Albocàsser, un centre penitenciari amb falta de personal i un mòdul de ‘perillosos’ al límit

Poques vegades són notícia per fets positius. És més, poc es vol saber del que guarden però ara, els centres penitenciaris tornen a estar d’actualitat perquè la protesta nacional del pròxim 22 d’abril contra la nova Llei de la Funció Pública Penitenciària s’ha unit a diferents sindicats. Surten a la realitat, d’esta manera, problemes interns dels treballadors d’estos centres que, segons ells, no soluciona l’esborrany d’una llei a la qual acusen d'»estar buida de contingut».

Dos funcionaris per a mòduls que alberguen prop d’un centenar de reclusos, manca de seguretat i equipaments en uns uniformes tradicionals que no ofereixen protecció addicional o canvi constant de personal funcionarial que no permet consolidar equips, són algunes de les principals situacions a què s’enfronten estos treballadors a les presons de Castelló i, especialment en el Centre Penitenciari Castelló II d’Albocàsser.

En este últim centre hi ha un gran nombre d’interns considerats com ‘Perillosos‘ en un mòdul d’aïllament que es troba al límit de la seua capacitat. Té capacitat per a 45 interns i en estos moments hi ha 40 places cobertes -les cinc sempre es deixen per seguretat, ja que en cas que hi haja algun incident intern es trasllada al reclús / es implicat / al mòdul d’aïllament-, expliquen des del sindicat CSIF.

I és que, aclareixen, que «els qui es troben en este mòdul són presos considerats com ‘perillosos‘, que es van rotant per tot Espanya entre els centres penitenciaris que tenen capacitat i estructures adequades per a rebre’ls».

Cert és, com també reconeixen que, en la resta de mòduls no hi ha problemes de sobre població, ni en Castelló I ni a Castelló II. El que sí que hi ha és manca de personal, principalment a Albocàsser.

D’una banda, només hi ha tres metges per atendre a 1.100 interns, malgrat que alguns d’ells presenten patologies cròniques considerades com greus. Tampoc compten amb servei de psiquiatria, ja que únicament disposen de la visita d’un especialista extern una vegada al mes.

També en relació a este centre, que consta de 19 mòduls, a vegades en què únicament hi ha dos funcionaris per cobrir mòduls que alberguen a un centenar d’interns -això succeeix en uns cinc o sis mòduls-.

Sense equipament ni formació específica

 

Pel que fa al personal, majoritàriament, es tracta de personal amb escassa experiència, ja que Albocàsser és considerat com un ‘destí de carrera’, és a dir, de personal de nou ingrés, pel que a més hi ha una gran mobilitat de personal funcionari en este centre, la qual cosa dificulta el dia a dia.

Des del CSIF Castelló hem denunciat en reiterades ocasions la manca de formació especialitzada actualitzada i d’equipament per atendre este tipus de població reclusa, ja que els funcionaris de presons no tenen mitjans materials adequats per intervenir, ja que únicament van equipats amb un walkie talkie y un uniforme de tall tradicional, Que no és considerat com de ‘seguretat’ i dista molt dels uniformes d’altres cossos i forces de seguretat, com la Policia o la Guàrdia Civil.

Una agressió = una sanció administrativa

 

Per això, una de les reivindicacions és que la nova Llei de la Funció Pública Penitenciària reconega el personal d’Institucions Penitenciàries com a agents de l’autoritat, el que també serviria per a endurir les sancions en cas de ser víctimes d’una agressió, Ja que actualment a l’intern només es percep amb una sanció administrativa. A això se suma que molts d’estos interns pateixen també altres patologies, principalment relacionades amb la salut mental, I el personal no té també de formació específica per a tractar-lo.

En línies generals, des de CSIF s’ha reivindicat de manera reiterada la posada en marxa d’un centre especialitzat d’estudis penitenciaris o una acadèmia especialitzada que permeta formar de manera contínua al personal, ja que en estos moments la formació en tots els camps és escassa – s’ofereixen poques places- i moltes vegades inexistent en alguns dels camps.

900 places pendents de convocar

 

Les plantilles estan envellides i desmotivades, Ja que d’una banda les retribucions al personal d’Institucions Penitenciàries disten molt de les d’un policia o un guàrdia civil i, de l’altra, a hores d’ara en l’àmbit nacional hi ha pendents 900 places de l’oferta d’ocupació pública de l’any 2020 que no han estat convocades.

Últimes notícies

El Govern central insta a evacuar sense demora davant els incendis forestals

El Govern d’Espanya demana a la ciutadania que obeïsca les ordres d’evacuació en l’incendi de la Vall d’Uixó, amb més de 15.000 persones desallotjades, per a protegir la vida davant un foc encara descontrolat.

El Villarreal passa per damunt del PSV amb un 1-3 i es queda curt

El Villarreal ha guanyat 1-3 al PSV Eindhoven en un amistós a Holanda, amb moltes ocasions fallades que haurien pogut ampliar la golejada.

Set persones ferides en l’incendi de la Vall d’Uixò, una d’elles amb cremades greus

Set persones han resultat ferides en l'incendi forestal declarat en la Vall d'Uixò. Una d'elles està ingressada en la unitat de cremats de l'hospital La Fe de València.

El Villarreal passa per damunt del PSV amb una victòria solvent (1-3)

El Villarreal ha derrotat el PSV Eindhoven per 1-3 en un amistós a Eindhoven, en un duel dominat pels groguets que han pogut signar una golejada encara més ampla.

L’incendi de la Vall d’Uixò obliga a evacuar Artana i la Vilavella i mobilitza la UME

L’incendi forestal declarat este dissabte a la Vall d’Uixò ha obligat a evacuar Artana i la Vilavella i a confinar la població, amb 65 efectius de la UME i nombrosos mitjans terrestres i aeris treballant en l’extinció. Les autoritats han activat el nivell 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals per l’evolució negativa del foc i el seu possible origen intencionat.

L’oratge complica l’incendi de la Vall d’Uixó amb ponent fort i 38 graus

El vent de ponent sostingut, la humitat al 10 % i temperatures pròximes als 38 graus han agreujat este dissabte la situació de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que ha obligat a desallotjar Vilavella, Artana i vivendes rústiques del municipi.

Juan Ayuso tanca el Tour seté i admet frustració però no decepció

El ciclista de Xàbia Juan Ayuso ha acabat seté al Tour de França i admet sentir frustració pel resultat, però assegura que no està decebut perquè ha donat tot el que tenia.

Dos mitjans aeris i nou dotacions combaten un incendi en un barranc de Manises

Dos mitjans aeris i nou dotacions de bombers treballen des del migdia per extingir un incendi declarat al barranc del Salt de l'Aigua, a Manises. El foc afecta una zona de vegetació i ha mobilitzat efectius terrestres i aeris del Consorci i de la Generalitat.