L’ús d’Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves

L'ús d'Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves

L’ús d’Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves | Salud Sin Bulos

L’ús d’Instagram incrementa el risc de patir Trastorns de Conducta Alimentària (TCA) entre les joves, fins a tal punt que pot existir una relació entre la major utilització de la xarxa social en xiques de menor edat i l’aparició de símptomes més greus d’aquesta patologia.

Així es desprén de les conclusions d’una revisió d’estudis realitzada per professionals del màster en eSalud de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Ciències de la Salut de l’Hub eSalud sense Faules.

Aquest treball ha trobat relacions entre l’ús d’Instagram i la insatisfacció amb el propi cos de joves i adolescents que pateixen TCA. Així, busquen publicacions relacionades amb trastorns de l’alimentació amb l’objectiu de mantindre la motivació per a continuar perdent pes o trucs per a ocultar-ho. A més, les xiques amb compte d’Instagram realitzen exercici de manera més estricta i sistematitzada que aquelles que no la tenen.

L’anàlisi realitzada adverteix sobre grups cohesionats i organitzats que promouen el denominat “impuls per la primesa” com un estil de vida. Els qui fan apologia d’aquests TCA utilitzen Instagram per la seua capacitat per a viralitzar imatges i escriuen deliberadament mal etiquetes que han sigut prohibits com #proana #proanorèxia, #promia o #probulímia per a evitar la seua suspensió.

L’infinit nombre de combinacions possibles a l’hora de crear etiquetes fa molt difícil o fins i tot impossible vetar-les al mateix ritme que es creen”, explica Desiré Montes Alamilla, autora d’aquesta revisió.

“D’aquesta manera, resulta imprescindible establir mesures i eines que lluiten contra els moviments que fan apologia a l’extrema primesa i de conductes alimentàries nocives”, afig la investigadora.

Carlos Bocanegra, integrant de l’Hub eSalud sense Faules, iniciativa multidisciplinària creada per #SaludsinBulos basada en la tecnologia per a lluitar contra les faules de salut, afirma que “l’ús d’algorismes d’intel·ligència artificial pot detectar patrons de publicació en les xarxes socials, identificant contingut que comporte algun risc per a l’usuari i reduint el perjudici associat a l’ús d’aquestes”.

Decàleg per a identificar informació fiable sobre els TCA

 

Els usuaris i professionals de l’Hospital de Dia de Trastorns de la Conducta Alimentària de l’Hospital Sant Joan de Deu de Barcelona van elaborar recentment un decàleg per a identificar informació fiable i segura sobre els TCA en l’entorn digital, en col·laboració amb #SaludsinBulos:

 

  • Verifica qui és l’autor i revisa la data de publicació.
  • No et fies dels titulars cridaners.
  • Fixa’t en el format i disseny de la informació.
  • Observa les faltes d’ortografia i el tipus de llenguatge.
  • Investiga la font de la informació (professional acreditat, mitjans de comunicació seriosos, entitats de referència o organismes oficials).
  • Recorda’t que quan parlem de salut, l’evidència científica és la prova de l’eficàcia i seguretat.
  • No et crees tot el que veus.
  • Les fotos solen estar retocades amb filtres o Photoshop.
  • Comprova com et fa sentir el que lliges.
  • Les notícies falses poden condicionar les teues emocions.
  • Desconfia de les receptes miracle i de la informació que et vol vendre alguna cosa.
  • Tingues en compte que les dietes i els medicaments sempre són receptats per professionals col·legiats especialitzats.
  • Assegura’t que la informació s’ha publicat en altres mitjans, i contrasta-la amb fonts oficials.

“Un dels objectius de #SaludsinBulos és conscienciar als joves sobre fonts fiables d’informació en salut i per això organitzarem activitats educatives en col·laboració amb institucions vinculades a l’educació i la protecció a la infància i adolescència”, explica, per a finalitzar, Carlos Mateos, coordinador de #SaludsinBulos.
Sobre l’Institut #SaludsinBulos.

L’Institut #SaludsinBulos és una iniciativa de l’agència de comunicació COM SALUT en col·laboració amb l’Associació d’Innovadors en eSalud (AIES), que té com a objectiu combatre les faules de salut en internet i les xarxes socials i contribuir al fet que existisca informació veraç i fiable en la xarxa, a través de la informació, l’educació, la tecnologia i la millora de la comunicació clínica. Compta amb la col·laboració de societats científiques pertanyents a quasi totes les especialitats mèdiques. 
 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pedro Martínez carrega contra el president del Panathinaikos després de la derrota del València Basket en l’Eurolliga

Pedro Martínez va elogiar el nivell del Panathinaikos després de l'ajustada derrota del València Basket, però va arremetre amb duresa contra el president del club grec i va demanar a l'Eurolliga que actue.

Ataman denuncia que la Policia vol detindre al president del Panathinaikos després de guanyar a València

Ergin Ataman va denunciar que diversos agents de Policia van intentar detindre al president del Panathinaikos i a un membre del seu cos tècnic després del triomf per 105-107 davant el València Basket, en una compareixença sense preguntes.

Hayes-Davis fulmina al València Basket en la pròrroga i posa el 0-2 per a Panathinaikos

El València Basket cau 105-107 en una pròrroga cruel davant Panathinaikos, decidit per un canastón final de Nigel Hayes-Davis que deixa la sèrie 0-2 abans de viatjar a Atenes.

Divendres amb ruixats i tempestes intenses en l’est i sud-est peninsular

La jornada del divendres estarà marcada per ruixats i tempestes localment fortes en l'est i sud-est peninsular, amb graníssol en zones de serra i contrastos tèrmics entre el litoral i l'interior.

Morant acusa el Consell de desoir als docents i reivindica el model educatiu socialista

Diana Morant es compromet davant els sindicats educatius valencians a defendre les seues reivindicacions i critica a la Generalitat per no dialogar ni destinar recursos suficients a l'educació.

Els sindicats de docents formalitzen una vaga indefinida a partir de l’11 de maig

Els sindicats STEPV, CCOO i UGT registren una vaga indefinida docent des de l'11 de maig i preparen mobilitzacions mentres exigixen propostes concretes al Consell.

PP i Vox perfilen la seua llista de compareixents per a la comissió sobre les VPP d’Alacant

PP i Vox registren les seues propostes de treball per a la comissió que investiga l'adjudicació irregular de vivendes de protecció pública a Alacant, amb desenes de càrrecs polítics i tècnics cridats a declarar.

Gandia presenta la 51 edició del seu concurs internacional de fideuà, que se celebrarà el 10 de juny

Gandia ha presentat la 51 edició del seu concurs internacional de fideuà, que se celebrarà el 10 de juny en el Moll dels Borja i repartirà premis econòmics i guardons especials.