16.3 C
València
Dimarts, 17 febrer, 2026

Els Centres Ocupacionals, residències, habitatges tutelats i centres de dia ‘en números rojos per la gestió de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives’

El nou sistema de concerts entre la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives “està portant cada vegada més al límit a les associacions del tercer sector“.

La Coordinadora de Recursos d’Atenció a Persones amb Diversitat Funcional Intel·lectual de la Comunitat Valenciana, COPAVA ha reclamat en nom de les 54 entitats, sense ànim de lucre, a l’administració pública que “regularitze els pagaments per garantir que puguen continuar la seua feina“.

A més, la renovació dels concerts plurianuals per part de Conselleria “ha complicat la situació d’estos centres que proporcionen a persones amb discapacitat ocupació terapèutica i tècniques professionals per a la seua integració laboral, així com activitats convivencials per a la seua integració social“.

En estos moments, asseguren que l’administració “porta des de desembre sense pagar les entitats mentre estes han de pagar al dia impostos, nòmines i factures de proveïdors“.

Pagar interés per no cobrar, l’única solució

Fins ara, l’única solució que oferia la Conselleria “per pal·liar els seus propis retards“, era sol·licitar una línia de crèdit a l’Institut Valencià de Finances. És a dir, que “s’havia de pagar un interés bancari a una administració de la Generalitat Valenciana per rebre puntualment els diners que no pagava la Conselleria que pertanyen també a la pròpia Generalitat”.

Esta situació el 2023 s’ha fet encara més greu: a més a més de mantindre este retard en el pagament, la línia de crèdit de l’IVF no s’ha publicat i ara ni tan sols a canvi d’un interès, les entitats poden avançar estos diners per poder pagar puntualment”.

D’altra banda, “cada vegada són més complexos i burocràtics els requisits per formar part del concert amb la Conselleria, de manera que les despeses que una entitat que atén persones amb discapacitat són més importants”.

Un laberint burocràtic i un decret realitzat a esquena de les entitats

El passat divendres 10 de març es va aprovar el decret que regula la tipologia i funcionament de centres, serveis i programes del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, COPAVA entre altres entitats, va fer aportacions per a la redacció de la llei “sense cap resposta per part de la Conselleria d’Igualtat”.

No s’han respost a les al·legacions ni argumentat l’acceptació o no de les aportacions fetes, “deixant la redacció del text legal a esquena de les entitats que treballen amb persones amb discapacitat“.

“La situació es complica encara més davant la multiplicació de direccions generals que ha tingut l’organisme autonòmic, que en lloc de concentrar la gestió en un mateix equip, els ha dividit sense aparent coordinació”.

Deixant COPAVA i altres entitats “amb assumptes sense resoldre a terra de ningú dins la Conselleria d’Igualtat“.

Els afectats, les persones més vulnerables

Tota esta situació “ha perjudicat notablement el dia a dia de les persones amb discapacitat, els professionals de cada entitat han de dedicar més temps a l’administració en lloc de les persones a qui es deuen i es perden les garanties de qualitat en no poder garantir a la plantilla d’empleats un salari digne pagat amb puntualitat”.

Rams insisteix en la gravetat de la situació: “els professionals de desenes d’entitats donen al màxim per les persones amb discapacitat i el que volen és deixar d’atendre-les, però la situació actual ens pot abocar en un futur a no poder garantir l’atenció de qualitat que les persones usuàries dels centres ocupacionals mereixen.”

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Concentració a Benicàssim condemna l’assassinat atroç d’Ana María en el seu centre de salut

Una concentració enfront del centre de salut ha condemnat l'assassinat d'Ana María, de 64 anys, presumptament a les mans del seu exmarit. El centre roman tancat i la Guàrdia Civil investiga.

Concentració a Benicàssim condemna l’assassinat atroç d’Ana en el centre de salut

Dons Progressistes de Benicàssim ha reunit desenes de persones per a repudiar l'assassinat d'Ana María, infermera de 64 anys, apunyalada en el seu treball. El presumpte autor ha sigut detingut; la investigació continua oberta i el centre roman tancat amb suport psicològic al personal.

Benicàssim decreta dos dies de dol i convoca un minut de silenci per l’assassinat d’una infermera

L'Ajuntament de Benicàssim ha decretat dos dies de dol per l'assassinat d'una infermera de 64 anys i ha convocat un minut de silenci per a demà a les 12.00. La seua exparella, de 70 anys, ja ha sigut detingut.

Troben mort un rorcual comú de 9 metres en la bocana del Real Club Nàutic de València

Un rorcual comú de 9 metres i 6,5 tones ha sigut localitzat sense vida en un espigó de la bocana del Real Club Nàutic de València. La necropsia determinarà, en la mesura que siga possible, l'origen de la defunció.

Castelló registra 26,2 °C, la màxima de la península i del continent, segons Aemet

Un vent sec i càlid ha disparat les màximes en la Comunitat Valenciana. Castelló ha arribat a 26,2 °C, el valor més alt de la península i del continent.

La primera Comissió Mixta després de la dana es reunix el dimecres al castell de Riba-roja de Túria

La Comissió Mixta per a la reconstrucció després de la dana celebrarà la seua primera reunió este dimecres al castell de Riba-roja de Túria. La trobada activarà la coordinació entre administracions i definirà el treball immediat.

Castelló registra les ratxes de vent més forts amb 87 km/h a l’interior

La Pobla de Benifassà ha marcat 87 km/h, el valor més alt en les últimes quatre hores. Alacant ha aconseguit 79 km/h a Rojales i València 72 km/h a Manises.

Oriana deixa nous danys a La Pobla de Farnals i complica la recuperació després d’Harry

Ratxes de fins a 95 km/h provoquen caigudes de branques, danys en el poliesportiu i 14 intervencions policials el dissabte, sense ferits. Els desperfectes se sumen als d'Harry i el Consell demana declarar zona greument afectada.