Una teràpia gènica aconsegueix curar a 9 xiquets amb pell de papallona

L’epidermòlisis bullosa, coneguda com a pell de papallona, és una malaltia rara poc freqüent. Segons les dades de l’associació DEBRA Internacional, deu de cada un milió de persones que naixen poden veure’s afectades.

Es caracteritza per la transformació de la pell en un teixit molt fràgil, arribant fins i tot a provocar cremades de tercer grau pel fet que et fregue un jersei. Les persones que pateixen  aquesta malaltia presenten una alteració del gen COL7A1. Aquesta alteració és la que impedeix que les capes de la pell s’unisquen.

Les persones que pateixen l’epidermòlisis bullosa fins hui no han tingut cap tractament per a intentar curar aquesta malaltia. De fet, per a alleujar les rojors i que les ferides s’infecten, solen utilitzar embenatges. Després de diversos anys d’estudi sobre una teràpia gènica per a posar-li fi al sofriment que genera aquesta malaltia, sembla que cada vegada està més a prop aqueix assoliment.

Aquest dilluns en la revista Nature Medicine l’equip de Peter Marinkovich en la Universitat de Stanford (els EUA), dermatòleg de Garret, publica un nou avanç que acosta una mica més aqueix somni.

Han aplicat en nou xiquets una teràpia experimental que aconsegueix regenerar la pell després d’aplicar una teràpia gènica en gotes, directament sobre la pell.

Alternativa als empelts

No és la primera vegada que es recorre a un tractament de correcció genètica per a tractar l’epidermòlisis, però fins hui només s’havien intentat amb empelts de pell. És a dir, fabricant nova dermis.

Primer es prenia una biòpsia de la pell del pacient, es tractaven les cèl·lules per a corregir el defecte genètic i es cultivava la pell en el laboratori per a obtindre centímetres de pell sana, llista per a trasplantament. Aquest tractament ha tingut èxit en alguns casos, encara que el procés és llarg i obliga a passar als pacients pel quiròfan i empelts de pell molt delicats.

Tractament temporal

Res d’això és necessari amb la proposta de la Universitat de Stanford. No es requereix hospitalització. El tractament és tòpic i n’hi ha prou amb escampar unes gotes sobre la pell per a reparar les ferides i corregir els danys. Aqueixes gotes ‘miracle’ contenen dos còpies sanes del gen COL7A1 necessari per a sintetitzar el col·lagen de la pell.

Es va recórrer al virus herpex com a vector o ‘taxi’ biològic per a transportar el gen corrector. Encara que són pocs casos, l’estudi demostra que «la teràpia B-VEC és fàcil d’administrar, segura, ben tolerada i capaç de promoure la correcció i reparació dels pacients amb epidermòlisis bullosa», escriuen els autors.

La mala notícia és que el tractament estatunidenc no és definitiu, però es podria repetir de manera periòdica. La teràpia va sanar ferides que portaven anys obertes i van romandre tancades durant almenys tres mesos. És un primer pas cap a un tractament definitiu.

Últimes notícies

Cinc anys de presó per apunyalar amb un tornavís un home a Castelló

L’Audiència de Castelló ha condemnat tres hòmens a cinc anys de presó per intentar matar un home amb un tornavís d’estrela i hauràn d’indemnitzar-lo amb més de 40.000 euros. La sentència també els prohibix acostar-se a la víctima durant sis anys i és ferma.

Fer Niño confia en un Elx competitiu i assegura que l’afició “gaudirà molt”

El davanter gadità Fer Niño ha sigut presentat amb l’Elx i admet que l’equip pot patir per la permanència, però confia plenament en la plantilla i en fer gaudir l’afició en la tornada a Primera Divisió.

El PSPV exigix que Pérez Llorca explique en Les Corts la gestió de l’incendi de Tírig

El PSPV ha registrat la petició perquè el president de la Generalitat, Juan Francisco Pérez Llorca, i el conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, compareguen en Les Corts per a explicar la gestió de l’incendi de Tírig i la seguretat dels bombers forestals.

El València Basket ja coneix les dates clau contra el Madrid de Pedro Martínez en la Lliga Endesa

El València Basket rebrà el Real Madrid de Pedro Martínez i Jaime Pradilla el 4 de gener al Roig Arena i visitarà el conjunt blanc el 14 de març, en una Lliga Endesa en què els taronja defenen el títol i encaren un exigent calendari.

Advertència del Consell: prohibit entrar en zones d’incendis per vore l’eclipsi

El Consell ha recordat que està prohibit accedir a parcs naturals i zones forestals afectades per incendis per vore l’eclipsi, i ha detectat diversos intents d’entrada en estos espais durant el matí.

L’aeroport d’Alacant-Elx supera els 2,3 milions de passatgers al juliol

L’aeroport d’Alacant-Elx Miguel Hernández ha augmentat un 11,1 % els passatgers al juliol, fins a més de 2,3 milions, i frega ja els 12,5 milions en els set primers mesos de 2026.

Brugué, Dela, Iván Romero i Mandi lideraran la capitania del Llevant en la temporada 2026-27

Roger Brugué, Adrián de la Fuente 'Dela', Iván Romero i el recent fitxatge Aïssa Mandi formen el nou grup de capitans del Llevant per a la temporada 2026-27, segons ha anunciat el club en un comunicat.

Elena Buenavida jugarà amb Minnesota Lynx amb un contracte de desenvolupament en 2027

L’exterior del Valencia Basket Elena Buenavida ha signat un contracte de desenvolupament amb Minnesota Lynx, líder de la WNBA, per a l’estiu de 2027, segons ha precisat el club taronja.