13.9 C
València
Dissabte, 14 febrer, 2026

Alcoi suma un nou Bé d’Interés Cultural

 

La Generalitat Valenciana ha aprovat el decret que concedeix la denominació de Bé d’Interés Cultural (BIC) a la Campana de l’Ermita de Barxell, dins de l’expedient que atorga aquesta catalogació al conjunt de 70 campanes gòtiques valencianes, datades entre 1250 i 1659. Aquesta peça patrimonial del segle XVI va ser sostreta en 2005 i recuperada pel grup de Patrimoni Històric de la Unitat de Policia Nacional adscrita a la Comunitat Valenciana. El trasllat es va efectuar a Alcoi al juliol per a incorporar-la al fons del Museu Arqueològic per a la seua restauració i exhibició.La declaració de BIC d’aquestes campanes permet recuperar el patrimoni sonor valencià. Cal dir que l’alcoiana és la número 36 de les 70 campanes, fosa en 1529, té en el terç la inscripció en minúscula gòtica: «sancta maria ora pro nobi». També té una creu amb pedestal al mig i diversos cordons. El seu diàmetre és de 35 cm i el seu pes aproximat de 23 kg.

Cal destacar que la ciutat d’Alcoi compta ara amb un total de 22 BICs, dos d’ells de caràcter immaterial vinculats al Nadal Alcoià: el Betlem de Tirisiti i la Cavalcada de Reis. També està en procés d’incoació la declaració de Bic immaterial per a les Festes de Moros i Cristians. Els 19 restants són immobles, incloent entre ells, el recinte emmurallat de la ciutat, els diversos abrics de la Sarga i el seu entorn, el sector antic de la ciutat, el Molinar, la Serreta, la torre de Barxell, el Puig o Els Llençols, entre altres. Cal destacar que la ciutat compta, a més a més, amb una declaració de Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO a les pintures d’art rupestre de la Sarga.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.