6.7 C
València
Dijous, 27 novembre, 2025

La Generalitat inicia el pla pilot per a la detecció precoç de càncer de cèrvix amb autotests

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública posa en marxa des d’aquest dilluns, 28 de novembre, el programa de garbellat per a la detecció del càncer de cèrvix a través d’un pla pilot que es durà a terme en cinc departaments de salut de la Comunitat Valenciana. Així ho ha anunciat el conseller Miguel Mínguez, que ha visitat les obres d’ampliació del servei d’urgències de l’hospital de Sant Joan.

Es tracta del primer pas abans d’estendre aquest programa a tota la població diana, que són les dones de la Comunitat Valenciana amb edats compreses entre els 25 i 65 anys. L’objectiu és mesurar i avaluar els circuits, els procediments establits, així com el grau d’acceptació i la resposta en la participació per part de les dones convidades.

El conseller de Sanitat, Miguel Mínguez, ha recordat la importància que tenen aquest tipus de programes, ja que “el garbellat constitueix una de les principals eines preventives de cara a diagnosticar un possible càncer de forma molt precoç, la qual cosa suposa una millor resposta de les pacients als tractaments i una reducció considerable de la mortalitat”.

Per això, el titular de Sanitat ha animat “a totes les dones de la Comunitat Valenciana i, en aquests moments, a aquelles que seran citades la setmana que ve, al fet que participen en garbellat de càncer de cèrvix”.

En aquest sentit, a partir del dilluns la Conselleria de Sanitat citarà a quasi 4.300 dones que depenen dels centres de salut Pintor Sorolla del departament de salut de Castelló, CS Montcada del departament Arnau-Llíria, CS Utiel del departament de Requena, CS Torrent II del departament València-Hospital General i CS Babel del departament Alacant- Hospital General.

En aquest estudi pilot se citarà a dones de 7 cohorts d’edats compreses entre els 35 i 65 anys d’aquests cinc departaments de salut. En concret, se citarà a dones nascudes en els anys 1956, 1961, 1966, 1971, 1976, 1981 i 1986.

Per a això, s’ha realitzat un enviament postal massiu per a convidar a participar en l’estudi, i s’ha incorporat l’enviament de SMS i SMS recordatoris periòdics per a recordar la importància de la participació. Per un altre comunicat, el programa compta amb la col·laboració de les oficines de farmàcia de zones pròximes per a donar suport en la conscienciació i sensibilització de les dones sobre la importància per a participar en el programa.

A més, el projecte compta amb finançament dels fons europeus i les actuacions relatives a la invitació al programa de garbellat s’emmarquen en la Inversió 2 del Component 18 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència-Finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU.

Així mateix, aquesta mesura forma part de Pla d’Atenció a la Dona, un pla que va anunciar el conseller en la compareixença de pressupostos de 2023 i que comptarà amb 12,5 milions d’euros. L’objectiu és la posada en marxa noves mesures orientades a la prevenció i la millora de l’assistència sanitària de la dona en totes les etapes de la vida.

De fet, a més del garbellat de càncer de cèrvix, s’augmentarà també l’edat del garbellat de càncer de mama fins als 74 anys. A més, entre altres mesures l’any que ve es posarà en marxa la construcció de la primera casa de parts de la Comunitat Valenciana, que se situarà a l’hospital de la Plana. I d’altra banda, està previst estendre el Test Prenatal No invasiu a totes les dones gestants, unes 37.000 a l’any.

Dos tipus de prova segons l’edat

Quant al procediment, es realitzaran dos tipus de proves en funció de l’edat de les dones. A aquelles que es troben en la franja d’edat de 25 a 34 anys se’ls citarà en el centre de salut perquè es realitzen una citologia vaginal cada 3 anys. Aquesta prova permet diagnosticar alteracions cel·lulars indicatives de càncer.

D’altra banda, a les dones de 35 a 65 anys se’ls enviarà al seu domicili un dispositiu per a la presa de mostra vaginal. Una vegada recullen la mostra hauran de depositar-la, juntament amb la carta d’invitació, en l’urna instal·lada en el seu centre de salut habilitada per a això.

