Llíria exhumarà les restes de les víctimes de la Guerra Civil a les fosses comuns

L’Ajuntament de Llíria ha rebut una subvenció de 39.990 euros per part de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per a poder iniciar l’execució del projecte d’exhumació i identificació de víctimes de la Guerra Civil i la repressió posterior, localitzades en les fosses comunes del cementeri de la localitat.

Este projecte suposa un primer pas molt important per a la localització de les restes mortals de les 113 persones afusellades a Llíria durant la repressió franquista, a més de les 114 mortes entre 1938 i 1939 a l’hospital militar de la ciutat, hui CEIP Sant Vicent, i les 21 en la presó que se situava en el convent del Remei.

Els treballs de mapatge del cementeri amb georadar van permetre, fa uns mesos, localitzar diversos punts en els quals se suposa que podrien trobar-se els cossos. Amb esta primera campanya, es pretén realitzar diversos sondejos arqueològics que permeten confirmar el lloc d’enterrament, la disposició dels cadàvers i el número d’ells per fossa.

Les intervencions arqueològiques es complementaran amb l’estudi antropològic de les restes humanes que es puguen recuperar durant la intervenció, i l’estudi d’ADN d’estos. Tots estos treballs eixiran pròximament a licitació per part de l’Ajuntament de Llíria i està previst que s’executen al llarg dels anys 2021 i 2022.

La regidora de Memòria Democràtica, Consuelo Morató, ha assenyalat que “és la primera vegada que es duu a terme una actuació d’este tipus en el nostre municipi, i que naix d’una justa reivindicació del Comissionat d’Experts de la Memòria Històrica i de l’associació de víctimes de la fossa comuna del cementeri de Llíria”

Així, ha volgut fer també una crida “a totes aquelles persones que pensen que puguen tindre familiars morts o assassinats en la població durant la Guerra Civil, perquè es posen en contacte amb l’Ajuntament, per a informar-los dels tràmits que es duran a terme en este moment i, en un futur, per a la recuperació de les seues restes”.

Este projecte és un primer pas, ja que es pretén, en els pròxims anys, amb la informació que s’obtinga ara, plantejar l’obertura de les fosses que es localitzen i començar l’exhumació de totes aquelles persones que van perdre la vida durant el conflicte i també que van ser assassinades una vegada acabada la guerra.

Morató ha destacat “la importància d’este projecte per a la recuperació de la Memòria Democràtica i la dignificació de totes les persones que van morir a Llíria en els últims anys de la guerra i en els primers de la dictadura, perquè les famílies puguen recuperar així les restes d’estes persones buscades des de fa molts anys”.  

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Bernabé defén les obres en Rodalia malgrat els problemes puntuals en la C2

Pilar Bernabé reivindica la inversió en Rodalia i admet incidències com el caos en la línia C2, que atribuïx a les obres per a millorar la xarxa ferroviària.

Ampli desfasament en el seguiment de la vaga de metges en la Comunitat Valenciana

Sanitat situa el seguiment de la vaga de metges en la Comunitat Valenciana en el 7,43%, mentres que el sindicat CESMCV l'eleva fins al 90%, amb fortes diferències per províncies i condicionades pels servicis mínims.

Boies marines que convertixen dades del Mediterrani en art digital viu

El projecte Coneixement flotant transforma en temps real les dades de boies marines enfront d'Oropesa en art digital i escultures que conviden a reflexionar sobre el patrimoni natural i els anomenats temps liquidos.

Justícia i Fiscalia pacten 200 noves places de fiscals, 20 per a la Comunitat Valenciana

El Ministeri de Justícia i la Fiscalia General de l'Estat acorden el repartiment territorial de 200 noves places de fiscal. La Comunitat Valenciana suma 20 llocs i Madrid, Catalunya i Andalusia concentren el major reforç percentual i en números absoluts.

El Llevant es juga la permanència davant tres rivals europeus i dos finals en el Ciutat

El Llevant tancarà la temporada amb tres eixides davant equips en lluita per Europa i dos dols directes a casa que poden decidir la permanència en LaLiga.

El València es juga la salvació davant quatre equips del top 10 en un maig decisiu

El València encara un mes de maig clau per la permanència amb cinc partits, quatre d'ells davant rivals situats entre els deu primers de LaLiga. El marge amb el descens és de només cinc punts.

Bernabé acusa a Abascal i Feijóo de recolzar teories ultres sobre immigració

Pilar Bernabé critica que la prioritat nacional de PP i Vox trenca el consens construït a Espanya i els acusa de recolzar teories ultres sobre immigració que ja no donen suport a altres líders europeus.

Catalá llança en el Congrés una ofensiva política per a reactivar el soterrament de Serradora

L'alcaldessa de València impulsa sis iniciatives en el Congrés per a pressionar al Ministeri de Transports i reclamar la reactivació del soterrament de les vies de Serradora, paralitzat des de 2021 malgrat tindre el seu estudi informatiu executat al 76%.