11.5 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

Una teràpia gènica aconsegueix curar a 9 xiquets amb pell de papallona

L’epidermòlisis bullosa, coneguda com a pell de papallona, és una malaltia rara poc freqüent. Segons les dades de l’associació DEBRA Internacional, deu de cada un milió de persones que naixen poden veure’s afectades.

Es caracteritza per la transformació de la pell en un teixit molt fràgil, arribant fins i tot a provocar cremades de tercer grau pel fet que et fregue un jersei. Les persones que pateixen  aquesta malaltia presenten una alteració del gen COL7A1. Aquesta alteració és la que impedeix que les capes de la pell s’unisquen.

Les persones que pateixen l’epidermòlisis bullosa fins hui no han tingut cap tractament per a intentar curar aquesta malaltia. De fet, per a alleujar les rojors i que les ferides s’infecten, solen utilitzar embenatges. Després de diversos anys d’estudi sobre una teràpia gènica per a posar-li fi al sofriment que genera aquesta malaltia, sembla que cada vegada està més a prop aqueix assoliment.

Aquest dilluns en la revista Nature Medicine l’equip de Peter Marinkovich en la Universitat de Stanford (els EUA), dermatòleg de Garret, publica un nou avanç que acosta una mica més aqueix somni.

Han aplicat en nou xiquets una teràpia experimental que aconsegueix regenerar la pell després d’aplicar una teràpia gènica en gotes, directament sobre la pell.

Alternativa als empelts

No és la primera vegada que es recorre a un tractament de correcció genètica per a tractar l’epidermòlisis, però fins hui només s’havien intentat amb empelts de pell. És a dir, fabricant nova dermis.

Primer es prenia una biòpsia de la pell del pacient, es tractaven les cèl·lules per a corregir el defecte genètic i es cultivava la pell en el laboratori per a obtindre centímetres de pell sana, llista per a trasplantament. Aquest tractament ha tingut èxit en alguns casos, encara que el procés és llarg i obliga a passar als pacients pel quiròfan i empelts de pell molt delicats.

Tractament temporal

Res d’això és necessari amb la proposta de la Universitat de Stanford. No es requereix hospitalització. El tractament és tòpic i n’hi ha prou amb escampar unes gotes sobre la pell per a reparar les ferides i corregir els danys. Aqueixes gotes ‘miracle’ contenen dos còpies sanes del gen COL7A1 necessari per a sintetitzar el col·lagen de la pell.

Es va recórrer al virus herpex com a vector o ‘taxi’ biològic per a transportar el gen corrector. Encara que són pocs casos, l’estudi demostra que «la teràpia B-VEC és fàcil d’administrar, segura, ben tolerada i capaç de promoure la correcció i reparació dels pacients amb epidermòlisis bullosa», escriuen els autors.

La mala notícia és que el tractament estatunidenc no és definitiu, però es podria repetir de manera periòdica. La teràpia va sanar ferides que portaven anys obertes i van romandre tancades durant almenys tres mesos. És un primer pas cap a un tractament definitiu.

Últimes notícies

Barrachina: els agricultors no temen al mercat, però exigixen igualtat de tracte

El conseller defén que el camp valencià competix si se li apliquen les mateixes regles i retrau que l'acord UE-Mercosur se subscriguera sense salvaguardes inicials.

Avís groc per vent a València i fenòmens costaners a Alacant

Aemet ha establit l'avís groc per ratxes de fins a 70 km/h en el litoral nord i interior sud de València i per mala mar a Alacant. El vent del sud-oest deixarà ones de fins a 3 metres i els avisos es prolongaran del diumenge a la vesprada al dimarts de matinada segons el fenomen.

Domingo amb cels nuvolosos i possibles pluges en la Comunitat Valenciana

Este diumenge 1 de febrer es preveuen cels nuvolosos en tota la Comunitat i precipitacions més probables en la mitat sud, amb temperatures amb pocs canvis.

Barrachina: els agricultors no temen al mercat, però exigixen igualtat de tracte

El conseller d'Agricultura sosté que el camp valencià competix sense por, però reclama un marc just. Critica l'acord UE-Mercosur sense salvaguardes i demana una PAC específica.

L’IVO complix 50 anys: d’ajudar a bé morir a un referent que cura i cuida

L'Institut Valencià d'Oncologia celebra el seu 50 aniversari després de transformar-se d'un centre centrat en el final de la vida a un referent integral del càncer. La institució prepara una ampliació per a incorporar noves tecnologies i modalitats assistencials.

El Barcelona protegix el lideratge amb un 1-3 a Elx i agreuja la ratxa local

El Barcelona es va imposar 1-3 en el Martínez Valero després d'un partit dominat i amb moltes ocasions. L'Elx seguix sense guanyar en 2026 i s'acosta al descens.

1-3: el Barcelona aferma el lideratge i complica la vida a l’Elx

El Barcelona va guanyar 1-3 en el Martínez Valero i va protegir el lideratge una jornada més. L'Elx va seguir sense guanyar en 2026 i va quedar més prop del descens.

Sorloth, sense fractures ni hematomes cranials, torna a Madrid amb l’equip

Les proves mèdiques descarten fractures i hematomes cranials en Alexander Sorloth després del xoc de cap en el Llevant-Atlètic (0-0). El davanter torna a Madrid amb l'expedició i queda pendent d'evolució.