Albocàsser, un centre penitenciari amb falta de personal i un mòdul de ‘perillosos’ al límit

Poques vegades són notícia per fets positius. És més, poc es vol saber del que guarden però ara, els centres penitenciaris tornen a estar d’actualitat perquè la protesta nacional del pròxim 22 d’abril contra la nova Llei de la Funció Pública Penitenciària s’ha unit a diferents sindicats. Surten a la realitat, d’esta manera, problemes interns dels treballadors d’estos centres que, segons ells, no soluciona l’esborrany d’una llei a la qual acusen d'”estar buida de contingut”.

Dos funcionaris per a mòduls que alberguen prop d’un centenar de reclusos, manca de seguretat i equipaments en uns uniformes tradicionals que no ofereixen protecció addicional o canvi constant de personal funcionarial que no permet consolidar equips, són algunes de les principals situacions a què s’enfronten estos treballadors a les presons de Castelló i, especialment en el Centre Penitenciari Castelló II d’Albocàsser.

En este últim centre hi ha un gran nombre d’interns considerats com ‘Perillosos‘ en un mòdul d’aïllament que es troba al límit de la seua capacitat. Té capacitat per a 45 interns i en estos moments hi ha 40 places cobertes -les cinc sempre es deixen per seguretat, ja que en cas que hi haja algun incident intern es trasllada al reclús / es implicat / al mòdul d’aïllament-, expliquen des del sindicat CSIF.

I és que, aclareixen, que “els qui es troben en este mòdul són presos considerats com ‘perillosos‘, que es van rotant per tot Espanya entre els centres penitenciaris que tenen capacitat i estructures adequades per a rebre’ls”.

Cert és, com també reconeixen que, en la resta de mòduls no hi ha problemes de sobre població, ni en Castelló I ni a Castelló II. El que sí que hi ha és manca de personal, principalment a Albocàsser.

D’una banda, només hi ha tres metges per atendre a 1.100 interns, malgrat que alguns d’ells presenten patologies cròniques considerades com greus. Tampoc compten amb servei de psiquiatria, ja que únicament disposen de la visita d’un especialista extern una vegada al mes.

També en relació a este centre, que consta de 19 mòduls, a vegades en què únicament hi ha dos funcionaris per cobrir mòduls que alberguen a un centenar d’interns -això succeeix en uns cinc o sis mòduls-.

Sense equipament ni formació específica

 

Pel que fa al personal, majoritàriament, es tracta de personal amb escassa experiència, ja que Albocàsser és considerat com un ‘destí de carrera’, és a dir, de personal de nou ingrés, pel que a més hi ha una gran mobilitat de personal funcionari en este centre, la qual cosa dificulta el dia a dia.

Des del CSIF Castelló hem denunciat en reiterades ocasions la manca de formació especialitzada actualitzada i d’equipament per atendre este tipus de població reclusa, ja que els funcionaris de presons no tenen mitjans materials adequats per intervenir, ja que únicament van equipats amb un walkie talkie y un uniforme de tall tradicional, Que no és considerat com de ‘seguretat’ i dista molt dels uniformes d’altres cossos i forces de seguretat, com la Policia o la Guàrdia Civil.

Una agressió = una sanció administrativa

 

Per això, una de les reivindicacions és que la nova Llei de la Funció Pública Penitenciària reconega el personal d’Institucions Penitenciàries com a agents de l’autoritat, el que també serviria per a endurir les sancions en cas de ser víctimes d’una agressió, Ja que actualment a l’intern només es percep amb una sanció administrativa. A això se suma que molts d’estos interns pateixen també altres patologies, principalment relacionades amb la salut mental, I el personal no té també de formació específica per a tractar-lo.

En línies generals, des de CSIF s’ha reivindicat de manera reiterada la posada en marxa d’un centre especialitzat d’estudis penitenciaris o una acadèmia especialitzada que permeta formar de manera contínua al personal, ja que en estos moments la formació en tots els camps és escassa – s’ofereixen poques places- i moltes vegades inexistent en alguns dels camps.

900 places pendents de convocar

 

Les plantilles estan envellides i desmotivades, Ja que d’una banda les retribucions al personal d’Institucions Penitenciàries disten molt de les d’un policia o un guàrdia civil i, de l’altra, a hores d’ara en l’àmbit nacional hi ha pendents 900 places de l’oferta d’ocupació pública de l’any 2020 que no han estat convocades.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Carlos Baño, en llibertat amb càrrecs pel cas dels bons consum

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de la seua detenció per presumpte frau de subvencions i falsedat lligats als bons consum de 2022 i 2023. La causa roman sota secret i la defensa ha optat per no declarar fins a conéixer les perquisicions.

Rodalia seguirà sense arribar a l’Estació del Nord durant les mascletaes

Ajuntament i Delegació del Govern mantenen que les línies C-1 i C-2 no entren en l'Estació del Nord durant les mascletaes. Hi haurà reforç previ i llançadores per seguretat.

Carlos Baño, president de la Cambra de Comerç d’Alacant, ha quedat en llibertat amb càrrecs

El president de la Cambra de Comerç d'Alacant, Carlos Baño, ha quedat en llibertat amb càrrecs després de ser detingut per presumptes irregularitats en els bons de consum de 2022 i 2023. Se li atribuïxen suposats delictes de frau de subvencions i falsedat en una causa que continua oberta

Han començat les llançadores d’Albal cap a Torrent i La Torre durant les mascletaes

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per la limitació temporal de Rodalia. Dos llançadores connecten Albal amb Torrent Avinguda i La Torre amb normalitat.

Detinguts dos menors per assaltar a dos xiques i apunyalar a una a Alacant

La Policia Nacional ha detingut a dos menors de 16 i 17 anys per un assalt amb arma blanca a Alacant. Una víctima, de 19, va ser operada d'urgència per pneumotòrax.

Paiporta agraïx la fraternitat de Navarra durant la DANA de 2024

Paiporta ha reconegut en el Palau de Navarra l'ajuda rebuda durant la DANA d'octubre de 2024, amb plaques a la Policia Foral i a servicis d'emergència. Vicent Císcar i María Chivite han subratllat els valors de solidaritat i compromís.

PSPV i Compromís demanen una comissió per a investigar els bons comercie a Alacant

PSPV i Compromís demanaran un ple extraordinari i una comissió d'investigació per la gestió dels bons comercie a Alacant, després de la detenció de Carlos Baño. La investigació busca aclarir si va haver-hi frau en els fons de 2022 i 2023 en una vintena de municipis.

Sarabia mira al Bernabéu: ‘Igual és el moment de continuar fent història’ amb l’Elx

El tècnic de l'Elx va afirmar que el Bernabéu és un 'repte' i va defendre que demà pot trencar la seua ratxa a domicili. Apunta a ajustos tàctics i inspiració en el pla del Getafe davant un Reial Madrid extra motivat.