13.3 C
València
Dimarts, 3 febrer, 2026

Els Centres Ocupacionals, residències, habitatges tutelats i centres de dia ‘en números rojos per la gestió de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives’

El nou sistema de concerts entre la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives “està portant cada vegada més al límit a les associacions del tercer sector“.

La Coordinadora de Recursos d’Atenció a Persones amb Diversitat Funcional Intel·lectual de la Comunitat Valenciana, COPAVA ha reclamat en nom de les 54 entitats, sense ànim de lucre, a l’administració pública que “regularitze els pagaments per garantir que puguen continuar la seua feina“.

A més, la renovació dels concerts plurianuals per part de Conselleria “ha complicat la situació d’estos centres que proporcionen a persones amb discapacitat ocupació terapèutica i tècniques professionals per a la seua integració laboral, així com activitats convivencials per a la seua integració social“.

En estos moments, asseguren que l’administració “porta des de desembre sense pagar les entitats mentre estes han de pagar al dia impostos, nòmines i factures de proveïdors“.

Pagar interés per no cobrar, l’única solució

Fins ara, l’única solució que oferia la Conselleria “per pal·liar els seus propis retards“, era sol·licitar una línia de crèdit a l’Institut Valencià de Finances. És a dir, que “s’havia de pagar un interés bancari a una administració de la Generalitat Valenciana per rebre puntualment els diners que no pagava la Conselleria que pertanyen també a la pròpia Generalitat”.

Esta situació el 2023 s’ha fet encara més greu: a més a més de mantindre este retard en el pagament, la línia de crèdit de l’IVF no s’ha publicat i ara ni tan sols a canvi d’un interès, les entitats poden avançar estos diners per poder pagar puntualment”.

D’altra banda, “cada vegada són més complexos i burocràtics els requisits per formar part del concert amb la Conselleria, de manera que les despeses que una entitat que atén persones amb discapacitat són més importants”.

Un laberint burocràtic i un decret realitzat a esquena de les entitats

El passat divendres 10 de març es va aprovar el decret que regula la tipologia i funcionament de centres, serveis i programes del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, COPAVA entre altres entitats, va fer aportacions per a la redacció de la llei “sense cap resposta per part de la Conselleria d’Igualtat”.

No s’han respost a les al·legacions ni argumentat l’acceptació o no de les aportacions fetes, “deixant la redacció del text legal a esquena de les entitats que treballen amb persones amb discapacitat“.

“La situació es complica encara més davant la multiplicació de direccions generals que ha tingut l’organisme autonòmic, que en lloc de concentrar la gestió en un mateix equip, els ha dividit sense aparent coordinació”.

Deixant COPAVA i altres entitats “amb assumptes sense resoldre a terra de ningú dins la Conselleria d’Igualtat“.

Els afectats, les persones més vulnerables

Tota esta situació “ha perjudicat notablement el dia a dia de les persones amb discapacitat, els professionals de cada entitat han de dedicar més temps a l’administració en lloc de les persones a qui es deuen i es perden les garanties de qualitat en no poder garantir a la plantilla d’empleats un salari digne pagat amb puntualitat”.

Rams insisteix en la gravetat de la situació: “els professionals de desenes d’entitats donen al màxim per les persones amb discapacitat i el que volen és deixar d’atendre-les, però la situació actual ens pot abocar en un futur a no poder garantir l’atenció de qualitat que les persones usuàries dels centres ocupacionals mereixen.”

Últimes notícies

L’Elx reforça el seu centre del camp amb el retorn de Tete Morente fins a 2028

L'Elx ha incorporat a Tete Morente, que torna després d'una etapa en el US Lecce i firma fins a juny de 2028. És el tercer reforç del mercat hivernal.

Expedienten a un funcionari per adjudicar una vivenda social a Alacant a la seua dona

La Conselleria de Vivenda ha obert un expedient amb suspensió cautelar a un tècnic que va validar l'adjudicació d'una vivenda pública al seu cònjuge. El cas va aflorar després d'una segona revisió lligada a altres adjudicacions polèmiques en La Condomina.

La Diputació de València agraïx la solidaritat de les confessions religioses després de la dana

Vicent Mompó s'ha reunit amb una vintena de representants de diferents religions per a reconéixer la seua ajuda després de la dana. Les confessions han demanat més coordinació i ferramentes per a plasmar el pluralisme religiós.

Les matriculacions de turismes cauen un 31% en la Comunitat Valenciana al gener

La Comunitat Valenciana va registrar 6.539 turismes matriculats al gener, un 31% menys interanual. A nivell nacional, el mercat va créixer un 1,1% impulsat pel rent a car.

Una gestora del 112 ha afirmat que era impossible que el Cecopi no rebera avisos en la DANA

Amparo López Boluda, operadora del 112, ha defés davant la comissió del Congrés que el Cecopi va haver de rebre informació durant la DANA. Ha reclamat millores per a evitar que es repetisca una tragèdia amb més de 200 morts.

Més de 2 anys de presó per al patró d’una pastera rescatada a la deriva a Alacant

L'Audiència d'Alacant ha imposat 2 anys i 6 mesos de presó al patró d'una pastera amb sis migrants, rescatada a la deriva després de quedar-se sense gasolina. La fallada és ferma i li atribuïx un delicte contra els drets dels ciutadans estrangers.

Magüi Mira i Ricard Camarena, entre els guardonats amb els Premis al Mèrit Cultural de València

La quarta edició dels Premis al Mèrit Cultural Ciutat de València ha distingit a Magüi Mira, Ricard Camarena, Isabel Sanchis i Ángeles López Artiga. L'acte, presidit per María José Catalá en la Llotja de la Seda, va reunir representants de l'àmbit cultural, polític, econòmic i social.

Arriben els primers ninots a l’Exposició del Ninot, que obri al públic este dissabte

El Museu dels Ciències ha començat a rebre els primers ninots per a l'Exposició del Ninot, que obrirà les seues portes el dissabte 7 de febrer i podrà visitar-se fins al 15 de març. La mostra fixa horaris ampliats, entrades des de 2 euros i recupera els premis a la divulgació científica i la sostenibilitat.