17.3 C
València
Dimecres, 4 febrer, 2026

La valenciana Carmen Arrufat, nominada al Goya com a actriu revelació

Arrufat

L’actriu està nominada al Goya com a millor actriu revelació | EFE

 

Té 17 anys i portava des dels 11 fent cursos d’interpretació davant la càmera. Això sí, per a Carmen Arrufat, que vivia en Castelló, era difícil plantejar-se entrar al circuit professional i molt menys imaginar que fora una de les quatre aspirants al Goya a la millor actriu revelació.

 

«Seguisc sense creure-m’ho, s’aproxima el 25 de gener i no assimile que vaja a anar als Goya», diu l’actriu en una entrevista a les portes de l’estrena este divendres en els cines del seu debut, ‘La innocència’, una primera obra autobiogràfica de la directora Lucía Alemany.

 

Arrufat va nàixer en Tortosa (Tarragona), però es va criar en la localitat de Traiguera, en la comarca del Baix Maestrat (Castelló), a on van rodar la pel·lícula. Buscaven actrius de 16 anys que foren de la zona per a contar la història d’una adolescent que somia amb eixir del poble per a convertir-se en artista de circ.

 

«Jo estava en una època en la que volia anar-me’n a València a estudiar batxillerat artístic, però no vaig poder, estava desanimada i no volia presentar-me al càsting, però una companya em va animar i vaig enviar un vídeo de presentació», conta Arrufat.

 

La directora es va enamorar d’ella i ella es va vore en el paper. «Llegia el guió i pensava que era jo, per la innocència i les ganes de lluitar», afirma. Això sí, moltes coses la separen de Lis, que ha de fer front a uns pares autoritaris, als xafardejos del poble i a un inesperat embaràs no desitjat.

 

«És un tema que no m’havia plantejat mai», admet l’actriu, «què se sent realment davant d’una decisió com la d’avortar? És molt complicat, no és un procés simple de llevar-se el problema de damunt, hi ha molt més darrere i caldria parlar més d’això».

 

També del tema de la comunicació amb els pares. «El meu personatge és capaç de plantejar-se el que l’embaràs suposa per a ella, perquè el que té és por d’enfrontar-se als seus pares, d’explicar-los el que passa i de demanar-los ajuda».

 

Sergi López i Laia Marull, dos actors consagrats, donen vida a eixos pares estrictes. «Estic molt agraïda per l’ajuda que em van oferir; la seua presència en el rodatge em feia espavilar, pensava que havia d’estar a la seua altura i quan em bloquejava ells sempre estaven ací, tranquils i pacients amb mi».

 

‘La innocència’ capta perfectament la frescor i la distensió d’un estiu adolescent en el Mediterrani, però també eixe ambient opressiu de poble, la falta d’intimitat i del masclisme. «En la meua vida real no veig eixa classe d’ambient al meu voltant però sé que existix, el masclisme continua existint encara que es manifesta d’altres formes», opina Arrufat.

 

El pròxim 25 de gener l’actriu acudirà a Màlaga, a on se celebrarà la 34 edició dels Premis Goya, amb el propòsit, sobretot, de disfrutar. «Està passant tot tan ràpid que no em dona temps a parar-me i assimilar-ho».

 

De les pel·lícules dels seus rivals diu que li falta per vore ‘El que crema’, d’Oliver Laxe, en la que està nominada a millor actriu revelació Benedicta Sánchez, amb 84 anys. Les altres candidates són Pilar Gómez, de 45 anys, per ‘Adeu’ de Paco Plaza i Ainhoa Santamaría, de 39, coneguda pel seu paper d’inspectora de policia en la sèrie ‘Elit’ i que interpreta a la dona d’un amic d’Unamuno en ‘Mentres dure la guerra’ d’Alejandro Amenábar.

 

A Arrufat, ‘La innocència’ ja li ha obert les portes de la indústria i s’ha traslladat a Madrid per a rodar ‘HIT’, una nova sèrie de TVE ambientada en un institut. «Daniel Grao fa de professor i jo forme part d’un grup de nou alumnes conflictius que l’emboliquem un poc en l’institut», avança. «Estic molt contenta».

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Gener resta 34.576 afiliats en la Comunitat Valenciana i l’atur augmenta en 1.788

La Comunitat Valenciana va tancar gener amb 1.788 aturats més i 34.576 afiliats menys, encara que en termes interanuals hi ha 26.850 aturats menys i 78.188 afiliats més.

No suprimir res del valencià, protegir-lo, sí

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana exposa una idea molt clara i contundent: 'El valencià és de tots o no serà de ningú'

Maig encara el Benidorm Fest amb ‘Toca’m’ i llibertat creativa enfront de OT

Maig porta al Benidorm Fest 2026 'Toca'm' i remarca que, a diferència de 'OT', gaudix de llibertat creativa total. Presentarà un xou dissenyat amb el seu propi equip.

Ratxes molt fortes de ponent a l’interior abans del repunt de les màximes

L'interior de València i Castelló afrontarà de matinada ratxes molt fortes de ponent i un descens tèrmic; el dimecres les màximes repuntaran, sobretot a València.

Dos detinguts pel robatori de material ceràmic en una empresa d’Almassora

La Guàrdia Civil ha arrestat a dos hòmens de 37 i 46 anys per sostraure diverses caixes de material ceràmic després de forçar el perímetre d'una empresa a Almassora. El dispositiu d'investigació va permetre localitzar-los i posar-los a disposició judicial eixa mateixa nit.

L’atur puja al gener en la Comunitat Valenciana i cau l’afiliació, amb millor evolució interanual

La desocupació va augmentar un 0,62% al gener fins a 291.731 persones i l'afiliació va caure un 1,53%. En l'últim any l'atur baixa un 8,43% i l'afiliació puja un 3,63%.

L’Atlètic inscriu a Mendoza sobre la botzina i destaca en un mercat d’hivern auster

L'Atlètic de Madrid va ser protagonista del tancament en registrar a Lookman, Obed Vargas i a Rodrigo Mendoza, confirmat a les 23.57. LaLiga va validar 14 altes en un gener amb 44 operacions i gasto total per davall de 60 milions.

L’Elx reforça el seu centre del camp amb el retorn de Tete Morente fins a 2028

L'Elx ha incorporat a Tete Morente, que torna després d'una etapa en el US Lecce i firma fins a juny de 2028. És el tercer reforç del mercat hivernal.