L’ús d’Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves

L'ús d'Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves

L’ús d’Instagram augmenta el risc de patir TCA entre les joves | Salud Sin Bulos

L’ús d’Instagram incrementa el risc de patir Trastorns de Conducta Alimentària (TCA) entre les joves, fins a tal punt que pot existir una relació entre la major utilització de la xarxa social en xiques de menor edat i l’aparició de símptomes més greus d’aquesta patologia.

Així es desprén de les conclusions d’una revisió d’estudis realitzada per professionals del màster en eSalud de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Ciències de la Salut de l’Hub eSalud sense Faules.

Aquest treball ha trobat relacions entre l’ús d’Instagram i la insatisfacció amb el propi cos de joves i adolescents que pateixen TCA. Així, busquen publicacions relacionades amb trastorns de l’alimentació amb l’objectiu de mantindre la motivació per a continuar perdent pes o trucs per a ocultar-ho. A més, les xiques amb compte d’Instagram realitzen exercici de manera més estricta i sistematitzada que aquelles que no la tenen.

L’anàlisi realitzada adverteix sobre grups cohesionats i organitzats que promouen el denominat “impuls per la primesa” com un estil de vida. Els qui fan apologia d’aquests TCA utilitzen Instagram per la seua capacitat per a viralitzar imatges i escriuen deliberadament mal etiquetes que han sigut prohibits com #proana #proanorèxia, #promia o #probulímia per a evitar la seua suspensió.

L’infinit nombre de combinacions possibles a l’hora de crear etiquetes fa molt difícil o fins i tot impossible vetar-les al mateix ritme que es creen”, explica Desiré Montes Alamilla, autora d’aquesta revisió.

“D’aquesta manera, resulta imprescindible establir mesures i eines que lluiten contra els moviments que fan apologia a l’extrema primesa i de conductes alimentàries nocives”, afig la investigadora.

Carlos Bocanegra, integrant de l’Hub eSalud sense Faules, iniciativa multidisciplinària creada per #SaludsinBulos basada en la tecnologia per a lluitar contra les faules de salut, afirma que “l’ús d’algorismes d’intel·ligència artificial pot detectar patrons de publicació en les xarxes socials, identificant contingut que comporte algun risc per a l’usuari i reduint el perjudici associat a l’ús d’aquestes”.

Decàleg per a identificar informació fiable sobre els TCA

 

Els usuaris i professionals de l’Hospital de Dia de Trastorns de la Conducta Alimentària de l’Hospital Sant Joan de Deu de Barcelona van elaborar recentment un decàleg per a identificar informació fiable i segura sobre els TCA en l’entorn digital, en col·laboració amb #SaludsinBulos:

 

  • Verifica qui és l’autor i revisa la data de publicació.
  • No et fies dels titulars cridaners.
  • Fixa’t en el format i disseny de la informació.
  • Observa les faltes d’ortografia i el tipus de llenguatge.
  • Investiga la font de la informació (professional acreditat, mitjans de comunicació seriosos, entitats de referència o organismes oficials).
  • Recorda’t que quan parlem de salut, l’evidència científica és la prova de l’eficàcia i seguretat.
  • No et crees tot el que veus.
  • Les fotos solen estar retocades amb filtres o Photoshop.
  • Comprova com et fa sentir el que lliges.
  • Les notícies falses poden condicionar les teues emocions.
  • Desconfia de les receptes miracle i de la informació que et vol vendre alguna cosa.
  • Tingues en compte que les dietes i els medicaments sempre són receptats per professionals col·legiats especialitzats.
  • Assegura’t que la informació s’ha publicat en altres mitjans, i contrasta-la amb fonts oficials.

“Un dels objectius de #SaludsinBulos és conscienciar als joves sobre fonts fiables d’informació en salut i per això organitzarem activitats educatives en col·laboració amb institucions vinculades a l’educació i la protecció a la infància i adolescència”, explica, per a finalitzar, Carlos Mateos, coordinador de #SaludsinBulos.
Sobre l’Institut #SaludsinBulos.

L’Institut #SaludsinBulos és una iniciativa de l’agència de comunicació COM SALUT en col·laboració amb l’Associació d’Innovadors en eSalud (AIES), que té com a objectiu combatre les faules de salut en internet i les xarxes socials i contribuir al fet que existisca informació veraç i fiable en la xarxa, a través de la informació, l’educació, la tecnologia i la millora de la comunicació clínica. Compta amb la col·laboració de societats científiques pertanyents a quasi totes les especialitats mèdiques. 
 

Últimes notícies

Matt Costello deixa el Valencia Basket després de dos anys i apunta al Japó

Matt Costello no seguirà al Valencia Basket la pròxima temporada després de dos anys al club i podria fitxar pel Chiba Jets japonés, dirigit per l’exassistent taronja Adrian Kovacks.

Rescatada una parella jove atrapada hores a la Serra d’Orihuela

Una parella d’uns 20 anys ha sigut rescatada de matinada per Bombers d’Alacant després de quedar bloquejada en una zona de difícil accés de la Serra d’Orihuela.

Iván Ortolá domina al Sachsenring i s’emporta la seua segona victòria de l’any per 72 mil·lèsimes

El valencià Iván Ortolá ha liderat de principi a fi la cursa de Moto2 al G.P. d’Alemanya al Sachsenring i ha guanyat per només 72 mil·lèsimes davant de Daniel Holgado, amb Izan Guevara tercer i el líder del Mundial, Manuel González, sisé.

Rescatada una parella jove atrapada de nit a la Serra d’Oriola

Una parella d’uns 20 anys ha sigut rescatada de matinada pel Grup Especial de Rescat del Consorci Provincial de Bombers d’Alacant després de quedar atrapada en una zona de difícil accés de la Serra d’Oriola.

Iván Ortolá arrasa a Sachsenring des de la ‘pole’ i guanya Moto2 per 72 mil·lèsimes

El valencià Iván Ortolá ha dominat el Gran Premi d’Alemanya de Moto2 de principi a fi i ha sumat la seua segona victòria de la temporada, superant Daniel Holgado per només 72 mil·lèsimes. Izan Guevara ha completat el podi i el líder del Mundial, Manuel González, ha sigut sisé.

Els pescadors de l’Albufera, exemple clau en la conservació del llac, segons el Consell

El Consell ha remarcat en el sorteig centenari de redolins el paper fonamental dels pescadors en la conservació de l’Albufera i en la gestió sostenible dels recursos del llac, en l’any del 40 aniversari del Parc Natural.

Cinc dotacions de bombers continuen treballant en l’incendi de la planta de reciclatge d’Aielo de Malferit

Cinc dotacions del Consorcio de Bomberos de Valencia continuen treballant en l’extinció d’un incendi declarat dissabte en una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit, amb recomanacions de protecció a la població per fum intens.

València redueix un 13 % el trànsit a les vies principals durant el mes de juny

Les principals vies de València han registrat en juny un 13 % menys de trànsit que en 2025, amb 77.200 vehicles menys entrant a la ciutat i descensos respecte a 2023 i 2019.