13.2 C
València
Diumenge, 14 desembre, 2025

Tota una vida junts: Pilar Goya, la viuda d’Alfredo Pérez Rubalcaba

Pilar Goya i Alfredo Pérez Rubalcaba

Pilar Goya i Alfredo Pérez Rubalcaba es van conéixer estudiant química en la universitat i han estat quaranta anys casats | GTRES

 

Alfredo Pérez Rubalcaba ha mort amb 67 anys este divendres 10 de maig, després d’haver estat ingressat en estat molt greu a causa d’un ictus que va patir dos dies abans. L’exvicepresident durant el govern de Zapatero va ser molt reconegut durant la seua trajectòria professional en el món de la política, militant des de fa dècades en el PSOE. En els seus últims anys, es va dedicar a l’ensenyament de química en la Universitat Complutense de Madrid, on precisament va conéixer la seua dona, Pilar Goya, quan els dos eren només uns estudiants d’eixos estudis.

 

Pilar Goya i Alfredo Pérez Rubalcaba, tota una vida junts

Tota una vida junts, casats durant 40 anys i mantenint una relació discreta, personal, allunyada dels focus d’atenció. Pilar Goya va nàixer a Vitòria (País Basc) ara fa 67 anys en una família acomodada, com Rubalcaba, però es va traslladar al barri de Salamanca de Madrid per a estudiar en l’Institut Britànic, on va traure tot Matrícules d’Honor, segons avança ‘Informalia’. Tenia quatre germans i vivia amb els iaios perquè els pares se’n van anar als Estats Units.

 

En la dècada dels 70, Pilar Goya va entrar a la Facultat de Química de la Universitat Complutense de Madrid i ací va ser on va conéixer Alfredo, qui seria el seu company de vida. La dona del polític socialista és doctora en Ciències Químiques, professora d’investigació al CSIC –l’organisme públic d’investigació més important d’Espanya i el tercer d’Europa– i, a més, també va ser vicepresidenta de la Reial Societat Espanyola de Química, directora de l’Institut de Química Mèdica i vicepresidenta de l’ONG ‘Save the Children’.

 

Alfredo Pérez Rubalcaba, el polític que va acabar amb ETA

Pilar Goya, quaranta anys al costat d’Alfredo Pérez Rubalcaba | CEDIDA

 

Abans de casar-se amb Rubalcaba, Pilar va anar a Alemanya a estudiar gràcies a una beca i, finalment, va tornar el 1979 per a establir-se al costat de la seua parella, amb qui compartia gustos, carrera, inquietuds i ideals polítics. Tot i que ella sempre va quedar-se en un segon pla, mantenint un perfil baix com la majoria de les dones dels polítics.

 

Pilar Goya, una de les químiques més brillants del país

Pilar Goya és considerada una de les ments més brillants de la Química d’Espanya. Segons el seu company en el CSIC, Eduardo García-Junceda: «Pilar és una persona realment extraordinària amb una capacitat de treball impressionant i igualment en l’apartat divulgatiu. Se la pot considerar una de les químiques més importants del país». A més, també és una gran escriptora i oradora, com es pot comprovar durant els actes propis de la seua professió o en la presentació del seu llibre ‘El dolor’, ara fa nou anys, moment en què va dir: «La química ajuda a entendre el món del nostre voltant i pot proporcionar les solucions a molts dels problemes als que ens enfrontem hui en dia».

 

Pilar Goya i Alfredo Pérez Rubalcaba no van tindre fills, però van cuidar dels seus nebots com si ho foren des del moment en què tres dels germans d’ella van morir fa uns vint anys, en qüestió de pocs mesos de diferència. Un moment  que va ser clau en les seues vides i que, fins i tot, va fer que Rubalcaba pensara en deixar la política per a estar amb ells i la seua dona. Fet que no va succeir fins al 2014, quan finalment va abandonar la seua carrera política per a dedicar-se a ser professor de química en la universitat. Ara Pilar i els seus familiars i amics diuen adéu a un dels polítics que han marcat la història del país.

Últimes notícies

Ajornat el Llevant-Vila-real per l’alerta roja a València

El partit de la jornada 16 de LaLiga EA Sports, previst a les 18.30 en el Ciutat de València, ha sigut ajornat per l'alerta roja. L'RFEF dona cinc dies per a proposar una nova data.

The Hives i Ultralleugera, noves confirmacions del Low Festival 2026 a Torrevieja

The Hives, Ultralleugera i altres sis bandes se sumen al Low Festival 2026, que se celebrarà el 31 de juliol i l'1 i 2 d'agost a Torrevieja. Els abonaments ja estan a la venda i hi ha descompte per a empadronats.

La acb ajorna el València Basket-Casademont Zaragoza per alerta roja

La acb ha comunicat l'ajornament del València Basket-Casademont Zaragoza, de la jornada 10, per l'alerta roja a la ciutat. Les entrades tindran validesa i el club retornarà l'import si no es pot assistir.

El PSPV ha anunciat que blindarà per llei la gestió pública de la sanitat per a evitar privatitzacions

Diana Morant ha anunciat un blindatge legal per a assegurar la gestió pública de la sanitat i ha promés revertir l'hospital del Vinalopó. També ha criticat la paràlisi de reversions del PP i ha avançat un pla de xoc a Torrevieja.

FGV obri 68 places per a conducció i circulació en Metrovalencia i TRAM

FGV ha obert una convocatòria per concurs oposició amb 68 places per a servicis de conducció i circulació en Metrovalencia i TRAM d'Alacant. La inscripció és telemàtica i tanca el 22 de desembre a les 11.59 h.

Compromís reclama un nou pla de treball en la comissió de la dana de Les Corts

Compromís ha registrat en Les Corts una petició per a replantejar la comissió de la dana, recuperar documentació rebutjada i citar ja a les associacions de víctimes. El grup critica el pla aprovat per PP i Vox i alerta d'absències en la pròxima sessió.

Les pluges han superat els 100 litres a la Safor en quatre hores i han provocat avisos puntuals

La Font d'En Carrós ha registrat 105,9 l/m² en quatre hores i els bombers han atés trencaments de baixants. Alacant i Castelló han acumulat menys pluja.

Corma, Bisquert i Guanter, de la UPV, revaliden la seua presència en l’elit mundial de científics

Els tres investigadors vinculats a la UPV figuren de nou en la llista Highly Cited Researchers 2025 de Clarivate. Reclamen finançament estable, menys burocràcia i més aposta per risc científic.