Albocàsser, un centre penitenciari amb falta de personal i un mòdul de ‘perillosos’ al límit

Poques vegades són notícia per fets positius. És més, poc es vol saber del que guarden però ara, els centres penitenciaris tornen a estar d’actualitat perquè la protesta nacional del pròxim 22 d’abril contra la nova Llei de la Funció Pública Penitenciària s’ha unit a diferents sindicats. Surten a la realitat, d’esta manera, problemes interns dels treballadors d’estos centres que, segons ells, no soluciona l’esborrany d’una llei a la qual acusen d'»estar buida de contingut».

Dos funcionaris per a mòduls que alberguen prop d’un centenar de reclusos, manca de seguretat i equipaments en uns uniformes tradicionals que no ofereixen protecció addicional o canvi constant de personal funcionarial que no permet consolidar equips, són algunes de les principals situacions a què s’enfronten estos treballadors a les presons de Castelló i, especialment en el Centre Penitenciari Castelló II d’Albocàsser.

En este últim centre hi ha un gran nombre d’interns considerats com ‘Perillosos‘ en un mòdul d’aïllament que es troba al límit de la seua capacitat. Té capacitat per a 45 interns i en estos moments hi ha 40 places cobertes -les cinc sempre es deixen per seguretat, ja que en cas que hi haja algun incident intern es trasllada al reclús / es implicat / al mòdul d’aïllament-, expliquen des del sindicat CSIF.

I és que, aclareixen, que «els qui es troben en este mòdul són presos considerats com ‘perillosos‘, que es van rotant per tot Espanya entre els centres penitenciaris que tenen capacitat i estructures adequades per a rebre’ls».

Cert és, com també reconeixen que, en la resta de mòduls no hi ha problemes de sobre població, ni en Castelló I ni a Castelló II. El que sí que hi ha és manca de personal, principalment a Albocàsser.

D’una banda, només hi ha tres metges per atendre a 1.100 interns, malgrat que alguns d’ells presenten patologies cròniques considerades com greus. Tampoc compten amb servei de psiquiatria, ja que únicament disposen de la visita d’un especialista extern una vegada al mes.

També en relació a este centre, que consta de 19 mòduls, a vegades en què únicament hi ha dos funcionaris per cobrir mòduls que alberguen a un centenar d’interns -això succeeix en uns cinc o sis mòduls-.

Sense equipament ni formació específica

 

Pel que fa al personal, majoritàriament, es tracta de personal amb escassa experiència, ja que Albocàsser és considerat com un ‘destí de carrera’, és a dir, de personal de nou ingrés, pel que a més hi ha una gran mobilitat de personal funcionari en este centre, la qual cosa dificulta el dia a dia.

Des del CSIF Castelló hem denunciat en reiterades ocasions la manca de formació especialitzada actualitzada i d’equipament per atendre este tipus de població reclusa, ja que els funcionaris de presons no tenen mitjans materials adequats per intervenir, ja que únicament van equipats amb un walkie talkie y un uniforme de tall tradicional, Que no és considerat com de ‘seguretat’ i dista molt dels uniformes d’altres cossos i forces de seguretat, com la Policia o la Guàrdia Civil.

Una agressió = una sanció administrativa

 

Per això, una de les reivindicacions és que la nova Llei de la Funció Pública Penitenciària reconega el personal d’Institucions Penitenciàries com a agents de l’autoritat, el que també serviria per a endurir les sancions en cas de ser víctimes d’una agressió, Ja que actualment a l’intern només es percep amb una sanció administrativa. A això se suma que molts d’estos interns pateixen també altres patologies, principalment relacionades amb la salut mental, I el personal no té també de formació específica per a tractar-lo.

En línies generals, des de CSIF s’ha reivindicat de manera reiterada la posada en marxa d’un centre especialitzat d’estudis penitenciaris o una acadèmia especialitzada que permeta formar de manera contínua al personal, ja que en estos moments la formació en tots els camps és escassa – s’ofereixen poques places- i moltes vegades inexistent en alguns dels camps.

900 places pendents de convocar

 

Les plantilles estan envellides i desmotivades, Ja que d’una banda les retribucions al personal d’Institucions Penitenciàries disten molt de les d’un policia o un guàrdia civil i, de l’altra, a hores d’ara en l’àmbit nacional hi ha pendents 900 places de l’oferta d’ocupació pública de l’any 2020 que no han estat convocades.

Últimes notícies

L’alcaldessa de Godelleta admet que no va saber la gravetat de la DANA fins les 20.15 hores

Amparo Pardo ha declarat com a testimoni que no va ser conscient de la situació de la DANA del 29 d’octubre fins que la Policia Local la va anar a buscar a les 20.15 hores, després d’haver passat el dia sense cobertura ni llum a casa.

Rovira alerta que les entregues a compte no corregeixen la infrafinançació valenciana

El conseller José Antonio Rovira adverteix que l’augment de les entregues a compte per a 2027 no resol la infrafinançació històrica de la Comunitat Valenciana i reclama una reforma del model i un fons transitori de nivellació.

L’Audiència de València rebutja citar com a testimonis els consellers per la gestió de la DANA

L’Audiència de València ha confirmat que no declararan com a testimonis els aleshores consellers d’Educació i Agricultura en la causa penal per la gestió de la DANA d’octubre de 2024, en considerar que seria una diligència prospectiva.

Nits tòrrides a Alacant amb mínimes que no baixaran dels 26 graus

La nova ona de calor deixarà a Alacant mínimes per damunt dels 26 graus i una sensació tèrmica nocturna superior als 30, el que convertirà diverses nits en tòrrides i molt difícils de descansar.

Les comunitats del PP planten la Conferència Sectorial d’Educació i bloquegen 31 milions per a FP

Les comunitats autònomes governades pel PP han rebutjat participar en la Conferència Sectorial d’Educació convocada pel Ministeri, que pretenia repartir 31,2 milions per a FP i abordar la reforma de l’etapa de 0 a 3 anys. Educació parla de boicot i d’una falta de lleialtat institucional que retarda ajudes clau per a alumnat i professorat.

La defensa de Pradas reclama els missatges de Bernabé per aclarir què es sabia del barranc del Poyo

La defensa de l’exconsellera Salomé Pradas ha recorregut la decisió de la jutgessa de no demanar a la delegada del Govern, Pilar Bernabé, totes les seues comunicacions del 29 d’octubre de 2024 sobre la DANA, que considera clau per saber què es coneixia del risc al barranc del Poyo.

Els veïns afectats per l’incendi no hauran d’anar al jutjat fins divendres

La Sala de Govern del TSJCV ha prorrogat fins divendres les mesures especials per l’incendi iniciat a la Vall d’Uixó, que afecta diversos municipis de Castelló. Les persones citades als jutjats poden no acudir si tenen qualsevol dificultat, i la seua incompareixença es considerarà justificada.

L’incendi de la Vall d’Uixó continua descontrolat i arrasa 9.300 hectàrees a la Serra d’Espadà

L’incendi forestal declarat dissabte en la Vall d’Uixó encadena cinc dies sense control, amb 9.300 hectàrees cremades i un perímetre de 81 quilòmetres, més de 10.000 persones evacuades i una situació que les autoritats qualifiquen de molt complexa.
FILMOTECA D'ESTIU