Albocàsser, un centre penitenciari amb falta de personal i un mòdul de ‘perillosos’ al límit

Poques vegades són notícia per fets positius. És més, poc es vol saber del que guarden però ara, els centres penitenciaris tornen a estar d’actualitat perquè la protesta nacional del pròxim 22 d’abril contra la nova Llei de la Funció Pública Penitenciària s’ha unit a diferents sindicats. Surten a la realitat, d’esta manera, problemes interns dels treballadors d’estos centres que, segons ells, no soluciona l’esborrany d’una llei a la qual acusen d'»estar buida de contingut».

Dos funcionaris per a mòduls que alberguen prop d’un centenar de reclusos, manca de seguretat i equipaments en uns uniformes tradicionals que no ofereixen protecció addicional o canvi constant de personal funcionarial que no permet consolidar equips, són algunes de les principals situacions a què s’enfronten estos treballadors a les presons de Castelló i, especialment en el Centre Penitenciari Castelló II d’Albocàsser.

En este últim centre hi ha un gran nombre d’interns considerats com ‘Perillosos‘ en un mòdul d’aïllament que es troba al límit de la seua capacitat. Té capacitat per a 45 interns i en estos moments hi ha 40 places cobertes -les cinc sempre es deixen per seguretat, ja que en cas que hi haja algun incident intern es trasllada al reclús / es implicat / al mòdul d’aïllament-, expliquen des del sindicat CSIF.

I és que, aclareixen, que «els qui es troben en este mòdul són presos considerats com ‘perillosos‘, que es van rotant per tot Espanya entre els centres penitenciaris que tenen capacitat i estructures adequades per a rebre’ls».

Cert és, com també reconeixen que, en la resta de mòduls no hi ha problemes de sobre població, ni en Castelló I ni a Castelló II. El que sí que hi ha és manca de personal, principalment a Albocàsser.

D’una banda, només hi ha tres metges per atendre a 1.100 interns, malgrat que alguns d’ells presenten patologies cròniques considerades com greus. Tampoc compten amb servei de psiquiatria, ja que únicament disposen de la visita d’un especialista extern una vegada al mes.

També en relació a este centre, que consta de 19 mòduls, a vegades en què únicament hi ha dos funcionaris per cobrir mòduls que alberguen a un centenar d’interns -això succeeix en uns cinc o sis mòduls-.

Sense equipament ni formació específica

 

Pel que fa al personal, majoritàriament, es tracta de personal amb escassa experiència, ja que Albocàsser és considerat com un ‘destí de carrera’, és a dir, de personal de nou ingrés, pel que a més hi ha una gran mobilitat de personal funcionari en este centre, la qual cosa dificulta el dia a dia.

Des del CSIF Castelló hem denunciat en reiterades ocasions la manca de formació especialitzada actualitzada i d’equipament per atendre este tipus de població reclusa, ja que els funcionaris de presons no tenen mitjans materials adequats per intervenir, ja que únicament van equipats amb un walkie talkie y un uniforme de tall tradicional, Que no és considerat com de ‘seguretat’ i dista molt dels uniformes d’altres cossos i forces de seguretat, com la Policia o la Guàrdia Civil.

Una agressió = una sanció administrativa

 

Per això, una de les reivindicacions és que la nova Llei de la Funció Pública Penitenciària reconega el personal d’Institucions Penitenciàries com a agents de l’autoritat, el que també serviria per a endurir les sancions en cas de ser víctimes d’una agressió, Ja que actualment a l’intern només es percep amb una sanció administrativa. A això se suma que molts d’estos interns pateixen també altres patologies, principalment relacionades amb la salut mental, I el personal no té també de formació específica per a tractar-lo.

En línies generals, des de CSIF s’ha reivindicat de manera reiterada la posada en marxa d’un centre especialitzat d’estudis penitenciaris o una acadèmia especialitzada que permeta formar de manera contínua al personal, ja que en estos moments la formació en tots els camps és escassa – s’ofereixen poques places- i moltes vegades inexistent en alguns dels camps.

900 places pendents de convocar

 

Les plantilles estan envellides i desmotivades, Ja que d’una banda les retribucions al personal d’Institucions Penitenciàries disten molt de les d’un policia o un guàrdia civil i, de l’altra, a hores d’ara en l’àmbit nacional hi ha pendents 900 places de l’oferta d’ocupació pública de l’any 2020 que no han estat convocades.

Últimes notícies

Paco Roca brillara a Itàlia en el 60 aniversari del festival de còmic Lucca Comics & Games

El veterà dibuixant Paco Roca participarà en la 60 edició del prestigiós festival Lucca Comics & Games, a Itàlia, amb un cartell ple de grans figures del còmic, el manga i els videojocs.

Ferit un camioner en caure per un terraplén a Forcall amb més de 200 porcs

Un home de 68 anys ha resultat ferit en caure per un terraplén a Forcall (Castelló) amb un camió que transportava 205 porcs, molts dels quals han mort per l'accident.

Anna frega els 40 graus en una nova jornada de calor extrema a la Comunitat

L’ona de calor ha deixat este dimarts fins a 39,6 graus en Anna i més de 38 graus en diversos municipis de la província de València, segons Avamet i Aemet.

Inditex manté la millor reputació empresarial i Juan Roig encapçala els líders més valorats

Inditex ha revalidat el primer lloc com a empresa amb millor reputació a Espanya segons Merco 2026, mentre que el president de Mercadona, el valencià Juan Roig, lidera el llistat dels 100 directius millor valorats.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón deixe de ser aforat

Associacions de familiars de víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l'aforament de Carlos Mazón i que puga ser investigat a Catarroja pels fets del 29 d'octubre de 2024.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés la fi de l’aforament de Carlos Mazón

Familiars de les víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l’aforament a l’expresident Carlos Mazón i han defensat que ha de declarar com a investigat a Catarroja.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón perda l’aforament

Associacions de familiars de les víctimes de la dana de València han exigit davant del Congrés que cese l’aforament de l’expresident Carlos Mazón i que puga ser investigat pels fets del 29 d’octubre de 2024.

Fauma, la nova app que permet seguir i cuidar animals des del mòbil

La nova aplicació Fauma ja està disponible en App Store i Google Play i permet seguir en temps real tortugues, pingüins i taurons de centres com l'Oceanogràfic de València, implicant els usuaris en projectes reals de conservació.