16.1 C
València
Diumenge, 7 desembre, 2025

Les Arts inaugura temporada amb divisió d’opinions davant una Flauta Màgica trencadora

 

El Palau dels Arts de València va obrir anit la seua tretzena temporada d’abonament amb un nou muntatge de ‘La flauta màgica’ de Mozart que va ser rebut amb divisió d’opinions pel públic a causa del no-res convencional proposta del director d’escena Graham Vick. Així, al final de la representació, mentre gran part del respectable va ovacionar en peus l’espectacle, també es va produir una sonora brega i alguns espectadors van abandonar ràpidament l’auditori.

    

En la Sala Principal es trobava el ministre de Cultura, José Guirao, que amb la seua presència subratllava el compromís de l’Executiu central d’incorporar-se, després d’anys de reivindicacions del govern valencià, al Patronat de les Arts. Al costat d’ell, van assistir a l’estrena el president de la Generalitat, Ximo Puig, i el conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà.

    

En la roda de premsa de presentació d’aquest títol —coproducció del coliseu valencià amb Macerata Festival (Itàlia)— el director d’escena anglés Graham Vick ja va avançar que la seua reinterpretació del clàssic de Mozart era nova. I així és.

 

Una posada en escena amb pancartes de reivindicacions socials

 

La posada en escena desdibuixa els límits entre l’escenari i el pati de butaques, que s’ompli de pancartes amb reivindicacions socials contra les retallades, la corrupció, la violència de gènere, els desnonaments, la banca o la xenofòbia. A més, una passarel·la davant del fossat de l’orquestra acosta al públic als cantants, que, en determinats moments, es barregen directament i interactuen, parlant en alemany i en espanyol, amb els espectadors.

    

Vick —fundador i director artístic de l’Òpera de Birmingham, companyia estendard de la modernització i democratització de l’òpera— convertix la germanor d’iniciats original en els privilegiats actuals, representats en els poders polític, econòmic i religiós. Així mateix, inclou un final més obert que suscita moltes preguntes i subratlla aspectes com el paper de la dona.

 

El director afirma que esta obra de Mozart és «exclusivament patriarcal»

  

En aquest sentit, recorda que l’obra de Mozart està influïda per la maçoneria, una estructura «exclusivament patriarcal, una realitat també en l’Església catòlica, on la dona no té poder i no se li permet mai opinar», la qual cosa es deixa veure en a l’escenografia, per exemple, amb la imatge d’una verge amb la boca tapada. Una altra referència és la fi del primer acte, que culmina amb dos dones portant una pancarta en la qual es pot llegir el lema ‘No és no’.

 

Crítiques per utilitzar actor no professionals i sense remuneració

  

El director d’escena porta experimentant amb actors no professionals des de fa vint anys amb la intenció de «enriquir la funció d’òpera, com a deure cívic, tant des del punt de vista de la representació com del públic», segons les seues pròpies paraules. No obstant açò, l’ús d’aquests figurants no remunerats també ha suscitat critiques per parts d’associacions d’actors i ballarins.

  

En total, el Palau dels Arts oferirà sis funcions de ‘La flauta màgica’. Les següents cites estan fixades per als dies 4, 7, 9, 13 i 15 de desembre.

 

Últimes notícies

Pedro Martínez aconseguix la seua victòria 100 amb el València en la Lliga Endesa

El 89-91 en la pista del Baskonia, decidit amb una canastra final de Kameron Taylor, va donar al València Basket el seu octau triomf i va elevar a Pedro Martínez a les 100 victòries en Lliga Endesa amb el club.

Taylor sentencia al Baskonia sobre la botzina: 89-91 per a València Basket

València Basket es va imposar 89-91 en el Buesa Arena amb una canastra final de Kameron Taylor després de l'empat de Diakité. Montero havia forçat el desenllaç amb un robatori i dos tirs lliures.

Rescatat un senderista després d’esvair-se al Fort de Bèrnia, en Callosa

Un senderista ha sigut rescatat al Fort de Bèrnia després de patir un mareig i caure a terra durant una ruta. Van recuperar el pols amb un DEA i el van evacuar en helicòpter.

John Korir guanya la Marató de València amb 2.02:25

John Korir s'ha imposat amb 2.02:25, tercera millor marca mundial de l'any, en una edició amb 36.000 participants. Amanal Petros va ser segon i Awat Kibrab va completar el podi; Ibrahim Chakir, millor espanyol.

Jepkosgei firma la millor marca mundial de l’any a València

Joyciline Jepkosgei va guanyar la Marató de València amb 2.14:00, millor marca mundial de l'any i rècord de la prova. Peres Jepchirchir va ser segona amb 2.14:43.

Detingut a Madrid per robar l’exclusiva bicicleta d’un pilot de MotoGP a Cheste

La Guàrdia Civil ha detingut a Madrid a un home que va sostraure la bicicleta d'alt valor d'un pilot de MotoGP durant el GP de Cheste. Va ser identificat gràcies a cambres i testimonis.

Corberán destaca que l’equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se

El tècnic del València va subratllar que el seu equip ha guanyat en capacitat de no ensorrar-se després del 1-1 davant el Sevilla, igualat per Hugo Duro en el 93. Va defendre a Tárrega, va parlar d'un dol físic i travat i va deixar en mans del cos tècnic les solucions per la sanció del central de cara al Metropolità.

Més de 30.000 atletes travessen la meta de la Marató València, rècord històric

La Marató València Trinidad Alfonso va registrar 30.777 finishers sobre 36.000 dorsals, la major xifra de la seua història. John Korir i Joyciline Jepkosgei van firmar les millors marques de l'any a València.