20.4 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

Les Arts inaugura temporada amb divisió d’opinions davant una Flauta Màgica trencadora

 

El Palau dels Arts de València va obrir anit la seua tretzena temporada d’abonament amb un nou muntatge de ‘La flauta màgica’ de Mozart que va ser rebut amb divisió d’opinions pel públic a causa del no-res convencional proposta del director d’escena Graham Vick. Així, al final de la representació, mentre gran part del respectable va ovacionar en peus l’espectacle, també es va produir una sonora brega i alguns espectadors van abandonar ràpidament l’auditori.

    

En la Sala Principal es trobava el ministre de Cultura, José Guirao, que amb la seua presència subratllava el compromís de l’Executiu central d’incorporar-se, després d’anys de reivindicacions del govern valencià, al Patronat de les Arts. Al costat d’ell, van assistir a l’estrena el president de la Generalitat, Ximo Puig, i el conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà.

    

En la roda de premsa de presentació d’aquest títol —coproducció del coliseu valencià amb Macerata Festival (Itàlia)— el director d’escena anglés Graham Vick ja va avançar que la seua reinterpretació del clàssic de Mozart era nova. I així és.

 

Una posada en escena amb pancartes de reivindicacions socials

 

La posada en escena desdibuixa els límits entre l’escenari i el pati de butaques, que s’ompli de pancartes amb reivindicacions socials contra les retallades, la corrupció, la violència de gènere, els desnonaments, la banca o la xenofòbia. A més, una passarel·la davant del fossat de l’orquestra acosta al públic als cantants, que, en determinats moments, es barregen directament i interactuen, parlant en alemany i en espanyol, amb els espectadors.

    

Vick —fundador i director artístic de l’Òpera de Birmingham, companyia estendard de la modernització i democratització de l’òpera— convertix la germanor d’iniciats original en els privilegiats actuals, representats en els poders polític, econòmic i religiós. Així mateix, inclou un final més obert que suscita moltes preguntes i subratlla aspectes com el paper de la dona.

 

El director afirma que esta obra de Mozart és «exclusivament patriarcal»

  

En aquest sentit, recorda que l’obra de Mozart està influïda per la maçoneria, una estructura «exclusivament patriarcal, una realitat també en l’Església catòlica, on la dona no té poder i no se li permet mai opinar», la qual cosa es deixa veure en a l’escenografia, per exemple, amb la imatge d’una verge amb la boca tapada. Una altra referència és la fi del primer acte, que culmina amb dos dones portant una pancarta en la qual es pot llegir el lema ‘No és no’.

 

Crítiques per utilitzar actor no professionals i sense remuneració

  

El director d’escena porta experimentant amb actors no professionals des de fa vint anys amb la intenció de «enriquir la funció d’òpera, com a deure cívic, tant des del punt de vista de la representació com del públic», segons les seues pròpies paraules. No obstant açò, l’ús d’aquests figurants no remunerats també ha suscitat critiques per parts d’associacions d’actors i ballarins.

  

En total, el Palau dels Arts oferirà sis funcions de ‘La flauta màgica’. Les següents cites estan fixades per als dies 4, 7, 9, 13 i 15 de desembre.

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Presó provisional per a l’assassí de la seua exmuller i la seua filla a Xilxes (Castelló)

Una jutgessa ha ordenat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al detingut per l'assassinat de la seua exmuller i la seua filla a Xilxes. Està investigat per dos homicidis/assassinats i un trencament de condemna, amb la causa sota secret.

Veïns de Campanar destaquen els reptes i l’avanç de la reconstrucció de l’edifici

En el segon aniversari de l'incendi, els propietaris subratllen els reptes i els avanços de la rehabilitació, el suport d'administracions i Mapfre, i la meta de tornar a final d'any.

La Generalitat impulsa la reintroducció del linx ibèric en 2028 en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha presentat el pla de conservació del linx ibèric que obri la porta a la seua reintroducció en 2028 en la Comunitat Valenciana. L'estudi en marxa avalua hàbitat, preses i connectivitat amb el principi de precaució

Veïns de l’edifici incendiat de Campanar subratllen reptes i suports de la reconstrucció

A dos anys del sinistre, propietaris i institucions destaquen avanços i desafiaments en la rehabilitació integral. La comunitat confia a tornar per Nadal.

Condemna institucional i minuts de silenci pel doble assassinat masclista de Xilxes

Les principals institucions valencianes han guardat minuts de silenci per a condemnar l'assassinat d'una dona i la seua filla de 12 anys a Xilxes. Els actes han subratllat la gravetat de la violència de gènere i la necessitat de recursos d'atenció.

Un menor, investigat per una agressió sexual a una companya en un institut de Vinaròs

La Guàrdia Civil investiga a un menor per una presumpta agressió sexual a una companya de la seua mateixa edat ocorreguda el dimarts en un institut de Vinaròs. La denúncia va partir del centre d'acolliment on residix la víctima, tutelada per la Generalitat, i les diligències continuen obertes.

El Museu de Belles Arts de València suma 22 obres de Goya, Ribera, Zuloaga i Julio González

El MuBAV ha incorporat 22 peces per a cobrir etapes poc representades, amb obres de Goya, Ribera, Zuloaga i Julio González. L'operació reforça el XIX i la figuració del XX.

El cap d’escortes de Mazón declara que no era la primera vegada que prescindia del servici

El cap del dispositiu de seguretat de Carlos Mazón ha declarat que el 29-O el llavors president va prescindir de l'escorta i que eixa situació ja s'havia donat. Detalla que l'orde es va comunicar per telèfon, sense registre escrit, i explica la cronologia d'aquella vesprada durant la DANA.