El Psiquiàtric de Fontcalent sobreviu amb dos psiquiatres per a 270 reclusos

 

Mentre el tema de la salut mental cobra cada dia més actualitat i els partits polítics fan propostes numèriques sobre amb quants professionals d’este sector s’hauria de comptar perquè la població estigués atesa adequadament, el panorama en els centres penitenciaris sembla regir-se per unes normes que freguen la pura supervivència.

L’hospital psiquiàtric penitenciari de Fontcalent, A Alacant, com a nucli específic per a reclusos amb malaltia mental diagnosticada, compta amb dos únics psiquiatres per atendre una població reclusa de prop de 300 persones.

No obstant això, estos dos professionals de la psiquiatria no representen ni la tercera part del personal que correspondria. Segons apunta València Diari el portaveu d’Acaip UGT, Joaquín Leyva, “a l’hospital psiquiàtric penitenciari de Fontcalent li correspondrien en funció de la població que atén, set psiquiatres”.

Així, amb esta xifra com a referència, resulta gairebé impossible imaginar de quina manera es pot sobreviure amb estes condicions i quins poden arribar a ser les situacions generades per esta marcada mancança.

De fet, tot i que la reivindicació no és nova, amb l’augment de les afeccions vinculades a la salut mental a la societat fora dels murs dels centres penitenciaris, potser resulta més fàcil imaginar la cruesa d’este panorama que, de moment sembla tenir molt lluny la solució.

La medicació en els centres penitenciaris

 

Seguint amb el llistat de deficiències i mancances mèdiques en salut mental, dins el complex univers dels centres penitenciaris, a la manca de psiquiatres en estes unitats hospitalàries, el segueix molt de prop la manca de metges i per tant l’administració de certes medicacions cròniques als reclusos.

Encara sense disposar de xifres oficials, es calcula que al voltant d’un 30% de la població reclusa pateix algun tipus de trastorn psicològic. És a dir que una de cada tres persones que compleixen condemna està afligida de problemes vinculats a la salut mental. Això implica que les medicacions considerades psicotròpiques són una cosa molt habitual.

No obstant això, tot i la necessitat del control i la constància en l’administració de la majoria d’estos fàrmacs, la manca de personal mèdic fa que es complique molt el repartiment, especialment, en festius, ponts o dates assenyalades.

“A causa d’estes mancances, moltes vegades es compliquen les situacions, perquè un reclús a què se li retarda este tipus de medicació, atés que és impossible amb el personal que som arribar a tot, pot tenir alguna alteració del comportament, amb el que això implica”, Comenta Leyva.

I és que de la manca de metges, un problema cronificat que ve de lluny i que entre altres qüestions amaga una falta clara de la “delimitació entre competències sanitàries”, com apuntant des d’Acaip, se li suma l’augment i la complexitat dels problemes de salut mental.

Una perillosa barreja que està adquirint una gravetat les conseqüències transcendeixen ja amb massa freqüència a les seccions de successos dels mitjans de comunicació. Un fet sobre el qual estos dies, en vigílies de l’10 octubre, jornada dedicada a la salut mental, es posa el focus.

No obstant això, cal saber si esta vegada servirà per a alguna cosa o de nou haurà de ser una data o un succés prou noticiable i dramàtic el que faça tornar de nou la mirada i escodrinyar entre l’hermetisme oficial i el pacte tàcit de silenci que sembla haver acompanyat sempre, fins ara, el que passa en este món, per a molts, tan desconegut com ignorat.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

CGT recolza investigar a Mazón després de l’informe de la jutgessa que apunta a negligència greu

CGT es persona davant el TSJCV i secunda investigar a Carlos Mazón després de l'exposició raonada de la jutgessa de Catarroja. L'escrit detalla omissions amb connexió a 230 defuncions.

Activen l’avís groc per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores este dijous en la Comunitat Valenciana

L'avís s'aplicarà en zones d'Alacant, València i Castelló, amb acumulats de 20 l/m² en una hora i 60 l/m² en 12 hores i possibilitat de tempesta.

Gamarra acusa el PSOE d’usar la política d’igualtat amb finalitats partidistes

Bufona Gamarra ha acusat el PSOE de convertir la política d'igualtat en 'un instrument partidista al servici del sanchismo' i de debilitar les institucions. La dirigent del PP ha reclamat menys propaganda, més eficàcia i un feminisme inclusiu orientat a resultats.

Aemet preveu activar avís groc per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores el divendres en la Comunitat

Aemet preveu activar el divendres l'avís groc per pluges en diverses zones de la Comunitat Valenciana, amb 20 l/m² en una hora i 60 en 12. Els ruixats podran anar amb tempesta.

Semaf convoca aturs en FGV després d’esgotar la negociació: calendari en Metrovalencia i TRAM

El sindicat de maquinistes Semaf ha anomenat a aturs en les xarxes d'FGV entre el 13 i el 26 de març després d'haver esgotat la negociació. Reclamen millores de seguretat i un tracte just en la negociació col·lectiva.

Pérez Llorca fixa per a abans de l’estiu la modernització de la depuradora de Pinedo

La Generalitat ha confirmat que la millora de la depuradora de Pinedo conclourà abans de l'estiu. La inversió de 37 milions busca més eficiència, menys olors i millor control d'abocaments.

El cens faller aconseguix un màxim històric: 128.675 inscrits i majoria femenina

El cens faller de 2026 ascendix a 128.675 persones, més de 8.000 que l'any anterior. Les dones lideren el conjunt amb el 56,13% del total.

Pérez Llorca s’estrena com president al balcó de l’Ajuntament per a la mascletà

Juanfran Pérez Llorca s'ha estrenat al balcó de l'Ajuntament de València en una mascletà de Drac que ha sortejat la pluja i el vent. El pirotècnic José María Enríquez ha parlat de 'miracle' després d'un tret de 160 quilos en cinc minuts i mig.