82 detinguts en una macrooperació contra el trànsit de vehicles d’alta gamma

Agents de la Policia Nacional han detingut a 82 persones i recuperat 58 vehicles d’alta gamma, en una macrooperació contra el tràfic il·lícit de vehicles duta a terme en més de 20 províncies. Conformaven una organització fortament estructurada en sis nuclis, cadascun amb la seua pròpia estructura però interrelacionats entre si, a Alacant, Almeria, Jaén, Madrid, Múrcia i Tarragona.

Creaven empreses per tot el país per a contractar serveis de rènting o lísing de vehicles que posteriorment, després de falsificar la documentació, eren destinats a la venda tant a Espanya com en diferents països europeus. S’estima que el frau produït per l’organització ascendeix a més de 10.000.000 d’euros i als arrestats se’ls imputen entre altres delictes de pertinença a organització criminal, estafa, alçament de béns, falsedat documental, extorsió i blanqueig de capitals.

La investigació es va iniciar al febrer de l’any passat quan es va detectar a la frontera d’Eslovènia a una persona de nacionalitat romanesa a bord d’un vehicle amb el permís de circulació falsificat, el turisme, propietat d’una empresa de rènting espanyola, havia sigut matriculat deu dies abans en la localitat de Múrcia i entregat en aquesta ciutat a l’administrador d’una empresa amb seu a Barcelona.

Poc després, una altra persona va intentar travessar la mateixa frontera amb un altre vehicle de similars característiques, també amb la documentació falsificada, un contracte de compravenda fictici i també propietat d’una empresa de rènting espanyola, que igualment havia sigut matriculat dies abans i entregat en la localitat de Múrcia a l’administrador d’una altra mercantil amb seu a Almeria.

D’aquesta manera, dues empreses presumptament no relacionades i amb seus en diferents capitals, van contractar i van rebre vehicles a Múrcia que van acabar travessant la frontera d’Eslovènia amb la documentació falsificada. Els agents també van descobrir que les dues persones que conduïen els vehicles havien entrat a Espanya amb avió dies abans amb bitllet sol d’anada i que no era la primera vegada que ho feien.

A partir d’aquestes informacions es van produir les primeres detencions pels delictes d’estafa i falsedat documental i es va iniciar una investigació que de manera ininterrompuda ha permés la identificació i la detenció al llarg de tot el territori nacional de tots els integrants de l’organització criminal, desarticulant fins a sis nuclis de tràfic il·lícit de vehicles, cadascun amb la seua pròpia estructura però interrelacionats entre si, a Alacant, Madrid, Múrcia, Jaén, Almeria i Tarragona.

Creaven empreses per a adquirir vehicles per rènting o lísing

La dinàmica d’aquesta organització criminal consistia en la creació o la utilització d’empreses dedicades a diferents activitats i amb seus repartides per tota la geografia nacional, per a contractar serveis de rènting o lísing de vehicles, si bé, també utilitzava a persones físiques «mules» per a aquestes contractacions.

Una vegada que els vehicles estaven en poder de l’organització, es realitzava la falsificació dels documents necessaris, i mitjançant contractes de compravenda ficticis els traslladaven fins a països europeus, on s’oferien a baixos preus a altres entramats delinqüencials que al seu torn els venien a compradors de bona fe. Els investigadors van detectar que en alguns casos i seguint la mateixa metodologia els vehicles també eren venuts dins del territori nacional.

Aconseguidors i “mules” per a posar els vehicles al seu nom

L’organització estava fortament estructurada i conformada per persones que tenien diferents rols molt definits dins d’ella. Així, estaven els aconseguidors, que mitjançant empreses o en el seu propi nom obtenien els vehicles per a posteriorment cedir-los a l’organització. Els intermediaris o tractants s’encarregaven de vendre o introduir els vehicles en el mercat legal, uns altres realitzaven les gestions i la documentació necessàries per a aconseguir la transferència dels automòbils.

Comptaven també amb «mules», que a canvi d’una compensació econòmica, facilitaven la seua identitat per a dur a terme el canvi fraudulent de titularitat dels cotxes i amb responsables d’establiments i negocis de compravenda que realitzaven les transaccions.

Durant l’operació s’ha detingut a 82 persones de nacionalitat espanyola i romanesa en diferents províncies del territori nacional – Alacant (33), Jaén (18), Madrid (11), Múrcia (11), Almeria (5), Hellín (2), Castelló (1) i Saragossa (1) – i s’han practicat registres en domicilis, seus jurídiques d’empreses i establiments dedicats a la compravenda de vehicles. En l’operatiu s’han intervingut 58 vehicles d’alta gamma, tres caps tractors valorades en més de 400.000 euros, més de 24.000 euros en efectiu, multitud de documentació i útils necessaris per a la falsificació.

A més els agents han detectat altres 50 turismes que estan sent investigats per si pogueren haver sigut adquirits amb el mateix procediment fraudulent. Els investigadors van observar que alguns dels turismes presenten “caletas” en diversos compartiments pel que s’investiga també si l’organització poguera estar relacionada amb el tràfic de drogues.

Últimes notícies

Rehabilitar un os triat per a l’alliberament marca després com es comporta al bosc

Un estudi amb ossos orfes rehabilitats en sis països europeus mostra que el tipus de rehabilitació influïx en com es mouen i en la seua actitud davant espais humanitzats quan tornen a la natura.

El Nou Mestalla entra en una fase clau amb l’itzat de la coberta

El Nou Mestalla ha iniciat l’itzat coordinat de l’estructura principal de la futura coberta, una maniobra complexa amb tecnologia d’elevació sincronitzada que marcarà la configuració definitiva de l’estadi.

Tres dels cinc detinguts per tràfic de droga a gran escala ingressen en presó

La Policia Nacional ha desarticulat un grup criminal que distribuïa cocaïna i haixix des del camp de Gibraltar i ha detingut cinc persones, tres ja en presó provisional.

Consternació a Alzira per la mort d’una xiqueta de 11 anys en caure-li un pilar a casa

Una xiqueta de 11 anys ha mort a Alzira en caure-li un pilar en una vivenda de la Vall de la Casella. El seu germà de 9 anys continua ingressat a l’Hospital La Fe amb diversos traumatismes.

Catorze detinguts a Torrevieja per una xarxa de venda de droga

La Guàrdia Civil ha desarticulat a Torrevieja una organització dedicada a la venda i distribució de droga, amb catorze detinguts i quatre domicilis escorcollats.

El Consell aprovarà la pròxima setmana la pujada salarial del professorat públic

El Consell té previst donar llum verda en el pròxim ple a la primera pujada salarial pactada amb ANPE i CSIF per al professorat de l’educació pública no universitària. El president Juanfran Pérez Llorca ha remarcat a Polop que el Govern valencià complix així els compromisos adquirits.

El PSPV-PSOE reclama disculpes a Mompó per dir-li a Morant ‘lameculos de Sánchez’

El PSPV-PSOE ha demanat a Vicent Mompó, president de la Diputació de València, que es disculpe per haver qualificat Diana Morant de ‘lameculos de Sánchez’ en un missatge en xarxes socials, unes paraules que els socialistes consideren masclistes i agressives.

Mompó carrega contra Morant i la titla de lameculos de Sánchez per la gestió de la DANA

Vicent Mompó ha atacat durament Diana Morant en xarxes socials i l'ha anomenada lameculos de Sánchez després que ella criticara la gestió de la Diputació de València durant la DANA de 2024.