Llíria exhumarà les restes de les víctimes de la Guerra Civil a les fosses comuns

L’Ajuntament de Llíria ha rebut una subvenció de 39.990 euros per part de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per a poder iniciar l’execució del projecte d’exhumació i identificació de víctimes de la Guerra Civil i la repressió posterior, localitzades en les fosses comunes del cementeri de la localitat.

Este projecte suposa un primer pas molt important per a la localització de les restes mortals de les 113 persones afusellades a Llíria durant la repressió franquista, a més de les 114 mortes entre 1938 i 1939 a l’hospital militar de la ciutat, hui CEIP Sant Vicent, i les 21 en la presó que se situava en el convent del Remei.

Els treballs de mapatge del cementeri amb georadar van permetre, fa uns mesos, localitzar diversos punts en els quals se suposa que podrien trobar-se els cossos. Amb esta primera campanya, es pretén realitzar diversos sondejos arqueològics que permeten confirmar el lloc d’enterrament, la disposició dels cadàvers i el número d’ells per fossa.

Les intervencions arqueològiques es complementaran amb l’estudi antropològic de les restes humanes que es puguen recuperar durant la intervenció, i l’estudi d’ADN d’estos. Tots estos treballs eixiran pròximament a licitació per part de l’Ajuntament de Llíria i està previst que s’executen al llarg dels anys 2021 i 2022.

La regidora de Memòria Democràtica, Consuelo Morató, ha assenyalat que “és la primera vegada que es duu a terme una actuació d’este tipus en el nostre municipi, i que naix d’una justa reivindicació del Comissionat d’Experts de la Memòria Històrica i de l’associació de víctimes de la fossa comuna del cementeri de Llíria”

Així, ha volgut fer també una crida “a totes aquelles persones que pensen que puguen tindre familiars morts o assassinats en la població durant la Guerra Civil, perquè es posen en contacte amb l’Ajuntament, per a informar-los dels tràmits que es duran a terme en este moment i, en un futur, per a la recuperació de les seues restes”.

Este projecte és un primer pas, ja que es pretén, en els pròxims anys, amb la informació que s’obtinga ara, plantejar l’obertura de les fosses que es localitzen i començar l’exhumació de totes aquelles persones que van perdre la vida durant el conflicte i també que van ser assassinades una vegada acabada la guerra.

Morató ha destacat “la importància d’este projecte per a la recuperació de la Memòria Democràtica i la dignificació de totes les persones que van morir a Llíria en els últims anys de la guerra i en els primers de la dictadura, perquè les famílies puguen recuperar així les restes d’estes persones buscades des de fa molts anys”.  

Últimes notícies

Les PAU arranquen en la Comunitat Valenciana amb 25.666 alumnes i servicis mínims al 100% en plena vaga docent

La Comunitat Valenciana inicia el dimarts les PAU amb 25.666 estudiants i servicis mínims del 100% per a exàmens i correccions en ple conflicte per la vaga indefinida del professorat.

Mikel Crespo definix com a èpic l’ascens del València Femení a Lliga F

Mikel Crespo qualifica l'ascens del València Femení a Lliga F com un assoliment èpic després d'empatar en el minut 99 i resistir en la pròrroga per a tornar a la màxima categoria.

Detinguts dos hòmens per empadronar a 18 persones en una vivenda del Puig a canvi de diners

La Policia ha detingut a Sagunt a dos hòmens acusats d'empadronar fraudulentament a fins a 18 persones, dotze d'elles immigrants en situació irregular, en una vivenda del Puig que presentava greus deficiències d'habitabilitat.

Gràffica, la revista que s’ha convertit en arxiu viu de la cultura visual en espanyol

La revista Gràffica va nàixer com un projecte per a divulgar el disseny gràfic des de dins del sector i s'ha consolidat en dèsset anys com a mitjà de referència i arxiu viu de la cultura visual en espanyol.

Ruixats amb tempesta i possible graníssol a l’interior de Castelló i màximes en descens

Este diumenge s'esperen ruixats amb tempesta i possible graníssol, puntualment forts a l'interior de Castelló, i un descens de les temperatures màximes en bona part de la Comunitat Valenciana.

Avís groc per pluges i tempestes esta vesprada a l’interior de Castelló i València

La Aemet activa l'avís groc per pluges i tempestes esta vesprada a l'interior de Castelló i del nord de València, amb el risc de graníssol i ratxes fortes de vent.

Nova manifestació a València exigix retirar l’acta de diputat a Carlos Mazón per la gestió de la dana

Una nova manifestació a València reclama suprimir l'aforament i l'acta de diputat de Carlos Mazón per la gestió de la dana, sumant a docents i famílies en plena vaga indefinida del professorat.

El València Basket es juga la segona plaça de la Lliga Endesa en el Palau

El València Basket visita al Barcelona en un dol ajornat que tanca la fase regular de la Lliga Endesa i en el qual es juga ser segon o caure fins a la quinta posició abans dels playoff.