L’ús d’Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves

L'ús d'Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves

L’ús d’Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves | Salud Sin Bulos

L’ús d’Instagram incrementa el risc de patir Trastorns de Conducta Alimentària (TCA) entre les joves, fins a tal punt que pot existir una relació entre la major utilització de la xarxa social en xiques de menor edat i l’aparició de símptomes més greus d’aquesta patologia.

Així es desprén de les conclusions d’una revisió d’estudis realitzada per professionals del màster en eSalud de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Ciències de la Salut de l’Hub eSalud sense Faules.

Aquest treball ha trobat relacions entre l’ús d’Instagram i la insatisfacció amb el propi cos de joves i adolescents que pateixen TCA. Així, busquen publicacions relacionades amb trastorns de l’alimentació amb l’objectiu de mantindre la motivació per a continuar perdent pes o trucs per a ocultar-ho. A més, les xiques amb compte d’Instagram realitzen exercici de manera més estricta i sistematitzada que aquelles que no la tenen.

L’anàlisi realitzada adverteix sobre grups cohesionats i organitzats que promouen el denominat “impuls per la primesa” com un estil de vida. Els qui fan apologia d’aquests TCA utilitzen Instagram per la seua capacitat per a viralitzar imatges i escriuen deliberadament mal etiquetes que han sigut prohibits com #proana #proanorèxia, #promia o #probulímia per a evitar la seua suspensió.

L’infinit nombre de combinacions possibles a l’hora de crear etiquetes fa molt difícil o fins i tot impossible vetar-les al mateix ritme que es creen”, explica Desiré Montes Alamilla, autora d’aquesta revisió.

“D’aquesta manera, resulta imprescindible establir mesures i eines que lluiten contra els moviments que fan apologia a l’extrema primesa i de conductes alimentàries nocives”, afig la investigadora.

Carlos Bocanegra, integrant de l’Hub eSalud sense Faules, iniciativa multidisciplinària creada per #SaludsinBulos basada en la tecnologia per a lluitar contra les faules de salut, afirma que “l’ús d’algorismes d’intel·ligència artificial pot detectar patrons de publicació en les xarxes socials, identificant contingut que comporte algun risc per a l’usuari i reduint el perjudici associat a l’ús d’aquestes”.

Decàleg per a identificar informació fiable sobre els TCA

 

Els usuaris i professionals de l’Hospital de Dia de Trastorns de la Conducta Alimentària de l’Hospital Sant Joan de Deu de Barcelona van elaborar recentment un decàleg per a identificar informació fiable i segura sobre els TCA en l’entorn digital, en col·laboració amb #SaludsinBulos:

 

  • Verifica qui és l’autor i revisa la data de publicació.
  • No et fies dels titulars cridaners.
  • Fixa’t en el format i disseny de la informació.
  • Observa les faltes d’ortografia i el tipus de llenguatge.
  • Investiga la font de la informació (professional acreditat, mitjans de comunicació seriosos, entitats de referència o organismes oficials).
  • Recorda’t que quan parlem de salut, l’evidència científica és la prova de l’eficàcia i seguretat.
  • No et crees tot el que veus.
  • Les fotos solen estar retocades amb filtres o Photoshop.
  • Comprova com et fa sentir el que lliges.
  • Les notícies falses poden condicionar les teues emocions.
  • Desconfia de les receptes miracle i de la informació que et vol vendre alguna cosa.
  • Tingues en compte que les dietes i els medicaments sempre són receptats per professionals col·legiats especialitzats.
  • Assegura’t que la informació s’ha publicat en altres mitjans, i contrasta-la amb fonts oficials.

“Un dels objectius de #SaludsinBulos és conscienciar als joves sobre fonts fiables d’informació en salut i per això organitzarem activitats educatives en col·laboració amb institucions vinculades a l’educació i la protecció a la infància i adolescència”, explica, per a finalitzar, Carlos Mateos, coordinador de #SaludsinBulos.
Sobre l’Institut #SaludsinBulos.

L’Institut #SaludsinBulos és una iniciativa de l’agència de comunicació COM SALUT en col·laboració amb l’Associació d’Innovadors en eSalud (AIES), que té com a objectiu combatre les faules de salut en internet i les xarxes socials i contribuir al fet que existisca informació veraç i fiable en la xarxa, a través de la informació, l’educació, la tecnologia i la millora de la comunicació clínica. Compta amb la col·laboració de societats científiques pertanyents a quasi totes les especialitats mèdiques. 
 

Últimes notícies

Les víctimes de la dana claven foc a Les Corts pel tancament de la investigació

Les principals associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre han qualificat de vergonya el tancament de la comissió d’investigació en Les Corts i han acusat Carlos Mazón de riure’s de les famílies afectades.

Temperatures de rècord a la Comunitat Valenciana des de dilluns: calor extrema a l’interior

El calor s’intensificarà des d’este cap de setmana a la Comunitat Valenciana i, entre dilluns 22 i divendres 26 de juny, la temperatura mitjana podria marcar rècords diaris des de 1950, amb especial incidència en l’interior.

Obrin un expedient per pseudoteràpies de conversió a persones LGTBIQ+ a la Comunitat Valenciana

Igualtat ha obert un expedient sancionador per pràctiques de pseudoteràpies de conversió contra persones LGTBIQ+, després de denúncies que inclouen casos de la Comunitat Valenciana.

22 anys de presó per agredir sexualment durant una dècada les seues dos fillastres menors a Altea

Un home de 46 anys ha sigut condemnat per l'Audiència d'Alacant a 22 anys de presó per haver agredit sexualment de manera continuada les seues dos fillastres, que tenien 11 i 9 anys quan van començar els fets a Altea.

Feijóo es reunirà amb militants del PP en un dinar este dissabte a Sueca

Alberto Núñez Feijóo presidirà este dissabte un dinar amb militants del PP a Sueca, organitzat pel president provincial Vicent Mompó, després de la junta directiva del partit a València.

Més policia este estiu a les zones turístiques i platges de València

La Policia Nacional reforçarà entre l’1 de juliol i el 31 d’agost la presència d’agents a les platges i principals punts turístics de València, així com en estacions, aeroport, port i estació d’autobusos.

El nou decret del taxi i les VTC genera rebuig però el Consell defensa que prima l’interés general

El vicepresident segon Vicente Martínez Mus admet el malestar del taxi i les VTC amb el nou decret autonòmic però assegura que la norma prioritza l’interés general i la millora del servici públic.

Martínez Mus atribuïx a l’interés polític la petició del PSPV perquè declare per la DANA

El vicepresident tercer Vicente Martínez Mus assegura que la petició del PSPV perquè declare al jutjat de Catarroja pel dia de la DANA respon a un interés polític i defensa que el xat del Consell no aporta dades noves. El dirigent sosté que el Consell va actuar segons la informació disponible en cada moment i nega un suposat apagó informatiu.