L’aire de l’erupció de la Palma és “especialment desfavorable” en els municipis pròxims

L’erupció de la Palma ha complit aquest diumenge 50 dies des del seu començament i, a pesar que en les últimes jornades semblava que anava a menys, els científics s’han encarregat de posar a tothom els peus en el sòl: no hi ha indicis per a determinar quan serà la seua final.

Encara que la vespra la columna eruptiva era més vertical, en presentar l’erupció un caràcter estrombolià amb una important aportació de piroclastos, aquest diumenge ha tornat una intensa emissió de cendres, la qual cosa ha fet que empitjore la qualitat de l’aire.

En Los Llanos d’Aridane, on la qualitat de l’aire és «extremadament desfavorable«, segons el Pevolca, és recomanable utilitzar màscares de protecció FFP2.

El 19 de setembre a les 15.13 hores local la terra es va obrir en una zona del Pas coneguda com a Cabeza de Vaca, en el sistema de Cumbre Vieja, i llavors res feia preveure que 50 dies després l’erupció continuaria activa ni les destrosses que anava a provocar.

El volcà de la Palma entra en erupció i obliga a una evacuació massiva

 

Des de llavors fins hui, les bugades de lava cobreixen 992 hectàrees i han afectat 2.719 edificacions, la majoria d’elles destruïdes. Barris com El Paraíso, Todoque i part de la Llacuna han quedat arrasats i són quasi 7.000 persones les que han sigut evacuades de les seues llars.

Encara que el desig majoritari és que l’erupció acabe d’una vegada, els científics que vigilen en la seua evolució insisteixen que els processos volcànics són canviants i poden tindre fases de major o menor activitat, sense que aquesta haja cessat.

Això ha ocorregut aquesta última setmana en la qual el volcà després d’unes setmanes de baluerns i de molta emissió de lava que ha alimentat a les bugades ja existents afectant nova superfície, semblava haver-se parat.

Però aquest dissabte el va demostrar quan al voltant de les 18.00 hores va començar amb una activitat explosiva i a emergir de nou lava però, en aquesta ocasió, no va afectar nova superfície.

 

El volcà, una atracció turística

 

L’expert no vol que es parle de reactivació del volcà perquè mai no ha estat inactiu i tampoc veu adequat el terme estacionari per a definir l’activitat observada en els últims dies.

Això és normal en un procés volcànic, insisteix l’especialista que fins i tot afirma que la reducció en la sismicitat per si sola, no és determinant si no es tenen en compte altres factors que puguen anticipar el final d’una erupció.

I mentrestant, l’illa de la Palma recupera aquest diumenge la tranquil·litat que li caracteritza i que es veu trencada els caps de setmana pels visitants que rep i que va fer que anit no hi haguera un buit en els miradors des dels quals es pot veure l’erupció volcànica.

Des de Tajuya fins al mirador del Time, en Tijarafe, l’afluència de visitants era nombrosa i, per a la seua satisfacció, el núvol negre de cendres que al matí s’estenia sobre El Valle de Aridane, es va situar sobre la mar el que va permetre que l’observació del con i la seua activitat fora perfecta.

Hui també es pot observar amb claredat la façana o delta làvic format en caure la lava a la mar i en la qual en la seua part superior es veu l’aportació de material que encara rep de les bugades o els tubs volcànics que ho alimenten.

 

Contínua la suspensió de classes

 

El Govern canari ha anunciat que aquest dilluns es manté la suspensió presencial de les classes en els centres educatius de El Paso, Los Llanos de Aridane, Tazacorte, Tijarafe y Puntagorda.

Els col·legis d’aquests municipis porten des de principis de setmana impartint ensenyament virtual per la mala qualitat de l’aire en la zona. L’erupció del volcà de Cumbre Vieja, a l’illa de la Palma, ha complit aquest diumenge 50 dies actiu sense que hi haja dades que apunten a una finalització a curt termini.

El fenomen natural que va començar el passat 19 de setembre ha obligat de moment a l’evacuació de més de 7.000 veïns de les zones pròximes, de les quals més de 2.000 estan directament afectades per tindre la seua residència dins del perímetre del volcà.

Últimes notícies

La Comunitat viu la primera nit d’agost sense nits tòrrides

Per primera vegada en este mes d’agost, cap estació d’Aemet a la Comunitat Valenciana ha registrat nit tòrrida, amb mínimes que han baixat fins als 12,7 graus a Vilafranca del Cid.

Bejís es refà de la brutal tempesta que ha deixat 186 l/m² en poques hores

Bejís es recupera de la tempesta torrencial que este dissabte ha deixat 186 l/m², amb greus inundacions, danys en ponts i caiguda d’arbres. El temporal també ha afectat altres punts de Castelló i diverses localitats de la província de València.

Deting per amenaçar amb una navalla un socorrista i un banyista en una piscina municipal de València

La Policia Nacional ha detingut a València un home de 39 anys per amenaçar de mort amb una navalla un socorrista i un banyista en una piscina municipal, després d’una discussió per incomplir una norma del recinte.

Detinguts un pare i el seu fill per repartir cocaïna a domicili en moto a Elx

La Policia Nacional ha detingut a Elx un home de 56 anys i el seu fill de 30 per repartir cocaïna a domicili amb un ciclomotor des d’un pis del barri de Carrús, on s’han intervingut 95 grams de droga i més de 5.600 euros en metàl·lic.

El Rototom encén motors a Benicàssim com a gran cita reggae d’Europa

El Rototom Sunsplash ha iniciat a Benicàssim una setmana de música reggae, convivència i activitats socials, culturals i de benestar, amb especial atenció al calor i a la sostenibilitat. El festival reforça espais com el Foro Social i àrees familiars perquè el públic visca unes vacacions diferents.

Diumenge amb ruixats al nord de la Comunitat Valenciana i temperatures a la baixa

La Comunitat Valenciana viurà este diumenge un ambient poc nuvolós, amb ruixats i tronades a la vesprada al terç nord i temperatures màximes lleugerament més baixes.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges a l’interior nord de Castelló

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per pluges de fins a 40 l/m2 en una hora, i manté avisos grocs per precipitacions i tempestes en altres zones de la província.

Les entrades per a l’Elx-Barça costaran entre 95 i 340 euros

L’Elche ha fixat els preus de les entrades per al partit contra el Barcelona del 23 d’agost entre 95 i 340 euros, amb avantatges per a abonats i titulars del Carnet Franjiverde.