La valenciana Carmen Arrufat, nominada al Goya com a actriu revelació

Arrufat

L’actriu està nominada al Goya com a millor actriu revelació | EFE

 

Té 17 anys i portava des dels 11 fent cursos d’interpretació davant la càmera. Això sí, per a Carmen Arrufat, que vivia en Castelló, era difícil plantejar-se entrar al circuit professional i molt menys imaginar que fora una de les quatre aspirants al Goya a la millor actriu revelació.

 

«Seguisc sense creure-m’ho, s’aproxima el 25 de gener i no assimile que vaja a anar als Goya», diu l’actriu en una entrevista a les portes de l’estrena este divendres en els cines del seu debut, ‘La innocència’, una primera obra autobiogràfica de la directora Lucía Alemany.

 

Arrufat va nàixer en Tortosa (Tarragona), però es va criar en la localitat de Traiguera, en la comarca del Baix Maestrat (Castelló), a on van rodar la pel·lícula. Buscaven actrius de 16 anys que foren de la zona per a contar la història d’una adolescent que somia amb eixir del poble per a convertir-se en artista de circ.

 

«Jo estava en una època en la que volia anar-me’n a València a estudiar batxillerat artístic, però no vaig poder, estava desanimada i no volia presentar-me al càsting, però una companya em va animar i vaig enviar un vídeo de presentació», conta Arrufat.

 

La directora es va enamorar d’ella i ella es va vore en el paper. «Llegia el guió i pensava que era jo, per la innocència i les ganes de lluitar», afirma. Això sí, moltes coses la separen de Lis, que ha de fer front a uns pares autoritaris, als xafardejos del poble i a un inesperat embaràs no desitjat.

 

«És un tema que no m’havia plantejat mai», admet l’actriu, «què se sent realment davant d’una decisió com la d’avortar? És molt complicat, no és un procés simple de llevar-se el problema de damunt, hi ha molt més darrere i caldria parlar més d’això».

 

També del tema de la comunicació amb els pares. «El meu personatge és capaç de plantejar-se el que l’embaràs suposa per a ella, perquè el que té és por d’enfrontar-se als seus pares, d’explicar-los el que passa i de demanar-los ajuda».

 

Sergi López i Laia Marull, dos actors consagrats, donen vida a eixos pares estrictes. «Estic molt agraïda per l’ajuda que em van oferir; la seua presència en el rodatge em feia espavilar, pensava que havia d’estar a la seua altura i quan em bloquejava ells sempre estaven ací, tranquils i pacients amb mi».

 

‘La innocència’ capta perfectament la frescor i la distensió d’un estiu adolescent en el Mediterrani, però també eixe ambient opressiu de poble, la falta d’intimitat i del masclisme. «En la meua vida real no veig eixa classe d’ambient al meu voltant però sé que existix, el masclisme continua existint encara que es manifesta d’altres formes», opina Arrufat.

 

El pròxim 25 de gener l’actriu acudirà a Màlaga, a on se celebrarà la 34 edició dels Premis Goya, amb el propòsit, sobretot, de disfrutar. «Està passant tot tan ràpid que no em dona temps a parar-me i assimilar-ho».

 

De les pel·lícules dels seus rivals diu que li falta per vore ‘El que crema’, d’Oliver Laxe, en la que està nominada a millor actriu revelació Benedicta Sánchez, amb 84 anys. Les altres candidates són Pilar Gómez, de 45 anys, per ‘Adeu’ de Paco Plaza i Ainhoa Santamaría, de 39, coneguda pel seu paper d’inspectora de policia en la sèrie ‘Elit’ i que interpreta a la dona d’un amic d’Unamuno en ‘Mentres dure la guerra’ d’Alejandro Amenábar.

 

A Arrufat, ‘La innocència’ ja li ha obert les portes de la indústria i s’ha traslladat a Madrid per a rodar ‘HIT’, una nova sèrie de TVE ambientada en un institut. «Daniel Grao fa de professor i jo forme part d’un grup de nou alumnes conflictius que l’emboliquem un poc en l’institut», avança. «Estic molt contenta».

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Rescatada una dona després de desplomar-se el sòl d’una vivenda a Venta del Moro

Una dona de 55 anys ha sigut rescatada després de caure uns 2,5 metres en cedir el sòl d'una vivenda en el llogaret Els Marcs, a Venta del Moro, i traslladada a l'Hospital de Requena per policontusiones.

La cooptació dels acadèmics és nociva per al valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una crítica sobre com s’elegixen els acadèmics de l’AVL i una defensa d’un model més plural, transversal i representatiu de les diferents visions sobre el valencià

Bernabé critica la votació de la confraria de Sagunt per anar contra la igualtat de gènere

Pilar Bernabé considera que la negativa de la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt a permetre que les dones processionen per Setmana Santa és contrària a la igualtat i obri la porta a accions legals.

L’exdirectora de la residència de Paiporta afirma que no va rebre avisos de la DANA abans de la riuada

L'exdirectora de la residència Saba de Paiporta sosté davant la comissió del Congrés que no va haver-hi avisos directes de l'administració sobre la DANA i defén que tot l'equip va actuar per a salvar la vida dels majors.

Barcala descarta obrir ara el debat sobre la taxa turística en la Comunitat Valenciana

Luis Barcala insistix que no és el moment de parlar de la taxa turística en la Comunitat Valenciana, malgrat la pressió de PSPV i Compromís per a recuperar-la.

Barcala ultima amb el ministre Puente el projecte de soterrament del Parc Central

Luis Barcala afirma que ha tancat amb el ministre Óscar Puente la presentació imminent del projecte del Parc Central, que preveu soterrar les vies ferroviàries al seu pas per Alacant.

Barcala garantix transparència total en la comissió sobre les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan

Luis Barcala defén que la comissió municipal aclarirà el paper de l'Ajuntament en l'adjudicació de 140 vivendes públiques a la Platja de Sant Joan i promet col·laboració màxima amb la Justícia.

La Generalitat impulsa un centenar d’activitats als parcs naturals per Pasqua

La Generalitat organitza més de cent activitats de 'Pasqua als parcs' en 22 parcs naturals i espais protegits, amb especial protagonisme per als municipis i els centres educatius.