L’aire de l’erupció de la Palma és “especialment desfavorable” en els municipis pròxims

L’erupció de la Palma ha complit aquest diumenge 50 dies des del seu començament i, a pesar que en les últimes jornades semblava que anava a menys, els científics s’han encarregat de posar a tothom els peus en el sòl: no hi ha indicis per a determinar quan serà la seua final.

Encara que la vespra la columna eruptiva era més vertical, en presentar l’erupció un caràcter estrombolià amb una important aportació de piroclastos, aquest diumenge ha tornat una intensa emissió de cendres, la qual cosa ha fet que empitjore la qualitat de l’aire.

En Los Llanos d’Aridane, on la qualitat de l’aire és «extremadament desfavorable«, segons el Pevolca, és recomanable utilitzar màscares de protecció FFP2.

El 19 de setembre a les 15.13 hores local la terra es va obrir en una zona del Pas coneguda com a Cabeza de Vaca, en el sistema de Cumbre Vieja, i llavors res feia preveure que 50 dies després l’erupció continuaria activa ni les destrosses que anava a provocar.

El volcà de la Palma entra en erupció i obliga a una evacuació massiva

 

Des de llavors fins hui, les bugades de lava cobreixen 992 hectàrees i han afectat 2.719 edificacions, la majoria d’elles destruïdes. Barris com El Paraíso, Todoque i part de la Llacuna han quedat arrasats i són quasi 7.000 persones les que han sigut evacuades de les seues llars.

Encara que el desig majoritari és que l’erupció acabe d’una vegada, els científics que vigilen en la seua evolució insisteixen que els processos volcànics són canviants i poden tindre fases de major o menor activitat, sense que aquesta haja cessat.

Això ha ocorregut aquesta última setmana en la qual el volcà després d’unes setmanes de baluerns i de molta emissió de lava que ha alimentat a les bugades ja existents afectant nova superfície, semblava haver-se parat.

Però aquest dissabte el va demostrar quan al voltant de les 18.00 hores va començar amb una activitat explosiva i a emergir de nou lava però, en aquesta ocasió, no va afectar nova superfície.

 

El volcà, una atracció turística

 

L’expert no vol que es parle de reactivació del volcà perquè mai no ha estat inactiu i tampoc veu adequat el terme estacionari per a definir l’activitat observada en els últims dies.

Això és normal en un procés volcànic, insisteix l’especialista que fins i tot afirma que la reducció en la sismicitat per si sola, no és determinant si no es tenen en compte altres factors que puguen anticipar el final d’una erupció.

I mentrestant, l’illa de la Palma recupera aquest diumenge la tranquil·litat que li caracteritza i que es veu trencada els caps de setmana pels visitants que rep i que va fer que anit no hi haguera un buit en els miradors des dels quals es pot veure l’erupció volcànica.

Des de Tajuya fins al mirador del Time, en Tijarafe, l’afluència de visitants era nombrosa i, per a la seua satisfacció, el núvol negre de cendres que al matí s’estenia sobre El Valle de Aridane, es va situar sobre la mar el que va permetre que l’observació del con i la seua activitat fora perfecta.

Hui també es pot observar amb claredat la façana o delta làvic format en caure la lava a la mar i en la qual en la seua part superior es veu l’aportació de material que encara rep de les bugades o els tubs volcànics que ho alimenten.

 

Contínua la suspensió de classes

 

El Govern canari ha anunciat que aquest dilluns es manté la suspensió presencial de les classes en els centres educatius de El Paso, Los Llanos de Aridane, Tazacorte, Tijarafe y Puntagorda.

Els col·legis d’aquests municipis porten des de principis de setmana impartint ensenyament virtual per la mala qualitat de l’aire en la zona. L’erupció del volcà de Cumbre Vieja, a l’illa de la Palma, ha complit aquest diumenge 50 dies actiu sense que hi haja dades que apunten a una finalització a curt termini.

El fenomen natural que va començar el passat 19 de setembre ha obligat de moment a l’evacuació de més de 7.000 veïns de les zones pròximes, de les quals més de 2.000 estan directament afectades per tindre la seua residència dins del perímetre del volcà.

Últimes notícies

Ruixats forts i granís en l’interior nord mentre el sud lluïx ras

L’interior de la mitat nord de la Comunitat Valenciana espera esta vesprada ruixats i tronades localment fortes amb granís, mentre que el sud tindrà cel poc nuvolós o ras i temperatures sense grans canvis.

Una dona cau des del bany de la seua vivenda sobre un llavacotxes a Benetússer

Una dona ha resultat ferida en cedir el sòl del bany de la seua vivenda i caure uns cinc metres sobre un llavacotxes tancat al públic a Benetússer. La Policia Local i Urbanisme investiguen hui si el colapse està relacionat amb obres o amb el mal estat de la finca.

Controlat de matinada l’incendi forestal de Forcall originat per un camió accidentat

Els bombers han estabilitzat de matinada l’incendi forestal declarat diumenge a Forcall (Castelló), provocat per un camió accidentat en un barranc. El foc ha obligat a desplegar mitjans aeris i terrestres i a activar la situació 1 del Pla Especial d’Incendis Forestals.

Mitjans aeris i terrestres continuen combatent l’incendi forestal de Forcall

L’incendi forestal originat pel foc d’un camió accidentat en un barranc de Forcall continua actiu i obliguen a desplegar importants mitjans aeris i terrestres.

Paiporta s’ompli per exigir que Mazón deixe de ser aforat per la DANA

Centenars de persones han recorregut Paiporta, zona zero de la DANA de 2024, per homenatjar les 230 víctimes i exigir que Carlos Mazón deixe de ser aforat.

Set mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Forcall (Castelló)

Els serveis d’extinció treballen en un incendi forestal declarat a Forcall, als Ports, amb set mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres desplegats a la zona.

Acte solidari a Silla per recordar les víctimes de la dana amb música i reconeixements

Silla ha acollit el primer gran acte solidari de la Red Estatal de Apoyo a No Olvidar la Dana, amb actuacions artístiques, càrrecs institucionals i reconeixements a víctimes, voluntariat i entitats. La xarxa, que agrupa 125 organitzacions, ha anunciat que este és el primer pas d’una nova etapa de treball continuat.

L’Hydra HM Hospitales s’imposa en la regata llarga ORC A2 del Trofeu SM la Reina 2026

L’Hydra HM Hospitales ha conquerit la prova Offshore ORC A2 del XXVII Trofeu SM la Reina - XXXVIII Copa Almirante Marcial Sánchez-Barcaíztegui després de completar les 162 milles fins a Eivissa i tornar a València en 30:44:55 temps compensat. El Ziving i l’M10, tots dos del RCN València, han completat el podi abans de l’inici de les proves costaneres Inshore.