L’aire de l’erupció de la Palma és “especialment desfavorable” en els municipis pròxims

L’erupció de la Palma ha complit aquest diumenge 50 dies des del seu començament i, a pesar que en les últimes jornades semblava que anava a menys, els científics s’han encarregat de posar a tothom els peus en el sòl: no hi ha indicis per a determinar quan serà la seua final.

Encara que la vespra la columna eruptiva era més vertical, en presentar l’erupció un caràcter estrombolià amb una important aportació de piroclastos, aquest diumenge ha tornat una intensa emissió de cendres, la qual cosa ha fet que empitjore la qualitat de l’aire.

En Los Llanos d’Aridane, on la qualitat de l’aire és “extremadament desfavorable“, segons el Pevolca, és recomanable utilitzar màscares de protecció FFP2.

El 19 de setembre a les 15.13 hores local la terra es va obrir en una zona del Pas coneguda com a Cabeza de Vaca, en el sistema de Cumbre Vieja, i llavors res feia preveure que 50 dies després l’erupció continuaria activa ni les destrosses que anava a provocar.

El volcà de la Palma entra en erupció i obliga a una evacuació massiva

 

Des de llavors fins hui, les bugades de lava cobreixen 992 hectàrees i han afectat 2.719 edificacions, la majoria d’elles destruïdes. Barris com El Paraíso, Todoque i part de la Llacuna han quedat arrasats i són quasi 7.000 persones les que han sigut evacuades de les seues llars.

Encara que el desig majoritari és que l’erupció acabe d’una vegada, els científics que vigilen en la seua evolució insisteixen que els processos volcànics són canviants i poden tindre fases de major o menor activitat, sense que aquesta haja cessat.

Això ha ocorregut aquesta última setmana en la qual el volcà després d’unes setmanes de baluerns i de molta emissió de lava que ha alimentat a les bugades ja existents afectant nova superfície, semblava haver-se parat.

Però aquest dissabte el va demostrar quan al voltant de les 18.00 hores va començar amb una activitat explosiva i a emergir de nou lava però, en aquesta ocasió, no va afectar nova superfície.

 

El volcà, una atracció turística

 

L’expert no vol que es parle de reactivació del volcà perquè mai no ha estat inactiu i tampoc veu adequat el terme estacionari per a definir l’activitat observada en els últims dies.

Això és normal en un procés volcànic, insisteix l’especialista que fins i tot afirma que la reducció en la sismicitat per si sola, no és determinant si no es tenen en compte altres factors que puguen anticipar el final d’una erupció.

I mentrestant, l’illa de la Palma recupera aquest diumenge la tranquil·litat que li caracteritza i que es veu trencada els caps de setmana pels visitants que rep i que va fer que anit no hi haguera un buit en els miradors des dels quals es pot veure l’erupció volcànica.

Des de Tajuya fins al mirador del Time, en Tijarafe, l’afluència de visitants era nombrosa i, per a la seua satisfacció, el núvol negre de cendres que al matí s’estenia sobre El Valle de Aridane, es va situar sobre la mar el que va permetre que l’observació del con i la seua activitat fora perfecta.

Hui també es pot observar amb claredat la façana o delta làvic format en caure la lava a la mar i en la qual en la seua part superior es veu l’aportació de material que encara rep de les bugades o els tubs volcànics que ho alimenten.

 

Contínua la suspensió de classes

 

El Govern canari ha anunciat que aquest dilluns es manté la suspensió presencial de les classes en els centres educatius de El Paso, Los Llanos de Aridane, Tazacorte, Tijarafe y Puntagorda.

Els col·legis d’aquests municipis porten des de principis de setmana impartint ensenyament virtual per la mala qualitat de l’aire en la zona. L’erupció del volcà de Cumbre Vieja, a l’illa de la Palma, ha complit aquest diumenge 50 dies actiu sense que hi haja dades que apunten a una finalització a curt termini.

El fenomen natural que va començar el passat 19 de setembre ha obligat de moment a l’evacuació de més de 7.000 veïns de les zones pròximes, de les quals més de 2.000 estan directament afectades per tindre la seua residència dins del perímetre del volcà.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca anuncia ajudes per a consolidar les empreses valencianes als Estats Units

La Generalitat ha llançat una nova línia d'ajudes perquè pimes i grans companyies valencianes consoliden la seua presència als Estats Units, cobrint tràmits, fires, màrqueting, personal i consultoria. L'anunci s'ha realitzat en la Nit de les Finances, avantsala de Forinvest.

Vicente Lafuente reivindica una CEV forta, independent i pròxima a l’empresa: ‘Volem ser la casa en la qual tots vulguen estar’

Es tracta de la tercera reunió-esmorzar que organitza l’AMDComVal per a tots els seus associats i que consolida així un espai de diàleg directe amb responsables d’entitats tant públiques com privades.

Les pluges seguiran este dimecres a Alacant i sud de València i remetran a la vesprada

Aemet preveu cel molt nuvolós i ruixats a Alacant i en la mitat sud de València, localment persistents al matí. L'avís groc regix fins a les 12.00.

Investigat a Alacant per ciberestafa en criptomonedes mitjançant ‘email phishing’

La Guàrdia Civil ha investigat a Alacant a una persona per un frau de falses inversions en criptoactivos després de suplantar per correu a un 'exchange'. El sospitós va ser captat retirant diners en caixers després del rastre de les transferències.

Vicente Lafuente deixa la presidència de Femeval per a centrar-se en la CEV

Vicente Lafuente ha dimitit com a president de Femeval per a centrar-se en la CEV per la càrrega de treball. La federació activa una elecció parcial amb calendari i presidència en funcions.

Ferit un acompanyant per un tret dissuasiu durant una persecució a Alzira

Un acompanyant ha resultat ferit a la cama per un tret dissuasiu durant una persecució policial a Alzira. Els dos ocupants del cotxe han sigut detinguts.

El Museu de Belles Arts de València exhibix el seu art contemporani dels 40 als 70

El MuBAV reunix 48 obres de 32 artistes en Temps Moderns, un recorregut per la modernització artística entre els 40 i els 70. La mostra es visita fins al 31 de maig.

El MACA incorpora serigrafies de Soledad Sevilla i documents sobre Eusebio Sempere

L'Ajuntament d'Alacant ha acceptat per al MACA dos sèries de serigrafies de Soledad Sevilla i documentació sobre Eusebio Sempere, que reforcen la seua col·lecció i arxiu.