Les Arts inaugura temporada amb divisió d’opinions davant una Flauta Màgica trencadora

 

El Palau dels Arts de València va obrir anit la seua tretzena temporada d’abonament amb un nou muntatge de ‘La flauta màgica’ de Mozart que va ser rebut amb divisió d’opinions pel públic a causa del no-res convencional proposta del director d’escena Graham Vick. Així, al final de la representació, mentre gran part del respectable va ovacionar en peus l’espectacle, també es va produir una sonora brega i alguns espectadors van abandonar ràpidament l’auditori.

    

En la Sala Principal es trobava el ministre de Cultura, José Guirao, que amb la seua presència subratllava el compromís de l’Executiu central d’incorporar-se, després d’anys de reivindicacions del govern valencià, al Patronat de les Arts. Al costat d’ell, van assistir a l’estrena el president de la Generalitat, Ximo Puig, i el conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà.

    

En la roda de premsa de presentació d’aquest títol —coproducció del coliseu valencià amb Macerata Festival (Itàlia)— el director d’escena anglés Graham Vick ja va avançar que la seua reinterpretació del clàssic de Mozart era nova. I així és.

 

Una posada en escena amb pancartes de reivindicacions socials

 

La posada en escena desdibuixa els límits entre l’escenari i el pati de butaques, que s’ompli de pancartes amb reivindicacions socials contra les retallades, la corrupció, la violència de gènere, els desnonaments, la banca o la xenofòbia. A més, una passarel·la davant del fossat de l’orquestra acosta al públic als cantants, que, en determinats moments, es barregen directament i interactuen, parlant en alemany i en espanyol, amb els espectadors.

    

Vick —fundador i director artístic de l’Òpera de Birmingham, companyia estendard de la modernització i democratització de l’òpera— convertix la germanor d’iniciats original en els privilegiats actuals, representats en els poders polític, econòmic i religiós. Així mateix, inclou un final més obert que suscita moltes preguntes i subratlla aspectes com el paper de la dona.

 

El director afirma que esta obra de Mozart és «exclusivament patriarcal»

  

En aquest sentit, recorda que l’obra de Mozart està influïda per la maçoneria, una estructura «exclusivament patriarcal, una realitat també en l’Església catòlica, on la dona no té poder i no se li permet mai opinar», la qual cosa es deixa veure en a l’escenografia, per exemple, amb la imatge d’una verge amb la boca tapada. Una altra referència és la fi del primer acte, que culmina amb dos dones portant una pancarta en la qual es pot llegir el lema ‘No és no’.

 

Crítiques per utilitzar actor no professionals i sense remuneració

  

El director d’escena porta experimentant amb actors no professionals des de fa vint anys amb la intenció de «enriquir la funció d’òpera, com a deure cívic, tant des del punt de vista de la representació com del públic», segons les seues pròpies paraules. No obstant açò, l’ús d’aquests figurants no remunerats també ha suscitat critiques per parts d’associacions d’actors i ballarins.

  

En total, el Palau dels Arts oferirà sis funcions de ‘La flauta màgica’. Les següents cites estan fixades per als dies 4, 7, 9, 13 i 15 de desembre.

 

Últimes notícies

L’exdirector d’Emergències de la Generalitat es desmarca de la gestió de la dana mortal

Alberto Javier Martín Moratilla assegura al Congrés que el dia de la dana amb 230 morts no tenia competències operatives i defensa que va fer tot el que va poder amb els mitjans disponibles.

Castelló obri una nova ruta xàrter amb l’arribada de turistes d’Eslovàquia

L’aeroport de Castelló ha estrenat una operativa xàrter que connecta amb Bratislava durant quinze setmanes i que pot portar fins a 2.700 turistes eslovacs, mentre prepara una altra programació per a rebre 11.000 visitants austríacs entre 2027 i 2028.

Les empreses valencianes busquen reforçar el seu negoci a l’Àfrica amb una aliança amb el Marroc

Quasi 3.000 empreses valencianes exporten ja al Marroc, principal soci comercial en Àfrica, i institucions i empresariat han defensat una nova aliança industrial, tecnològica i logística per a guanyar competitivitat i obrir més negoci al continent africà.

Els hotelers d’Alacant esclaten contra el caos municipal durant les Fogueres

La patronal hotelera d’Alacant acusa l’Ajuntament de falta total de coordinació en neteja i seguretat durant les Fogueres, amb hotels quasi plens i greus problemes d’operativa diària.

La calor dispara els termòmetres fins als 39,6 °C i activa avisos per risc d’incendis

Les màximes han superat ja els 39 graus en municipis de Castelló i Alacant. Aemet, Sanitat i Emergències han activat avisos per calor extrema i risc alt d’incendis en gran part del territori.

Pacients i personal d’Urgències del General de València pateixen més de 30 graus per les obres

El sindicat CSIF denuncia que el triage d’Urgències del General de València, reubicat per les obres en un espai xicotet i obert, arriba a superar els 30 graus i reclama mesures addicionals de refrigeració. L’hospital recorda que és una ubicació provisional i que ja ha instal·lat dos equips portàtils de climatització.

66,8 milions per a reforçar els recursos extraordinaris dels col·legis valencians el curs 2026-2027

Educació ha aprovat 66,8 milions d’euros per al programa REMA el curs 2026-2027, amb 1.000 docents més en centres públics i 124 en concertats per a reforçar l’aprenentatge i reduir l’abandó escolar.

Els majors de la Residència de Ferroviaris de Sant Joan viuen la cremà amb la visita de Juanfran Pérez Llorca

La Residència de Ferroviaris de Sant Joan d’Alacant ha celebrat la cremà de la seua foguera amb la presència del president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, i de l’alcalde Santiago Román, en una iniciativa que acostava la festa als residents majors.