ja tinguen diagnòstic de TEA a través de la prova ADOS-2; xiquets d’entre 3 i 6 anys normotípicos (amb un desenvolupament normal); pares, mares o tutors d’aquests xiquets (amb els quals es validarà una aplicació per a l’anàlisi semàntica i prosòdica de la veu, inclosa en T-Eye).

Es realitzaran entre una i tres sessions 45 minuts cadascuna, depenent de la mena de neurodesenvolupament del xiquet, en una data i horari a elecció dels responsables de menor.
Aquestes sessions tindran lloc en un entorn amigable, una habitació virtual T-Room que recrea un parc on el xiquet jugarà a diferents jocs amb Pablo, l’avatar.

Als xiquets se’ls col·locarà una polsera per a mesurar la seua activitat electrodermal i unes ulleres lleugeres d’Eye Tracking per a controlar el seguiment de la mirada. A més, amb tècniques d’intel·ligència artificial s’analitzaran els moviments corporals del xiquet per a alertar de possibles estereotipias.

De moment, aquesta investigació ha aconseguit discriminar amb un 90% de precisió un xiquet TEA d’un normotípic, però es necessita continuar investigant mitjançant l’increment de la mostra perquè les conclusions finals siguen robustes, i T-Eye, un projecte científic 100% valencià, puga ser validat oficialment com a mètode de diagnòstic certificat i com una alternativa al diagnòstic clàssic.

Últimes notícies

Pradas va avisar a Conca a les 20.15 del dia de la DANA de demanar confinar quatre comarques

Un àudio de WhatsApp aportat a la causa penal reflectix que Salomé Pradas va avisar a José Manuel Cuenca a les 20.15 de demanar evitar desplaçaments i confinar quatre comarques. L'És-Alert d'eixe dia no va incloure el confinament i la exconsellera afirma que Presidència la va persuadir per a evitar-lo.

Alacant, entre les províncies amb major creixement de reserves de restaurants en línia

TheFork ha tancat 2025 amb un 4% més de reserves i un gasto mitjà de 27 euros. Balears, Màlaga, Las Palmas, Barcelona i Alacant lideren el creixement.

València Basket, revelació de la primera volta de l’Eurolliga; Pedro Martínez, millor tècnic, i ‘Larry’ De Larrea, millor jove

Un sondeig de mitat de temporada entre directors generals d'Eurolliga ha triat al València Basket com a equip revelació. Pedro Martínez lidera com a millor tècnic i Sergio 'Larry' De Larrea com a millor jove, amb més reconeixements a l'equip pel seu joc i competitivitat.

El cap de Policia admet falta de coordinació en la DANA però defén que van tindre mitjans

El cap superior de Policia en la Comunitat Valenciana ha admés que la major carència en la DANA va ser la coordinació, encara que assegura que va tindre tot el necessari. Defén el desplegament, nega abandó i aporta xifres i pagaments mentres s'enfronta a crítiques del PP al Senat.

Chiva culmina la renovació del carrer San Isidro amb protecció enfront de riuades

L'Ajuntament ha finalitzat la reconstrucció del carrer San Isidro, una de les més danyades per la DANA de 2024, amb un mur d'escullera i servicis modernitzats. L'obra, inaugurada amb la ciutadania, reforça la seguretat i la integració de l'entorn del barranc.

Per primera vegada des de 2020 descendixen els tractats per depressió en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha registrat en 2025 un descens del 1,5% en els tractaments per depressió. La taxa de suïcidis baixa un 11,8%, millor evolució des de 2002.

La jutgessa remet al IML la documentació d’un mort que podria ser víctima de la dana

La jutgessa que investiga la gestió de la dana ha enviat al IML nova documentació mèdica sobre un mort la filla del qual demana reconéixer com a víctima. El cas forma part d'onze morts en revisió mentres el balanç confirmat es manté en 230.

Experts valencians vinculen la reforma del finançament a condonar el deute i a un fons transitori

La comissió d'experts veu possible un augment substancial de recursos amb la reforma, però el supedita a condonar el deute per infrafinançament i a crear un fons pont en 2026.