L’aire de l’erupció de la Palma és “especialment desfavorable” en els municipis pròxims

L’erupció de la Palma ha complit aquest diumenge 50 dies des del seu començament i, a pesar que en les últimes jornades semblava que anava a menys, els científics s’han encarregat de posar a tothom els peus en el sòl: no hi ha indicis per a determinar quan serà la seua final.

Encara que la vespra la columna eruptiva era més vertical, en presentar l’erupció un caràcter estrombolià amb una important aportació de piroclastos, aquest diumenge ha tornat una intensa emissió de cendres, la qual cosa ha fet que empitjore la qualitat de l’aire.

En Los Llanos d’Aridane, on la qualitat de l’aire és «extremadament desfavorable«, segons el Pevolca, és recomanable utilitzar màscares de protecció FFP2.

El 19 de setembre a les 15.13 hores local la terra es va obrir en una zona del Pas coneguda com a Cabeza de Vaca, en el sistema de Cumbre Vieja, i llavors res feia preveure que 50 dies després l’erupció continuaria activa ni les destrosses que anava a provocar.

El volcà de la Palma entra en erupció i obliga a una evacuació massiva

 

Des de llavors fins hui, les bugades de lava cobreixen 992 hectàrees i han afectat 2.719 edificacions, la majoria d’elles destruïdes. Barris com El Paraíso, Todoque i part de la Llacuna han quedat arrasats i són quasi 7.000 persones les que han sigut evacuades de les seues llars.

Encara que el desig majoritari és que l’erupció acabe d’una vegada, els científics que vigilen en la seua evolució insisteixen que els processos volcànics són canviants i poden tindre fases de major o menor activitat, sense que aquesta haja cessat.

Això ha ocorregut aquesta última setmana en la qual el volcà després d’unes setmanes de baluerns i de molta emissió de lava que ha alimentat a les bugades ja existents afectant nova superfície, semblava haver-se parat.

Però aquest dissabte el va demostrar quan al voltant de les 18.00 hores va començar amb una activitat explosiva i a emergir de nou lava però, en aquesta ocasió, no va afectar nova superfície.

 

El volcà, una atracció turística

 

L’expert no vol que es parle de reactivació del volcà perquè mai no ha estat inactiu i tampoc veu adequat el terme estacionari per a definir l’activitat observada en els últims dies.

Això és normal en un procés volcànic, insisteix l’especialista que fins i tot afirma que la reducció en la sismicitat per si sola, no és determinant si no es tenen en compte altres factors que puguen anticipar el final d’una erupció.

I mentrestant, l’illa de la Palma recupera aquest diumenge la tranquil·litat que li caracteritza i que es veu trencada els caps de setmana pels visitants que rep i que va fer que anit no hi haguera un buit en els miradors des dels quals es pot veure l’erupció volcànica.

Des de Tajuya fins al mirador del Time, en Tijarafe, l’afluència de visitants era nombrosa i, per a la seua satisfacció, el núvol negre de cendres que al matí s’estenia sobre El Valle de Aridane, es va situar sobre la mar el que va permetre que l’observació del con i la seua activitat fora perfecta.

Hui també es pot observar amb claredat la façana o delta làvic format en caure la lava a la mar i en la qual en la seua part superior es veu l’aportació de material que encara rep de les bugades o els tubs volcànics que ho alimenten.

 

Contínua la suspensió de classes

 

El Govern canari ha anunciat que aquest dilluns es manté la suspensió presencial de les classes en els centres educatius de El Paso, Los Llanos de Aridane, Tazacorte, Tijarafe y Puntagorda.

Els col·legis d’aquests municipis porten des de principis de setmana impartint ensenyament virtual per la mala qualitat de l’aire en la zona. L’erupció del volcà de Cumbre Vieja, a l’illa de la Palma, ha complit aquest diumenge 50 dies actiu sense que hi haja dades que apunten a una finalització a curt termini.

El fenomen natural que va començar el passat 19 de setembre ha obligat de moment a l’evacuació de més de 7.000 veïns de les zones pròximes, de les quals més de 2.000 estan directament afectades per tindre la seua residència dins del perímetre del volcà.

Últimes notícies

Oratge estable este dijous a la Comunitat Valenciana amb temperatures sense canvis destacats

El dijous arribarà a la Comunitat Valenciana amb cels poc nuvolosos, vent fluix i temperatures molt semblants a les de les últimes hores, després d’una jornada calorosa a Castelló, València i Alacant.

La cremà de 180 fogueres tanca unes festes d’Alacant amb quasi dos milions de visitants

La cremà dels més de 180 monuments foguerers ha posat punt final unes Fogueres d’Alacant 2026 marcades per quasi dos milions de visitants i per una nit de Sant Joan multitudinària i sense incidències greus.

La festa del títol del València Basket pot acabar amb comiat de Montero, De Larrea i Key

El València Basket ha tancat una temporada històrica amb la Lliga Endesa, però la celebració pot suposar l’adéu de Jean Montero, Sergio De Larrea o Braxton Key, pretendits pels grans clubs europeus i per la NBA.

L’afició taronja viu ‘el naixement d’una estrella’ amb Jean Montero campió de Lliga

El Valencia Basket ha aconseguit la seua segona Lliga ACB i el base dominicà Jean Montero ha sigut elegit millor jugador de la final, en una temporada que Pedro Martínez descriu com ‘el naixement d’una estrella’. L’entrenador també ha ressaltat el treball col·lectiu i la constància del grup durant dos temporades.

L’explosió de Sergio De Larrea: triat al draft NBA i campió de l’ACB en només 20 hores

El base vallisoletà Sergio De Larrea, de 20 anys, ha sigut triat en la primera ronda del draft de l’NBA i ha celebrat el seu primer títol de la Lliga ACB amb el València Basket amb només 20 hores de diferència.

La nit més llarga de Sergio de Larrea: campió de Lliga Endesa després del seu somni NBA

Sergio de Larrea ha conquistat la Lliga Endesa amb el Valencia Basket hores després de ser elegit en el lloc 25 del draft de la NBA, i ha admés que ha arribat al quart partit contra el Barça pràcticament sense dormir.

Pascual assumix la superioritat del València Basket en la final de la Lliga Endesa

Xavi Pascual admet que el València Basket ha sigut superior en la final de la Lliga Endesa després del clar triomf taronja al Palau Blaugrana (84-108) i reivindica la competitivitat del seu equip malgrat les limitacions.

Explosió d’alegria taronja al Palau Blaugrana per la segona Lliga del València Basket

El València Basket ha conquistat la seua segona Lliga Endesa després de guanyar el Barça (84-108) al quart partit de la final, en una nit històrica al Palau Blaugrana marcada per la festa de l’afició taronja.