Albocàsser, un centre penitenciari amb falta de personal i un mòdul de ‘perillosos’ al límit

Poques vegades són notícia per fets positius. És més, poc es vol saber del que guarden però ara, els centres penitenciaris tornen a estar d’actualitat perquè la protesta nacional del pròxim 22 d’abril contra la nova Llei de la Funció Pública Penitenciària s’ha unit a diferents sindicats. Surten a la realitat, d’esta manera, problemes interns dels treballadors d’estos centres que, segons ells, no soluciona l’esborrany d’una llei a la qual acusen d'»estar buida de contingut».

Dos funcionaris per a mòduls que alberguen prop d’un centenar de reclusos, manca de seguretat i equipaments en uns uniformes tradicionals que no ofereixen protecció addicional o canvi constant de personal funcionarial que no permet consolidar equips, són algunes de les principals situacions a què s’enfronten estos treballadors a les presons de Castelló i, especialment en el Centre Penitenciari Castelló II d’Albocàsser.

En este últim centre hi ha un gran nombre d’interns considerats com ‘Perillosos‘ en un mòdul d’aïllament que es troba al límit de la seua capacitat. Té capacitat per a 45 interns i en estos moments hi ha 40 places cobertes -les cinc sempre es deixen per seguretat, ja que en cas que hi haja algun incident intern es trasllada al reclús / es implicat / al mòdul d’aïllament-, expliquen des del sindicat CSIF.

I és que, aclareixen, que «els qui es troben en este mòdul són presos considerats com ‘perillosos‘, que es van rotant per tot Espanya entre els centres penitenciaris que tenen capacitat i estructures adequades per a rebre’ls».

Cert és, com també reconeixen que, en la resta de mòduls no hi ha problemes de sobre població, ni en Castelló I ni a Castelló II. El que sí que hi ha és manca de personal, principalment a Albocàsser.

D’una banda, només hi ha tres metges per atendre a 1.100 interns, malgrat que alguns d’ells presenten patologies cròniques considerades com greus. Tampoc compten amb servei de psiquiatria, ja que únicament disposen de la visita d’un especialista extern una vegada al mes.

També en relació a este centre, que consta de 19 mòduls, a vegades en què únicament hi ha dos funcionaris per cobrir mòduls que alberguen a un centenar d’interns -això succeeix en uns cinc o sis mòduls-.

Sense equipament ni formació específica

 

Pel que fa al personal, majoritàriament, es tracta de personal amb escassa experiència, ja que Albocàsser és considerat com un ‘destí de carrera’, és a dir, de personal de nou ingrés, pel que a més hi ha una gran mobilitat de personal funcionari en este centre, la qual cosa dificulta el dia a dia.

Des del CSIF Castelló hem denunciat en reiterades ocasions la manca de formació especialitzada actualitzada i d’equipament per atendre este tipus de població reclusa, ja que els funcionaris de presons no tenen mitjans materials adequats per intervenir, ja que únicament van equipats amb un walkie talkie y un uniforme de tall tradicional, Que no és considerat com de ‘seguretat’ i dista molt dels uniformes d’altres cossos i forces de seguretat, com la Policia o la Guàrdia Civil.

Una agressió = una sanció administrativa

 

Per això, una de les reivindicacions és que la nova Llei de la Funció Pública Penitenciària reconega el personal d’Institucions Penitenciàries com a agents de l’autoritat, el que també serviria per a endurir les sancions en cas de ser víctimes d’una agressió, Ja que actualment a l’intern només es percep amb una sanció administrativa. A això se suma que molts d’estos interns pateixen també altres patologies, principalment relacionades amb la salut mental, I el personal no té també de formació específica per a tractar-lo.

En línies generals, des de CSIF s’ha reivindicat de manera reiterada la posada en marxa d’un centre especialitzat d’estudis penitenciaris o una acadèmia especialitzada que permeta formar de manera contínua al personal, ja que en estos moments la formació en tots els camps és escassa – s’ofereixen poques places- i moltes vegades inexistent en alguns dels camps.

900 places pendents de convocar

 

Les plantilles estan envellides i desmotivades, Ja que d’una banda les retribucions al personal d’Institucions Penitenciàries disten molt de les d’un policia o un guàrdia civil i, de l’altra, a hores d’ara en l’àmbit nacional hi ha pendents 900 places de l’oferta d’ocupació pública de l’any 2020 que no han estat convocades.

Últimes notícies

Carlos Álvarez deixa el Levante i fitxa pel Club América mexicà

El Levante ha tancat el traspàs del migcampista Carlos Álvarez al Club América de Mèxic després de dues temporades i mitja i 105 partits com a granota.

Milers de persones omplin València per a defensar que Ceuta no està sola

Milers de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de València per a mostrar suport a Ceuta i exigir la dimissió de Pedro Sánchez, enmig de crits contra el Govern i pancartes contra la gestió de la crisi migratòria de juliol.

Les víctimes de la DANA veuen l’escrit de Mazón com una prova que ha de ser investigat

Associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre consideren que l’escrit remés per Carlos Mazón al jutjat reforça la necessitat que siga investigat pel retard en l’avís Es-Alert, que veuen clau en les 232 morts.

Carlos Romero transmet calma al Villarreal i confia que els triomfs arribaran prompte

Carlos Romero ha assegurat en la presentació dels fitxatges del Villarreal que l’equip està tranquil i confiat, malgrat no haver guanyat encara en Lliga, i afronta amb il·lusió el retorn a La Cerámica i el repte de la Champions.

La parella detinguda per la desaparició del seu bebé serà traslladada al jutjat d’Amposta

La parella arrestada este dimecres a València per la presumpta desaparició del seu bebé a Tarragona serà traslladada en els pròxims dies al jutjat d’Amposta, que porta una causa secreta oberta pel cas.

Les màximes pugen fins als 36,5 graus a Utiel en un dia de calor intensa

Les temperatures màximes han pujat cinc graus este dimecres a la Comunitat Valenciana i han arribat als 36,5 graus a Utiel, amb diversos municipis d’interior per damunt dels 36 graus.

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.