La valenciana Carmen Arrufat, nominada al Goya com a actriu revelació

Arrufat

L’actriu està nominada al Goya com a millor actriu revelació | EFE

 

Té 17 anys i portava des dels 11 fent cursos d’interpretació davant la càmera. Això sí, per a Carmen Arrufat, que vivia en Castelló, era difícil plantejar-se entrar al circuit professional i molt menys imaginar que fora una de les quatre aspirants al Goya a la millor actriu revelació.

 

«Seguisc sense creure-m’ho, s’aproxima el 25 de gener i no assimile que vaja a anar als Goya», diu l’actriu en una entrevista a les portes de l’estrena este divendres en els cines del seu debut, ‘La innocència’, una primera obra autobiogràfica de la directora Lucía Alemany.

 

Arrufat va nàixer en Tortosa (Tarragona), però es va criar en la localitat de Traiguera, en la comarca del Baix Maestrat (Castelló), a on van rodar la pel·lícula. Buscaven actrius de 16 anys que foren de la zona per a contar la història d’una adolescent que somia amb eixir del poble per a convertir-se en artista de circ.

 

«Jo estava en una època en la que volia anar-me’n a València a estudiar batxillerat artístic, però no vaig poder, estava desanimada i no volia presentar-me al càsting, però una companya em va animar i vaig enviar un vídeo de presentació», conta Arrufat.

 

La directora es va enamorar d’ella i ella es va vore en el paper. «Llegia el guió i pensava que era jo, per la innocència i les ganes de lluitar», afirma. Això sí, moltes coses la separen de Lis, que ha de fer front a uns pares autoritaris, als xafardejos del poble i a un inesperat embaràs no desitjat.

 

«És un tema que no m’havia plantejat mai», admet l’actriu, «què se sent realment davant d’una decisió com la d’avortar? És molt complicat, no és un procés simple de llevar-se el problema de damunt, hi ha molt més darrere i caldria parlar més d’això».

 

També del tema de la comunicació amb els pares. «El meu personatge és capaç de plantejar-se el que l’embaràs suposa per a ella, perquè el que té és por d’enfrontar-se als seus pares, d’explicar-los el que passa i de demanar-los ajuda».

 

Sergi López i Laia Marull, dos actors consagrats, donen vida a eixos pares estrictes. «Estic molt agraïda per l’ajuda que em van oferir; la seua presència en el rodatge em feia espavilar, pensava que havia d’estar a la seua altura i quan em bloquejava ells sempre estaven ací, tranquils i pacients amb mi».

 

‘La innocència’ capta perfectament la frescor i la distensió d’un estiu adolescent en el Mediterrani, però també eixe ambient opressiu de poble, la falta d’intimitat i del masclisme. «En la meua vida real no veig eixa classe d’ambient al meu voltant però sé que existix, el masclisme continua existint encara que es manifesta d’altres formes», opina Arrufat.

 

El pròxim 25 de gener l’actriu acudirà a Màlaga, a on se celebrarà la 34 edició dels Premis Goya, amb el propòsit, sobretot, de disfrutar. «Està passant tot tan ràpid que no em dona temps a parar-me i assimilar-ho».

 

De les pel·lícules dels seus rivals diu que li falta per vore ‘El que crema’, d’Oliver Laxe, en la que està nominada a millor actriu revelació Benedicta Sánchez, amb 84 anys. Les altres candidates són Pilar Gómez, de 45 anys, per ‘Adeu’ de Paco Plaza i Ainhoa Santamaría, de 39, coneguda pel seu paper d’inspectora de policia en la sèrie ‘Elit’ i que interpreta a la dona d’un amic d’Unamuno en ‘Mentres dure la guerra’ d’Alejandro Amenábar.

 

A Arrufat, ‘La innocència’ ja li ha obert les portes de la indústria i s’ha traslladat a Madrid per a rodar ‘HIT’, una nova sèrie de TVE ambientada en un institut. «Daniel Grao fa de professor i jo forme part d’un grup de nou alumnes conflictius que l’emboliquem un poc en l’institut», avança. «Estic molt contenta».

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Luís Castro avisa després de la victòria davant el Mallorca: si penses que està fet pots morir

Luís Castro celebra que el Llevant quede a un sol punt de la permanència matemàtica després de véncer al Mallorca, però advertix que no poden relaxar-se abans de l'últim partit davant el Betis.

Les tempestes descarreguen fins a 48,8 l/m² a Siete Aguas i obliguen a tallar la N-3

Les tempestes de la vesprada a l'interior de la Comunitat Valenciana han deixat fins a 48,8 l/m² en quatre hores a Siete Aguas i han obligat a tallar un tram de la N-3 per fang i pedres.

El Llevant s’avança al Mallorca després d’una greu fallada defensiva

Un gol de Carlos Espí després d'un greu error de David López posa per davant al Llevant davant el Mallorca, en un partit on els locals patixen una lesió i el meta Ryan evita l'empat.

Un golàs de Chust avança a l’Elx davant un Getafe amb deu al descans

L'Elx marxa al descans 1-0 gràcies a un gran gol de Víctor Chust després d'una primera part de domini total davant un Getafe que juga amb deu per l'expulsió de Djené.

El València remunta a la Reial Societat i marxa al descans amb avantatge a Anoeta

El València s'imposa per 1-2 al descans a Anoeta després de remuntar el gol inicial de Aihen gràcies als punts de Javi Guerra i Hugo Duro.

El València Basket frena a Jaworski i torna a guanyar en la Lliga Endesa

El València Basket s'imposa 88-83 al Surne Bilbao Basket, resistix els 31 punts i 8 triples de Justin Jaworski i tala una ratxa de tres derrotes en la Lliga Endesa.

Elustondo s’acomiada d’Anoeta com a capità en el seu últim partit amb la Reial Societat

Aritz Elustondo afronta el seu últim partit a Anoeta com a capità de la Reial Societat davant el València, després d'onze temporades en el primer equip i un emotiu comiat a l'afició.

Óscar Trejo s’acomiada de Vallecas com a titular en el Raig-Vila-real

Óscar Trejo torna a l'onze del Rayo Vallecano per a acomiadar-se de Vallecas com a titular davant el Vila-real, en el seu últim partit a casa abans de deixar el club.