‘Picasso. El viatge del Guernica’ a Gandia, en un innovador espai cultural

L’alcaldessa de Gandia, Diana Morant; la directora Xarxa València Sud de CaixaBank, Tomasa Rives; el delegat de la Fundació “la Caixa” en la Comunitat Valenciana, Álvaro Borrás; i l’assessora de l’exposició, Manuela Pedrón; han inaugurat hui el projecte ‘Picasso. El viatge del Guernica‘.

Dins de la seua programació cultural, la Fundació “la Caixa” presta especial atenció a l’art de l‘últim segle.

Mitjançant les seues exposicions sobre art modern i contemporani, l’entitat vol mostrar la seua influència en la sensibilitat contemporània i destacar el paper dels grans creadors visuals del segle xx en la nostra manera de veure el món.

Amb esta finalitat, ha organitzat exposicions dedicades a alguns dels grans noms de la història de la pintura del segle passat, com són Salvador Dalí o Andy Warhol.

A ells se suma ara Pablo Picasso, coincidint amb la commemoració del 80 aniversari del Guernica.

Organitzat per la Fundació “la Caixa” juntament amb el Museu Centre d’Art Reina Sofia i en col·laboració de l’Ajuntament de Gandia, este nou i innovador projecte expositiu itinerant oferirà un recorregut en el qual els visitants podran viatjar per la història del segle XX al costat d’una de les seues obres més emblemàtiques.

La mostra ha sigut produïda dins de dos tràilers que, units, formen una sala d’exposicions de 200 metres quadrats.

La mobilitat de l’exposició permetrà la seua itinerància per tota Espanya durant els pròxims anys, acostant la història de l’icònic quadre a ciutats repartides per tot el territori espanyol.

El llarg viatge d’una de les obres més emblemàtiques de l’art del segle XX

‘Picasso. El viatge del Guernica’ proposa un recorregut històric de l’obra de Picasso des de la seua creació a París en 1937 fins al seu emplaçament permanent en el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia, en 1992.

Els visitants podran descobrir el procés creatiu que va dur a terme el cèlebre artista espanyol per a realitzar la seua obra, així com el seu significat de denúncia antibèl·lica i els motius pels quals l’obra va viatjar per tot el món durant més de quaranta anys.

Els diferents espais i recursos expositius de la mostra descobreixen el context històric de l’època, així com les claus per a entendre la importància i el significat del Guernica.

L’exposició inclou audiovisuals, reproduccions fotogràfiques i de cartells de l’època, i facsímils de documents i dibuixos que pretenen explicar la història de la creació i els viatges d’una de les obres més representatives de l’artista més important del segle XX.

‘Picasso. El viatge del Guernica’ es divideix en cinc àmbits que repassen el recorregut de l’obra en les seues diferents fases, així com moments importants en la vida de Picasso que van ser determinants en la creació del quadre.

La Fundació ”la Caixa” ha produït diverses peces audiovisuals que ajuden a entendre la història del Guernica i la seua influència.

Destaquen l’obra audiovisual de l’artista Rogelio López Cuenca i altres dos audiovisuals de nova producció, sobre el context històric del Guernica, les característiques tècniques de l’obra i els danys que han causat els desplaçaments del quadre i les seues restauracions.

 

Antecedents 

 

El gener de 1937, el Govern de la Segona República espanyola va encarregar a Pablo Picasso pintar un quadre per al Pavelló d’Espanya en l’Exposició Internacional de París d’eixe mateix any. Malgrat la seua inicial reticència, Picasso va acceptar l’encàrrec, però no va començar a pintar immediatament.

El 26 d’abril de 1937, durant la Guerra Civil espanyola, les forces aèries alemanyes i italianes van bombardejar la població de Guernica-Lumo, a favor del bàndol revoltat. Picasso va tindre notícia d’este bombardeig a través de la premsa gràfica, en concret els periòdics L’Humanité i Ce Soir.

Les imatges i el relat de l’episodi bèl·lic van actuar com un reactiu perquè l’artista emprenguera de manera definitiva l’obra que el Govern de la Segona República li havia encarregat.

La creació del Guernica va durar a penes cinc setmanes, i el seu procés de creació pot veure’s documentat en l’exposició a través de les fotografies de Dora Maar, amb qui mantenia una relació sentimental en aquella època.

