La valenciana Carmen Arrufat, nominada al Goya com a actriu revelació

Ejemplo de shortcode con estilo
L’actriu està nominada al Goya com a millor actriu revelació | EFE   Té 17 anys i portava des dels 11 fent cursos d’interpretació davant la càmera. Això sí, per a Carmen Arrufat, que vivia en Castelló, era difícil plantejar-se entrar al circuit professional i molt menys imaginar que fora una de les quatre aspirants […]
Arrufat

L’actriu està nominada al Goya com a millor actriu revelació | EFE

 

Té 17 anys i portava des dels 11 fent cursos d’interpretació davant la càmera. Això sí, per a Carmen Arrufat, que vivia en Castelló, era difícil plantejar-se entrar al circuit professional i molt menys imaginar que fora una de les quatre aspirants al Goya a la millor actriu revelació.

 

«Seguisc sense creure-m’ho, s’aproxima el 25 de gener i no assimile que vaja a anar als Goya», diu l’actriu en una entrevista a les portes de l’estrena este divendres en els cines del seu debut, ‘La innocència’, una primera obra autobiogràfica de la directora Lucía Alemany.

 

Arrufat va nàixer en Tortosa (Tarragona), però es va criar en la localitat de Traiguera, en la comarca del Baix Maestrat (Castelló), a on van rodar la pel·lícula. Buscaven actrius de 16 anys que foren de la zona per a contar la història d’una adolescent que somia amb eixir del poble per a convertir-se en artista de circ.

 

«Jo estava en una època en la que volia anar-me’n a València a estudiar batxillerat artístic, però no vaig poder, estava desanimada i no volia presentar-me al càsting, però una companya em va animar i vaig enviar un vídeo de presentació», conta Arrufat.

 

La directora es va enamorar d’ella i ella es va vore en el paper. «Llegia el guió i pensava que era jo, per la innocència i les ganes de lluitar», afirma. Això sí, moltes coses la separen de Lis, que ha de fer front a uns pares autoritaris, als xafardejos del poble i a un inesperat embaràs no desitjat.

 

«És un tema que no m’havia plantejat mai», admet l’actriu, «què se sent realment davant d’una decisió com la d’avortar? És molt complicat, no és un procés simple de llevar-se el problema de damunt, hi ha molt més darrere i caldria parlar més d’això».

 

També del tema de la comunicació amb els pares. «El meu personatge és capaç de plantejar-se el que l’embaràs suposa per a ella, perquè el que té és por d’enfrontar-se als seus pares, d’explicar-los el que passa i de demanar-los ajuda».

 

Sergi López i Laia Marull, dos actors consagrats, donen vida a eixos pares estrictes. «Estic molt agraïda per l’ajuda que em van oferir; la seua presència en el rodatge em feia espavilar, pensava que havia d’estar a la seua altura i quan em bloquejava ells sempre estaven ací, tranquils i pacients amb mi».

 

‘La innocència’ capta perfectament la frescor i la distensió d’un estiu adolescent en el Mediterrani, però també eixe ambient opressiu de poble, la falta d’intimitat i del masclisme. «En la meua vida real no veig eixa classe d’ambient al meu voltant però sé que existix, el masclisme continua existint encara que es manifesta d’altres formes», opina Arrufat.

 

El pròxim 25 de gener l’actriu acudirà a Màlaga, a on se celebrarà la 34 edició dels Premis Goya, amb el propòsit, sobretot, de disfrutar. «Està passant tot tan ràpid que no em dona temps a parar-me i assimilar-ho».

 

De les pel·lícules dels seus rivals diu que li falta per vore ‘El que crema’, d’Oliver Laxe, en la que està nominada a millor actriu revelació Benedicta Sánchez, amb 84 anys. Les altres candidates són Pilar Gómez, de 45 anys, per ‘Adeu’ de Paco Plaza i Ainhoa Santamaría, de 39, coneguda pel seu paper d’inspectora de policia en la sèrie ‘Elit’ i que interpreta a la dona d’un amic d’Unamuno en ‘Mentres dure la guerra’ d’Alejandro Amenábar.

 

A Arrufat, ‘La innocència’ ja li ha obert les portes de la indústria i s’ha traslladat a Madrid per a rodar ‘HIT’, una nova sèrie de TVE ambientada en un institut. «Daniel Grao fa de professor i jo forme part d’un grup de nou alumnes conflictius que l’emboliquem un poc en l’institut», avança. «Estic molt contenta».

 

També pots llegir…

Últimes notícies

L’escriptor valencià Sergio Hernández, finalista del Planeta amb una novel·la que rescata Machado

L’escriptor valencià Sergio Hernández ha resultat finalista del Premi Planeta 2026 amb La añoranza, una ficció històrica que ret homenatge a Antonio Machado i revisita les ferides de la Guerra Civil des de la Barcelona de 1959.

El Valencia Basket cau davant el Maccabi en un final ajustat al Roig Arena

El Valencia Basket ha perdut 88-91 contra el Maccabi Tel Aviv en un duel marcat per la falta de duresa defensiva i l’herència anímica de la derrota prèvia davant l’Olympiacos, segons ha admés Xavi Albert.

Cal un nou decàleg pel valencià, però transversal

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana reclama més compromís dels polítics amb l’ús del valencià, ja que considera que els representants públics haurien de donar exemple parlant-lo i escrivint-lo habitualment

Les pluges més adverses es preveuen el 18 i 19 d’octubre, sobretot a Alacant

El Centre de Coordinació d’Emergències alerta que diumenge 18 i dilluns 19 d’octubre poden ser els dies de més afectació del temporal de pluges a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència al litoral nord d’Alacant i l’entorn del cap de la Nau.

La jutgessa del cas Les Naus manté la investigació i rebutja arxivar la causa de 3 encausats

La magistrada que instrueix el cas Les Naus a Alacant ha denegat el sobreseïment lliure per a tres investigats, entre ells una arquitecta municipal, en considerar que la petició és prematura perquè queden diligències clau, com un informe de la UDEF.

Paiporta acull la mostra fotogràfica dels 21 anys de la UME

La UME porta al Museu de la Rajoleria de Paiporta la mostra fotogràfica 'InvencibleS', que repassa 21 anys d’actuacions en emergències i ret homenatge tant als equips d’intervenció com a les víctimes.

Deting a la platja del Cabanyal després d’estar una hora amagat darrere d’una boia

La Policia Local de València ha detingut un home que havia passat una hora amagat darrere d’una boia, després de ser acusat de sostraure diversos telèfons mòbils a les platges del Cabanyal i la Malva-rosa.

Un home detingut després d’estar una hora amagat darrere d’una boia a València

La Policia Local de València ha detingut un home relacionat amb el robatori de telèfons mòbils al Cabanyal i la Malva-rosa després d’estar una hora amagat darrere d’una boia per evitar els agents.