Rebran el resultat en el període de 7 a 10 dies. En el cas en què s’haja trobat presència de Virus de Papil·loma Humà (VPH) seran citades en el centre de salut o centre de salut sexual i reproductiva per a la realització d’una citologia. D’aquesta manera, es completarà l’estudi clínic i en funció dels resultats de la citologia es derivarà al circuit assistencial corresponent per al diagnòstic definitiu.

1.400.000 dones podran participar en el garbellat

L’objectiu de Sanitat és detectar de manera precoç el càncer de coll d’úter, que actualment representa el 2% del total de tumors de dones l’any 2020 en la Comunitat Valenciana, i reduir la seua mortalitat. D’ací, la importància d’establir mesures preventives com el programa de garbellat, per això es reproduiran els beneficis del garbellat de càncer de mama, que porta ja 30 anys de funcionament de manera reeixida.

El garbellat de càncer de cèrvix s’anirà implantant de manera progressiva en la Comunitat Valenciana, en el qual participaran 1.400.000 dones d’edats entre els 25 i 65 anys.

En aquest sentit, Sanitat citarà cada any a 285.000 dones (35.000 de 25 a 34 anys i 250.000 de 35 a 65 anys). Així mateix, per a arribar a una cobertura del 100% en cinc anys es convidarà a participar a 7 cohorts d’edat cada any del grup de 35 i 65 anys, i a dues cohorts de dones en edats entre els 25 i 34 anys.

El garbellat constitueix una de les mesures preventives més efectives per a la detecció precoç del càncer de cèrvix. Segons les últimes xifres, l’any 2020 en la Comunitat Valenciana es van detectar 186 nous casos d’aquesta mena de càncer, i actualment la taxa se situa en 6,8 casos per 100.000 dones.

Últimes notícies

Atzeneta del Maestrat ha registrat ratxes de 63 km/h i Morella de 56 km/h

L'interior de Castelló ha concentrat les ratxes més intenses de la jornada, amb 63 km/h a Atzeneta del Maestrat i 56 km/h a Morella. L'avís groc per vent del nord-oest seguix actiu fins al matí del dijous en diferents punts de la província.

La dana d’octubre va disparar en 2024 la factura per catàstrofes a Espanya fins a 11.330 milions

La factura per catàstrofes a Espanya va ascendir en 2024 a 11.330 milions, més del doble que en 2023, per l'impacte de la dana d'octubre. El cost assegurat es va disparar i el colp econòmic va aconseguir també al PIB i a les emergències.

Controlat l’incendi sense ferits a l’hospital Saint Lucia de Cartagena; demanen auditar la seua façana ventilada

El foc s'ha iniciat en una terrassa, s'ha propagat per la façana pel vent i s'ha controlat en 20 minutos, sense ferits. S'han evacuat 113 pacients i sindicats i PSOE han demanat auditories i retirada de materials inflamables.

El Consorci de Compensació d’Assegurances supera els 4.000 milions en indemnitzacions per la DANA

El Consorci de Compensació d'Assegurances ha superat els 4.000 milions en pagaments per la DANA. Ha gestionat el 98,3% de 250.946 sol·licituds i manté 4.276 pendents.

Robo i trobo

Leo Giménez es lingüista i en el seu article d'esta setmana defensa el valencià viu i tradicional, reivindica paraules autèntiques que alguns sectors han qualificat erròniament de vulgars o castellanitzants, i critica una visió purista que se separa de la parla

Braxton Key evita una lesió greu de genoll i estarà diversos dies al marge

Les proves van descartar danys importants en el genoll de l'ala pivot del València Basket, que seguirà uns dies apartat mentres completa rehabilitació.

Aldaia se suma a un projecte per a atendre les persones sense llar afectades per la DANA

Aldaia s'ha sumat a una iniciativa per a analitzar l'impacte de la DANA en el sensellarisme i orientar respostes públiques. Este dijous 27 hi haurà un recompte nocturn amb l'equip municipal i voluntariat, també en onze municipis pròxims.

Braxton Key evita una lesió greu de genoll però estarà diversos dies apartat

L'ala pivot del València Basket va caure en l'últim quart davant el Bayern i les proves van descartar una lesió de gravetat. Seguirà rehabilitació i el seu retorn dependrà de l'evolució.