La valenciana Carmen Arrufat, nominada al Goya com a actriu revelació

Arrufat

L’actriu està nominada al Goya com a millor actriu revelació | EFE

 

Té 17 anys i portava des dels 11 fent cursos d’interpretació davant la càmera. Això sí, per a Carmen Arrufat, que vivia en Castelló, era difícil plantejar-se entrar al circuit professional i molt menys imaginar que fora una de les quatre aspirants al Goya a la millor actriu revelació.

 

«Seguisc sense creure-m’ho, s’aproxima el 25 de gener i no assimile que vaja a anar als Goya», diu l’actriu en una entrevista a les portes de l’estrena este divendres en els cines del seu debut, ‘La innocència’, una primera obra autobiogràfica de la directora Lucía Alemany.

 

Arrufat va nàixer en Tortosa (Tarragona), però es va criar en la localitat de Traiguera, en la comarca del Baix Maestrat (Castelló), a on van rodar la pel·lícula. Buscaven actrius de 16 anys que foren de la zona per a contar la història d’una adolescent que somia amb eixir del poble per a convertir-se en artista de circ.

 

«Jo estava en una època en la que volia anar-me’n a València a estudiar batxillerat artístic, però no vaig poder, estava desanimada i no volia presentar-me al càsting, però una companya em va animar i vaig enviar un vídeo de presentació», conta Arrufat.

 

La directora es va enamorar d’ella i ella es va vore en el paper. «Llegia el guió i pensava que era jo, per la innocència i les ganes de lluitar», afirma. Això sí, moltes coses la separen de Lis, que ha de fer front a uns pares autoritaris, als xafardejos del poble i a un inesperat embaràs no desitjat.

 

«És un tema que no m’havia plantejat mai», admet l’actriu, «què se sent realment davant d’una decisió com la d’avortar? És molt complicat, no és un procés simple de llevar-se el problema de damunt, hi ha molt més darrere i caldria parlar més d’això».

 

També del tema de la comunicació amb els pares. «El meu personatge és capaç de plantejar-se el que l’embaràs suposa per a ella, perquè el que té és por d’enfrontar-se als seus pares, d’explicar-los el que passa i de demanar-los ajuda».

 

Sergi López i Laia Marull, dos actors consagrats, donen vida a eixos pares estrictes. «Estic molt agraïda per l’ajuda que em van oferir; la seua presència en el rodatge em feia espavilar, pensava que havia d’estar a la seua altura i quan em bloquejava ells sempre estaven ací, tranquils i pacients amb mi».

 

‘La innocència’ capta perfectament la frescor i la distensió d’un estiu adolescent en el Mediterrani, però també eixe ambient opressiu de poble, la falta d’intimitat i del masclisme. «En la meua vida real no veig eixa classe d’ambient al meu voltant però sé que existix, el masclisme continua existint encara que es manifesta d’altres formes», opina Arrufat.

 

El pròxim 25 de gener l’actriu acudirà a Màlaga, a on se celebrarà la 34 edició dels Premis Goya, amb el propòsit, sobretot, de disfrutar. «Està passant tot tan ràpid que no em dona temps a parar-me i assimilar-ho».

 

De les pel·lícules dels seus rivals diu que li falta per vore ‘El que crema’, d’Oliver Laxe, en la que està nominada a millor actriu revelació Benedicta Sánchez, amb 84 anys. Les altres candidates són Pilar Gómez, de 45 anys, per ‘Adeu’ de Paco Plaza i Ainhoa Santamaría, de 39, coneguda pel seu paper d’inspectora de policia en la sèrie ‘Elit’ i que interpreta a la dona d’un amic d’Unamuno en ‘Mentres dure la guerra’ d’Alejandro Amenábar.

 

A Arrufat, ‘La innocència’ ja li ha obert les portes de la indústria i s’ha traslladat a Madrid per a rodar ‘HIT’, una nova sèrie de TVE ambientada en un institut. «Daniel Grao fa de professor i jo forme part d’un grup de nou alumnes conflictius que l’emboliquem un poc en l’institut», avança. «Estic molt contenta».

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les denunciants

El PSOE ha expulsat a l'alcalde d'Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les dones que el van denunciar per assetjament sexual, en considerar-les una revictimització. La decisió arriba després de la seua suspensió de militància al desembre i un expedient obert al febrer.

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, després dels seus atacs a les denunciants d’assetjament sexual

El PSOE ha expulsat a Toni González, alcalde d'Almussafes, per declaracions contra les dones que li van denunciar per assetjament, qualificades de 'revictimación'. Al desembre va ser suspés i el 25 de febrer va afrontar un expedient per 'amenaça vetlada', 'menyspreu' i deslleialtat.

Pluges superiors a 150 l/m² a Xert i Catí en 48 hores, a l’interior de Castelló

En 48 hores s'han superat els 150 l/m² a Xert i Catí. L'episodi ha deixat acumulats molt alts a l'interior de Castelló i registres notables a València i Alacant.

El Consell destina 854 milions al transport sanitari per quatre anys prorrogables a cinc

El Consell ha autoritzat este divendres el contracte del transport sanitari urgent i no urgent en la Comunitat Valenciana: 853,9 milions per a 4+1 anys i 23 vehicles més, fins a 739.

El Consell denuncia que el Govern no ha pagat 4 de cada 5 ajudes de primera necessitat per la dana

El Consell ha denunciat que la majoria de les ajudes de primera necessitat per la dana no s'han abonat i ha atribuït el bloqueig a traves burocràtiques estatals. Alhora, ha destacat avanços del Pla Endavant.

El Consell aprova una deducció de fins a 150 € per formació musical i instruments en la Comunitat Valenciana

El Consell ha aprovat una nova deducció autonòmica de fins a 150 € en l'IRPF per gastos de foment i formació musical. La mesura serà efectiva en la campanya que arranca el 8 d'abril i té efecte retroactiu des de l'1 de gener de 2025.

Es normalitza la circulació en les línies 6 i 4 del tramvia de València després del trencament d’una catenària

La L6 va recuperar tot el seu recorregut i la L4 va restablir el tram entre Doctor Lluch i Pont d'Assot cap a les 15.00, després de reparar una catenària danyada. La incidència es va originar sobre les 12.30 pel colp d'un camió en l'avinguda de Catalunya.

La Policia Nacional busca al sospitós de violar a una menor de 16 anys a Xirivella

La UFAM de la Policia Nacional a Xirivella busca a un home sospitós d'haver violat a una menor de 16 anys. L'agressió es va produir el 26 de febrer i es reserven detalls per protecció de la víctima.