El Guernica va ser la resposta de Picasso a l’encàrrec del Govern de la Segona República espanyola, en plena Guerra Civil i amb clares denúncies antibèl·liques.

Les circumstàncies polítiques van impedir que el quadre arribara a Espanya fins a 1981.

Al llarg de quaranta-quatre anys, l’obra es va presentar en diferents ciutats d’Europa i Amèrica: primer, com un element de propaganda a favor de la República i d’ajuda als refugiats durant la Guerra Civil, i, més tard, com a peça fonamental en la construcció del relat de l’art modern i de la reconstrucció d’un nou ordre geopolític després de la Segona Guerra Mundial.

Un espai expositiu exclusiu i innovador

 

Per a l’exposició Picasso. El viatge del Guernica, la Fundació ”la Caixa” compta amb un espai especial i innovador, la UD 100.

Este sistema converteix el tràiler d’un camió en un espai expositiu de 100 metres quadrats lliures, amb una altura en la seua part central de fins a 5,5 metres.

El sistema desenvolupat permet la seua ampliació mitjançant una unitat desplegable, per a obtindre un espai que pot incloure exposicions de fins a 200 metres quadrats.

S’ha posat especial èmfasi en l’apartat de la sostenibilitat, concretament en el consum energètic, mitjançant panells dobles amb cambra d’aire, concepte este diametralment oposat a l’habitual lona usada en les carpes.

Amb este nou espai, la Fundació ”la Caixa” divulga el coneixement cultural, científic i social a un públic més ampli. La finalitat d’estes exposicions, que itineren per diferents poblacions i s’instal·len en espais cedits pels municipis, és arribar al màxim nombre possible de persones.

Últimes notícies

Arcadi España, el ministre d’Hisenda que afronta el seu gran port de muntanya

Arcadi España, economista valencià i apassionat del ciclisme, arriba al Ministeri d'Hisenda després d'una llarga trajectòria en la Generalitat i en el Govern central, amb el repte d'encarar els grans desequilibris del finançament autonòmic i els nous comptes públics.

Morant reivindica a Arcadi España com a ministre i un Govern d’Espanya amb més pes valencià

Diana Morant celebra el nomenament d'Arcadi España com a ministre d'Hisenda, destaca la seua trajectòria i reclama un Govern d'Espanya amb major representació valenciana enfront del Consell del PP i Vox.

Dona espanyola i oci en grup: així és la enoturista típica en la Ruta del Vi d’Alacant

La Ruta del Vi d'Alacant atrau sobretot a dones espanyoles adultes que viatgen en parella, família o amb amics, combinen la visita al celler amb gastronomia local i solen realitzar compres.

Alacant reclama al Govern que declare The Ocean Race esdeveniment d’excepcional interés públic

L'Ajuntament d'Alacant ha aprovat per unanimitat demanar al Govern que declare l'eixida de The Ocean Race 2027 esdeveniment d'excepcional interés públic per a assegurar incentius fiscals i reforçar l'impacte econòmic i turístic.

Diana Morant rebutja les disculpes de Susana Camarero per dir prostitutes a les ministres

Diana Morant rebutja les disculpes de Susana Camarero per les seues paraules sobre el Govern d'Espanya i sosté que la vicepresidenta valenciana ha dit el que realment pensa.

Carlos Cuerpo assumix la Vicepresidència Primera i Arcadi España dirigirà Hisenda

Pedro Sánchez nomena a Carlos Cuerpo vicepresident primer i a Arcadi España ministre d'Hisenda en substitució de María Jesús Montero, candidata del PSOE a Andalusia.

Pedro Bigas amplia el seu contracte amb l’Elx per una temporada més

El central Pedro Bigas continuarà una temporada més a l'Elx després d'acordar l'ampliació del seu contracte, consolidant-se com un dels pilars del vestuari franjiverde.

Carlos Cuerpo, nou vicepresident primer, i Arcadi España assumix Hisenda després de l’eixida de Montero

Carlos Cuerpo serà el nou vicepresident primer del Govern i mantindrà la cartera d'Economia, mentres que Arcadi España substituirà a María Jesús Montero al capdavant del Ministeri d'Hisenda després de la seua eixida per a competir a Andalusia.